Ett grafikkort utan displayport, tre stycken skärmar?

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort utan displayport, tre stycken skärmar?

Här kommer några frågor angående flera skärmar.

Det jag har läst mig till är; för att få eyefinity, motsvarande, att fungera behöver man koppla in en av skärmarna via displayport eller via en aktiv adapter. Så långt är jag med.

Fråga nr1
Måste jag ha samma tillvägagångssätt för att få igång min tredje skärm, även om jag inte är helt tvungen att köra spel över alla mina skärmar, utan mest vill har mer arbetsyta? (tvivlar på att mitt kort orkar spela nått värre än CS 1.6 på en sån upplösning)

Frågan blir mer aktuell iom att jag sitter på ett grafikkort utan någon displayport utgång nämligen ett GTS 450 HDMI Dual-DVI som jag köpte mest för att få tillgång till en hdmi ut i min dator.

De skärmar som jag besitter i dagsläget är: 2x Dell E228WFP och en 19" 4:3 Samsung från tidigt 00tal som endast har VGA in. Tanken var då att koppla dvi-dvi, hdmi-dvi samt dvi-vga.

Fråga nr2
Om jag nu i framtiden skulle vilja använda mig utav eyefinity, motsvarande, kan jag då köpa ett nVidia kort, vilket som, och köra i SLI med mitt nuvarande och därmed inte behöva lägga ut en halv förmögenhet på ett det värsta highend spelkortet?

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Moderator
Moderator

1, Extended desktop eller utökat läge på svenska ska gå bra för att i Windows arbete köra tre skärmar. Generellt sett, vet inget om ditt kort specifikt.

Förutom att det är Nvidia, Eyefinity är AMD's version av multiskärmssimulering av en stor bildyta istället för tre individuella skärmar.

Nvidias egen version heter NvidiaSurround.

2, Vet ej, kan för lite om Nvidias generationskompabilitet. Någon annan?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

1, Extended desktop eller utökat läge på svenska ska gå bra för att i Windows arbete köra tre skärmar. Generellt sett, vet inget om ditt kort specifikt.

Förutom att det är Nvidia, Eyefinity är AMD's version av multiskärmssimulering av en stor bildyta istället för tre individuella skärmar.

Nvidias egen version heter NvidiaSurround.

2, Vet ej, kan för lite om Nvidias generationskompabilitet. Någon annan?

Check på NvidiaSurround.

Ska införskaffa en hdmi -> dvi kabel så får vi väl se om det vill fungera.

Har min rigg spridd för tillfället, så frågan nr1 är väl mest en intressefråga inför framtiden.

Angående fråga nr2, fick jag svar efter lite efterforskningar på forumet och i dagens frågelåda.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Inte för att bumpa tråden på något sätt, utan är mer för att informera ifall någon söker.

Det gick inte att visa bild på tre skärmar samtidigt. Grafikkortet kände av samtliga skärmar och jag kunde aktivera dem, men inte alla samtidigt, utan var tvungen att välja två.

Får bli att införskaffa ett 670 till sommaren för att nyttja skärmarna och då kanske i nvidia surround.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)