Permalänk
Medlem

hej behöver hjälp

Hej jag har en nätagg på 450 watt och jag bytte nyligen grafikkort från geforce till en ati radeon 5800 hd series och nu krashar den ibland när jag spelar tror ni det kan bero på nätagget? och jag har en dell XPS skulle någon rekomendera isf en bra nätagg som kan hålla den här grafikortet stabilt? och passa chassiten
MVH Yuri

Permalänk
Medlem

1. Lite mer uttömlig info, vilket AMD grafikkort, från vilket Nvidia grafikkort du bytte och vilket nätagg det är.
2. Titeln ska beskriva problemet så att andra med samma problem kan hitta tråden
3. Se över språket
4. Reseta cmos

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

Hej jag har en nätagg på 450 watt och jag bytte nyligen grafikkort från geforce till en ati radeon 5800 hd series och nu krashar den ibland när jag spelar tror ni det kan bero på nätagget? och jag har en dell XPS skulle någon rekomendera isf en bra nätagg som kan hålla den här grafikortet stabilt? och passa chassiten
MVH Yuri

Watten räcker och blir över.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

1. Lite mer uttömlig info, vilket AMD grafikkort, från vilket Nvidia grafikkort du bytte och vilket nätagg det är.
2. Titeln ska beskriva problemet så att andra med samma problem kan hitta tråden
3. Se över språket
4. Reseta cmos

Jag tror att det var en geforce gt 9800 .. My bad skall ej hända igen.. men hur kan man kolla upp om en ati hd radeon 5800 serie behöver för nättagg eller hur mkt watt den ska ha för minimum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Watten räcker och blir över.

men vad kan problemet vara? jag har formaterat 2 gånger fortfarande så händer det samma grej :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

men vad kan problemet vara? jag har formaterat 2 gånger fortfarande så händer det samma grej :S

Använder du rätt drivrutiner? Har du provat att stoppa in det gamla grafikkortet igen för att se om samma problem uppstår?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Använder du rätt drivrutiner? Har du provat att stoppa in det gamla grafikkortet igen för att se om samma problem uppstår?

ja allting är rätt men jag tror att man måste kanske reseta cmos? backom mitt nätagg finns en knapp vad är den till? kanske resete cmosen eller? måste man öppna hela skiten för att reseta cmosen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

Jag tror att det var en geforce gt 9800 .. My bad skall ej hända igen.. men hur kan man kolla upp om en ati hd radeon 5800 serie behöver för nättagg eller hur mkt watt den ska ha för minimum?

1. Öppna upp datorn och kolla
2. Nätagget räcker(kolla upp Swec tester) om det inte är från Ace of Sweden

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

1. Öppna upp datorn och kolla
2. Nätagget räcker(kolla upp Swec tester) om det inte är från Ace of Sweden

jag öppnade jag tror jag resetade cmosen jag drog upp en liten plupp grej och la den tbx så vet ej om de e resetad eller ngt sånt men när jag starta datorn så stog det typ f1 contiune sen f2 for setup jag track f1
och så här ser det ut i min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

ja allting är rätt men jag tror att man måste kanske reseta cmos? backom mitt nätagg finns en knapp vad är den till? kanske resete cmosen eller? måste man öppna hela skiten för att reseta cmosen?

knappen på nätagget är bara en vanlig strömbrytare, cmos sitter på moderkortet. det är ett litet "batteri" som sitter på moderkortet under en sorts klämma

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

ja allting är rätt men jag tror att man måste kanske reseta cmos? backom mitt nätagg finns en knapp vad är den till? kanske resete cmosen eller? måste man öppna hela skiten för att reseta cmosen?

Är det en röd knapp som inte är strömbrytare? Det är en knapp som "överklockar" PSUt så du får dubba effekten!

NEJ! Gör INTE det. Denna tråd (http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...) är fylld med tillräckligt med historier om uppbrunna datorer p.g.a. man slagit runt från 230V till 115V.

Dessutom borde agget vara bra gammalt ifall det finns en sådann knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Är det en röd knapp som inte är strömbrytare? Det är en knapp som "överklockar" PSUt så du får dubba effekten!

NEJ! Gör INTE det. Denna tråd (http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...) är fylld med tillräckligt med historier om uppbrunna datorer p.g.a. man slagit runt från 230V till 115V.

Dessutom borde agget vara bra gammalt ifall det finns en sådann knapp.

det var inte en röd en svart liten rund knapp var det när jat hållde i den så datorn högt men efter 10sec så släppte jag men jag får se om jag får problemet uppe igen osv sjukt irriterande när man spelar ett spel sen helt plötslig krashar det ... det behöver inte att jag spelar spel det händer så utan när jag är inne på facebook och sånt så brukar de krasha ibland också...ah den här datorn är gammal

Permalänk
Medlem

Kan det vara så simpelt att det beror på värme? Har du dammat ur lådan någon gång? När jag kollar på bilden du tidigare länkat finns det en heatsink med fläkt som är bra dammig.

Ingen överklockning antar jag?

Har du drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Kan det vara så simpelt att det beror på värme? Har du dammat ur lådan någon gång? När jag kollar på bilden du tidigare länkat finns det en heatsink med fläkt som är bra dammig.

Ingen överklockning antar jag?

Har du drivrutiner?

tror inte att det beror på värme jag har damsugat datorn och allt dammade bort allt skit nyss och när det krashar låter datorn inte mycket den är tyst. så tror inte att den blir överhettad eller ngt och ja jag har alla drivertuner allt är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

tror inte att det beror på värme jag har damsugat datorn och allt dammade bort allt skit nyss och när det krashar låter datorn inte mycket den är tyst. så tror inte att den blir överhettad eller ngt och ja jag har alla drivertuner allt är rätt

tips: googla på att dammsuga datorn:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

tips: googla på att dammsuga datorn:)

hahha ska kolla det men när jag reseta cmosen när jag starta så stog det floppy disc error bios osv. :S

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt, kolla drivrutiner och sånt så att allt det där stämmer helt och hållet. Jag tycker fortfarande det där nätagget kanske är lite hmm, men watten i sig räcker.

Sen ett litet tips till dig och andra som ska fota sina datorer för hjälp, snäääääääääääääääääääääälla sätt er inte i den mörkaste vrå ni kan hitta och ta kortet med blixt, sätt er i ett ljust rum och kör utan blixt istället, blir så mycket lättare att se vad det är du har tagit kort på Inte bara en ljus boll mitt i fotot

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Som andra har sagt, kolla drivrutiner och sånt så att allt det där stämmer helt och hållet. Jag tycker fortfarande det där nätagget kanske är lite hmm, men watten i sig räcker.

Sen ett litet tips till dig och andra som ska fota sina datorer för hjälp, snäääääääääääääääääääääälla sätt er inte i den mörkaste vrå ni kan hitta och ta kortet med blixt, sätt er i ett ljust rum och kör utan blixt istället, blir så mycket lättare att se vad det är du har tagit kort på Inte bara en ljus boll mitt i fotot

jag tror också att det är nätagget min kompis sa också det men jag har alldrig byggt en dator förut har bara bytt ut rammine och grafikkort kommer denna del vara mer advancerad? skulle du kunna länka en bra nätagg till bra pris kanske 500kr? 600

Permalänk
Medlem

hur då krashar?får du blue screen? det kan vara minnet!!så kör memtest, inte bara en runda utan två, får du errors så är det minnet. det kan också vara så att minnerna bli varma(såg att dina inte hade flänsar, hela datorn behöver inte överhetas utan bara minnet, hade själv problem med det) ladda ner 3dmark vantage och kär några rundor, det kan vara spelet som krashar(nerladdat spel eller felintallerad) du hade en nvidia kort eller hu?ta bort alla gamla drivrutinerna!!de kan störa. och sen ladda inte ner de nya drivrutiner!!kör typ med 11.11!!den är stabilast för de gamla korten!lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

jag tror också att det är nätagget min kompis sa också det men jag har alldrig byggt en dator förut har bara bytt ut rammine och grafikkort kommer denna del vara mer advancerad? skulle du kunna länka en bra nätagg till bra pris kanske 500kr? 600

om du ska köpa ett så köp ett med hög effekt!!typ750w, för nätagget blir gammal och förlorar effekt!!det finns ett tx750 på techsweden 500kr så säg typ 400så du kanske få det:) corsair håller lite längre;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hur då krashar?får du blue screen? det kan vara minnet!!så kör memtest, inte bara en runda utan två, får du errors så är det minnet. det kan också vara så att minnerna bli varma(såg att dina inte hade flänsar, hela datorn behöver inte överhetas utan bara minnet, hade själv problem med det) ladda ner 3dmark vantage och kär några rundor, det kan vara spelet som krashar(nerladdat spel eller felintallerad) du hade en nvidia kort eller hu?ta bort alla gamla drivrutinerna!!de kan störa. och sen ladda inte ner de nya drivrutiner!!kör typ med 11.11!!den är stabilast för de gamla korten!lycka till

ibland när de krashar så blir det massa sträckar och ibland blir det helt gult och ibland grått typ det händer oavsett när jag spelar eller ej..och jag har formaterat datorn flera gånger och då måste jag alltså stänga av och sedan starta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

om du ska köpa ett så köp ett med hög effekt!!typ750w, för nätagget blir gammal och förlorar effekt!!det finns ett tx750 på techsweden 500kr så säg typ 400så du kanske få det:) corsair håller lite längre;)

Finns inget som säger att ett nätaggregat blir sämre när det blir äldre. Det som kan hända är om man köper ett nätaggregat av tveksam kvalité, då kan kondensatorerna svälla och sluta fungera som de ska. Nätaggregatet kommer då att uppträda allmänt dåligt och inte bara "förlora effekt"

Om nu TS ska köpa ett nytt nätaggregat behöver det inte nödvändigtvis vara starkare, däremot bör de vara av god kvalité.

Skrivet av Salleyuri:

ibland när de krashar så blir det massa sträckar och ibland blir det helt gult och ibland grått typ det händer oavsett när jag spelar eller ej..och jag har formaterat datorn flera gånger och då måste jag alltså stänga av och sedan starta igen.

För mig låter det snarare som att det är problem med ditt grafikkort eller dina minnen än något annat. Har du kvar ditt gamla kort och kan testa att stoppa in det igen? Om inte annat så testa att köra ett memtest för att kontrollera dina ramstickor.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantoR:

Finns inget som säger att ett nätaggregat blir sämre när det blir äldre. Det som kan hända är om man köper ett nätaggregat av tveksam kvalité, då kan kondensatorerna svälla och sluta fungera som de ska. Nätaggregatet kommer då att uppträda allmänt dåligt och inte bara "förlora effekt"

Om nu TS ska köpa ett nytt nätaggregat behöver det inte nödvändigtvis vara starkare, däremot bör de vara av god kvalité.

För mig låter det snarare som att det är problem med ditt grafikkort eller dina minnen än något annat. Har du kvar ditt gamla kort och kan testa att stoppa in det igen? Om inte annat så testa att köra ett memtest för att kontrollera dina ramstickor.

min gamla grafikkort slängde jag för att den gick sönder men sen jag resetade cmos har jag inte fått erroren och har samt kört massa tester på 3dmark vantage
ska köra memtest nu tack för tipset
här är 3dmark vantage resultat filen http://www2.zippyshare.com/v/52877472/file.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

min gamla grafikkort slängde jag för att den gick sönder men sen jag resetade cmos har jag inte fått erroren och har samt kört massa tester på 3dmark vantage
ska köra memtest nu tack för tipset
här är 3dmark vantage resultat filen http://www2.zippyshare.com/v/52877472/file.html

Eftersom problemet ordnade sig när du återställde CMOS gissar jag att problemet låg i en felaktig inställning i BIOS. Ett exempel är på s775 systemen, där kunde FSBn påverka hur pci-e jobbade om inte pci-e var låst till 100 MHz, vilket kunde orsaka problem. Nu vet jag inte vilket system du sitter på eller om du ändrat inställningar i BIOS, medvetet eller ej.

Angående 3dmark så är det inte mitt område.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantoR:

Eftersom problemet ordnade sig när du återställde CMOS gissar jag att problemet låg i en felaktig inställning i BIOS. Ett exempel är på s775 systemen, där kunde FSBn påverka hur pci-e jobbade om inte pci-e var låst till 100 MHz, vilket kunde orsaka problem. Nu vet jag inte vilket system du sitter på eller om du ändrat inställningar i BIOS, medvetet eller ej.

Angående 3dmark så är det inte mitt område.

jag har ingen aning om problemet har fixas eller ej har inte fått ngn krash hitils men jag återkommer med svar imorn ska spela i några timmar så jag får se om jag får krash men jävligt shyysta är ni som hjälper som fan det uppskattas <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

jag tror också att det är nätagget min kompis sa också det men jag har alldrig byggt en dator förut har bara bytt ut rammine och grafikkort kommer denna del vara mer advancerad? skulle du kunna länka en bra nätagg till bra pris kanske 500kr? 600

Det finns massor av Nätagg att köpa, allt från billigt till dyrt. Betalar du mer får du bättre och tystare nätagg, i de flesta fallen. Jag tycker att du ska köpa något som håller lite längre, kanske 750 watt? Det gör så att du slipper köpa ett nytt sen igen. Corsair är också ett sånt märke som nästan alltid levererar produkter mer riktigt bra kvalité, men det är helt klart ditt val vilket märke du väljer.

Sen det här med att det är mer komplicerat att byta ett nätagg, ja och ner, det beror på hur duktig och händig du är. Men det lättaste är bara att ta kort på alla sladdar och hur dom satt, sen slänger du in det nya agget och kollar på bilderna hur det satt. Efter första gången brukar det vara simpelt. Kanske ha på sig ett ESD-Band bara för att vara på säkra sidan så att du inte gör sönder något i onödan.

Annars är det bara att tuta och köra!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

okej grabbar fan error igen efter 2timmar men det är bättren förut... men jag tog bort overclocket på cpun när jag resetade cmos tror ni det kommer göra ngt skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleyuri:

okej grabbar fan error igen efter 2timmar men det är bättren förut... men jag tog bort overclocket på cpun när jag resetade cmos tror ni det kommer göra ngt skillnad?

Kommer göra någon skillnad?

Det som händer när du tar bort överklockningen är; FSBn går tillbaka till normalläge vilket kan påverka hur grafikkort och minnen uppträder, samt att temperaturen sänks på processorn.

Åtgärder för dig att felsöka nu är:

  1. Kör ett memtest i några timmar, säg 2-3.

  2. Kör ett stresstest på grafikkort och processor och kontrollera temperaturen.

Du skrev själv att du inte hade så mycket damm i datorn, men ha koll på temperaturen, det du beskriver lutar lite åt överhettning.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Hedersmedlem

Låser tråden tills TS kommer med en bättre rubrik till tråden. Skicka ett PM med bättre rubrik till mig så låser jag upp den.