Permalänk
Medlem

Datorn kollapsar!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 930 @ 2.80GHz
Processorkylare: Cooler Master Hyper N520 CPU Kylare
Moderkort: ASUS Rampage III Extreme, X58
Minne: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB x2
Grafikkort: ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Hårddisk 1:SSD 64GB
Hårddisk 2: 1TB
Hårddisk 3: 1TB
Nätaggregat: 650W(Märke?) Tror Cooler Master
Övrig kylning: 2x240mm 1x120mm
Temperaturer: 45-48C processor med ingen belastning. Bara Windows igång står och tuggar på skrivbordet.

Jag förstår inte varför min temp ligger så pass högt utan att nåt är igång? Ibland när jag spelar så går datorn på högvarv och rebootar grafikkortet. Så får jag antingen svart, grå, beige eller grön skärm. Och sen rebootar den grafikkortet.
Jag fick ett tips om att byta kylpasta, och jag gjorde det. Men gick ner ca 5 grader... -.- Och samma saker händer fortfarande när jag spelar, men även så är datorn väldigt seg när den ska ladda vad som helst! Kan någon hjälpa mig?

Permalänk

Låter som värme problem långa vägar.

1. Hur länge har du haft problemet ?

2. När bytte kylpasta var du nogrann med att ta bort den gamla och gör ytorna på CPU och kylaren helt rena ?

3. Sitter kylaren på rätt. Viktigt!

4. Ladda hem ett prog för att kolla temp på grafikkortet. Tex GPU-Z. Kör ett test prog tex 3d vantage och kolla upp temp på CPU och GPU.

5. Kolla i akivitets hanteraren om inte några nadra processer är igång.

6. Om det är CPU som går upp i värme när du kör test prog och du har gjort 2,3 så prova byt kylare. Det kan vara heatpipen som gått sönde och läckt ut ut kylvätskan.

Hör av dig hur det går

MHV Mikael

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Det började ungefär 2-3 månader efter jag hade byggt ihop datorn, jag tog all den gamla kylpastan nu när jag bytte. Kylaren sitter rätt på, jag har laddat hem core-temp för att kolla tempen på cpun. Och den har legat mellan 40-55 grader. Mitt grafikkort ligger på ungefär 10-20 grader högre än min cpu. har kollat aktivitets hanteraren ofta och har bara haft igång det nödvändiga. Har även rensat helt bland aktivitets hanteraren bara för att se hur mycket graderna gick ner. Inget med heatpipen som är sönder, men jag kan testa montera på orginal kylaren som man får till cpun istället? Tack för svaret, sjyst att någon kan hjälpa till så!

Permalänk

Låter som du har gjort allt rätt. Beträffande heat pipen så kan "förseglingen" gå sönder och kylvätskan börja läcka ut långsamt (i gasform så det syns inte). I princip så kommer alla heatpipes att bli dåliga med tiden, men det skall ta flera år innan det sker. Testa med stock kylaren. Om den är svalare så har vi hittat felet. Hör av dig
MHV Mikael

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Kollade upp din kylare vs stock. Stock skall ligga mellan 35-45 i idle och 65-75 i load. CM N520 skall ligga på 25-30 i idle och 50-55 i load. Använd test prog typ 3D vantage att testa med. Om CM N520 ligger på 40-45 i idle så är det något fel. 45-49 i idle för stock är också högt. Kolla upp följande.

1. Ventileringen av varmluft ut ur chassiet. Enklast ta bort sido panelen på chassiet och kör test. Med tanke på att grafikkortet också verkar gå högt så kan det vara ett problem.

2. Använd core temp och GPU-Z för att kolla upp skilnaderna mellan load och idle. Loopa 3d Vantage.

Om temperaturerna är oförändrade med "öppet" chassie så har du fått en CPU i den sämre delen. Händer ibland, min 2600K är sån. Ligger på 33 i idle och 54 i load med stock hastighet. Och det med en Antek 620 i Pnp ! Och kan bara OC till 4,2 GHz. Min PH2 x4 965 ligger på 28-30 i idle och 50 i load med stock hastighet. Och kommer up i 4.3 GHz OC. Och detta med en Xigmatek dark knight (180:-) . Vinst lott på ena CPU nit på den andra.

Dessutom så är din N520 dålig. Fm 1 eller 2 av heatpipen sönder om tempen stämmer med öppet chassie. Dvs garanti ärende.

Hör av dig hur det går.
Mhv Mikael

Edit: CPUID Hardware Monitor är också ett bra prog för att kolla temp.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stokki91:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 930 @ 2.80GHz
Processorkylare: Cooler Master Hyper N520 CPU Kylare
Moderkort: ASUS Rampage III Extreme, X58
Minne: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB x2
Grafikkort: ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Hårddisk 1:SSD 64GB
Hårddisk 2: 1TB
Hårddisk 3: 1TB
Nätaggregat: 650W(Märke?) Tror Cooler Master
Övrig kylning: 2x240mm 1x120mm
Temperaturer: 45-48C processor med ingen belastning. Bara Windows igång står och tuggar på skrivbordet.

Jag förstår inte varför min temp ligger så pass högt utan att nåt är igång? Ibland när jag spelar så går datorn på högvarv och rebootar grafikkortet. Så får jag antingen svart, grå, beige eller grön skärm. Och sen rebootar den grafikkortet.
Jag fick ett tips om att byta kylpasta, och jag gjorde det. Men gick ner ca 5 grader... -.- Och samma saker händer fortfarande när jag spelar, men även så är datorn väldigt seg när den ska ladda vad som helst! Kan någon hjälpa mig?

Vilken bios Version har du?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G