Permalänk

CDON dator - Thor Enride

Jag kanske har gjort ¨många trådar om ny dator, men det ska väll alltid komma problem. men nu hursomhelst så tänkte jag fråga er här på Sweclockers vad ni tycker, och dethär kanske förklarar lite för andra som funderar på Thor Enride?...

Har funderat på Thor enride sen igår då jag såg det sjuka priset och skärmen som medföljer om man skriver in koden. Har ju varit utan dator i ungefär 3månader nu så tänkte att det är rätt tid att slå till på en ny då Gtx 670 har kommit. Så jag har kollat på Thor Einride
http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_...
Och som ni ser "Eller vad jag har sett. så är allt i datorn bra saker. och skulle gissa på att datorn är framtidssäker 2-3 framöver
Jag jämförde den med vad det kostar på Inet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1808199/2012-05-15 . Samma saker som i Thor Einride + tangentbord och allt annat man får med från CDON.
Så. från CDON får man Dator,skärm,tangentbord,mus,musmatta, för 10490kr.
På inet får man samma saker(Ungefär) för 14556kr.
Så är den värd att köpa?
Intel I5 2500k
Gtx 670
SSD 120GB
HDD 1GB
16gb ram
MSI Z77 (För framtida processorer)
10490kr

Jag själv tycker det är ett SJUKT pris för allt dedär.
Säg vad ni tycker, vill helst inte komma i sista stunden o missa att man får med skärm eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. Cdon har ganska vettiga setups. Jo en del budget komponenter, men kan inte säga att dom överprisar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Det ser bra ut. Cdon har ganska vettiga setups. Jo en del budget komponenter, men kan inte säga att dom överprisar.

Jag la ihop allt på inet, samma delar som på Thor Einride. Och då blev det 10833kr. UTAN montering och windows 7. Så bara delarna kostar 10833kr på Inet. men det finns väll nästan alltid att få bättre saker. därför frågar jag.
Det enda jag inte gillar med CDON's thor dator. är chassit >.>. men det kommer stå på golvet så det kommer man inte tänka på så mycket.
Cdon verkar ha hittat ett bra team som sätter ihop datorer verkar det som.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Arc är et ganska bra chassis. Den är ej en looker, men bra bygg kvalite och funktion.

Jag tror du blir nöjd med datorn.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Fractal Design Arc är et ganska bra chassis. Den är ej en looker, men bra bygg kvalite och funktion.

Jag tror du blir nöjd med datorn.

ah får ta o vänta tills den kommer i lager så man kan beställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbenistubben:

Jag kanske har gjort ¨många trådar om ny dator, men det ska väll alltid komma problem. men nu hursomhelst så tänkte jag fråga er här på Sweclockers vad ni tycker, och dethär kanske förklarar lite för andra som funderar på Thor Enride?...

Har funderat på Thor enride sen igår då jag såg det sjuka priset och skärmen som medföljer om man skriver in koden. Har ju varit utan dator i ungefär 3månader nu så tänkte att det är rätt tid att slå till på en ny då Gtx 670 har kommit. Så jag har kollat på Thor Einride
http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_...
Och som ni ser "Eller vad jag har sett. så är allt i datorn bra saker. och skulle gissa på att datorn är framtidssäker 2-3 framöver
Jag jämförde den med vad det kostar på Inet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1808199/2012-05-15 . Samma saker som i Thor Einride + tangentbord och allt annat man får med från CDON.
Så. från CDON får man Dator,skärm,tangentbord,mus,musmatta, för 10490kr.
På inet får man samma saker(Ungefär) för 14556kr.
Så är den värd att köpa?
Intel I5 2500k
Gtx 670
SSD 120GB
HDD 1GB
16gb ram
MSI Z77 (För framtida processorer)
10490kr

Jag själv tycker det är ett SJUKT pris för allt dedär.
Säg vad ni tycker, vill helst inte komma i sista stunden o missa att man får med skärm eller liknande.

redigerar mitt inlägg då jag hittade koden... ^^

Och jag hittade informationen om skärmen man får med

Men du skriver om en mus och tangentbord, vars läser du om det?

Permalänk
Skrivet av El_Matho:

redigerar mitt inlägg då jag hittade koden... ^^

Och jag hittade informationen om skärmen man får med

Men du skriver om en mus och tangentbord, vars läser du om det?

Står det på alla andra, på Thor jords Osv, skulle gissa att det medföljer på denna också

Permalänk
Inaktiv

Det var billigt! Det som jag stör mig på är att det är matx....

Permalänk
Inaktiv

Men det står ju atx på moderkort och det är Matx chassi?

Permalänk
Skrivet av anon188021:

Men det står ju atx på moderkort och det är Matx chassi?

har nog bara skrivit fel. men det lär ju vara ett Z77 mobo

Permalänk

Jag märkte också detta paket idag och även jag gick in på inet för att jämföra.
Ser för övrigt att vara ett mycket prisvärt paket för 10k där man får 670gtx, 16gb ram, 120ssd+mekanisk, os och ett tangentbord.. Ska lätt köpa ett av deras paket när jag väl ska ha ny datoor

Permalänk
Skrivet av The Dark Enemy:

Jag märkte också detta paket idag och även jag gick in på inet för att jämföra.
Ser för övrigt att vara ett mycket prisvärt paket för 10k där man får 670gtx, 16gb ram, 120ssd+mekanisk, os och ett tangentbord.. Ska lätt köpa ett av deras paket när jag väl ska ha ny datoor

Glöm inte skärmen för 999kr som du kan få med om du använder en kod allt som man kan få från CDON för 10490kr kostar 14556kr på Inet Så det skiljer 4000kr. men sen så är det ju kanpanj så det kanske blir dyrare senare (Gissning bara)

Permalänk

Säkert. ja menar, om man jämför med thor mode som kostar 1500 kr mer så verkar processorn vara den enda skillnaden och den är normalt 700kr dyrare. i72600 alltså.

Permalänk
Skrivet av The Dark Enemy:

Säkert. ja menar, om man jämför med thor mode som kostar 1500 kr mer så verkar processorn vara den enda skillnaden och den är normalt 700kr dyrare. i72600 alltså.

Uhm, vad och hur jämför du nu...

Permalänk
Medlem

Pojkar och flickor! Jag tvärlånar tråden lite!:)

Jag är inte världens rikaste människa så jag är intresserad av en av dom lite billigare datorerna.

Denna: THOR Vingner

http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_-_intel_i5-2400_-_8...

Den har ett lite sämre grafikkort antar jag, NVIDIA GeForce GTX 560Ti 1GB GDDR5 822Mhz heter det.

Jag ska endast spela Diablo 3 och göra vanlig surf med den.

Jag har egentligen bara en fråga. Kommer jag kunna maxa Diablo utan lagg och brand i datorn??

Sen om någon har erfarenhet av datorn så är det bara att berätta

Och tack till TS som gav detta bra tips med skärm, tangentbord mus och hela köret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Matho:

Pojkar och flickor! Jag tvärlånar tråden lite!:)

Jag är inte världens rikaste människa så jag är intresserad av en av dom lite billigare datorerna.

Denna: THOR Vingner

http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_-_intel_i5-2400_-_8...

Den har ett lite sämre grafikkort antar jag, NVIDIA GeForce GTX 560Ti 1GB GDDR5 822Mhz heter det.

Jag ska endast spela Diablo 3 och göra vanlig surf med den.

Jag har egentligen bara en fråga. Kommer jag kunna maxa Diablo utan lagg och brand i datorn??

Sen om någon har erfarenhet av datorn så är det bara att berätta

Och tack till TS som gav detta bra tips med skärm, tangentbord mus och hela köret!

Den kan köra det mesta på high. Den kan inte overclockas heller, men det är en ok burk om man letar efter en paket dator.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Den kan köra det mesta på high. Den kan inte overclockas heller, men det är en ok burk om man letar efter en paket dator.

Okej, innan jag läste detta så hade jag hunnit trycka på "beställ" haha Har lite D3-abstinens.

Aja vi får se vad den pallar om ett par dagar! Hoppas den gör högsta inställningarna med hög fps och bra flyt nu bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Matho:

Okej, innan jag läste detta så hade jag hunnit trycka på "beställ" haha Har lite D3-abstinens.

Aja vi får se vad den pallar om ett par dagar! Hoppas den gör högsta inställningarna med hög fps och bra flyt nu bara!

Tror inte du blir besviken.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbenistubben:

Måste ha missat det men vad är det för kod man skriver i för att få en skärm? Eller är det att man får rabatt på en skärm?

Edit: NVM hittade nu.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Snubbenistubben:

Jag kanske har gjort ¨många trådar om ny dator, men det ska väll alltid komma problem. men nu hursomhelst så tänkte jag fråga er här på Sweclockers vad ni tycker....

Vi tycker du ska skapa en tråd om att köpa ny dator och hålla dig till den, nu skapar du inte fler trådar utan blir kvar i denna. Om du hittar fler alternativ så utvecklar du i denna tråden, inte i en ny. Det blir bara rörigt och de som hjälper blir irriterade när de ser att de redan gett dig råd. Respektera dem genom att hålla dig konsekvent i en tråd?

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

Bullernivå?

Vet någon hur Thordatorerna är angående buller? Detta ser ju prisvärt ut, men håller datorerna tyst vid normat "surfande"?

Permalänk
Medlem

Jag har en polare som beställt Einride. Det verkar fett värt det!

En annan polare köpte Mode, som han säger är båda tyst och kall. Presterar som en gud med, så Einride lär ju inte vara långt ifrån det om inte bättre.

CDON's paket är precis samma som INET's, bara att dom har lite bättre priser samt uppgraderade grafikkort och SSD i sina paket.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en 21:a, undrar om jag får den i sommar... Eftersom det inte är CDON själva som bygger dem så har de ingen aning. Bra att jag beställde med faktura, att ligga ute med 10k med leveranstid "någon gång" hade inte varit kul. Jag gissar att 2000 kr jag sparat (skärmen 1000 kr, Einride 1000 kr) inte kommer vara någon besparing länge. Det kanske t.o.m. bli billigare att beställa från Komplett/Inet innan CDON hinner leverera.
Skärmen har jag tyvärr redan öppnat så den måste jag i så fall betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jo jag har förhandsbokat THOR-einride den 25:e men ännu inte fått en bekräftelse om när det ska skickas/finnas i lager.

Permalänk
Medlem

Nu har den fått leveranstid, 1-3 dagar (releasedatum 11/6), kanske får man den innan juli då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min har blivit postad nu! Så jag får den förhoppningsvis på fredag! :D:D:D längtar som in i helvete just nu så jag kan äntligen spela spel utan lagg osv.

Permalänk
Skrivet av Maramboman:

Min har blivit postad nu! Så jag får den förhoppningsvis på fredag! :D:D:D längtar som in i helvete just nu så jag kan äntligen spela spel utan lagg osv.

Antar att du fått din dator nu, vore roligt att höra vas du tycker om den! Värd pengarna?

Permalänk
Medlem

Den är väl värd pengarna, speciellt om man köpte när den kostade 10499 kr och man fick gratisskärmen. Man får bra mus och tangentbord.
Men om man inte gillar en högljutt grafikkort så kanske inte. Jag är trött på att ännu igen ha fläktljud på min stationära (speciellt när jag t.ex. surfar) och funderar faktiskt på att flytta datorn till ett annat rum m.h.a. 10 m HDMI och förlängning av USB-sladdarna.
Jag skulle kunna byta fläktar men flyttar hellre datorn.

SSDn innehåller en dold återställningspartition, ca 9 GB (7 GB används). Man får trots allt med en Win7 DVD, så partitionen känns ganska onödig. Den borde i alla fall ligga på HDDn istället. Jag tog bort den och installerade om med Win7 Pro.

Man får lite skräp med installationen som datorn levereras med. Office-trial och F-Secure 140-dagarstest.

Sidplåten som har plats för en fläkt är öppen, d.v.s. inte täckt med någon plåt. Fast Fractal kanske inte levererar sin miditower med en plåt att sätta fast?

Idle är datorn ganska högljudd (Nja, inte med fläkkontrollern nedställd. Se nedan). Grafikkoret blir ganska högljutt när man spelar. Men det beror väl på vilket märke man får. Jag fick KFA2 GTX 670 (ej OC), ändå om de sa att jag skulle få ett MSI-kort (vilket iofs skulle ha varit ett OC referenskort).

Jag var ganska irriterad på att den blå dioden blinkade när man använde ”sleep”. Den lyste upp hela rummet. Men jag hittade en inställning i BIOS för att bli av med det. Detta gör att inga lampor är tända vid ”sleep”.
ACPI settings->Power LED->Dual Color (MSI Z77MA-G45)

Firmwaren för SSDn var väldigt gammal. Jag tycker de borde ha uppdaterat den.

Gratisskärmen (fanns kod för att få den vid deras speldatorlansering) Fujitsu SL23T-1 är dålig tycker jag. Standardinställningarna är oanvändbara. Man måste höja skärpan annars ser det ungefär ut som om skärmen inte använder standardupplösningen. Jag har försökt ställa in skärmen men det går inte få någon bra svärta. Svärtan är ungefär lika dålig som min 6 år gamla plasma-TV. Min 4 år gamla TN-skärm har bättre svärta tycker jag.

Temperatur idle
CPU 35 C
Moderkort 28 C
Grafikkort 52 C
HDD 33 C
SSD 30 C

Permalänk

jo du en fråga såg filmer att man kunde få med en fläkt kontroll fick man med den löst eller inte alls ?

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollern är installerad på baksidan. Om man ställer ner den (är på max) så låter datorn mycket mindre idle. Det som fortfarande låter är CPU-/GPU-fläkten. Om man sätter fläktkontrollern till lägsta värdet så hörs något hackande ljud eller liknande från fläktarna, men det blir ändå inte tystare än medelvärdet.
Dock kan man inte spela utan att sätta på fläktkontrollern till max, annars måste grafikkortets fläkt gå på högvarv och den låter då som en dammsugare. Men det är kanske normalt.

Benchmarks
Hårdvara
CPU: Intel Core i5 2500K 3.3 GHz
Moderkort: MSI Z77MA-G45 (MS-7759)
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX 670 2GB GDDR5 915 Mhz (boost 980 Mhz)
SSD: Corsair Force 3 120 GB
HDD: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS 32MB 1TB
Nätaggregat: Corsair CMPSU-600CXV2 600W
Chassi: Arc Midi Tower
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4
Mus: SteelSeries Kana

Grafikdrivrutiner: 301.42 WHQL
SSD firmware: 5.02
BIOS: 1.4

3D Mark 2011 (1.0.3)
http://3dmark.com/3dm11/3816577
P7884 3DMarks
GRAPHICS SCORE
8428
PHYSICS SCORE
6672
COMBINED SCORE
6507

Unigine Heaven 3.0
FPS: 42.8
Scores: 1077
Min FPS: 16.6
Max FPS: 108.9

Corsair Force 3 120 GB SSD

ATTO Disk Benchmark 2.47

CrystalDiskMark 3.0.1
Random

0 fill