Tappar du ditt spel-sug med åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Du kollar för mycket på storsäljarna, du borde ta en titt på spel inom indie-genren. Finns nog en hel del spel som har det du är ute efter där

Svårt att veta vilka indie spel som värda att köpa, eftersom dom inte får samma uppmärkssamhet som de andra spelen. Men jag tar mig en titt på Steam affären då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Kanske inte egentligen bör svara i den här tråden, eftersom jag inte ens är vuxen än... Men...

När jag var 12, sket jag i läxorna och satt och spelade CS hela tiden, timmar i sträck, från att jag kom hem till att jag blev tvingad i säng. Gjorde jag inte det var jag hos en svettig kompis och käkade chips, drack cola och spelade tv-spel av olika slag...

Nu är jag väl lite smartare än så, studierna går först. Sen tränar jag också nu,tävlar till och med i att lyfta skrot.Och är inte alls lika onyttig... Är dock fortfarande entusiastisk över spelande och datorer, men inte lika mycket. Inte alls lika mycket.

Har ju nyligen beställt en helt ny dator(självbygge, första gången!) just för att jag ska kunna spela fler spel. Främst Dota 2 men även gamla nostalgispel såsom Dungeon Keepers, Return To Castle Wolfenstein osv osv. Samt L4D2 förstås, synd bara att de inte har Nazistzombies som i RTCW...

<3 Nazistzombies <3

Permalänk
Skrivet av BJORLING:

Svårt att veta vilka indie spel som värda att köpa, eftersom dom inte får samma uppmärkssamhet som de andra spelen. Men jag tar mig en titt på Steam affären då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Utan att riktigt veta vilken typ av spel du gillar så kan jag skriva ner några indiespel som är värda att kolla på

Till ämnet!
Är själv 20år och även fast jag fortfarande spelar flitigt så har väll både intresset och tiden för spel minskad lite med åren. Tycker fortfarande det kan vara riktigt kul att spela men upplever inte längre det där pirret i magen man fick av att köra ett nytt spel som ung(6 - 12år). Har inget med att spelen blivit sämre utan mer att det inte känns så "nytt" längre. Sedan jag börjat plugga på KTH så har det även blivit lite svårare att hitta tid åt spel då det helt enkelt kräver mer tid än gymnasiet eller grundskolan, går bara inte att spela 30h+ i veckan längre.

Permalänk

Är inte vuxen men känner också att man tröttnar på spelen. (16 år)
Spelen är nya men har ändå samma grund som tidigare spel oftast, i alla fall känns det så.
Satt och spelade xbox mellan 8-14 år och ångrar inte en dag av det för jag hade så sjukt kul med mina polare madens vi satt där och lirade Halo 3, CoD, bad company 2 och Fable. Saknar den tiden och tror aldrig den kommer tillbaks vilket är dystert men livet fortsätter och får väll ta och hitta på något annat.

De spel jag är taggad för nu är Diblo 3 (förbeställt) Guld wars 2 och Halo 4, kanske Dota 2.
Men man spelar nog ut de spelen lika snabbt som alla andra. t.ex bf3, var super taggad för det och hade bara kul med det i 20h kanske.
Känns nästan onödigt att man lagt 10k på en bra dator nu, nöjde mig med ett xbox förr men ändå sitter jag här och fundera på att uppgradera mig från gtx 460 till 7870. får bli sista uppgraderingen på 2-3 år.

Permalänk
Medlem

PvE-spelen blir sämre och sämre medans PvP blir bättre och bättre.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Utan att riktigt veta vilken typ av spel du gillar så kan jag skriva ner några indiespel som är värda att kolla på

Till ämnet!
Är själv 20år och även fast jag fortfarande spelar flitigt så har väll både intresset och tiden för spel minskad lite med åren. Tycker fortfarande det kan vara riktigt kul att spela men upplever inte längre det där pirret i magen man fick av att köra ett nytt spel som ung(6 - 12år). Har inget med att spelen blivit sämre utan mer att det inte känns så "nytt" längre. Sedan jag börjat plugga på KTH så har det även blivit lite svårare att hitta tid åt spel då det helt enkelt kräver mer tid än gymnasiet eller grundskolan, går bara inte att spela 30h+ i veckan längre.

Tack så mycket Ska kolla in samtliga.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Det har klart minskat med åren. Dock är det väl främst för att man har så mycket annat man måste göra nu. Man har inte riktigt tid att lägga 4-5 timmar om dagen som kan behövas om man spelar online. Så man kan inte ge sig in i striden om att bli bäst eller få den bästa gubben

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte tröttnat på att spela i sig. Men har märkt att känslan när jag spelar inte alls är som när jag var yngre och spelade typ cs, WoW och diablo 2. Får inte samma känsla längre vilket är både bra och synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

För mig är spel som träning eller godis. Tar jag ett uppehåll på en till två veckor blir jag, något överdrivet, äcklad när jag ser det framför mig. Men så fort jag börjar lira igen, eller aldrig slutar i första taget, bibehåller jag suget hela tiden och det blir roligare och roligare för varje gång.

Haha, så där är jag också. Det värsta med att bli sjuk det är att jag tappar suget att träna efteråt för att jag haft en paus.

Permalänk
Medlem

Jag har i princip tröttnat på spel. Jag är 28 och har spelat PC, Nintendo 8-bit, SEGA Mega Drive II och N64 och jag älskade spel då. Spelade mycket StarCraft, CS och Red Alert på gymnasiet (2000-2003), köpte sista gamingdatorn 2005 P4 3,0GHz och GF 6600 och när den lade av 2009 köpte jag ett mITX-system med Atom 230-processor istället, då var det definitivt slut på allt spelande!

Måste säga att jag inte saknat det. AoE II fungerade fint på Atomen, men många timmars spelande blev det inte för det..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Inte direkt, har bara väntat på Diablo 3 sen dom först skrev att dem hade påbörjat det. Så det har väl varit dött fram tills att det kommer nu i maj.

Permalänk
Medlem

Problemet för mig är att jag inte tycker att dagens spel är lika bra som under t.ex. 90-talet. Spelen som kom då var nyskapande och man kände att spelmakeriet fortfarande var en konstform, till skillnad mot idag då allt handlar om pengar, pengar, pengar. Jag känner definitivt att jag håller på att tröttna då bra spel nuförtiden är "few and far between".

Det sista spelet jag spelade som fick mig att gå "Wow!" var Heavy Rain.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Jag har inte tröttnat på spel och kommer aldrig att göra det. Spel är ju precis som film, film kan vara väldigt lika de med precis som vissa spel. Det gäller att kolla recensioner helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är jag som förändrats, blivit vuxen och man upplever inte saker på samma sätt vilket är tråkigt ibland. Jag gamar lite fortfarande men får inte direkt nått sug längre. Diablo 3 kommer köras endel dock, mycket pga nostalgiska skäl och Blizzard såklart.

Kommer ihåg när jag körde Jagged Alliance 2 på min gamla dator när jag var ung, spelet hackat tokigt mycket (5fps typ)och allt gick i slowmotion. Ändå spelade jag ut spelet och tyckte det var grymt kul. Skulle man palla det idag, näää

Permalänk

Lustigt hur aktiv denna tråden är så aktiv i samma stund som nyheten om The Elder Scrolls Online kommer upp på startsidan... ett tecken månne?

Permalänk
Medlem

Tror att det handlar mycket om att man spelat så många spel innan som har samma spelmekanik. Spelade Total War Shogun 2 för ett tag sedan och kände bara att detta har jag spelat redan. Samma sak med alla konsolspel där man springer och dödar längs en utstakad väg... old.

Det ända som håller mitt intresse uppe är multiplayer, att spela med polare. Ofta är det sociala viktigare än spelet. Har jag ingen att spela med slutar jag. BF3 spelar jag inte längre om inte någon skriver på skype och undrar om man ska dra en runda eller två. Jag har idag några singleplayer spel installerade, men de startas aldrig om jag inte blir extremt uttråkad. EvE är spelet jag återvänder till varje kväll, det är det ända spelet jag nu känner är tillräckligt varierande och komplext för att hålla mitt intresse mer än någon timme.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Helt klart. Kan vara för att jag är deprimerad också iofs

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Är 20 år. Och spelar verkligen inte lika mycket som jag gjorde för 3 år sedan. Har tappat spelsuget nästan helt pga att man har sett fram emot så många spel releaser sen när man spelar dem är man besviken och inser hur kasst det är, senaste besvikelserna BF3 och Skyrim.

Men sen i bland dyker det upp guldkorn så som Gta serien och nu snart kommer Diablo 3 Så jag spelar i "vågor", eller när nya bra spel finns ute.

Kunde inte sagt det bättre själv. Minns hur löjligt lycklig jag var när ryktena startade om Crysis 2-släppet. Älskade verkligen ettan och Warhead, men så kom tvåan tillslut och såg hur dåligt det blev.

Dock finns det lite gnista kvar. Indie-spel är en bra genre, där blir du oftast inte besviken! Men med alla misslyckade uppföljare har jag också tappat suget.

Permalänk
Medlem

Spelar mer än nånsin.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anaii:

Tror att det handlar mycket om att man spelat så många spel innan som har samma spelmekanik. Spelade Total War Shogun 2 för ett tag sedan och kände bara att detta har jag spelat redan. Samma sak med alla konsolspel där man springer och dödar längs en utstakad väg... old.

Precis så här känner jag, har spelat sedan 1985/86 då jag fick min amiga.. tyckte verkligen spel världen störtdök under 2000-talet i innovation och kvalite, allt blev "get the patch", "try the beta, but please pay first".

Nu kommer det några glimtar ibland, mest indie spel... sista jag fastnade med var faktiskt Minecraft... I helgen blev det Prototype 2, men det börjar redan kännas tradigt, trots sin öppenhet (de har gjort den free roaming biten mindre, delat upp staden i olika sektorer.. dumt).

Men japp, det mesta känns som "det har jag redan gjort 100 ggr".

Permalänk
Medlem

Jag tappade suget rätt rejält i 16-18-årsåldern. Började till slut köpa 3D-utrustning och tre skärmar att köra nvidia surround med, etc. Det funkade ett tag iaf. Nu har jag 7-8 st spel i obrutna emballage som jag känner en oerhörd press inför. Vet inte riktigt när jag ska ha tid för dem :/ Bättre tider var det när man var typ 13-17, då hade man ju för fan all tid i världen.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Jag är 22år och har väl lirat rakt igenom hela livet från NES till nu. För mig är det inte spelen som är riktigt roliga längre i sig utan kompisarna man lirar med. Det beror ju självklart på spelet vad man kan göra tillsammans men spel som WoW och Dota ligger mig varmt om hjärtat då det är mycket teamplay och man kan lira väldigt tight som grupp.

Lirar extremt sällan singeplayer, det ger mig absolut ingenting. Eventuellt att jag spelar Death Rally på mobilen på fikarasterna för nostalgin och för att tiden ska gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Svårt att veta vilka indie spel som värda att köpa, eftersom dom inte får samma uppmärkssamhet som de andra spelen. Men jag tar mig en titt på Steam affären då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite reklam men kolla på totalbiscuit Han gör en serie som heter WTF is... som är 99% av tiden indie spel
Väldigt trevlig serie som gjort så att jag har köpt många roliga indie spel

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte lika mycket som tidigare.. 2009-2011 var det inte ofta jag hade ~60(ibland 80 lol) speltimmar på steam (+ ~10 på andra spel).
Jag kör med hög ping(140 eller mer) och _låg_ max förbrukning per månad... Så hastigheten går snabbt ned.
Sedan vintern 2011 (dryga månaden efter BF3 släpptes) så har jag i principen snittat runt 3-4h i veckan (ofta färre). Varför har det blivit så? Tja, jag har haft ganska mycket att göra på sistone, läxor, uppsatser och prov (nationella bland annat). Sedan har jag fokuserat mer på fotbollen, då jag spelar i stans A-Lag i division 3.
(Jag är 15,snart 16)

Permalänk
Skäggig legend

Min spelkurva går upp och ned, det kan ta några veckor till månader innan jag börjar spela igen. Nu på senare år har man mindre tid med jobb och inte längre bor hemma, alla sysslor som måste göras etc. Men när det spelas tycker jag BF3 är kul och väntar på D3.

Jag är 22

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nya spel för det mesta saknar "själ". Man testar nåt och tröttnar nästan innan man startat det... De enda som verkar hålla måtten hyfsat numera verkar vara RPG:s. Inte för att jag lirat mycket konsol utan mest PC på slutet av 90 och början på 00-talen men då var det ju så mycket mer känsla i spelen. De var långa och kunde oftast spelas om och om igen utan att man tröttnade, jag vet inte hur många gånger jag spelat igenom HL med expansioner.

Grafiken gick inte i första hand då och det kändes som att utvecklarna ville göra ett bra och underhållande spel i första hand, inte bli rika. Även FPS var ofta mer fängslande än dagens hollywood-spel där allt är totalt sönderscriptat för att vara så lik en actionfilm som möjligt.
Här är några spel som jag spelade väldigt mycket och som jag fortfarande anser är väldigt svårslagna:
HL (inkl expansioner och 2:an)
D2 (LOD)
SW KotOR (både 1:an och 2:an)
HoMM (2:an och 3:an)
Swat 3
Red Alert (mest 1:an men 2:an va med rätt bra)
R6 (fram t o m Raven Shield)
SC
WC (spelade iof 3:an mest)

Finns ju fler bra spel från den tiden men dessa spelade jag mycket iaf. Senaste jag fastnade för va Skyrim som jag tycker är riktigt bra, Mass Effect är också bra men har bara spelat 1:an.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att i grund och botten är många spel väldigt lika.

Temat "rädda världen från hemskt hot X genom att springa genom korridor Y och döda fiender Z" återfinns ju i +50% av alla nya spel!

Har man nu gjort det ett 30 tal gånger så börjar man kunna den visan.

Gillar själv mycket mera "alternativa spel" nu, sådant som är lite annorlunda. Gillade stenskarpt machinarium, botanicula och dear esther som släpptes nyligen t.ex.

Klassiker som grim fandago står också högt på min lista.

Jag spelar också mainstream titlar men då får det vara något riktigt bra såsom skyrim, dragon age eller mass effect.

Permalänk
Medlem

Jag är 24 år gammal, och har spelat mycket spel sedan jag var liten fram tills gymnasiets senare skede.
Jag spelar fortfarande spel, men inte i närheten utav så mycket som jag brukade.

Jag tror att man kallnar av efter ett par år för att man har spelat så mycket och har upplevt så pass många spel-titlar att man har svårt att finna intresse utav nya spel på grund utav diverse likheter med spel man redan har spelat. (om inte på grund utav arbete eller andra anledningar.)

Sedan så är ju många nya hypade spel hjärndöda enligt mig, pilar överallt som visar exakt vart man ska gå och varningar om du går fel, liv som återfås om du gömmer dig bakom en låda, etc.

D3 kommer jag ju i alla fall testa när det kommer även om jag inte gillar att allt kändes fördefinerat i betan när du går upp i level. (auto stats, etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Lite reklam men kolla på totalbiscuit Han gör en serie som heter WTF is... som är 99% av tiden indie spel
Väldigt trevlig serie som gjort så att jag har köpt många roliga indie spel

Yes, har han på subscribe !

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Har definitivt tappat det, hade något MMORPG kommit när jag var 17-18 så hade jag blivit bänkad, nu kan jag inte ens motivera mer än en timme med något spel då jag tröttnar och vill göra andra saker.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.