Nya datordelar, ingen kylpasta går det bra utan?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Ändå omöjligt. Kontaktytan skulle behöva vara perfekt för att få så liten skillnad utan kylpasta, och det är den definitivt inte på processorer om man inte har lappat samt polerat de.

Suck... Du har inte min processor? därför vet du inte hur ytan ser ut, du bör inte tala om för mig att det är omöjligt när jag själv sitter med resultaten i hand och kan konstatera att(när jag själv testat) får dom resultaten!

Testen utfördes med en liten(knapt riskorn, som man skall ha) och helt rensad med aceton och skillanden diffade so mest med +/- 4-5 grader

Jag litar nog mer på det jag har här hemma och testat, än på något test som några andra personer gjort!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfmimd:

Suck... Du har inte min processor? därför vet du inte hur ytan ser ut, du bör inte tala om för mig att det är omöjligt när jag själv sitter med resultaten i hand och kan konstatera att(när jag själv testat) får dom resultaten!

Testen utfördes med en liten(knapt riskorn, som man skall ha) och helt rensad med aceton och skillanden diffade so mest med +/- 4-5 grader

Jag litar nog mer på det jag har här hemma och testat, än på något test som några andra personer gjort!

Han kan inte veta hur din yta ser ut, det är helt rätt, men att de inte existerar en helt 100% slät yta på någon är något som är helt säkert

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Hedersmedlem

Skapa en annons där du tigger om lite kylpasta, nog inget problem att få av en annan sweclockare...........

trams bort + citat
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Absurd:

Han kan inte veta hur din yta ser ut, det är helt rätt, men att de inte existerar en helt 100% slät yta på någon är något som är helt säkert

Det kan aldrig någonsin finnas något med en slät yta om man kollar tillräckligt noggrant.. På atomnivå så kommer det alltid att vara "buckligt". Därav är ordet slät bara ett önsketänkande.
Man kan ju dock kalla något för relativt slätt, och även ifall han har gropigheter på micro-nivåer så kommer det endast att påverka marginellt.
Om processorn har en bra kontaktyta och kylaren detsamma så är det inte alls en omöjlighet att kylpastan gör en liten skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du fick 61 grader utan så var det förmodligen för att processorn nått sin temperaturgräns och klockades ner för att inte överhettas. Utan kylpasta kan man hamna runt 10-30 grader varmare än med.

Thuban arktiekturen thottlar vid 62C och går iprincip aldrig över det i temp....

Här är förövrigt ett SweC test gällande kylpastor:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/180?k=4a8c202f0d4f24...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Behöver man kylpasta till en stock kylare ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Behöver man kylpasta till en stock kylare ?

Måste man inte läsa hela tråden innan man uttalar sig

Permalänk
Medlem

Alltså hur dumt är det inte att köpa en ny dator, bara för att ha sönder sina nya dyra delar första dagen för att man inte orkar gå och köpa kylpasta för 50-100kr? Helt ärlig, totalt klantigt och ovärt om något har gått sönder. Gör om gör rätt som många andra har sagt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ingen uppskattar trollinlägg med medvetet vilseledande tips. Sluta upp med sånt trams.

On-topic: Det är ju inte hela världen att testa utan kylpasta - med lite tur kan det fungera. Folk här på SweC är så oerhört rädda för höga temperaturer, processorn går inte sönder av att gå upp i 90 C, och inte heller köras i höga temperaturer under kortare perioder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xfmimd:

Suck... Du har inte min processor? därför vet du inte hur ytan ser ut, du bör inte tala om för mig att det är omöjligt när jag själv sitter med resultaten i hand och kan konstatera att(när jag själv testat) får dom resultaten!

Testen utfördes med en liten(knapt riskorn, som man skall ha) och helt rensad med aceton och skillanden diffade so mest med +/- 4-5 grader

Jag litar nog mer på det jag har här hemma och testat, än på något test som några andra personer gjort!

Jag litar inte en jävla sekund på dig, inte min 1055T heller.

Skrivet av Marcusk:

Ändå omöjligt. Kontaktytan skulle behöva vara perfekt för att få så liten skillnad utan kylpasta, och det är den definitivt inte på processorer om man inte har lappat samt polerat de.

Bry dig inte om xfmimd, i varenda tråd jag sett honom skriva saker så trollar han bara och hittar på fakta.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Varför köra utan kylpasta när flera personer avrått dig ifrån att göra det. Köp kylpasta och smeta på innan du startar igen!

http://www.youtube.com/watch?v=nYhEpHEPqcc

Såhär kunde det ha gått

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Dyfek:

Varför köra utan kylpasta när flera personer avrått dig ifrån att göra det. Köp kylpasta och smeta på innan du startar igen!

http://www.youtube.com/watch?v=nYhEpHEPqcc

Såhär kunde det ha gått

kommer ihåg den filmen!

Händer ju dock inte så längre... Gammla goda tiden då processorn tog mycket skada om fläkten slutade funka

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Jag litar inte en jävla sekund på dig, inte min 1055T heller.

Bry dig inte om xfmimd, i varenda tråd jag sett honom skriva saker så trollar han bara och hittar på fakta.

jag är trött på dig med hehe!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Majonnäs ska tydligen fungera ganska bra annars

"The big surprise of this month was the performance of the mayonnaise as a thermal compound. It worked superbly, showing better performance than some well-known high-performance thermal greases. Again, we cannot determine how long it should remain effective, but in the short term, mayonnaise was the best alternative thermal compound we have seen so far."

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Majonnäs ska tydligen fungera ganska bra annars

"The big surprise of this month was the performance of the mayonnaise as a thermal compound. It worked superbly, showing better performance than some well-known high-performance thermal greases. Again, we cannot determine how long it should remain effective, but in the short term, mayonnaise was the best alternative thermal compound we have seen so far."

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Det var liknande tips jag rensade bort. Sunt förnuft säger att det är totalt vansinne att använda majonnäs som kylpasta. Det är möjligt att det fungerar en väldigt kort period, sen lär det skita sig totalt, och du riskerar dessutom att det flyter ut och kortsluter moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Varför köra utan kylpasta när flera personer avrått dig ifrån att göra det. Köp kylpasta och smeta på innan du startar igen!

http://www.youtube.com/watch?v=nYhEpHEPqcc

Såhär kunde det ha gått

Nu för tiden klockar dock processorer ner sig när de når en hög temperatur, så den borde inte skadas om inget felar.

Permalänk
Medlem

Aldrig utan kylpasta!

Det här var den enda illustrationen jag hittade,
http://media.photobucket.com/image/thermal%20paste%20illustra...

Processorn är inte milimeter-platt samma sak med kylaren, därför är välplaserad kylpasta ett måst!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, ska ev bygga dator till helgen. Ska köpa en FX 6300 cpu från Inet.
Kommer det med pasta då? Är det ett krav att ha kylpasta för bra temps?
(läst på olika ställen att det beror på vilken kylare det är men är inte säker)