Nytt Asus Maximus IV Gene Z77 - Knappt fungerande mikrofon?

Permalänk
Medlem

Nytt Asus Maximus IV Gene Z77 - Knappt fungerande mikrofon?

Halloj!

Precis satt ihop nya datorn och allt är fräscht installerat

Kör med alla drivisar från CD-skivan men även testat att tanka hem de som finns på Asus hemsida.
Men hur jag än försöker så är micken så förbannat låg så att man knappt hör den?
Mikrofonen fungerar alldeles utmärkt förutom med detta moderkort, har testat både framsida och baksida (Borde inte vara någon skillnad).

Alltså, mikrofonen fungerar och tar upp ljud men så förbannat lågt att man knappt hör det. Knäpper jag med fingret på den så hörs det rätt tydligt men att prata 30-40cm fungerar inte alls.
Fungerade tidigare hur bra som helst i min förra dator (Som syns just nu i sign).

Mikrofonen är från ett Sibera V1 Headset.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Gå in under "Inspelnings enheter" och sedan dubbelklickar du på din mikrofon.

Tryck på "nivåer" och dra sedan upp microphone boost så mycket som du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Gå in under "Inspelnings enheter" och sedan dubbelklickar du på din mikrofon.

Tryck på "nivåer" och dra sedan upp microphone boost så mycket som du behöver.

Tack för tipset men detta är inte lösningen tyvärr.
Jag har testat detta men det hjälper inte 100% och då jävlar brusar det så in i helvete mycket att man knappt hör mig.

Det jag vill få reda på är varför mikrofonen inte funkar i min nya dator men den funkar perfekt i den förra?
Alla inställningar är 100% korrekta, det kan jag garantera.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Är inte helt bekant med siberia headsetet, men finns det en mute knapp på mikrofonsladden? Vi satt och skrattade gott över skype åt en kompis som hade så fruktansvärt låg volym, microphone boost till trots. Plötsligt knäppte det till och alla kunde höra honom, varpå han lite skamset erkände att mikrofonen hade varit muted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmonger:

Är inte helt bekant med siberia headsetet, men finns det en mute knapp på mikrofonsladden? Vi satt och skrattade gott över skype åt en kompis som hade så fruktansvärt låg volym, microphone boost till trots. Plötsligt knäppte det till och alla kunde höra honom, varpå han lite skamset erkände att mikrofonen hade varit muted.

Heheh vore otroligt skämmigt om detta vore boven
Men ja, den har en Mute-knapp men den är på ON som den alltid har varit.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Jag sitter också på ett Z77 , Asus P8Z77-V PRO , och jag har samma problem som du och även samma headset... på den förra datorn funkade exaxt de vanliga inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mati_12170:

Jag sitter också på ett Z77 , Asus P8Z77-V PRO , och jag har samma problem som du och även samma headset... på den förra datorn funkade exaxt de vanliga inställningarna.

Har samma moderkort som dig och även samma headset, har höjt mic till 95% och boost till10, fungerar skitbra! Och inget brus alls.
Minns att den stod på lägsta av default och även ställdes tillbaka någon gång efter jag installerat nått.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Halloj!

Precis satt ihop nya datorn och allt är fräscht installerat

Kör med alla drivisar från CD-skivan men även testat att tanka hem de som finns på Asus hemsida.
Men hur jag än försöker så är micken så förbannat låg så att man knappt hör den?
Mikrofonen fungerar alldeles utmärkt förutom med detta moderkort, har testat både framsida och baksida (Borde inte vara någon skillnad).

Alltså, mikrofonen fungerar och tar upp ljud men så förbannat lågt att man knappt hör det. Knäpper jag med fingret på den så hörs det rätt tydligt men att prata 30-40cm fungerar inte alls.
Fungerade tidigare hur bra som helst i min förra dator (Som syns just nu i sign).

Mikrofonen är från ett Sibera V1 Headset.

Har också detta problem, skulle vara kul med en lösning :/

Permalänk
Medlem

Även jag har problem, någon lösning?
Asus P8Z77-V PRO som moderkort, 30+ boost ändå skitlågt.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma problem själv, slutade med ett externt ljudkort istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag hade samma problem själv, slutade med ett externt ljudkort istället.

Skickades från m.sweclockers.com

En lösning, men det känns ju lite ovärt att behöva skaffa ett sådant för att micen ska fungera ordentligt.
Jag kan tillägga att jag kört med en webcam med mic som funkade mycket bättre, den gick ju via usb
så kanske att det är något problem med micingången på moderkortet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EpicEra:

En lösning, men det känns ju lite ovärt att behöva skaffa ett sådant för att micen ska fungera ordentligt.
Jag kan tillägga att jag kört med en webcam med mic som funkade mycket bättre, den gick ju via usb
så kanske att det är något problem med micingången på moderkortet?

Det låter högst sannolikt, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det låter högst sannolikt, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Lurigt att flera med samma moderkort har detta problem, men jag lyckades inte få någon kul info via google, vilket var konstigt.
Aja att köra med webcamen som mic funkar bra också så, det är ändå inte jag som får höra den dåliga ljudkvaliten i samtal haha