Dela ut skrivare från Linux till Windowsnätverk

Permalänk
Medlem

Dela ut skrivare från Linux till Windowsnätverk

Hej!
Jag har en Brother DCP7030 som jag nu har kopplad via en netbook (som agerar server) som via WiFi delar ut skrivaren till resten av datorerna i nätverket. Allting via en WiFi-router.

Detta fungerar hur bra som helst. Skrivaren delas ut med hela LANet utan krav på användarnamn eller lösenord. Dock vill jag gärna ha en SSH-server och tänkte då låta netbooken sköta detta. Men hur fungerar det med skrivardelning? Det viktiga är att det bara ska vara att lägga till skrivaren, inget krångel med lösenord förutom till själva WiFit.

Går det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att du lägger in en SSH-server på datorn ska inte påverka andra serverfunktioner, i detta fall skrivardelningen.

Permalänk
Medlem

Herregud jag missade ju det viktigaste. Den kör windows just nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att dela ut skrivare på en linuxburk över windowsnätverk mha Samba, gör det själv hemma. Om något är det mindre problem med det än det brukar vara att dela ut skrivare över nätverket från en Windowsburk. Cups har dessutom ett alldeles utmärkt webinterface, som gör det mycket enkelt och smidigt att administrera skrivaren remote från någon av de andra datorerna på nätverket.

Kolla så Cups har drivers för din skrivare, om så är fallet är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!