Har två skärmar men kan inte få andra skärmen att få skrivbordet

Permalänk
Medlem

Har två skärmar men kan inte få andra skärmen att få skrivbordet

Hej!
Eftersom min dator fick bluescreen och startade om sig så när den startade upp sig igen så hade jag bara min mainskärm fungerande. Jag har vanligt vis en 22tum och en 19 tum som "extended" eller som en extra skärm där jag har utorrent, msn etc etc. Ni vet vad jag menar. Min mainskärm fungerar men min andra skärm fungerar inte som skrivbordsskärm längre.

Datorn hittar skärmen i både nvidia och i windows 7 egna skärmegenskaper men jag kan inte få den att fungera som förut. Jag kan dublicate skärmen så jag får lika dan bild på båda skärman men den går inte att få som en egen skärm. Vad ska jag göra? Det fungerade felfritt i över 1 år innan denna bluescreen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Jag får liknade problem ibland när jag startar datorn men aldrig bliuescreen så troligen beror våra problem på olika saker.

Förut brukade jag vara tvungen att ändra upplösningen fram och tillbaka några gånger eller starta om dator. Numera använder jag Windows knappen + P för att ändra fram och tillbaka. Måste bara komma ihåg att vänta 10 sekunder mellan ändringarna.

Det finns andra saker du kan testa men många av dom är jobbigare.

Du har väll testat att starta om datorn?

Permalänk
Medlem

jag har startat om datorn nu igen för att ha skärmen utkopplad när jag startar datorn igen. Datorn startar upp i 640x720 resolution. Har den aldrig gjort innan. Vad kan detta bero på?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Har ingen några förslag?

Jag testade lite idag. Jag drog ut båda skärmarna och stoppade i skärm 2 (inte min mainskärm) i översta uttaget och då fungerar den som mainskärm. Jag stoppade då i 1 (min mainskärm) i nedersta uttaget. Då gick det inte heller att extenda skärmarna.

Problemet ligger inte i att skärmarna inte hittas. Jag kan göra så båda skärmarna fungerar kloner (båda bilderna är likadana på båda skärmarna) men jag kan inte få det som jag haft det innan, alltså extend, som en egen skärm..

Snälla. Något tips!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av Mattiiss:

Har ingen några förslag?

Jag testade lite idag. Jag drog ut båda skärmarna och stoppade i skärm 2 (inte min mainskärm) i översta uttaget och då fungerar den som mainskärm. Jag stoppade då i 1 (min mainskärm) i nedersta uttaget. Då gick det inte heller att extenda skärmarna.

Problemet ligger inte i att skärmarna inte hittas. Jag kan göra så båda skärmarna fungerar kloner (båda bilderna är likadana på båda skärmarna) men jag kan inte få det som jag haft det innan, alltså extend, som en egen skärm..

Snälla. Något tips!

Låter som att det kan vara något fel på din grafikdrivrutin. Dubbelkolla att den fungerar och att datorn inte använder windows inbyggda, och så kan du ju testa att uppgradera till senaste.

Permalänk
Medlem

De skärmar jag har är. Båda heter syncmaster i dropdownlistan.
Mainskärm

Andraskärm

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

ingen som har tips?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

windows knappen och P testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibiton:

windows knappen och P testa det

Tack för tipset men problemet är ju inte hur jag gör. Problemet ligger i att den vägrar extenda. den går att dublicata men går inte att extenda, vilket den gjort tidigare i över ett år.

Jag har som sagt märkt av att när jag startar om datorn så startar den upp med 640/720 i upplösning (tills jag stoppar i den andra skärmen) då skalar den upp till min urstprungliga storlek. Wtf?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Allt har fungerat som vanligt, lirade lite D3 och stängde av datorn. Igår när jag starta den igen öppnade den i fel upplösning. Just nu speglar sig skärmarna fast i egenskaper kan jag bara hitta en skärm. skumt.

Permalänk
Medlem

I inställningarna, rutan som symboliserar skärmen som du ser.
Är det en 1 i den eller är det 1|2 i rutan?

Har du fler än 2 kablar kopplade till grafikkortet?
Tex en 3:e kabel till en avstängd TV?

Hur har du kopplat skärmarna?
Dvi, VGA, HDMI, Adaptrar, kabel kontakt typer?

Vad händer om du byter plats/roll på skärmarna så den felaktiga är:
1. Kopplad helt ensam när datorn startar.
2. Den är main skärm när båda är kopplad.
3. Byter plats på kablarna, byter kablar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

I inställningarna, rutan som symboliserar skärmen som du ser.
Är det en 1 i den eller är det 1|2 i rutan?

Har du fler än 2 kablar kopplade till grafikkortet?
Tex en 3:e kabel till en avstängd TV?

Hur har du kopplat skärmarna?
Dvi, VGA, HDMI, Adaptrar, kabel kontakt typer?

Vad händer om du byter plats/roll på skärmarna så den felaktiga är:
1. Kopplad helt ensam när datorn startar.
2. Den är main skärm när båda är kopplad.
3. Byter plats på kablarna, byter kablar osv.

Tack för inlägget! Uppskattar det!
I nvidias inställningar kan jag bara ställa in så den går i 1|2 bildinställning (dublicate). Det är det enda. När jag går in i själva windowsinställningarna kan jag trycka på extend (då kommer bara rutan upp om jag ska godkänna valet eller inte) och ingenting händer, jag har fortfarande bara bild på min mainskärm. Tar jag istället dublicate där så fungerar det felfritt.

Jag har två olika skärmsladdar inkopplade i DVI utgångarna (båda skärmarna har DVI) och om jag byter plats på skärmarna så blir det exakt samma sak. Jag kan ha dom dublicate men inte extend. Skärmarna fungerar var för sig när dom sitter ensamma i grafikkortet.

Jag kan också välja "Visa skrivbord på skärm 1 eller 2" och då fungerar min andra skärm felfritt. Det enda problemet är att det inte går att extenda.

Jag har avinstallerat drivrutinerna och installerat om (jag jag de nyaste) som jag haft ett tag nu och då har det fungerat. Allt skedde efter omstarten efter min bluescreen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Du få testa att ta bort och installera om Windows mm. Du kan låna en hårddisk att göra det om om du vill testa först men du måste ta bort alla andra hårddiskar tills du installerat klart Windows så att du inte får ännu mer problem då och långt senare.