BOOT-problem: Ny hårddisk, Asus Uefi sen Bluescreen!

Permalänk

BOOT-problem: Ny hårddisk, Asus Uefi sen Bluescreen!

Tja, så jävla trött och så kusligt kass på detta. Men innan årsslutet blir det ändring på det!

Nu är det såhär, jag köpte en ny 3tb hårddisk fr Seagate. Har OCZ Vertex3 som boot-disk/OS, och en annan mekdisk. Asus P9X79WS är mobo't, med 2st. 6Gb/s av X79, 4st. 3Gb/s också X79, och sist men inte minst två till sata-3 portar (Marvell).

Kopplade in skiten som vanligt, fipplade om lite bland portarna, säkert det som spökar... Hur som helst:
Kollade in BIOS, inte riktigt hemmastadd med det än, då jag inte hållit på med det så mycket. Boot-priority ordningen var åt helvete, ändrade lite där, så att OCZätan blev först. När jag sedan gick ur BIOS kom det efter några sekunders "Startar Windows..." en jävla BSOD som flashade fram snabbt, och sen omstart..

Jävla mosig i huvudet så manualen begriper jag inte. Inte fan ska det vara problem med att byta SATA-kablarna mellan portarna? Hjälp mig för faa* skar upp fingret på fläktjäveln också! Saaatan, och ett icke-modulärt nätagg från AXP har man också, ett stort ormbo med kablar hit och dit.!!

Åter igen; hjälp uppskattas. x'(

EDIT: kanske skulle lagt tråden i mjukvara, men näe...
juste, glömde det mest skumma av allt - tiden ställdes fram 4 timmar(????)

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med ACHI? Jag fick liknande problem när jag resetade bios för ett tag sedan. Har du inte samma ACHI-inställningar (av/på) som när du installerade Windows kommer du få BSOD varje gång du startar datorn tills du antingen ändrar det i bios eller installerar om windows.

Fast kör du med SSD måste du väl ha ACHI, så jag är kanske ute och cyklar..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dava:

Hur ser det ut med ACHI? Jag fick liknande problem när jag resetade bios för ett tag sedan. Har du inte samma ACHI-inställningar (av/på) som när du installerade Windows kommer du få BSOD varje gång du startar datorn tills du antingen ändrar det i bios eller installerar om windows.

Fast kör du med SSD måste du väl ha ACHI, så jag är kanske ute och cyklar..

ACHI är det, som sagt har inte rört inställningarna förutom Boot priority. Jag kopplade om satakablarna så som de var innan (tror jag) och inga fler BSODs, men det där med tidsomställningen.....

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!