Permalänk

Allmänt om vpn och WNDR3800 Router

Hej.

Jag har ett par frågor om VPNer och routrar. Är det möjligt att ta tex Ipredator och koppla in den till routern direkt? Vet någon om WNDR3800 har stöd för fler än 1 vpn tunnel på en gång?

Permalänk
Vila i frid

Nej. Nej.

WNDR3800 har tyvärr även klent stöd av open source communityn så om du vill ha svaren "Ja, Ja" på dina frågor lär du fixa en router som stödjer Tomato firmware t.ex. Shibby's version som finns @ http://tomato.groov.pl/ som stödjer t.ex. RT-N66u, WNR3500Lv2, E4200 etc etc.

Här @ http://victek.is-a-geek.com/virtual/tomatok26/status-index.ht... hittar du en Tomato firmware emulator så att du kan se allt du kan göra med den.

Permalänk

Lånar tråden då jag frågar lite frågor om VPN.

Vi har ca 4 datorer i ett nätverk här hemma och jag undrar om man kan köpa 1 vpn tunnel från t.ex. anonine och då är alla datorer skyddade?

Relakks påstår att man kopplar in det i routern och sen skyddar den hela ditt nätverk stämmer detta? Eller har jag missuppfattat detta??

Mvh

Baronen

Permalänk
Vila i frid

Köper du 1 VPN-tunnel och vill använda den för 4 datorer lär du se till att din router kan ansluta sig mot en VPN-server på WAN-sidan. T.ex. ett WNR3500Lv2 med t.ex. Shibby's Tomato Firmare klarar av att ansluta via PPTP på WAN-sidan - då går alla datorer anslutna till routerns LAN via VPN-anslutningen. Mig veterligen finns det ingen konsumentrouters som klarar av VPN på WAN utan du lär isf upp i flera-tusen-kronors-klassen för motsvarande funktionalitet. Ivfsh kostar WNR3500Lv2 inte mer än 519 på CDON.SE så det är ju ingen stor engångskostnad.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Köper du 1 VPN-tunnel och vill använda den för 4 datorer lär du se till att din router kan ansluta sig mot en VPN-server på WAN-sidan. T.ex. ett WNR3500Lv2 med t.ex. Shibby's Tomato Firmare klarar av att ansluta via PPTP på WAN-sidan - då går alla datorer anslutna till routerns LAN via VPN-anslutningen. Mig veterligen finns det ingen konsumentrouters som klarar av VPN på WAN utan du lär isf upp i flera-tusen-kronors-klassen för motsvarande funktionalitet. Ivfsh kostar WNR3500Lv2 inte mer än 519 på CDON.SE så det är ju ingen stor engångskostnad.

Okey så om jag köper WNR3500Lv2 routern så kommer det funka då? Är shibbys tomato firmare svårt att använda eller?

Ett problem till jag kom på är att våran nuvarande router (thomson tg787) även fungerar som modem? Är detta hel kört? Går det ens att lösa vpn smidigt för ett hushåll med så många datorer utan att behöva lägga ut flera tusen?

Permalänk
Vila i frid

Problemet kommer att vara ditt modem som behöver ställas om till bryggat läge - något som inte låter sig göras annat än att komma in i admin-delen (telias nedlåsta elände) eller byta ut det mot ett annat modem som inte innehåller nat/dhcp.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Problemet kommer att vara ditt modem som behöver ställas om till bryggat läge - något som inte låter sig göras annat än att komma in i admin-delen (telias nedlåsta elände) eller byta ut det mot ett annat modem som inte innehåller nat/dhcp.

Okey har kollar runt lite på telias forum (eller vad det är) och det värkar inte vara helt omöjligt att byta till ett vanligt modem och slippa den där smart skiten(thomson).

Så då ska de inte vara några problem?

Var kan man se eller läsa hur man gör med Shibby's Tomato Firmare?

Permalänk
Permalänk

Har nu pratat med telia och dem säger att man kan byta själv. Någon som har tips på ett ok Modem som kommer funka? Tänkte köpa WNR 3500 sen också.