HJÄLP - Installera Boot Camp med Win7 på iMac med SSD utan intern-dvd?

Permalänk
Medlem

HJÄLP - Installera Boot Camp med Win7 på iMac med SSD utan intern-dvd?

Hej,

Har installerat en ny SSD enligt den här guiden vilket fungerade precis som man hoppats. Behöll original disken och ersätta DVD-enheten med SSDn. Inga problem att få upp Mac OS X Lion - allt flyter kanon.

Problemet ligger nu i att få Boot Camp med Win 7 (eller Win 8 preview) att fungera. De guider jag hittat är riktade främst mot Macbook Air(som inte har någon dvd per default) MEN det är inte samma förutsättningar som gäller för iMacs gällande valmöjligheter i t.ex Boot Camp Assistant. Det närmsta jag kommit till att få det att fungera är att med hjälp av den här guiden för Win7 från USB-minne fast med Win 8 (+ drivare) på USB-minne med hjälp av rEFIt. Det tar dock stopp när man ska välja installationsdisk då ingen disk duger för att installera på(fomratering/ompartionering hjälper ej och då är disken förberedd enligt Boot Camp Assistent). Det finns en guide som ändrar MBR men det verkar väldigt riskabelt och jag har inte stött på någon annan som stödjer den.

Är det någon som har lyckats med konststycket att installera Bootcamp på iMac på samma disk som Mac Os X Lion utan inbyggd dvd-enhet så hör gärna av er!

Har tillgång till iMac 27" 2010, MBP 2009 & Mac Mini 2011(för remote dvd etc), Parallels Desktop (trial), USB-minne, extern usb-dvd brännare, Win7, Win8 preview, Mac OS X Lion. Har inte Boot Camp tillgängligt på någon annan dator eller disk dock har jag det i en Parallels.

Tacksam för svar!

//Victor

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Kundstörd.

Permalänk

Jag hade ett jäkla problem med min MBP sen 2011. Har ersatt DVD,n med originalHD. Det löste sig till slut genom att sätta tillbaka DVD,n, då fungerade det direkt utan problem!

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Jag hade ett jäkla problem med min MBP sen 2011. Har ersatt DVD,n med originalHD. Det löste sig till slut genom att sätta tillbaka DVD,n, då fungerade det direkt utan problem!

Läste nyligen om detta, att DVD stationen måste vara installerad för att det skall fungera. Kan dock inte hitta källan dessvärre.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum