Accesstid/bufferstorlek på Hårddiskar

Permalänk
Medlem

Accesstid/bufferstorlek på Hårddiskar

Det jag hört är att man gärna har en hårddisk med hög bufferstorlek och låg accesstid för att t ex lägga OS på, men hur stor skillnad är det egentligen på 16/32/64 buffer, och 4,2/8 ms accesstid?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1062363-betydelse-...
Ignorera buffertstorleken.
Svarstiden är direkt påverkad av rotationshastigheten.
Svarstiden är med bred marginal den viktigaste faktorn för en systemdisk, det är även därför SSD'er äger så otroligt som OS diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1062363-betydelse-...
Ignorera buffertstorleken.
Svarstiden är direkt påverkad av rotationshastigheten.
Svarstiden är med bred marginal den viktigaste faktorn för en systemdisk, det är även därför SSD'er äger så otroligt som OS diskar.

Ska göra en liten uppgradering på min dator snart och funderade på det där med SSD.

Det är ju inte värt att få igång datorn 10-15 sekunder snabbare för de pengarna en ssd kostar, och utöver det så är väll det inte så mycket? Förutom att spel startar snabbare och laddar i menyer. Eller är det så att webbläsare går snabbare också?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Ska göra en liten uppgradering på min dator snart och funderade på det där med SSD.

Det är ju inte värt att få igång datorn 10-15 sekunder snabbare för de pengarna en ssd kostar, och utöver det så är väll det inte så mycket? Förutom att spel startar snabbare och laddar i menyer. Eller är det så att webbläsare går snabbare också?

Jag tror jag talar för alla SSD ägare när jag säger: DET ÄR TILL 100% VÄRT DET !
Bästa investeringen nånsin du kan göra för att få datorn att kännas rapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag tror jag talar för alla SSD ägare när jag säger: DET ÄR TILL 100% VÄRT DET !
Bästa investeringen nånsin du kan göra för att få datorn att kännas rapp.

Stämmer bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag tror jag talar för alla SSD ägare när jag säger: DET ÄR TILL 100% VÄRT DET !
Bästa investeringen nånsin du kan göra för att få datorn att kännas rapp.

Får väll ta och inhandla en då ^^

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1062363-betydelse-...
Ignorera buffertstorleken.
Svarstiden är direkt påverkad av rotationshastigheten.
Svarstiden är med bred marginal den viktigaste faktorn för en systemdisk, det är även därför SSD'er äger så otroligt som OS diskar.

Har ännu en fråga!

Nu så har jag bestämmt mig för denna SSD. Det jag undrar är då om det krävs att jag först stoppar in SSD'n i en annan dator och först uppdaterar den. Om svaret är ja på den frågan ska jag då gå till denna sida?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte uppdatera firmware på disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Nej du behöver inte uppdatera firmware på disken

Varför inte?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Varför inte?

För att Samsung gjorde sim hemläxa innan dom släppte diskarna
Har iofs läst om en påotentiell bugg i just samsungs diskar som fixas med en FW uppdatering.
Men då ingen utanför ett lab verkar ha råkat ut för den så är det knappast en dealbreaker

Permalänk
Medlem

Du "behöver" inte uppdatera firmware om du inte vill Men om det finns en nyare firmware ute så innehåller den antagligen bugg fixar och/eller prestanda förbättringar.

Disken du köper kan ju också innehålla den senaste firmwaren.

Permalänk
Medlem

Största fördelen med SSD enligt mig är att den inte direkt segnar ner som en mekanisk (om man nu inte misshandlar den med massiva mängder data etc).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Du "behöver" inte uppdatera firmware om du inte vill Men om det finns en nyare firmware ute så innehåller den antagligen bugg fixar och/eller prestanda förbättringar.

Disken du köper kan ju också innehålla den senaste firmwaren.

Men det är inte så pass viktigt att man ska koppla in i en annan dator och updata före man installerar OS osv? Den firmware som finns på är redan tillräckligt bra?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Men det är inte så pass viktigt att man ska koppla in i en annan dator och updata före man installerar OS osv? Den firmware som finns på är redan tillräckligt bra?

Installera OS först sedan kan du använda programmet som följer med (Samsung SSD Magician) för att uppdatera till senaste firmware om den inte redan ligger på disken.

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv en 830 och är väldigt nöjd. Ja FW uppdatering gör man i windows med Magician.
Jag köpte min när sandforce-stormen höll på att klinga av men jag ville vara säker på att det skulle fungera stabilt. Apple och Dell använder till viss del Samsung SSD:er i OEM för sina datorer. De håller nog koll på tillverkarna lite långsiktigt så de vet att det är kvalité i sakerna.

Jag är inte helt säker men jag tror inte Samsung lämnar något/så mycket utrymme för att ha som reserv om celler börjar bli dåliga.
Deras program uppmanar en att inte partitionera upp hela SSD:n, på 128 GB modellen ber den en att undanta 11 GB för sådant.
Men jag rekommenderar den.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hej medlemmar har en fråga till er. Ursäkta topic, inte lönt o starta ny tråd för detta.

Vill köpa caviar black 1tb
Frågan är, är CDON pålitliga, är deras produkter så som Inets (kvalité)?

http://cdon.se/hemelektronik/western_digital_caviar_black_1tb...

Vill köpa denna disken. Är det nya caviar black disken? Det står 3 gb/s, borde det inte vara 6gb/s?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH