Permalänk
Medlem

Asus maximus V Gene - uATX

Hej!

Jag är håller för tillfället på att nosa runt på ett nytt moderkort och hittade asus maximus v gene ( http://www.webhallen.com/hardvara/150986-asus_rog_maximus_v_g... ) och tycker att det ser ganska bra ut och passar min budget. Min fråga är: hur mycket "sämre" är moderkortformatet uATX än ATX? Är det värde att köpa ett ATX kort för samma pengar?

PS
jag tänker använde kortet i ett ATX chassi.

mvh Rasmus

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R1 | Mobo: Asus Maximus V Gene | CPU: i5 3570k @ 3.4Ghz med en Corsair H80 | RAM: 8gb @1600Mhz | GPU: Asus GTX 670 | PSU: Corsair HX750 | Systemdisk: intel 520 120gb | Lagringsdisk: WD 5400rpm 2TB

Permalänk
Medlem

vet inte skillnaden på uatx or matx men dom har blivigt mycket bättre än innan så överklocks möjligheter mm är näst intill identiska som på atx.

Nackdelarna för dig kan vara att det blir trångt om du ska köra SLI/CF. Det kan se roligt ut att kortet slutar så långt innan själva mobo panelen gör det, men det är ju bara utseende messigt.

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ea78:

Hej!

Jag är håller för tillfället på att nosa runt på ett nytt moderkort och hittade asus maximus v gene ( http://www.webhallen.com/hardvara/150986-asus_rog_maximus_v_g... ) och tycker att det ser ganska bra ut och passar min budget. Min fråga är: hur mycket "sämre" är moderkortformatet uATX än ATX? Är det värde att köpa ett ATX kort för samma pengar?

PS
jag tänker använde kortet i ett ATX chassi.

mvh Rasmus

Jag ser ingen anledning till att använda microATX i ett ATX-chassi. Men nej det är inte mycket sämre.

Skrivet av RoToX:

vet inte skillnaden på uatx or matx men dom har blivigt mycket bättre än innan så överklocks möjligheter mm är näst intill identiska som på atx.

Nackdelarna för dig kan vara att det blir trångt om du ska köra SLI/CF. Det kan se roligt ut att kortet slutar så långt innan själva mobo panelen gör det, men det är ju bara utseende messigt.

grekiska u står för micro.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Inte mycket som skiljer förutom att du får mindre expansions möjligheter.

Just detta kortet har dock bara 8 faser till CPUn. Medans P8Z77-V PRO har t.ex 12 faser. Som ger det lite bättre överklocknings potential.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Inte mycket som skiljer förutom att du får mindre expansions möjligheter.

Just detta kortet har dock bara 8 faser till CPUn. Medans P8Z77-V PRO har t.ex 12 faser. Som ger det lite bättre överklocknings potential.

Du värkar ju vara insatt i ström till cpun, har gått i tankarna att köpa ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165794 men har ju bara en 4 pins där uppe. Hur kommer det funka att klocka med?

Har en 2500k som jag tänkte sikta mot 4,5ghz kör den på 4,6 just nu med 1.285 vcore stabilt

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoToX:

Du värkar ju vara insatt i ström till cpun, har gått i tankarna att köpa ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165794 men har ju bara en 4 pins där uppe. Hur kommer det funka att klocka med?

Har en 2500k som jag tänkte sikta mot 4,5ghz kör den på 4,6 just nu med 1.285 vcore stabilt

Det kan vara begränsande för överklockning med bara 1x4-pin. Men så länge du kör med bara ett grafikkort, så borde det funka bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det kan vara begränsande för överklockning med bara 1x4-pin. Men så länge du kör med bara ett grafikkort, så borde det funka bra.

Tack för ett lättförståligt svar

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk

Den tidigare versionen Maximus IV klockade som en gud, denna bör inte vara sämre.
Jag klockade en i7 2600k till 4.7Ghz utan problem med Asus Maximus IV Gene-Z s.1155.
Jag har aldrig varit så nöjd med ett moderkort som med Maximus IV, någonsin.
Tvärtom vad Sweex tycker så ser jag ingen anledning till att man MÅSTE ha ett atx-moderkort i ett atx-chassi..

Permalänk

jag har en Maximus V Gene med en 3570K funkar skitbra, eftersom jag aldrig kör SLI/CF så spelar det inte mig nån roll man kan ha 2 kort på mobot men inte 2x DC II kort det är en omöjlighet

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Just detta kortet har dock bara 8 faser till CPUn. Medans P8Z77-V PRO har t.ex 12 faser. Som ger det lite bättre överklocknings potential.

Detta kommer dock bara vara problem om man kör med extrem överklockning, typ med faskylning / kväve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

grekiska u står för micro.

Grekiskt U är det väl ändå inte... det är ett M och uttalas "My". (men kan även betyda mikro som sagts)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Detta kommer dock bara vara problem om man kör med extrem överklockning, typ med faskylning / kväve.

Jo det har du helt rätt i.

Så om TS inte har planer på att köra mer än 2 grafik-kort. Så är mATX (det heter också uATX) moderkort ett bra val om han letar efter ett kompakt system.

Men ska man endån köra med ATX chassie. Så kan du lika väl köra på ett full ATX moderkort.

Å ena sidan kan du klämma i dubbla grafikkort på Gene V.. Men känns som det blir en tajt pannkaka med kylningen. Men kör man med Referens kylare. så borde det nog gå. Men inget att rekommendera med eftermarknads kylare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro