Permalänk

Thomson gateway TG789vn problem

Hejsan. En väldigt snabb fråga. Vad är standard lösenordet om man vill komma och och öppna portar osv när man skriver in sin standard gateway i webbläsaren. Jag vet lösenordet när jag ska logga in men jag kan ej användarnamnet och har aldrig fått välja något. Finns det något standard användarnamn till routern jag har?

Permalänk
Medlem

Användarnamn: Administrator
Lösenord:

Är default.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Tack så mycket! det funkade faktiskt. Då slipper jag ringa telias dryga support, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

OT
Hur bra fungerar Thomson TG789vn.
vi har just nu telia 8mbit/s och har extremt stora problem, supporten och även en kompis som jobbar på supporten har medgett att vårat nuvarande modem inte fungerar så bra med varken digital tv eller internet.
Just nu kör vi med ett zyxel(siter på jobbet så kan inte se model-nr) är ett grått sådant.

Det har gett oss rådet att byta upp oss och köra på 24mbit/s och sen "Hyra" Thomson TG789vn av dem för typ 29kr i månden.
Tror ni detta löser vårat problem?
ÄR fruktansvärt just nu, kan varken kolla på tv eller spela , Hd videor på youtube kan man glömma, tar 20år att ladda.

Visa signatur

Corsair TX 650W > Gigabyte GA-P55A-UD4 > Antec Three Hundred> i5 750 @ 2.66GHz > Corsair 8GB 1600MHz XMS3 > Powercolor psc+ 5770 1gb DDR5 > 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploun:

OT
Hur bra fungerar Thomson TG789vn.
vi har just nu telia 8mbit/s och har extremt stora problem, supporten och även en kompis som jobbar på supporten har medgett att vårat nuvarande modem inte fungerar så bra med varken digital tv eller internet.
Just nu kör vi med ett zyxel(siter på jobbet så kan inte se model-nr) är ett grått sådant.

Det har gett oss rådet att byta upp oss och köra på 24mbit/s och sen "Hyra" Thomson TG789vn av dem för typ 29kr i månden.
Tror ni detta löser vårat problem?
ÄR fruktansvärt just nu, kan varken kolla på tv eller spela , Hd videor på youtube kan man glömma, tar 20år att ladda.

Om du har problem med din uppkoppling, så får dom fixa det. Om dom ska skicka en annan modell av utrustning, eller något annat, det är Telias problem, inte ditt. De ska inte råda dig vad du kan göra, dom ska fixa problemet. Om en dsl uppkoppling inte fungerar på 8 mbit, så är det lite trolig att det ska fungera bättre om dom switchar till dsl2. Helt meningslöst. Stå på, och kräv en lösning.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Om du har problem med din uppkoppling, så får dom fixa det. Om dom ska skicka en annan modell av utrustning, eller något annat, det är Telias problem, inte ditt. De ska inte råda dig vad du kan göra, dom ska fixa problemet. Om en dsl uppkoppling inte fungerar på 8 mbit, så är det lite trolig att det ska fungera bättre om dom switchar till dsl2. Helt meningslöst. Stå på, och kräv en lösning.

Precis det jag sa, de hävdar dock att om det är fel på modemet(som vi har blivit tillandahållna från telia) så kan vi bli debiterade för teknikern de har skickat ut.
De rådde oss att testa en kompis modem var jag hävdade att det skulle vara omöjligt och att med våran sträva ekonomi så skulle vi inte kunna köpa ett nytt av dem.

Helt sjukt att man kan bygga en support på att personen som köpt tjänsten själv ska göra all felsökning.

Har gjort allt de sagt man ska göra, det vanliga dra ut modemt,router etc etc.
Har även fixat ny RJ-45 kontakt till digital boxen och en ny DSL-splitter, verkade funka i ungefär 1vecka sen nu är skiten tillbaka...

Kanske skulle höra av sig till ARN?

Visa signatur

Corsair TX 650W > Gigabyte GA-P55A-UD4 > Antec Three Hundred> i5 750 @ 2.66GHz > Corsair 8GB 1600MHz XMS3 > Powercolor psc+ 5770 1gb DDR5 > 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk

Hade ungefär samma modell, bara skit, kasta ut och köp eget. Det fungerade för mig men det blev aldrig som man tänkte sig utan den ville helt enkelt inte, dessutom kan man inte göra så mycket med den.

Permalänk
Medlem

Standardinloggningen för (riktiga) administratörer på mjukvaror <= 8.8.B.A är

Användarnamn: Aqi47sEL
Lösenord: 2UMT9lfy

Dold text

men den fungerar bara vid en fabriksåterställning. Logga in med den och skapa ditt eget superuser-konto innan du kopplar in enheten till ditt telefonuttag eller inkommande nätverksuttag. Telia tar nämligen bort den mha skript då enheten pratar med Telias servrar, och ersätter den med dels ett handikappat Administrator-konto (som är nothing-of-the-sort) utan lösenord, och ett antal egna användare vars lösenord inte är dokumenterade.
Standardinloggningen ovan fungerar inte heller på mjukvaror nyare än 8.8.B.A (som nyligen utskickade 8.H.C.2 t.ex).
OBS att det är bäst att stänga av CWMP och ta bort Telias användare om du skapat en egen superuser, så att du inte riskerar att få enheten nollställd igen av att Telia vill skjuta in ny mjukvara på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffemaskinen:

Hade ungefär samma modell, bara skit, kasta ut och köp eget. Det fungerade för mig men det blev aldrig som man tänkte sig utan den ville helt enkelt inte, dessutom kan man inte göra så mycket med den.

Inte helt sant. Man kan göra /jättemycket/ med den, och den är faktiskt en riktigt kompetent router i teorin, t.ex vad gäller VLAN-hantering och att man kan plugga ihop de interna gränssnitten nästan hur man vill. Tyvärr har den kända problem med vissa protokoll (FTP, Battle.net/WoW etc etc), men har man bara telnet-access till den (något Telia reserverar för sig själva och blockerar från användaren, i sig skäl nog att ta kontroll över routern och ta bort deras ingångar bara för att markera att man inte accepterar bakdörrar) så hittar man funktioner och möjligheter som utklassar de flesta billiga routrar om man inte kan köra DD-WRT på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzavier:

Inte helt sant. Man kan göra /jättemycket/ med den, och den är faktiskt en riktigt kompetent router i teorin, t.ex vad gäller VLAN-hantering och att man kan plugga ihop de interna gränssnitten nästan hur man vill. Tyvärr har den kända problem med vissa protokoll (FTP, Battle.net/WoW etc etc), men har man bara telnet-access till den (något Telia reserverar för sig själva och blockerar från användaren, i sig skäl nog att ta kontroll över routern och ta bort deras ingångar bara för att markera att man inte accepterar bakdörrar) så hittar man funktioner och möjligheter som utklassar de flesta billiga routrar om man inte kan köra DD-WRT på dem.

Intressant, skulle du kunna länka till mer info?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xzavier:

Inte helt sant. Man kan göra /jättemycket/ med den, och den är faktiskt en riktigt kompetent router i teorin, t.ex vad gäller VLAN-hantering och att man kan plugga ihop de interna gränssnitten nästan hur man vill. Tyvärr har den kända problem med vissa protokoll (FTP, Battle.net/WoW etc etc), men har man bara telnet-access till den (något Telia reserverar för sig själva och blockerar från användaren, i sig skäl nog att ta kontroll över routern och ta bort deras ingångar bara för att markera att man inte accepterar bakdörrar) så hittar man funktioner och möjligheter som utklassar de flesta billiga routrar om man inte kan köra DD-WRT på dem.

Detta. Jag telnet in i den, tog bort deras "superuser" och gjorde min egna. Har hjälpt en del, speciellt i BF3. Slog utav intrångsavkänning, och nästan all rubberbanding är borta för mig. Bästa är ju att man kan brygga port 1, och ha de andra 3portarna fungerande som router, samt att ha en router ut ur port 1. Gillas. Dock, i vanligt utförande är den skit, skit och bara skit.

Skrivet av XeVzL:

Intressant, skulle du kunna länka till mer info?

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Där står det hur du tar över superuser.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Har själv en 789nv som jag fick av telia, kör på telias 24 just nu och får ut ca 19 av de 24, helt okej.
789nv i sig har fungerat bra för mig men jag spelar ju WoW så då åkte den ut direkt, annars har jag inte haft några problem alls med den, fungerar bra och ger bra hastigheter mm. Men som sagt lirar ju WoW och den fungerar totalt skit till de så jag orkade inte med den.
Kör just nu med ett zyxel tripple play H660 och det fungerar hur bra som helst, ja jo jag får bara ut 16-17 istället för 19mbps men men, liten skillnad för att kunna lira spelen jag vill är det värt.
Har ju tyvärr en av de 789nv som man inte kan brygga :/ vilket suger, jag tycker det verkligen inte värt att betala 29kr/månaden för den.
Men spelar man inte WoW så kan det kanske vara värt det, FTP hade jag inge problem med, varken ladda ned ifrån eller hosta en egen fungerade bra och lätt.
Men om möjligt så pröva ett annat modem, om de du har just nu är ett modem du fått via Telia så tycker jag helt klart att de ska kunna skicka ut ett annat du kan pröva med om du inte har möjlighet att låna en grannes eller liknande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Bästa är ju att man kan brygga port 1, och ha de andra 3portarna fungerande som router, samt att ha en router ut ur port 1. Gillas. Dock, i vanligt utförande är den skit, skit och bara skit.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
Där står det hur du tar över superuser.

Värt att notera: Telia har börjat rulla ut ny mjukvara (8.H.C.2) till TG789vn och i den fungerar inte längre superuser-lösenordet som listas i tråden ovan.
Och bryggningen fungerar än så länge bara på ADSL. (Demonoidz: om du har fått det att funka på VDSL, berätta gärna vilka ändringar du gjort gentemot konfigurationen i tråden du länkade).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xzavier:

Värt att notera: Telia har börjat rulla ut ny mjukvara (8.H.C.2) till TG789vn och i den fungerar inte längre superuser-lösenordet som listas i tråden ovan.
Och bryggningen fungerar än så länge bara på ADSL. (Demonoidz: om du har fått det att funka på VDSL, berätta gärna vilka ändringar du gjort gentemot konfigurationen i tråden du länkade).

Helt ärligt behövde jag inte köra med deras superuser alls. Jag gick telnet, gjorde en ny användare som admin, sedan re-telnetade och tog bort deras superuser helt, för att sedan promota min egna användare till det. Kör en gammal programvara, från 2008~.

Jag har inte lyckats med VDSL, då jag själv har ADSL. Om jag senare fixar till VDSL, så kan ni förvänta er en utförlig guide!

(Det går att få reda på lösenordet genom MD5 som finns).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Helt ärligt behövde jag inte köra med deras superuser alls. Jag gick telnet, gjorde en ny användare som admin, sedan re-telnetade och tog bort deras superuser helt, för att sedan promota min egna användare till det. Kör en gammal programvara, från 2008~.

Jag har inte lyckats med VDSL, då jag själv har ADSL. Om jag senare fixar till VDSL, så kan ni förvänta er en utförlig guide!

(Det går att få reda på lösenordet genom MD5 som finns).

Telia har ju i 8.8.B.6 och nyare låst ner telnet för access endast från ett antal av dem godkända interna adresser hos Telias support. För att få telnet-access på 8.8.B.A var jag tvungen att använda superuser-inloggningen, ladda ner user.ini och redigera den för att ändra brandväggsregler och bindningar för telnet-tjänsten. Men det kan jag inte göra på 8.H.C.2 eftersom superuser-användaren är ändrad.

Det ska erkännas att jag inte är så hemma på att roota prylar. Men man måste ju då först få ut MD5-summan på något sätt så att man kan mata in den i ett program som kan generera ett lösenord som ger samma MD5. Hur får du ut MD5-summan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xzavier:

Telia har ju i 8.8.B.6 och nyare låst ner telnet för access endast från ett antal av dem godkända interna adresser hos Telias support. För att få telnet-access på 8.8.B.A var jag tvungen att använda superuser-inloggningen, ladda ner user.ini och redigera den för att ändra brandväggsregler och bindningar för telnet-tjänsten. Men det kan jag inte göra på 8.H.C.2 eftersom superuser-användaren är ändrad.

Det ska erkännas att jag inte är så hemma på att roota prylar. Men man måste ju då först få ut MD5-summan på något sätt så att man kan mata in den i ett program som kan generera ett lösenord som ger samma MD5. Hur får du ut MD5-summan?

Låter som någonting Telia skulle göra. Jag kör 8.2.4.B@TG784.

Angående MD5summan, så var det en på flashback som fick tag på sitt lösenord så, tror att det var till en nyare.
"[ mlpuser.ini ]
add name=Telia password=_CYP_242428b4e8d8d58f188580283223a8bb role=SuperUser hash2=10ba7dcd66206f790c8690f25982bbcc crypt=cGD16dEhYNH.2 lm=_ENC_D889F920A525AEB1286A6A4B0584D7100935CC2B550012F53B452160BBFAC65D ntlm=_ENC_ECE5CC71D75ED1692D95E43F56C80D0175D798EC083572986FDBD59DE88B3ABE"
Alltså "password=_CYP_242428b4e8d8d58f188580283223a8bb"
Det var hans MD5, och det gav honom lösenordet; stanisskohag
Tror att han antingen loggade in som Telia eller som Administrator.

Värt att testa! (:
Återkom gärna med resultat, speciellt om du lyckas starta upp den i safemode, och plocka mlpuser.ini (eller kanske ladda ned en från nätet med din programvara).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Värt att testa! (:
Återkom gärna med resultat, speciellt om du lyckas starta upp den i safemode, och plocka mlpuser.ini (eller kanske ladda ned en från nätet med din programvara).

Starta i safemode? Har sökt på det men hittar ingen information om hur man skulle åstadkomma det. Fick hur som helst en ny Smart med mjukvara 8.8.B.9 på och där funkade fortfarande det kända admin-kontot. Däremot funkade inte lösenordet för Telia-användaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xzavier:

Starta i safemode? Har sökt på det men hittar ingen information om hur man skulle åstadkomma det. Fick hur som helst en ny Smart med mjukvara 8.8.B.9 på och där funkade fortfarande det kända admin-kontot. Däremot funkade inte lösenordet för Telia-användaren.

Vet inte om det kallas det, men ja - det jag menar är att, utan att ha i diverse kablar, starta upp modemet, sedan endast koppla in din internetkabel. (Dvs, endast ström+din kabel).

Kan du telneta in? I sådanafall, leta reda på kontokommandon, och gör som jag sade ett par poster upp. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Vet inte om det kallas det, men ja - det jag menar är att, utan att ha i diverse kablar, starta upp modemet, sedan endast koppla in din internetkabel. (Dvs, endast ström+din kabel).

Kan du telneta in? I sådanafall, leta reda på kontokommandon, och gör som jag sade ett par poster upp. (:

I 8.8.B.x (åtminstone upp till .A) så kan man om man fabriksåterställer modemet och startar upp det med enbart en lokal nätverkssladd i till sin dator, logga in i webbgränssnittet (kanske även telnet) med ett känt superuser-konto (Aqi47sEL). Då kan man plocka ut user.ini där alla andra .ini-filer "ingår", och läsa ut lösenordshasharna enligt ovan. Men i 8.H.C.2 är telnet blockerat från lokal access och låst till ett specifikt subnät av Telias supportorganisation, och webbgränssnittet accepterar inte heller det tidigiare kända superuser-kontot. Så där finns ingen metod jag kan komma på (utom JTAG, som kräver hårdvaruingrepp och därmed utgår för min del) att få ut något ur filsystemet på modemet.

Får man ut mlpuser.ini från en fabriksåterställd Smart med 8.H.C.2, så kan man kanske hitta något verktyg för att generera en kollision med samma MD5-summa, men de flesta verktyg jag hittar för sådant jobbar med lookups mot ordlistor och databaser av redan kända checksummor, inte med att faktiskt generera en kollision från grunden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xzavier:

I 8.8.B.x (åtminstone upp till .A) så kan man om man fabriksåterställer modemet och startar upp det med enbart en lokal nätverkssladd i till sin dator, logga in i webbgränssnittet (kanske även telnet) med ett känt superuser-konto (Aqi47sEL). Då kan man plocka ut user.ini där alla andra .ini-filer "ingår", och läsa ut lösenordshasharna enligt ovan. Men i 8.H.C.2 är telnet blockerat från lokal access och låst till ett specifikt subnät av Telias supportorganisation, och webbgränssnittet accepterar inte heller det tidigiare kända superuser-kontot. Så där finns ingen metod jag kan komma på (utom JTAG, som kräver hårdvaruingrepp och därmed utgår för min del) att få ut något ur filsystemet på modemet.

Får man ut mlpuser.ini från en fabriksåterställd Smart med 8.H.C.2, så kan man kanske hitta något verktyg för att generera en kollision med samma MD5-summa, men de flesta verktyg jag hittar för sådant jobbar med lookups mot ordlistor och databaser av redan kända checksummor, inte med att faktiskt generera en kollision från grunden.

Myes, det var fabriksåterställningen som jag menade.
Låter som att det är relativt dött men senare updates, då. Kan du inte downgradea? (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Eftersom detta verkar vara en samlade tråd för gnäll på 789nv så passar jag på här!

Jag har den här eländesburken, uppkoppling via BBB (40mb) och på sistone har det känts allt segare, särskilt ikväll är det som sirap. Det tog närmare 10 minuter att ladda launch trailern till Max Payne 3 i HD...!

Misstänker dels tjall på linjen, dels att någon ev leechar på mitt trådlösa. Eftersom jag inte tycker om trådlöst och inte använder det alls tänkte jag stänga ner skiten som första åtgärd men nu kommer jag inte åt gränssnittet plötsligt! Varken 192.168.1.254 eller dsldevice.lan funkar och ungefär där slutar mina hackerskillz. Enligt manualen ska den synas som en nätverksenhet, men icke.

Vad göra?

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord