2 skärmar hdmi och dvi - hdmi funkar inte, varför?

Permalänk

2 skärmar hdmi och dvi - hdmi funkar inte, varför?

Kopplade alla skärmarna till mitt 680gtx - men bara 2 lyser upp och funkar, dem som är kopplade på DVI slottarna
den som är kopplad till HDMI lyses inte upp oavsett vilken skärm det är som har HDMI sladden så blir det samma sak.
Datorn känner av alla 3 och all 3 finns i kontrollpanelen och alla olika skärm inställningar, den visar bara ingen bild, vad kan vara orsaken?

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk
Antielefant

Du måste välja "Surround" i fliken för Surround och PhysX-inställningar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Du måste välja "Surround" i fliken för Surround och PhysX-inställningar.

Har satt på surround och fått välja inställningar som det där extra med kanterna att bilden inte ska kapas osv, den skärmen som är kopplad till HDMI sladden är fortfarande svart

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk

Nu testade jag bara med 2 skärmar, en kopplad med DVI en med HDMI, den med HDMI var fortfarande svart, sen kopplade jag HDMI:n till min TV där den har suttit i förut och funkat bra, och TVn gick ingång och funkade perfekt med HDMI sladden, kommer datorn ihåg på nåt sätt att den suttit i TVn och låter mig inte byta till skärmen? har ingen aning

EDIT: Testade nu enbart 1 skärm med HDMI inkopplad, funkar inte heller, inte på nån av dem 3 - men funkar perfekt till TV:n :S

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk

2 skärmar hdmi och dvi - hdmi funkar inte, varför?

Har kopplat 2 skärmar till grafikkortet, en via HDMI en via DVI, den som är kopplad med HDMI sladden är svart och visar ingen bild men visas på datorns alla olika kontrollpaneler, kopplar jag HDMI sladden till min TV där den suttit förut funkar det perfekt, och jag har bytt sladden mellan skärmarna för att kolla så skärmen funkar som den ska och det gör den. Den andra skärmen släcks också om den kopplas till HDMI sladden.

Hade en liknande tråd uppe angående NVIDIA surround, förlåt om det betraktas som spam

//tack på förhand

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk
Medlem

Vad händer om du bara har HDMIsladden inkopplad? (om du kopplar HDMI till skärmen och drar ur DVI-sladden dvs) Får du bild då?

Permalänk
Skrivet av Humpas:

Vad händer om du bara har HDMIsladden inkopplad? (om du kopplar HDMI till skärmen och drar ur DVI-sladden dvs) Får du bild då?

Testade precis, och nej, får fan ingen bild från HDMI sladden på nån av mina 3 skärmar, men till TV:n funkar den perfekt, wtf.

Den går direkt från kortet till skärmen hdmi - hdmi, och skärmarna stödjer HDMI såklart , porten finns ju på dem och det står på själva skärmen.

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk
Antielefant

Prova att avinstallera drivrutinerna och ominstallera dem helt. Låter som att något hängt sig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Och skärmen ger ingen respons över huvud taget? Inget "out of range" meddelande eller liknande på skärmen?

Mycket mysko.. har du möjlighet att testa med annan HDMIsladd?
Har du bara HDMIsladd inkopplad i skärmen? eller har du typ HDMI och en DVI/vgasladd ansluten?

Om du har nån annan dator eller ett PS3 eller Xbox testa koppla nån av dom till skärmarna med HDMI och kolla om det blir bild då.

Permalänk
Skrivet av Humpas:

Och skärmen ger ingen respons över huvud taget? Inget "out of range" meddelande eller liknande på skärmen?

Mycket mysko.. har du möjlighet att testa med annan HDMIsladd?

Står ju iaf "No cable connected" ett tag ,sen försvinner det också automatisk och den lyser orange istälet för grönt, altså så går den ner i sitt viloläge för den inte hittar något, och just nu så har jag ingen annan HDMI sladd, funderar på att åka o köpa en precis nu.

Datorn betraktar den som ikopplad iaf, kan ändra alla inställningr som vanligt och den visas upp i alla program har till och med satt på NVIDIA surround så att det funkar, men den vill inte visa bild ändå, måste va nåt konstigt med sladden tänker jag men den funkar med TV:n vilket är totalt mysko

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todorovac:

Testade precis, och nej, får fan ingen bild från HDMI sladden på nån av mina 3 skärmar, men till TV:n funkar den perfekt, wtf.

Den går direkt från kortet till skärmen hdmi - hdmi, och skärmarna stödjer HDMI såklart , porten finns ju på dem och det står på själva skärmen.

-----------
Antingen har skärmen lägre upplösning än din tv, att sladden inte skulle funka låter osannolikt eftersom den fungerar till teven
Vad har tv resp. skärm för upplösningar?
Kan ju också vara så att skärmen är defekt?

Har du provat att koppla in skärmen via dvi t e x?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Antingen har skärmen lägre upplösning än din tv, att sladden inte skulle funka låter osannolikt eftersom den fungerar till teven
Vad har tv resp. skärm för upplösningar?

Snabbeditade min förra post lite, kan du svara på dom nya frågorna också tack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humpas:

Snabbeditade min förra post lite, kan du svara på dom nya frågorna också tack?

--------------
Öh, var?
Aha, i din andra tråd! *suckar lite*..därför man inte gör 2 olika trådar om samma sak...*harkel, harkel*..blir lite förvirrat

Iallafall, du har uteslutit att din hdmiport inte fungerar iallafall, men något är ju fel då du har provat alla 3 skärmarna separat via hdmiutgången och bara tv funkar
Det tyder ju då på att kabeln är boven egentligen, men som sagt, ifall din tv har högre upplösning så kan vissa skärmar reagera med att inte visa ett skvatt, har t e x benq-skärm som gör så, säger inte ett pip, blir bara svart om man drar upp över 1920x1080

Men, prova en annan kabel iallafall, det är ju enklast

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-----------
Antingen har skärmen lägre upplösning än din tv, att sladden inte skulle funka låter osannolikt eftersom den fungerar till teven
Vad har tv resp. skärm för upplösningar?
Kan ju också vara så att skärmen är defekt?

Har du provat att koppla in skärmen via dvi t e x?

Skärmen är enn full HD, jag har prövat att ändra upplösning också, TVn har ändå max 1920x1080 som mina skärmar, men den är inställd på lägre.
Skärmen är inte defekt för att jag har 3 likadana skärmar som jag ska köra surround på som ALLA inte funkar med HDMI sladden, och alla dessa skärmar funkar via DVI.

EDIT: BRB ska köpa ny sladd, återkommer om en stund med info.

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todorovac:

Skärmen är enn full HD, jag har prövat att ändra upplösning också, TVn har ändå max 1920x1080 som mina skärmar, men den är inställd på lägre.
Skärmen är inte defekt för att jag har 3 likadana skärmar som jag ska köra surround på som ALLA inte funkar med HDMI sladden, och alla dessa skärmar funkar via DVI.

EDIT: BRB ska köpa ny sladd, återkommer om en stund med info.

-----------
Gött, hoppas verkligen det är så simpelt som sladden

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har du nått mer än HDMIsladden kopplat till skärmen? isåfall kanske du måste trycka på nån knapp för att ändra input från DVI till HDMI.

Permalänk
Skrivet av Humpas:

Har du nått mer än HDMIsladden kopplat till skärmen? isåfall kanske du måste trycka på nån knapp för att ändra input från DVI till HDMI.

Inget annat, bara strömsladden.

Nu är jag tillbaka från affären, köpt en ny HDMI sladd - behövde en längre ändå

MEN! Problemet kvarstår .. ingen bild med HDMI, bara till TV:n och det är så på alla 3 skärmar.

Men eftersom jag är så smart så köpte jag en HDMI - DVI adapter sålänge, så nu funkar alla 3, fast återigen på DVI - den vill bara inte gå på HDMI!

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todorovac:

Inget annat, bara strömsladden.

Nu är jag tillbaka från affären, köpt en ny HDMI sladd - behövde en längre ändå

MEN! Problemet kvarstår .. ingen bild med HDMI, bara till TV:n och det är så på alla 3 skärmar.

Men eftersom jag är så smart så köpte jag en HDMI - DVI adapter sålänge, så nu funkar alla 3, fast återigen på DVI - den vill bara inte gå på HDMI!

Att du kanske måste välja ingång med knapparna på skärmen är inte totalt omöjligt, även om Auto Select är valt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Kör på standard upplösningen 1024x768.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.