Permalänk
Medlem

Varm South/North-Bridge!

Nu har jag haft igång datorn ett tag, håller på att spela lite för tillfället.. Och nord/syd bryggorna är väldigt varma!

Det räcker att jag nuddar vid SB så bränner jag mig mer eller mindre, och NB är nästan lika varm. Kör ganska låg volt och faktiskt satt clocken på default, CPU voltage: 1.14375 (defualt = 1.20), CPU PPL voltage: 1.20575. Om detta nu spelar någon större roll?

Är detta problematiskt? Vad bör man göra åt problemet i så fall?

Permalänk
Medlem

Det säger ju ingenting om hur varmt det är bara för att du "bränner" dig när du nuddar vid det. Ta reda på riktiga temps via HWmonitor eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Kolla i t.ex HWMonitor hur varma de faktiskt blir.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kolla i t.ex HWMonitor hur varma de faktiskt blir.

Skrivet av Eob:

Det säger ju ingenting om hur varmt det är bara för att du "bränner" dig när du nuddar vid det. Ta reda på riktiga temps via HWmonitor eller dylikt.

SB är 70 grader enligt mjukvaran (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

SB är 70 grader enligt mjukvaran (:

Ska, vad jag vet, inte vara någon fara

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Den mesta elektronik som finns brukar klara minst 80 grader. Det finns undantag men jag vet inte om detta är ett. Men jag tror inte det.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Den mesta elektronik som finns brukar klara minst 80 grader. Det finns undantag men jag vet inte om detta är ett. Men jag tror inte det.

Vad finns det för anledning varför SB blir så varm då? Det vill säga om luftcirkulationen är bra

Permalänk
Skrivet av spel565:

Nu har jag haft igång datorn ett tag, håller på att spela lite för tillfället.. Och nord/syd bryggorna är väldigt varma!

Det räcker att jag nuddar vid SB så bränner jag mig mer eller mindre, och NB är nästan lika varm. Kör ganska låg volt och faktiskt satt clocken på default, CPU voltage: 1.14375 (defualt = 1.20), CPU PPL voltage: 1.20575. Om detta nu spelar någon större roll?

Är detta problematiskt? Vad bör man göra åt problemet i så fall?

det kan vara att luftflödet i chassit inte är bra nog och om du inte har referens design på ditt grafikkort så kan det skicka ut varm luft i chassit som värmer mb bland annat. mitt tips är bättre luftflöde två 120mm (runt 50 cfm) in i fronten och minst 2 120mm (runt 50 cfm) ut i bak

Permalänk

Det genereras värme i en krets när den används. Är inte luftflödet tillräckligt stort över fylflänsen som sitter på chipet så kommer det bli varmt. Så antigen får man minska mängden arbete som kretsen gör (i detta fall minska arbetsmängden för LAN och SATA, då jag tror det är de stora arbetsuppgifterna) eller öka luftflödet.
Om det är som det ser ut i ditt chassi i galeriet i din sign så borde inte flödet på SB vara direkt stort. Om inte jag misstar mig så är det inget direkt luftflöde riktat åt det hållet samtidigt som garfikkortet täcker det och därigenom även begräbsar luftflödet. En fläkt riktad mot fläkten på grafikkortet skulle nog kunna sänka tempen på både grfikkort och SB.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att nordbrygga existerar inte på iX-processorer utan den är inbyggt i själva CPU'n

>Du lär ha väldigt dålig cirkulation i chassit om SB blir varm förövrigt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Vill bara påpeka att nordbrygga existerar inte på iX-processorer utan den är inbyggt i själva CPU'n

>Du lär ha väldigt dålig cirkulation i chassit om SB blir varm förövrigt.

På X58 plattformen var den inte helt borta då PCI-e var kopplade till den krets som länkade mellan processor och sydbrygga.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.