Permalänk

Innan jag mekar med datorn!

Några korta frågor/funderingar jag har:

1. Är det viktigt att man väntar ett tag innan man börjar meka inne i datorn om den nyligen varit på?

2. Jag har Fractal Design Define R2 som chassi och innan jag börjar meka och ta i komponenter tänkte jag sätta på mig ett ESD-armband som jag har och har hört att det ska vara smart att fästa klämman i chassit men är lite osäker på vart jag ska fästa det för känns som att chassit är lackerat överallt så vet inte om ESD-armbandet har någon effekt då? Kan det vara smart att haka fast ESD-armbandet i nätagget (strömkabeln urkopplad förstås) så länge jag inte planerar att lyfta ur det också?

3. Visst är det så att jag inte bara ska dra ur strömkabeln utan även trycka av power on/off till nätagget om jag har en sådan knapp innan jag börjar meka?

Permalänk
Medlem

1. Om du vill vara säkrare när du ska pilla i datorn. stäng av den, stäng av strömmen på nätagget och tryck på start på datorn, så tömmer du spänningen.

2. Vad du kan göra är att skala lite på ett dolt ställe, som där HDD sitter såfäster du där bara. Sedan kan du också röra vid ett element som jordar din kropp. Efter detta är det väldigt säkert att börja pilla i datorn.

3. Svar på 1.an men det är lite säkrare att trycka på den knappen ja.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktig i vilka sammanhang men jag har hört att:

1. Viktigt om man vill skruva upp och titta i nätagget vilket är farligt eftersom det finns ström kvar ett tag.

3. Det är startknappen på chassit dom menar att man ska trycka på så att ström försvinner.
*Görs om man i fallet ovan tänker titta i nätagget men man måste ändå också göra nr 1 och vänta.
*Nämns ibland också om man vill vara mer grundligt vid nollställning av bios. Jag har aldrig behövt göra det eftersom jag vet hur länge jag måste vänta med just mina delar (erfarenhet, är uppmärksam mm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag vet inte riktig i vilka sammanhang men jag har hört att:

1. Viktigt om man vill skruva upp och titta i nätagget vilket är farligt eftersom det finns ström kvar ett tag.

3. Det är startknappen på chassit dom menar så att ström försvinner.
*Görs om man i fallet ovan tänker titta i nätagget men man måste ändå göra nr 1 och vänta också.
*Nämns ibland också om man vill vara mer grundligt vid nollställning av bios. Jag har aldrig behövt göra det eftersom jag vet hur länge jag måste vänta med just mina delar (erfarenhet, är uppmärksam mm).

Om man hade tänkt öppna nätagget måste man vara väldigt försiktig, kondensatorerna kan behålla sin laddning i år, och kan även ha tillräcklig strömstyrka att döda eller allvarligt skada. Man ska aldrig ta på PCBn eller andra ledare inuti ett nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Marcusk:
Japp. Borde ha lagt till LIVS farligt när jag skrev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

1. Om du vill vara säkrare när du ska pilla i datorn. stäng av den, stäng av strömmen på nätagget och tryck på start på datorn, så tömmer du spänningen.

2. Vad du kan göra är att skala lite på ett dolt ställe, som där HDD sitter såfäster du där bara. Sedan kan du också röra vid ett element som jordar din kropp. Efter detta är det väldigt säkert att börja pilla i datorn.

3. Svar på 1.an men det är lite säkrare att trycka på den knappen ja.

Sluta sprida felaktigheter som du gör i punkt 2!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Sluta sprida felaktigheter som du gör i punkt 2!!!

Ptja han har hyffsat rätt, problemet är att det kan vara lite potentialskillnad mellan elementet och chassit pga olika jordningspunkter. Är chassit och elementet ansluten till samma jordpunkt har de samma potential, då är det säkert.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Sluta sprida felaktigheter som du gör i punkt 2!!!

Förklara hellre misstaget, än att skriva onödigt många uttropstecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Förklara hellre misstaget, än att skriva onödigt många uttropstecken.

Problemet är att även om man skulle bli jordad i elementet vilket inte är troligt då det är lackat och då isolerat så även om så vore så skulle det ändå finnas en skillnad i potential mellan objektet ifråga och operatören, använder man ett ESD-armband så har man hela tiden samma spänning som objektet man mekar med.

Att använda ett element för att jorda sig och få samma spänning som datorn man skall meka med är en stor myt på detta och andra forum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Problemet är att även om man skulle bli jordad i elementet vilket inte är troligt då det är lackat och då isolerat så även om så vore så skulle det ändå finnas en skillnad i potential mellan objektet ifråga och operatören, använder man ett ESD-armband så har man hela tiden samma spänning som objektet man mekar med.

Att använda ett element för att jorda sig och få samma spänning som datorn man skall meka med är en stor myt på detta och andra forum...

Poängterade dock att han fortfarande kopplar ESD-bandet till en yta på chassit.
Alla element är heller inte lackerade överallt heller. Så lite nytta gör det nog.

Annars är det bar att ta ett stadigt tag om chassit där metall är synligt och låta bli att gå omkring.