Varför går det slött i spel på min dator? HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

visst där ser jag massor av processorer. men HUR vet jag vilken som är bra och HUR vet jag om den passar? är det namnet Quad som gör det eller vadå?

Alla processorer som finns med i listan passar, vissa kräver dock att du har senaste BIOS uppdateringen. Alla processorer som har quad i namnet har 4 kärnor vilket är det du ska ha. Ju högre klockfrekvens destu bättre. En Q9650 är den absolut bästa processorn du kan installera i din dator, dessa är dock sällsynta och dyra. Q6600 är långsammare och har större tillgång, därför är de förhållandevis billiga.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Alla processorer som finns med i listan passar, vissa kräver dock att du har senaste BIOS uppdateringen. Alla processorer som har quad i namnet har 4 kärnor vilket är det du ska ha. Ju högre klockfrekvens destu bättre. En Q9650 är den absolut bästa processorn du kan installera i din dator, dessa är dock sällsynta och dyra. Q6600 är långsammare och har större tillgång, därför är de förhållandevis billiga.

okej tack! men ja tänkte om ja skulle köpa på webbhallen så vill ja gärna veta vad ja ska söka på för att få det som passar väldigt sjyst att ni alla svarar btw! såhär ser det förresten ut i afterburner när jag spelar Splintercell convition http://www.bilddump.se/bilder/20120510135449-77.219.173.110.b... det är väl processorn som pajjar va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om du laddar den en testversion av Fraps så kan du kolla din FPS med det, är bara att starta fraps och sen spelet så kommer det stå siffror uppe i hörnet.

Sen kan du ju skaffa MSI Afterburner för att kolla om ditt grafikkort går i den klockhastighet som det ska.

Sen kan du kolla hur mycket av CPUn/GPUn används när du spelar, för att se om det finns någon flaskhals

gjort som du sa!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lewins:

okej tack! men ja tänkte om ja skulle köpa på webbhallen så vill ja gärna veta vad ja ska söka på för att få det som passar väldigt sjyst att ni alla svarar btw! såhär ser det förresten ut i afterburner när jag spelar Splintercell convition http://www.bilddump.se/bilder/20120510135449-77.219.173.110.b... det är väl processorn som pajjar va?

Vad gäller processorer till LGA775 (sockeln på ditt moderkort) är det begagnatmarknaden som gäller. De säljs inte längre i butik då de utgick ur produktion för sisådär tre år sedan.

Det är "redan" svårt att få tag i processorer till 1156/1366 (dvs generationerna mellan ditt moderkort och den nuvarande generationen).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vad gäller processorer till LGA775 (sockeln på ditt moderkort) är det begagnatmarknaden som gäller. De säljs inte längre i butik då de utgick ur produktion för sisådär tre år sedan.

Det är "redan" svårt att få tag i processorer till 1156/1366 (dvs generationerna mellan ditt moderkort och den nuvarande generationen).

okej! Men vad ska ja söka då på för processorer? VAD SKA PROCESSORN HETA FÖR ATT DEN SKA KUNNA PASSA MITT MODERKORT!?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lewins:

okej! Men vad ska ja söka då på för processorer? VAD SKA PROCESSORN HETA FÖR ATT DEN SKA KUNNA PASSA MITT MODERKORT!?

Core2, som fantomsmurfen sade antingen Q6600, Q8300 eller någon i serien Q9450-Q9650 (vilka är dyrast).

Ingen som heter Core i3, i5, eller i7 passar.

Ett par exempel;

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&se...
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&se...
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&se...

www.blocket.se/malmo/Intel_Duo_core___Quad_core_Processor_bil...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

är lite trög haha! oj tackar vad bra nu fick jag lite klarhet i det hela! men hur vet jag att den är bra då? på tex den översta för nästan 600kr har ingen fläkt.. kommer min fläkt som ja har nu passa? är det svårt att sätta ditt en processor`?

Permalänk
Medlem

men då kan ja i princip söka på S775 så blir det en som passar eller hur?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lewins:

men då kan ja i princip söka på S775 så blir det en som passar eller hur?

Jupp.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Lewins:

Tjena! som tråder lyder, varför går det slött för mig?
Här är info om min dator och vad den har..
Dator:
Intel(R) Core(TM) 2 Duo CPU E7400 @ 2.80gHz
3,50 Ram
grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB

Det lustiga är att när jag spelar Splintercell Convition så funkar det klockrent när jag tittar när på saker( Tex är i ett rum) och när jag tittar ut över massa saker laggar det.. och då spelar det absolut ingen roll vilken upplösning eller grafikinställning jag ha i spelet, det är samma typ av lagg! Kan spela på det bästa inställningen och känna samma typ av (lagg) som när jag har den sämsta. är min dator så jävla dålig eller är den en inställnings fråga? Snälla, kom gärna inte med ett svar som ( KÖP EN NY DATOR ) tack. tack i förhand!

Om ni kommer på va den felande länken sitter så kom gärna med förslag på hur jag ska lösa det!

ja 4gb ram kanske en Q9550 det kan bättra på dina bekymmer kanske

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

så ja ska köpa ram eller processor? eller kanske båda? vad är ett MÅSTE i mitt fall?

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/intel-core-2-quad-processor-q6600--auk... lagt bud på den.. i vilket fall som helst så lär ju datorn bli snabbare av vad jag än köper verkar det som haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

oj tack såg inte den haha! provade afterburner.. det verkar som GPU:n va max på 94 när ja spelade och sen går väldigt mycket upp och ner kan ja säga! medans tempraturen låg max på 51... det är GPU:n som failar här va?

Det är normalt. Skaffa MSI Kombuster (om du inte redan har gjort det.) Sen startar du och kollar om ditt grafikkort kör i 99%. Om inte, då är det uppenbarligen flaskhals. Men om du fick 94% i ett spel, så är det nog inte flaskhals.

Men som sagt, din processor är väll för klen. Ditt grafikkort är det inge fel på dock. Så om du ska skaffa nytt så kan du spara ditt grafikkort, hårddisk?, chassi? Och kanske nättaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

l

Skrivet av Lewins:

Köpte faktiskt för 2000
Man får ingen värsta spel dator för dom pengarna

Och för 2 000 kronor får man ingen dator för moderna krävande spel. Jag tycker inte det känns så värt för dig att försöka uppgradera komponenter i ett så pass uråldrigt system. Det är en budget-surf och "familj-dator" du har köpt, ska du ha en dator som klarar tex BF3 i medium med en avg fps över 75-80 som jag tycker är gränsen till att det flyter på bra till att det upplevs hackigt så får du nog lägga minst runt 5 000-6 000 SEK, och då är det en riktig budgetdator och du kommer att få dra in på bra chassi, skippa SSD, köpa sämre ostabilare och oeffektivare nätaggregat. Detta för att ha råd med ett hyfsat grafikkort, 8GB minne och en billig CPU samt moderkort.

Jag rekommenderar alltid Intel, men i ditt fall kanske billig AMD CPU skulle passa in. Det är ändå grafikkortet som är det viktigaste i en speldator.

Sälj skräpet du har nu och köp iaf något som inte är flera år gammalt och ganska hopplöst att försöka uppgradera. Spara den tiden och pengar du skulle lägga på det istället och be om hjälp här i forumet om en så absolut billig speldator som möjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Visste att den kommentaren skulle komma förr eller senare köp en ny dator och alla probs är lösta ! Håller mest på med musik så behöver inte ha det värsta av det värsta,eller något i närheten tack ändå för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På vilken grad (C) rekommenderar ni att ett GPU ska va på som MAX och inte högre?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

syftar du på ditt 580 så skulle jag personligen inte låta det gå en grad över 90. helst under 80-85 då mina 260's i SLi aldrig går över 80

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring