Permalänk
Medlem

Irriterande fördröjningar

Tjena!

Jo jag har ganska nyligen fått ett problem som börjar att gå mig på nerverna. Se beskrivning:

Symptom: Datorn "hackar" på allmänna hemsidor samt i Word när jag skriver dokument. Hela datorn liksom dröjer i 0.5 sekunder och sedan fortsätter. Det upprepas minst en gång i minuten. Beteendet är precis som att sitta och surfa på en gammal Windows 98..

Set-up: En nyligen inköpt färdigmonterad Acer Predator G3610 (inköpt ca 2011-10~)

Windows 7 64-bit
Intel core i5 2300
Radeon 6850
12GB DDR3
1 TB hårddisk

Internet: 24MB/s

Hoppas på några bra förslag på eventuell lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Tjena!

Jo jag har ganska nyligen fått ett problem som börjar att gå mig på nerverna. Se beskrivning:

Symptom: Datorn "hackar" på allmänna hemsidor samt i Word när jag skriver dokument. Hela datorn liksom dröjer i 0.5 sekunder och sedan fortsätter. Det upprepas minst en gång i minuten. Beteendet är precis som att sitta och surfa på en gammal Windows 98..

Set-up: En nyligen inköpt färdigmonterad Acer Predator G3610 (inköpt ca 2011-10~)

Windows 7 64-bit
Intel core i5 2300
Radeon 6850
12GB DDR3
1 TB hårddisk

Internet: 24MB/s

Hoppas på några bra förslag på eventuell lösning!

Hade liknande problem på min mammas dator men det blev bättre efter jag avinstallerade F-secure (Antivirus) och installerade ESET-Nod 32 istället.
Kan annars vara att ACER har snålat med moderkortet för OEM tillverkare brukar göra det.

Off topic: fan vad överdrivet mycket ram jämfört med de andra komponenterna.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Hmm okej, ja det är väl bara för att en vanlig svensson tycker att det låter bra..

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som att hårddisken stoppar upp, har du kollat diskaktivitet och provat diskrensning och sen defragmentera?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som att hårddisken stoppar upp, har du kollat diskaktivitet och provat diskrensning och sen defragmentera?

Nej, jag har inte defragmenterat den. Dock är datorn endast använd max 15 gånger sedan den startades för första gången. Hur regelbundet bör man diskrensning samt defragmentera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Nej, jag har inte defragmenterat den. Dock är datorn endast använd max 15 gånger sedan den startades för första gången. Hur regelbundet bör man diskrensning samt defragmentera?

Nån gång i månaden är nog lagom.
Kan vara för att ACER förinstallerat en massa skräp som testversioner av spel, office och antivirus (30 dagars version) som datorn hänger sig.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Fick du med en massa Trial software och program som ligger i bakgrunden och själ processorkraft, testa avinstallera dessa om du har det.

Permalänk
Rekordmedlem

Om datorn är väldigt ny kan det bero på det också, superfetch o dyl behöver lite tid för att jobba ok,
Är datorn ny behöver du nog inte köra defrag, men "vid behov" eller kanske 1 gång per månad

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har avinstallerat alla "trail software" program redan. Ja jag tror också att datorn behöver jobba in sig lite.. Okej, då var jag inte ute på helt fel spår!

Permalänk

hej hoppas det är okej att man lånar tråden lite jag har typ exakt samma dator men I7 8 Gb ram aah spela roll igentligen jag undrar om någon vet hur man installerar om windows på dom här acer datorerna var in i en data butik i dag dom sa att jag skulle starta om den och trycka F11 men de e ju på HP datorer tacksam för snabba svar Mvh

Permalänk

Ursäkta dubbel post men jag tror att det är hdd som inte mår så bra även i5:an är så pass snabb att hålla väldigt många proccecer