Arbetsdator som stödjer minst 3 skärmar

Permalänk
Medlem

Arbetsdator som stödjer minst 3 skärmar

Hej alla Sweclockers!

Jag har suttit och klurat och lyckats(vad jag tror) bygga ihop en dator som ska klara av 3 skärmar + en TV(den är mest avsedd för kontorsjobb)
men jag är osäker på om den har vad som krävs.

målet är:
hålla priset så lågt som möjligt.
stödja minst 3 skärmar utan att något fryser(laggar).
att den hålls sval då den kommer vara på dygnet runt och stå i lite mindre utrymme, men utan hög belastning.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1736417/2012-04-27
chassit är ett måste så att det får plats i mitt skåp

uppskattar all hjälp & tips ni ger, då jag normalt sätt är för "manlig" för att be om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosda:

Hej alla Sweclockers!

Jag har suttit och klurat och lyckats(vad jag tror) bygga ihop en dator som ska klara av 3 skärmar + en TV(den är mest avsedd för kontorsjobb)
men jag är osäker på om den har vad som krävs.

målet är:
hålla priset så lågt som möjligt.
stödja minst 3 skärmar utan att något fryser(laggar).
att den hålls sval då den kommer vara på dygnet runt och stå i lite mindre utrymme, men utan hög belastning.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1736417/2012-04-27
chassit är ett måste så att det får plats i mitt skåp

uppskattar all hjälp & tips ni ger, då jag normalt sätt är för "manlig" för att be om det.

Eftersom den är ämnad för kontorsjobb så ser jag inga konstigheter angående prestanda.

Jag ser två orosmoln dock.

1) Grafikkortet du valt bara tre utgångar, så du kan koppla dina tre skärmar, men inte TVn.

Det finns videoutgångar på moderkortet också, dock har processorn du valt ingen integrerad grafikkrets så du kan inte nyttja dem. Även om du skulle välja en processor med grafikkrets, vet jag inte hur det fungerar med att använda både den integrerade och den diskreta kretsen samtidigt. Enklast är om du väljer ett grafikkort med minst fyra utgångar.

2) Moderkortet har socket AM3, medan processorn är AM3+. Där kan jag inte hjälpa dig, då måste du läsa på här på forumet och se om det fungerar eller inte.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, hade aldrig upptäckt problemen annars.
gav mig lite mera att tänka på men det är bra!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är tom så att de flesta kort utan dp bara stödjer 2 skärmar, moderkorten brukar också bara stödja en digital utgång,
jag skulle valt tex 2 st 5450 kort, då får man 5 dvi/hdmi utgångar.
Det går inte att blanda nvidiasdrivrutiner med andra så undvik nvidia eftersom de är spärrade mot att jobba med andrakort.
Du behöver förresten ett moderkort med flera pcie platser också om du inte köper ett större amd grafikkort med dp

En del intelsystem verkar stödja att man kör 2 digitala utgångar på moderkortet, så en i3 med rätt moderkort och ett amd 5450 borde ge dig 4 digital video utgångar som klarar fullhd, ska du ha högre upplösning blir det andra problem, då måste du ha dvi duallink eller displayport, dvs i praktiken ett eyefinitykapabelt kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är tom så att de flesta kort utan dp bara stödjer 2 skärmar, moderkorten brukar också bara stödja en digital utgång,
jag skulle valt tex 2 st 5450 kort, då får man 5 dvi/hdmi utgångar.
Det går inte att blanda olika drivrutiner så undvik nvidia eftersom de är spärrade mot att jobba med amdkort.
Du behöver förresten ett moderkort med flera pcie platser också om du inte köper ett större amd grafikkort med dp

Gäller det verkligen för extended desktop? Eftersom det är en kontorsdator det handlar om så utgår jag från att TS inte förväntar sig att få en eyefinity upplevelse.
Så vitt jag vet går det visst att blanda AMD och nvidia när det gäller slavkort för att endast visa bild. Det som är låst är väl när ett slav-nvidia ska börja rendrera och beräkna fysik?

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av QuantoR:

Gäller det verkligen för extended desktop? Eftersom det är en kontorsdator det handlar om så utgår jag från att TS inte förväntar sig att få en eyefinity upplevelse.
Så vitt jag vet går det visst att blanda AMD och nvidia när det gäller slavkort för att endast visa bild. Det som är låst är väl när ett slav-nvidia ska börja rendrera och beräkna fysik?

Det finns en del hack för nvidia drivers, men original så funkar det väl inte?
Dp behövs väl för att få kontakter nog, man måste ju få ut minst 3 portar från grafikkortet/en eller hur löser du det ? Att köpa en matrox tripplehead är dyrare än att köpa ett budgetgrafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en del hack för nvidia drivers, men original så funkar det väl inte?
Dp behövs väl för att få kontakter nog, man måste ju få ut minst 3 portar från grafikkortet/en eller hur löser du det ? Att köpa en matrox tripplehead är dyrare än att köpa ett budgetgrafikkort.

Läs den här sidan så ser du att det går att använda amd och nvidia samtidigt, sålänge du inte ska försöka få bägge att utföra beräkningar. (google is your friend)
Angående att få extended på tre skärmar lutade jag mig mot min egen tråd hittar dock ingen annan som stödjer hans påstående. Min rigg är förövrigt fortfarande spridd så jag har inte testat.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Rekordmedlem

Men det kortet du länkar till där har ju inte ens 3 digitala anslutningar, men om man blandar in vga så kanske, men nu stod det också att det skulle vara för en arbetsdator och då går vga bort totalt i min värld pga den behagligare och stabilare bilden man oftast får via digitalvideo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kortet i den tråden är det kort som jag har, det var på inget sätt tänkt som ett köpråd. Min poäng var att det svar jag fått där, visar att generellt så går det att utöka skrivbordet till tre skärmar på ett kort.

Angående VGA så kan bilden vara något sämre, men som sekundärskärm märker iaf jag inget av det. Det är upp till TS att avgöra hur han vill koppla.

Som köpråd; hitta ett grafikkort i en prisklass du känner dig bekväm med och som har minst 4st uppgångar. Jag vågar inte svära ed på att det fungerar, helt säker blir du med två kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte påstått att det inte går att ansluta mer än 2 skärmar, däremot måste man ha rätt antal kontakter av rätt typ, och många kort stödjer bara 2 enheter via dvi/hdmi och ofta med begränsningen att det bara finns en dvi duallink, så man är begränsad till att bara köra fullhd som mest.
Jag har själv liknande problem eftersom jag har 2x30" 2560x1600 och det är svårt att hitta kort som klarar det eftersom de flesta inte ger dubbla duallink även om de har dubbla dvi, äldre kort verkar generellt bättre på sånt än nyare, de nya korten är nästan alltid beroende av dp på nått sätt.
Många kort kan bara köra 2 utgångar samtidigt även om de har 3 kontakter och många kort ger bara vga ut på samma kontakt som duallinken.
Blandar man grafikortsfabrikat så verkar det bli lite ryckigt när man drar nått objekt som använder båda korten, ligger bilden däremot helt på ena kortet så scrollar det mjukt, det ser ut ungefär som tearing när man drar fönster över olika kort, jag vet inte om det har med upplösningen att göra men mindre skärmar verkar vara betydligt lättare att få ordning på än 2560x1600, det kan kanske ha att göra med hur grafikminnet ska föras över mellan korten.

Nu har ju inte TS berättat vad han vill ha för anslutningar mer än "tv" vilket troligen är hdmi 1920x1080 så det vore bra att få reda på vad som ska kopplas in lite mera specifikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, nu förstår jag ditt resonemang bättre. Vi har olika syn på saken, på grund utav att vi gjort helt olika bedömningar om TS behov och utrustning. Vi båda har rätt beroende på förutsättning.

Får invänta TS för att kunna ge mer precisa råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

det handlar om extended desktop som jag är ute efter. för att slippa tabba mellan programmen.
Tv vill jag kunna koppla hdmi till 1920x1080 självklart
men vad är absolut lättast om man vill få 4 skärmar(1 av dom tv), utan att behöva hacka. vill helst få en PnP (plug and play), måste inte heller vara dvi till alla 3 pc skärmar
kostnad är inte så viktigt. men det behöver inte vara super lyxiga saker, kan även bortse från chassits storlek det spelar ingen roll längre blir lättare med större

det verkar också som det lutar åt ett crossfire/sli system är lättast

och ursäkta för sena svaret hade inte tillgång att titta igår.

Permalänk
Rekordmedlem

Crossfire och sli är inget du vill ha, du ska köra korten separat för det här, det fanns nått 4850x2 med 4 utgångar och kunde du hitta ett sånt kort billigt kunde det funka.
http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=000101&...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar ont om billiga grafikkort med såpass många utgångar.

Ett tipps om ditt moderkort endast har en (1) pci-e x16 plats, så går det att köpa grafikkort designade för pci-e x1 (exempel). Kommer antagligen bli billigare att köpa ett vanligt grafikkort (pci-e x16) plus ett för pci-e x1.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Men om man ändrar till ett atx moderkort som har 2 pci-e x16 platser (samt större skal som kan hålla också)
och tar 2 stycken 5450 grafikkort http://www.inet.se/kundvagn/visa/1742899/2012-04-29
kan det funka för det är då 2 dvi portar 2 vga 2 hdmi ända som måste ha hög upplösning är tvn och som mrgraffe sa skippar jag crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosda:

Men om man ändrar till ett atx moderkort som har 2 pci-e x16 platser (samt större skal som kan hålla också)
och tar 2 stycken 5450 grafikkort http://www.inet.se/kundvagn/visa/1742899/2012-04-29
kan det funka för det är då 2 dvi portar 2 vga 2 hdmi ända som måste ha hög upplösning är tvn och som mrgraffe sa skippar jag crossfire

Om du vill ha crossfire eller inte är upp till dig, du kan om du vill och om moderkortet du väljer har stöd för det. Du kommer att ha tillgång till alla sex utgångarna oavsett om du kör i CF eller inte. Det kan vara mer bökigt att få igång CF, men å andra sidan får du mer prestanda om du nu skulle behöva det.

Om ingen skärm har högre upplösning än TVn så spelar det ingen roll hur du kopplar. Nu vet jag inte vad du sitter på för skärmar men koppla digitalt primärt, ifall det finns digitala ingångar till skärmarna. Har skärmarna inga digitala ingångar så använd VGA.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

kommer köpa nya skärmar så ska se till att dem har både digitala ingångar och VGA, ska bara bestämma mig först vilken storlek som känns bäst
blir förmodligen 21 tums skärmar med 60 Hz.

men va skönt verkar som allt ska funka sen när man sätter ihop. (det vet jag hur man gör, inte mitt första bygge)
tack till er båda för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosda:

kommer köpa nya skärmar så ska se till att dem har både digitala ingångar och VGA, ska bara bestämma mig först vilken storlek som känns bäst
blir förmodligen 21 tums skärmar med 60 Hz.

men va skönt verkar som allt ska funka sen när man sätter ihop. (det vet jag hur man gör, inte mitt första bygge)
tack till er båda för hjälpen!

VGA är inget att eftersträva hos moderna skärmar.
Kan rekommendera att köra på 16:10 skärmar för kontorsarbete, skönt med extra höjd. Nu vet jag inte vilket arbete du ska utföra, men att ha skärmar som du kan vrida till portraitläge (genom pivot) kan vara att föredra om du jobbar med att koda eller vill få bra överblick över dokument etc. Med pivot kan du vrida skärmen utan att behöva om-montera skärmen på fästet.

Lite tips bara. Lycka till med bygget!

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört dubbla grafikkort länge, i form av ett "spelkort" och ett billigt för att driva andra och tredje skärm. Jag ser ingen anledning att försöka blanda tillverkare. "Lika barn leka bäst". Försöker hålla mig till billigaste nyaste kort som finns så inte drivrutinsstödet försvinner inom för snar framtid.

Vad du behöver veta är att du inte letar efter något sli eller crossfire, bara släpp i korten utan något trixande om du måste ha flera kort. Inbyggt på moderkortet kan fungera beroende på hur det är gjort. Sådant bör stå i moderkortsmanualen (finns att ladda ner på nätet när du hittat något lämpligt objekt).

För billiga nvidiakort gäller det generellt att hur många portar de än har kan man bara ha två kort samtidigt.
Om du inte har något mot att modda lite och bryta garantin så kan du med lite precisionsgrepp göra så du kan köra ett PCI-E x16 kort i en mindre plats. Endera genom att skära ut änden på kortplatsen så kortet får sticka ut, men tänk på att det inte får ta i någon annan komponent då. Eller knipsa av anslutningen på grafikkortet tills den passar. Finns guiderar på nätet för det, tror det är 7 pinnar som behöver behållas av datadelen. PCI-E är en seriell anslutning som kan aggregeras. x16 är alltså 16 seriella anslutningar och instickskort måste anpassa sig med vad de får. Så x16 kortet kommer säga "jahopp, x1, då kör jag på det". Är det inget 3D så fungerar det utmärkt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG