Permalänk
Medlem

Höghastighets Kamera!

Hejsan!

Tänkte höra om ni vet någon filmkamera som klarar av att filma 500-1000 Fps, utan att gå ner allt för mycket i upplösning.
skulle föredra 1000+ Fps men går bra ner till 500, då jag har tänkt filma när jag skjuter för att se effekten. Upplösningen behöver inte vara HD men vill hellst inte ha 320x120 upplösning.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hittade en för 240000 om det hjälper dig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

tack för att ni hjälper mig kolla, men 240 000 är lite väl mycket och Phantom-Flex är en aning Overkill + den kostar väll ungefär 700 000 om jag kommer ihåg rätt

Permalänk
Medlem

Det är väl så mycket de kostar?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk

Jag lånar tråden lite om det är okej. Jag är ute efter en höghastighetskamera för actionfilmer i Full-HD. Någon som kan nåt om detta? Då vill jag ha 1920*1080 i säg 120fps eller nåt. Jag tror att 120fps borde räcka för lite "matrix"-effekter. Priset är en viktig faktor, så inga rekommendationer över 20000kr är nödvändiga. Helst under 10000kr om det finns...

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av DreamLighter:

Jag lånar tråden lite om det är okej. Jag är ute efter en höghastighetskamera för actionfilmer i Full-HD. Någon som kan nåt om detta? Då vill jag ha 1920*1080 i säg 120fps eller nåt. Jag tror att 120fps borde räcka för lite "matrix"-effekter. Priset är en viktig faktor, så inga rekommendationer över 20000kr är nödvändiga. Helst under 10000kr om det finns...

Köp någon snabb kamera, säg runt 100 bilder per sec, och arbeta sedan med denna http://www.revisionfx.com/products/twixtor/ Hört att den är mycket bra, är dock inte så mer påläst inom detta område, tipsar bara om möjligheter

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamLighter:

Jag lånar tråden lite om det är okej. Jag är ute efter en höghastighetskamera för actionfilmer i Full-HD. Någon som kan nåt om detta? Då vill jag ha 1920*1080 i säg 120fps eller nåt. Jag tror att 120fps borde räcka för lite "matrix"-effekter. Priset är en viktig faktor, så inga rekommendationer över 20000kr är nödvändiga. Helst under 10000kr om det finns...

Tror att en systemkamera + twixtor är det bästa alternativet.

edit: någon var visst en minut snabbare ser jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Det är väl så mycket de kostar?

Jodå det är så mycket det kostar om man ska ha 5 000 fps i 720p eller 1 000 fps i 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamLighter:

Jag lånar tråden lite om det är okej. Jag är ute efter en höghastighetskamera för actionfilmer i Full-HD. Någon som kan nåt om detta? Då vill jag ha 1920*1080 i säg 120fps eller nåt. Jag tror att 120fps borde räcka för lite "matrix"-effekter. Priset är en viktig faktor, så inga rekommendationer över 20000kr är nödvändiga. Helst under 10000kr om det finns...

Det finns ju lite olika "matrix effekter". Den mest kända är väl "Bullet time" när dom "stannar tiden" och roterar runt. Den gör man genom att sätta en ring med systemkameror och sen skjuta av dessa i sekvens. Det går ju att fejka rätt snyggt med bara en kamera. Men ju mer pengar man halar upp desto bättre blir det såklart.

Ett tips är att köpa en schysst kamera som du kan använda för att göra 90% av ditt material. Sen hyr du bättre grejer för dom scener som kräver bättre grejer. Det brukar bli billigare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamLighter:

Jag lånar tråden lite om det är okej. Jag är ute efter en höghastighetskamera för actionfilmer i Full-HD. Någon som kan nåt om detta? Då vill jag ha 1920*1080 i säg 120fps eller nåt. Jag tror att 120fps borde räcka för lite "matrix"-effekter. Priset är en viktig faktor, så inga rekommendationer över 20000kr är nödvändiga. Helst under 10000kr om det finns...

Sony Alpha 77 verkar ju klara 60fps 1080p... men kanske för långsammt ??

länk: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12784224/sony-slt-a77...

Sony Alpha 77 - FotoFilming
http://www.youtube.com/watch?v=kqvGNPmZ_I4

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Det finns ju lite olika "matrix effekter". Den mest kända är väl "Bullet time" när dom "stannar tiden" och roterar runt. Den gör man genom att sätta en ring med systemkameror och sen skjuta av dessa i sekvens. Det går ju att fejka rätt snyggt med bara en kamera. Men ju mer pengar man halar upp desto bättre blir det såklart.

Ett tips är att köpa en schysst kamera som du kan använda för att göra 90% av ditt material. Sen hyr du bättre grejer för dom scener som kräver bättre grejer. Det brukar bli billigare i längden.

Det är mycket riktigt som du skriver för att uppnå den matrix effekten som du beskriver är att sätta en ring med systemkameror och sen skjuta av dessa i sekvens, och jag tror att det är väldigt svårt att få till om man inte har kameror 360°.

Sen ditt tips på att hyra en höghastighetskamera för dom mer avancerade scenerna, är inte alls ett dumt tips alls, titta närmare på det. Ni som söker!!

Finns många kr att tjäna på det tipset tror jag! Då det är en svindyr marknad på highspeed

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Mycket riktigt fanns det en kamera som hette EX-F1, men den är gammal och utdaterad! Har själv forskat i ämnet ett par år, och när köptillfället dök upp lyckades jag inte hitta någon EX-F1 tyvärr Tror den kan ha varit bra. Dock så hittade jag den mycket nyare uppföljaren, EX-FH100, lite mer standard kompaktkamera, men med möjligheten att filma i 120, 240, 420 och 1000 fps, samt två olika lägen där man enkelt kan skifta mellan 30-120 fps samt 30-240 fps.
Jag kan säga att jag haft mycket roligt med den här kameran (http://www.youtube.com/watch?v=UmWiji9VFpA <- en liten parkourvideo jag slängde ihop), men problemet är 1. att upplösningen blir riktigt kass ju högre i fps du går, och 2. den filmar inte i 16:9, vilket gör att du inte kan använda den ihop med andra filmkameror som i dagens läge ofta filmar i 16:9 (även formatet som youtube kör med). Så den blev en rolig liten leksak, men inget som jag haft verklig praktisk användning för än.

Skrivet av stimy09:

Det finns ju lite olika "matrix effekter". Den mest kända är väl "Bullet time" när dom "stannar tiden" och roterar runt. Den gör man genom att sätta en ring med systemkameror och sen skjuta av dessa i sekvens. Det går ju att fejka rätt snyggt med bara en kamera. Men ju mer pengar man halar upp desto bättre blir det såklart.

Ett tips är att köpa en schysst kamera som du kan använda för att göra 90% av ditt material. Sen hyr du bättre grejer för dom scener som kräver bättre grejer. Det brukar bli billigare i längden.

Ja, om du vill ha RIKTIGT JÄVLA SUPERBRA PROFFSKVALITET på dina grejer är det här egentligen det bästa sättet, och billigaste, att bara hyra en värsting när du behöver få de klippen till en musikvideo till exempel eller en film som ska vara nedslowade. Vem fan har råd att köpa en Phantom Flex liksom?

Skrivet av Itchy Trojan:

Köp någon snabb kamera, säg runt 100 bilder per sec, och arbeta sedan med denna http://www.revisionfx.com/products/twixtor/ Hört att den är mycket bra, är dock inte så mer påläst inom detta område, tipsar bara om möjligheter

Grymt tips, det tackar vi för! När jag kollar på videos på youtube så ser det sjukt bra ut, även när saker är nerslöade i 2000 fps! Det känns som mjukvarorna har kommit ikapp riktigt ordentligt när det kommer till den här sortens grejer, och som bekant så är ju mjukvara "billigare" ( ) än hårdvara som är svårare att..... "få tag i billigt". Jag ska definitivt prova Twixter!

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xNidas:

Mycket riktigt fanns det en kamera som hette EX-F1, men den är gammal och utdaterad! Har själv forskat i ämnet ett par år, och när köptillfället dök upp lyckades jag inte hitta någon EX-F1 tyvärr Tror den kan ha varit bra. Dock så hittade jag den mycket nyare uppföljaren, EX-FH100, lite mer standard kompaktkamera, men med möjligheten att filma i 120, 240, 420 och 1000 fps, samt två olika lägen där man enkelt kan skifta mellan 30-120 fps samt 30-240 fps.
Jag kan säga att jag haft mycket roligt med den här kameran (http://www.youtube.com/watch?v=UmWiji9VFpA <- en liten parkourvideo jag slängde ihop), men problemet är 1. att upplösningen blir riktigt kass ju högre i fps du går, och 2. den filmar inte i 16:9, vilket gör att du inte kan använda den ihop med andra filmkameror som i dagens läge ofta filmar i 16:9 (även formatet som youtube kör med). Så den blev en rolig liten leksak, men inget som jag haft verklig praktisk användning för än.

Ja, om du vill ha RIKTIGT JÄVLA SUPERBRA PROFFSKVALITET på dina grejer är det här egentligen det bästa sättet, och billigaste, att bara hyra en värsting när du behöver få de klippen till en musikvideo till exempel eller en film som ska vara nedslowade. Vem fan har råd att köpa en Phantom Flex liksom?

Grymt tips, det tackar vi för! När jag kollar på videos på youtube så ser det sjukt bra ut, även när saker är nerslöade i 2000 fps! Det känns som mjukvarorna har kommit ikapp riktigt ordentligt när det kommer till den här sortens grejer, och som bekant så är ju mjukvara "billigare" ( ) än hårdvara som är svårare att..... "få tag i billigt". Jag ska definitivt prova Twixter!

lite exempel på vad man kan göra med den billiga casio kameran. inte HD direkt, men billigt iaf...
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157618475849761/

Nya EX-ZR200 verkar ju lovande för billig höghastigheteskamera.

Permalänk
Medlem

Lite sent svar kanske, men jag har själv ägt Casio Ex-FH100 och filmat lite med den. Rolig leksak som sagt, men det är svårt att hitta något riktigt användningsområde för den. Har slängt in lite slowmotion i några videos jag gjort, och för att lösa 16:9-problemet så zoomade jag in på klippet (vilket tyvärr såklart gör kvaliteten ÄNNU sämre) men det ger filmen ett bättre helheltsintryck. Den jag lyckades paja den fick jag en ny på försäkringen, vilket är uppföljaren Casio EX-ZR100, som jag tror fortfarande är aktiv? Här är några exempel på videos med slowmotion:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_-_bP...
en trumvideo jag rätt nyligen slängt upp

https://www.youtube.com/watch?v=JctVoc30RNs
polaren ville se en video på mig när jag vände en pannkaka i luften, och ville gärna se min katt göra en backflip. Varför inte samtidigt? Laddade upp batteriet till den gamle EX-ZR100 och pulade ihop en video av'et, blev lite av en mini-hit på youtube

https://www.youtube.com/watch?v=msvxmCwHk1w
Teasern till en bilserie jag tänkt producera till sommaren. Förhoppningsvis har jag en riktig high-speed-kamera vid det laget

I framtiden har jag tänkt lösa kvalitetsproblemet genom att i mina filmer endast lägga upp en liten ruta med slowmotion, ovanpå en fullskärmsvideo, som effekt. Då blir kvaliteten bra plus att det kan bli coolt annars är väl det bara att hyra antar jag? Phantom Flex ftw!

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"