Permalänk
Medlem

Idag kör jag en Linksys wrt54gl (Custom firmware) och en linksys 1gbit switch vilket fungerar bra dock verkar det som routern börjar ge sig. Så det är dags att köpa ny router men det var svårare än vad jag trodde det skulle bli att välja ut en ny

Prisklassen jag har tänkt att ligga på är runt 1 000:- och dom jag har spanat in just nu är Linksys E4200, ASUS RT-N56U, NETGEAR 3800. Ställer mig dock lite tveksam till NETGEAR dock inte provat deras "dyrare" produkter.

Så hade uppskattat om någon skulle kunna komma med lite tips som gör mitt beslut lättare
självklart går det att lägga lite extra om det skulle finnas någon pärla ;).

Krav:
Wlan-n
Gigabit
Möjlighet till custom firmware

Permalänk
Medlem

Vad hände?

Det är säkert jag som är lite dum. Men för kanske ett år sedan tittade jag på routers.
Nu har jag minnesbilder av flaggskeppsmodeller med displayer som visade all möjlig flashig data.
Alla hade massvis med band som dom hoppade mellan och dom hette saker som kanske "extreme gamer edition".
Män i fina frisyrer och skjorta talade om den ultimata trådlösa nätverksupplevelsen.

Nu satte jag mig idag återigen för känna lite på vilken lösning som skulle passa mig.
Och döm av min förvåning när alla dom flashiga displayerna uppenbarligen är ett minne blott, ingen verkar skriva att deras router är det ultimata inom online gaming. Vad hände?

Edit, PS Jag har nu en http://www.technicolorbroadbandpartner.com/dsl-modems-gateway... från Telia som jag ska skicka tillbaka efter oändligt mycket krångel och undrar lite vad som kan passa.
Det är en 100/10 Fiberlina, det jobbigaste den gör är att strömma film mellan Macbooken och Ps3an.
Tankar också mycket tung fil över det trådlösa. Har kollat på denna http://www.inet.se/produkt/5401753/netgear-wireless-n-wnr3500...
efter att läst lite här och undrar om detta är V2 eller om det bara kanske finns V1 på denna. Ett annat plus är om det går att få upp den på väggen.
Sen undrar jag lite vad jag vinner på ett custom linux OS. Det intressantaste vore ju såklart om det kunde öka driftsäkerheten.

Är inge vidare på nätverksgrejer så jag väntar spännt på svar!
MVH Poccis DS

Edit2 Den! http://www.webhallen.com/hardvara/85089-d-link_tradlos_router... Är den nått bra? Den skulle vara så stilig på väggen i hallen.

Permalänk
Medlem

Hej,
Ska bli sambo och tjejen har 4g med dongel och vi vill helt enkelt dela den till våra 2 datorer, måste jag köpa nån speciell router eller kan man ta vilken som helst så länge den har usb uttag?

Rent logiskt borde de ju bara vara köpa en billig router med usb port men vore dumt att göra bort sig så frågar er som har koll

Yack på förhand!

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av toker!!!:

Rent logiskt borde de ju bara vara köpa en billig router med usb port men vore dumt att göra bort sig så frågar er som har koll

Hade det varit SÅ enkelt hade ingen ens funderat på att börja tillverka t.ex. en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=921586 - vilket förmodligen är det billigaste och bästa du kan hitta för ditt ändamål.

Permalänk

Hej hoppas på hjälp av alla kunniga.

Ska skaffa fiber 100/10 bahnhof, men dosan sitter så dumt i huset så kan inte dra kablar dit.
Vilken router bör jag köpa? Priset är inte så viktigt, någon som har tips på någon bra som funkar?
Tre datorer i hushållet kanske bör tilläggas.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjockis31:

Hej hoppas på hjälp av alla kunniga.

Ska skaffa fiber 100/10 bahnhof, men dosan sitter så dumt i huset så kan inte dra kablar dit.
Vilken router bör jag köpa? Priset är inte så viktigt, någon som har tips på någon bra som funkar?
Tre datorer i hushållet kanske bör tilläggas.

Mvh

Jag uppgraderade min 100mbit router till en 1Gbit router häromveckan.
Det blev en Netgear igen, WNDR3800 då komplett hade rea på den för dryga 600kr
Och jag är helnöjd med gränssnittet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885252

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Beslutsångerst!
Jag kan inte bestämma mig för om jag ska skaffa en Asus n56u, Netgear wndr3700 eller en Netgear wndr4000.

Asus routern har ju fått mycket beröm för prestandan men en nackdel är att den inte stödjer IPv6. 3700 routern sägs ju ha lite sämre prestanda men stödjer IPv6. 4000 routern ska ha ungefär samma prestanda som 3700 men fler funktioner.

Vilken skulle ni välja, eller rekommenderar ni någon annan router (max 1500kr)?
Jag undrar också om det verkligen är viktigt att en router stödjer IPv6 idag eller om det är något som ligger långt in i framtiden innan det ersätter IPv4?

Permalänk
Medlem

Mckote: Det talas om att det ska införas IPv6-stöd i en alternativ firmware för RT-N56U.
http://code.google.com/p/rt-n56u/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Var vänliga hjälp mig.

Söker en router med lång räckvidd och bra överföringshastighet, men räckvidden är prio 1!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635722#extra

Är den okej eller kan man få en router för en billigare peng som är lika bra?

mvh

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Havreflarn:

Söker en router med lång räckvidd och bra överföringshastighet, men räckvidden är prio 1!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635722#extra

Enligt smallnetbuilder är Cisco E4200 bland de bästa i antenn-teknik.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/59-2_...

Permalänk
Medlem

Hasenfrasen skulle fått nobelpris.

Suttit och läst igenom en del sidor nu för att förnya huvudet när det kommer till teknik, lade tyvärr det mesta med datorer bakom mig något år efter jag blev medlem här...

Sitter med en 100/10 fiberlina och får ut fruktansvärda resultat genom en Linksys e1200, att köra Wireless-N är inte ens att diskutera då routern kraschar. Får köra blandat mellan G och B för det ska funka... Får bara ut ca 10mbit/s och upp ska vi inte snacka om, jag förstår att även antenner och liknande spelar in.

Bor i en lägenhet på 60kvm men verkar ändå behöva en router med bra antenner, och vad jag läst runt här så verkar det vara en "Cisco E4200" att rekommendera? Men ska jag få ut hela min 100mbit lina så verkar det som jag ska behöva köra Wireless-N, och enligt guiden så är det rekommenderat att köra samma märke på routern som nätverkskortet.
Sitter själv på en Macbook Air och kanske skulle köpa Apples egena Router? https://www.apple.com/se/airportextreme/

Tacksam för svar!

Permalänk
Vila i frid

För att få 802.11n att funka fullt ut krävs det WPA2 (inte wpa) med AES (inte tkip) och 40 MHz. Jag kör DWA-140 mot mitt E4200 (med shibbys tomato firmware @ tomato.groov.pl - BT-VPN versionen, AIO-versionen craschar) och kommer upp i ganska precis 100 Mbit - men optimal mottagning.

Permalänk
Medlem

Wpa2 kör jag redan, (aes??).. Blir att köra iväg till mediamarkt och försöka få skiten reklamerad och köpa e4200an istället då..

"Vore tråkigt att behöva köpa en dwa-140, hittar inte mycket information om vad mitt inbyggda nätverkskort klarar av, men det är den senaste generationen av Macbook Air och är inte speciellt gammal.."

Trådlös Wi-Fi-anslutning med 802.11n5, kompatibel med IEEE 802.11a/b/g
Verkar jag slippa den biten iaf. Är det några större problem med att installera Tomato? Eller man väljer att uppgradera routern med Tomato-programvaran?

Edit:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=532380
Även kikat på den från Netgear, går ju att flasha om och dessutom lite billigare pris.. Har tidigare bra erfarenhet från Netgear.. Vad tror profeten?

Permalänk
Vila i frid

Fast med WNR3500Lv2 så missar du 5 GHz, annars är cpu-hastigheten i de två routrarna densamma.

Permalänk
Medlem

Väldigt tacksam för dina svar!
Har även fått tips om en D-link DIR-825 med openWRT.. Har dock bara dålig erfarenhet utav D-link.. Något du kan säga om den?

Permalänk
Vila i frid

Utvecklingsmässig är det mest fart i tomato, sen dd-wrt och openwrt. Alla routers plågas av taskiga kondensatorer, både i routern och dess nätaggregat. Med plågat är ZyXEL. Med senaste 092 tomato av shibby steg genomströmningshastigheten från 132 till 150 Mbit. Det kanske inte låter mycket men då måste man i i åtanke att de inte "fuskar" med fast-NAT som de flesta routers använder sig av idag - dvs att legitima anslutningar "glöms bort" nu och då och ställer till det. OpenVPN går med moderata 10 Mbit/s. Har inte testat med pptp.

Permalänk

Hallå i den snåriga routerskogen!

Letar efter en duglig apparat till en lägenhet storlek mindre.
Har 10/10 datajack (sitter uppe i taket i hallen... snyggt jobbat?).
Längsta avstånd från router blir ungefär 6 meter och ifråga om hinder snackar vi två tegelväggar (plus en katt som sover på hatthyllan).

Har en stationär dator som jag tankar en hel del på och ett par bärbara till slösurfning.

Vad krävs för att kunna använda så mycket av mina 10/10 som möjligt? Räcker en WRT54GL eller WNR3500L? RT-N12 skulle göra min plånbok glad, men den saknar visst DMZ...?

Skulle verkligen uppskatta hjälp i frågan!

Permalänk
Vila i frid

WNR3500L är modems nya "Volvo". Bara funkar å funkar och går att modda rätt bra - till billigt pris. 10/10 klarar 802.11g. Ställ in den med wpa2+aes så kan du även köra 802.11n med 300 Mbit lokalt mellan dina datorer.

Permalänk
Medlem

Är nybörjare och behöver hjälp!

Liten lägenhet, vill trådlöst streama HD till mediacenter 7m bort. I övrigt sällan någon annan enhet trådlöst.
Jag gissar att jag vill ha 802.11n för att klara HD-filmer? Behöver jag dual-band när det oftast bara är 1 enhet trådlöst?

Vilka egenskaper är viktiga?
Kan ni rekommendera någon specifik modell?

tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

WNR3500L är modems nya "Volvo". Bara funkar å funkar och går att modda rätt bra - till billigt pris. 10/10 klarar 802.11g. Ställ in den med wpa2+aes så kan du även köra 802.11n med 300 Mbit lokalt mellan dina datorer.

Tack hasenfrasen! Du är en klippa.

@robull - låter som dina krav liknar mina. WNR3500L?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

WNR3500L är modems nya "Volvo". Bara funkar å funkar och går att modda rätt bra - till billigt pris. 10/10 klarar 802.11g. Ställ in den med wpa2+aes så kan du även köra 802.11n med 300 Mbit lokalt mellan dina datorer.

Jag har ett Xbox 360 120gb, dvs versionen utan trådlöst nätverkskort samt en stationär dator som har några år på nacken.

Om jag ska köra trådlöst så lär jag alltså köpa trådlöst nätverkskort till datorn, samt en adapter till Xbox. Är det nåt som går att få tag i till hyfsat lågt pris?

Vet iofs inte om det Xbox stödjer wpa2 eller vad det kallas, men det kanske går att köra olika till olika enheter? Annars verkar routern vara ett säkert köp.

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

DWA-140 som AP i din nuvarande dator. WNR3500L med tomato firmware ansluter som klient till DWA-140. XBOX ansluter med LAN-kabel till WNR3500L. Orkar du inte mecka, köpa en färdig lösning.

Permalänk
Medlem

Bahnhof

Tjena, ska nu flytta till en ny lägenhet där jag för nuvarande har internet från tele2 via tv-uttaget. Ska flytta nu i veckan till en ny lägenhet där jag blir erbjuden fiber från Bahnhof.

Tyvärr får jag ju inte med någon router från Bahnhof så undrar om man kan använda de gamla routerna från tele2 till nya lägenheten/internetet?

Det är en Netgear EVG2000 (Trådlös) och en Netgear CME31B som jag har nu.

Permalänk

Har nu installerat WNR3500Lv2 (köpte den på NetOnNets lagershop i Malmö f.ö.) i lägenheten och allt fungerar finemang.

Bra mottagning mellan alla väggar och får i trådlösa mätningar på alla datorer i princip samma hastigheter som från det trådade. Så jävla skönt att slippa alla förbannade kablar...

Kör på uppdaterad stock firmware och det går alldeles utmärkt. Ser i nuläget inget behov att byta till tomato eller liknande (men det är skönt att veta att möjligheten finns!).

Tack igen till hasenfrasen!

Permalänk

Telia Fiber

Har Telias Bredband via fiber, 100/100

Haft deras thomson router i snart ett halvår, o den gör fan inget annat än att krångla.... den klickar till tydligt o sedan dör internet. Den ger usel upload om jag laddar ner samtidigt... med mera... uselt skräp helt enkelt.

Nu vill ja ha något med kvalitet, hastighet o funktion är prio 1. Thomson gick ju inte ställa in ett skit i. Vill kunna öppna portar o göra undantag för en dator tex för full access till internet osv.

Så vad är att rekommendera till mig?

Jag har 1st dator som står på dygnet och TVn som jag gärna ger lite nät till men sällan använder till det.
Det trådlösa används då o då av en laptop samt när jag uppdaterar min samsung s2.

Har läst några trådar om Asus RT-N56U... finns någonting liknande i kvalitet o funktion? eller är det fortfarande den routern som dominerar kvalitetsmarknaden?

Tackar för svar o tips av er med erfarenhet! Gärna med Telias Fiber eller liknande fiber också...

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Vila i frid

Det billigaste som hanterar 100/100 fullt ut är WNR3500Lv2 för 519 från t.ex. cdon. Förslagsvis med tomato firmware pålagt så att du får äkta NAT och inte Fast-NAT. Mitt wnr3500lv2 klarar av ca 150 Mbit med tomato pålagt. Med default firmware över 200 Mbit - men då med det eländiga Fast-NAT. Vill du även ha 5 GHz rekommenderas Cisco E4200 (med tomato). Enda egentliga skillnaden är 5 GHz'en då cpu-hastigheten är identisk i de båda.

Permalänk

ledsen men inte insatt i ämnet, tomato?

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

Tjena grabbar.

En polares (skit)router har just dött, och nu behöver han något nytt och bra.

Han surfar genom kabel-tv (bredbands bolaget) 24/1. Han har inga direkt höga krav, så gärna något i prisklassen runt 600-700 kr max. Det viktiga är att det är något stabilt som FUNGERAR utan krångel och skit. Det är för övrigt en trådlös router jag menar.

Förslag?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det billigaste som hanterar 100/100 fullt ut är WNR3500Lv2 för 519 från t.ex. cdon. Förslagsvis med tomato firmware pålagt så att du får äkta NAT och inte Fast-NAT. Mitt wnr3500lv2 klarar av ca 150 Mbit med tomato pålagt. Med default firmware över 200 Mbit - men då med det eländiga Fast-NAT. Vill du även ha 5 GHz rekommenderas Cisco E4200 (med tomato). Enda egentliga skillnaden är 5 GHz'en då cpu-hastigheten är identisk i de båda.

Är det möjligt att brygga lan-wlan på WNR3500L så att trådade och trådlösa enheter hamnar i samma nät och kan komunicera?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av zybear:

Är det möjligt att brygga lan-wlan på WNR3500L så att trådade och trådlösa enheter hamnar i samma nät och kan komunicera?

Så är det default. Du kan dock aktivera "AP isolation" om du skulle behöva separera WLAN från LAN. Med tomato kan man separera alla fyra LAN-portarna (och WLAN) i olika VLAN om man vill.