Permalänk
Medlem

I5 2500K @ 3,3Ghz vill klocka!

Tjenare! Jag är sugen på att testa börja klocka lite granna. Vet dock inte så himla mycket om det. Men antar att klocka några enstaka ghz inte gör något mot prollen. (Det gör inte heller så mycket spelmessit i fps, jag vet) Men är sugen på att börja klocka, aldrig gjort det och det verkar som småkul :)... Tips på program och om jag kan bara klocka några enstaka ghz i början, utan att det kan gå fel!

mvh makke

Permalänk
Medlem

1. Du vill nog inte klocka några enstaka GHz, snarare MHz.

2. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Lär dig grunderna

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Några ''enstaka'' GHz kommer du nog inte kunna åstadkomma, utan det är nog MHz du tänker på. Överklockning av CPU sker genom BIOS (alternativt UEFI). Detta kommer du åt genom att under POST (precis efter du startat datorn, innan ditt operativsystem laddat) trycka ned den tangent ditt moderkort säger du ska trycka ned (oftast del).

Börja med att ändra multipeln till tex 40.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

let me google that for you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bongt123:

Tjenare! Jag är sugen på att testa börja klocka lite granna. Vet dock inte så himla mycket om det. Men antar att klocka några enstaka ghz inte gör något mot prollen. (Det gör inte heller så mycket spelmessit i fps, jag vet) Men är sugen på att börja klocka, aldrig gjort det och det verkar som småkul :)... Tips på program och om jag kan bara klocka några enstaka ghz i början, utan att det kan gå fel!

mvh makke

För att hjälpa dig behöver vi veta alla komponenter du har i din dator, inklusive kylning, moderkort, powersupply, etc.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bongt123:

Tips på program och om jag kan bara klocka några enstaka ghz i början, utan att det kan gå fel!

mvh makke

Det finns alltid risker, större som mindre. Saker kan och kommer att gå fel, någon gång.

Lite grundligt:

*- Se till att ha kylning så det räcker och blir över.
*- Nog med kunskap, iallafall så du vet vad du skall göra, vilka inställningar du bör peta på osv..
*- Alltid veta vad du bör göra om det skulle gå åt pipan, det finns dock så mycket olika saker som kan vara fel, ex Instabil CPU på grund utav för hög Multipel/clock, för låg Vcore.
*- Veta hur du resetar BIOS/UEFI.
*- Ha komponenter som kan utföra detta utan att ta skada. (Skapligt nätaggregat är en bra grund.)

Och " Någon enstaka ghz " Finns det inget som heter inom detta, överklockar man en CPU med vanlig kylning, och inte med LN2 så bör överklockning tas med en nypa salt, och lite i taget.
Lycka till.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -