Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Till er som fått den, hur är displayen? Z3A och Z5A fick mycket kritik för dassiga färger, trots hög ljusstyrka. Hur uppfattar ni den nya varianten?

Jag är inte jättekräsen men färgerna är absolut inget jag stör mig på. Skulle säga att de är som vilken annan panel som sitter en bärbar som helst. Bäst är nog att se själv i butik.

Permalänk
Medlem

Mm tänkte det. Jag är bortskämd med en gammal UltraSharp-display från Dell. Bytte tillfälligt till ASUS G53 och hatade den för dassiga färger och ljusläckage.. Prio #1 är nu bra display, därefter smidighet och i sista hand skapliga gaming-prestanda.

Permalänk

Jag har kalibrerat min med acceptabla resultat, använder den som redigeringsdator och jag jobbar som plåtare inom dagspress där korrekta färger är a och o.

Skärmen får 7.5/10 av mig.

//Lorryquai

Visa signatur

//Lorryquai

Permalänk

Finns det inga test? Har inte hittat något vettigt iaf.
En bra display står högt upp på min lista också. Har funderat på en Asus n56 istället men under information om displayen står det: "Bländskydd, 45 % NTSC-färgskala" på Komplett. Hur mycket säger 45 % på NCTC-skalan om displayen?

Permalänk
Inaktiv

Är själv lite sugen på att ha någon av Samsungs tunna och lätta modeller NP700Z5C-S02 eller NP700Z7C-S01 (med Ivy Bridge) som jobbdator, men funderar på några saker. Jag hoppas att någon här har någon av dessa modeller och kan svara på mina frågor:
* Vad tycker ni om skärmen? Jag har förresten inget emot upplösningen 1 600 × 900 i en femtontummare eftersom jag är gammal nog att snart behöva läsglasögon ...
* Finns det plats för en extra hårddisk i sjuttontummaren, eller en mSATA-disk i någon av modellerna? Annars får det bli en 240 GB SSD i stället för den medföljande disken. (Jag har en rejäl NAS hemma och kan ändå enkelt komma åt vad jag behöver.)
* Har tangentbordet belysning? Jag har sett lite olika uppgifter om detta.
* Vet någon hur mycket RAM man maximalt kan använda? Dessa modeller verkar ha 4 GB lödda på kortet och bara en minnesplats. Det vore inte fel att kunna använda ett 8 GB-minne och få 12 GB totalt – det känns lite mer framtidssäkert än max 8 GB ...

Permalänk
Medlem

Var och tittade på skärmen idag på Elgiganten och den är inget för mig. Jag är visserligen mycket kräsen, så läs inte in för mycket i det hela. Själv väntar jag nu med spänning på nya XPS:en från Dell istället.

Permalänk
Inaktiv

nordlic: vilken av dem var det du kollade på?

Permalänk
Medlem

15" och 14" kollade jag på, samma skärm som i förra generationen med dassiga färger och ljusläckage på sidorna. Betraktningsvinklarna var dock helt ok!

Permalänk
Medlem

Tja!

Har inte hittat något vettigt om hur den klarar av dagens spel. Har siktat in mig på den med 6750m och undrar hur den klarar tex BF3, Crysis 2, SWTOR och annat som är aktuellt idag.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar om jag ska slå till på en 14'' Chronos 7 och har en kanske lite konstig fråga. Jag tänkte till och från köra med extern skärm och skulle då vilja köra den med stängt "lock". Men som jag har förstått det så är fläktutblåset i springan mellan skrämen och nederdelen. Någon som har koll på om fläktarna kan pumpa ut luft ordentligt även med locket stängt eller kommer den bli överhettad isf?

Permalänk

Jag köpte en Chronos 700Z5A idag, och måste säga att den imponerar på mig. Min maskin har 1TB disk, 8 GB ram och startar Windows på 20 sekunder - ExpressCache fungerar förvånansvärt bra. En fullvolts CPU gör den 50% snabbare än Ultrabooks, och den har anslutningsportar ordentligt.

Jag tycker skärmen är OK, jag förstår ärligt talat inte alls snack i tråden om att skärmen är så hemsk. Visst, den är matt. Och har inte riktigt samma kontrast som en blank skärm. Men så är det ju med matta displayer, så har det varit i åtta år med LED-TV t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av savje:

Sitter och funderar om jag ska slå till på en 14'' Chronos 7 och har en kanske lite konstig fråga. Jag tänkte till och från köra med extern skärm och skulle då vilja köra den med stängt "lock". Men som jag har förstått det så är fläktutblåset i springan mellan skrämen och nederdelen. Någon som har koll på om fläktarna kan pumpa ut luft ordentligt även med locket stängt eller kommer den bli överhettad isf?

kör 15" varienten stäng och spelar bla BF3 och swtor då. Den blir ju varm men inte farligt varm. Med öppet lock trycks ju luften upp längs skrämen men med stängt så finns det en spalt under där luften kan ta vägen.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag köpte en Chronos 700Z5A idag, och måste säga att den imponerar på mig. Min maskin har 1TB disk, 8 GB ram och startar Windows på 20 sekunder - ExpressCache fungerar förvånansvärt bra. En fullvolts CPU gör den 50% snabbare än Ultrabooks, och den har anslutningsportar ordentligt.

Jag tycker skärmen är OK, jag förstår ärligt talat inte alls snack i tråden om att skärmen är så hemsk. Visst, den är matt. Och har inte riktigt samma kontrast som en blank skärm. Men så är det ju med matta displayer, så har det varit i åtta år med LED-TV t ex.

Köpte också en z5a (var så sjukt billig på siba, 7k!). Trotts att många avrådde mig pga "bara" i5 sandy bridge och 6750m (de två är ju inte vänner direkt). Men den levererar. Även växlingen mellan grafikkorten funkar klockrent.

Måste säga som ovan. Absolut inget fel på skärmen.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

Imorgon har jag haft min z5as01 i 5 månader

Jag är väldigt nöjd med den! Den är tyst, snabb och snygg
Upplyst tangentbord är underbart
Silentmode är underbart för resor, 6 timmar film hinner jag se innan den tjafasr om 10%, och då har jag batterispar på så den laddar bara till 80%.

Muspadden är det ända jag kan komma på att jag är missnöjd med, den hoppas och har sig.

Vilka drivrutiner har ni till den?

Visa signatur

Jag har sällan rätt, men bevisa mig gärna inte motsatsen :) Sinnesro bivras. Gömmer mig bakom Thinkpad L580 & PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavsjogren:

Imorgon har jag haft min z5as01 i 5 månader

Jag är väldigt nöjd med den! Den är tyst, snabb och snygg
Upplyst tangentbord är underbart
Silentmode är underbart för resor, 6 timmar film hinner jag se innan den tjafasr om 10%, och då har jag batterispar på så den laddar bara till 80%.

Muspadden är det ända jag kan komma på att jag är missnöjd med, den hoppas och har sig.

Vilka drivrutiner har ni till den?

Kan bara hålla med dig!

Muspekaren var jag lite kluven över i början. Tyckte den gjorde konstiga rörelser tills jag såg att min vänstra hand oftast snuddar den. Är väl nackdelen med att de valde att centrera den under tangenbordet. Har man stora händer kommer man lätt åt den med vänsterhanden.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Är själv lite sugen på att ha någon av Samsungs tunna och lätta modeller NP700Z5C-S02 eller NP700Z7C-S01 (med Ivy Bridge) som jobbdator, men funderar på några saker. Jag hoppas att någon här har någon av dessa modeller och kan svara på mina frågor:
* Vad tycker ni om skärmen? Jag har förresten inget emot upplösningen 1 600 × 900 i en femtontummare eftersom jag är gammal nog att snart behöva läsglasögon ...
* Finns det plats för en extra hårddisk i sjuttontummaren, eller en mSATA-disk i någon av modellerna? Annars får det bli en 240 GB SSD i stället för den medföljande disken. (Jag har en rejäl NAS hemma och kan ändå enkelt komma åt vad jag behöver.)
* Har tangentbordet belysning? Jag har sett lite olika uppgifter om detta.
* Vet någon hur mycket RAM man maximalt kan använda? Dessa modeller verkar ha 4 GB lödda på kortet och bara en minnesplats. Det vore inte fel att kunna använda ett 8 GB-minne och få 12 GB totalt – det känns lite mer framtidssäkert än max 8 GB ...

Hej jag köpte en samsung 700z7c (17 tummaren)för några veckor sedan kan ju dela med mig av mina erfarenheter och svara på dina frågor
Kan ju börja med att jag hade den gamla 700z5a med i7an och den hade ganska förskräcklig skärm och dessutom hade den stora problem med openGL i alla fall första månaderna men lämnade tillbaka den innan den uppdateringen kom.
Den nya med 17" kan jag ju börja med att säga att skärmen är faktiskt riktigt bra det är starka färger och svart känns svart tillskillnad ifrån den förra då det var mer grått tycker betraktinings vinklarna är godkända och är bättre än det mesta jag sett på PC fronten.
tangentbordet är riktigt bra och responsivt ,har läst att endel har haft problem med att spaceknappen inte reagerar vid kanterna men jag verkar ha sluppit det, det är bakbelyst med vitt ljus.
det finns bara en hårddisk i 17"tummaren tillsammans med 8gb express cash minne och det finns inte plats för fler för att det är en subwoofer in byggd i datorn i stället. Jo det är som du säger du kan max ha 12 gb för ett 4 är fast men vet inte om det är fastlött läste att man kan ta lös hela mobot och komma åt det på "fel sida". I övrigt är datorn väldigt snabb och och spel som bf3 flyter på bra i multiplayer och använda program som photoshop funkar jätte bra med den här skärmen. ljudet är nog bland det bästa jag hört i laptops någonsin an hör till och med basen när det är rätt volym i omgivningen =P
tycker tuchpaden funkar mycket bättre nu än den gjorde på förra då den kändes lite hoppig och liknande frustrerande saker men har inget problem alls längre funkar jätte bra.
Om det ska vara nåt jag kan klaga på är det att datorn blir lite varm på tangentbordet och att det inte är metall runt hela undersidan och nedre delen av sidorna
och att hårddisken är i slöaste laget visst går det snabbt att boota och så men allt annat som att installera saker eller starta program.
Annars är jag jätte nöjd och ska snart stoppa in en SSD och så

Permalänk
Inaktiv

Tack, Visnus!

Har även blivit sugen på en helt ny och normaltjock dator från Dell som verkar ge mycket för pengarna:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n0017...

Informationen på Dells webbsida är inte helt tydlig, men efter ett snack med supporten fick jag reda på lite mer.
För 12 990 kr får man följande:
i7-3610
GT-650M (3D) med 2 GB DDR5
32 GB M-SATA-SSD
2 × 750 GB SATA-hårddiskar
17-tums 3D-skärm (1 920 × 1080), men inga glasögon följer med (lite småsnålt, tycker jag).
Vikt: 3,3 kg (vilket bara är 3 hg mer än för Samsungen)
Allt enligt Dells support.

Det låter mer än prisvärt, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Tack, Visnus!

Har även blivit sugen på en helt ny och normaltjock dator från Dell som verkar ge mycket för pengarna:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n0017...

Informationen på Dells webbsida är inte helt tydlig, men efter ett snack med supporten fick jag reda på lite mer.
För 12 990 kr får man följande:
i7-3610
GT-650M (3D) med 2 GB DDR5
32 GB M-SATA-SSD
2 × 750 GB SATA-hårddiskar
17-tums 3D-skärm (1 920 × 1080), men inga glasögon följer med (lite småsnålt, tycker jag).
Vikt: 3,3 kg (vilket bara är 3 hg mer än för Samsungen)
Allt enligt Dells support.

Det låter mer än prisvärt, eller hur?

Nice den ser riktigt bra ut för vad man betalar! Tror inte riktigt på det där med 3d på ett sådant grafikkort, har 580gtx i SLI i stationära datorn med 3dvision och 3d går rätt tungt även med 2 sådana grafikkort med högre inställningar dock inte max, men det är rätt coolt dock som i asassins creed 2 får man rätt mycket svindel om man hoppar ut från husen.
jo samsungen är rätt tung men det är nog för att det är aluminium runt om (förutom på botten då) antar jag, men gillar att den går ned i min data väska som är gjord för 15,6tumms laptop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av visnus:

Nice den ser riktigt bra ut för vad man betalar! Tror inte riktigt på det där med 3d på ett sådant grafikkort, har 580gtx i SLI i stationära datorn med 3dvision och 3d går rätt tungt även med 2 sådana grafikkort med högre inställningar dock inte max, men det är rätt coolt dock som i asassins creed 2 får man rätt mycket svindel om man hoppar ut från husen.
jo samsungen är rätt tung men det är nog för att det är aluminium runt om (förutom på botten då) antar jag, men gillar att den går ned i min data väska som är gjord för 15,6tumms laptop.

Samsungen är väldigt tunn och fin och antagligen lättare att ta med sig, men inte särskilt uppgraderingsbar i jämförelse.
Jag ska gå och känna på Samsungen någon dag. Jag misstänker att det är mycket kvalitetskänsla i den?

3D är inte särskilt viktigt alls, men jag har för mig att 3D-skärmar rent generellt brukar vara lite bättre och få bra betyg för bildkvalitet.
Det finns ju hårddiskutrymmer så det räcker i Dellen och m-SATA-disken går ju att byta ut om man behöver något större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Samsungen är väldigt tunn och fin och antagligen lättare att ta med sig, men inte särskilt uppgraderingsbar i jämförelse.
Jag ska gå och känna på Samsungen någon dag. Jag misstänker att det är mycket kvalitetskänsla i den?

3D är inte särskilt viktigt alls, men jag har för mig att 3D-skärmar rent generellt brukar vara lite bättre och få bra betyg för bildkvalitet.
Det finns ju hårddiskutrymmer så det räcker i Dellen och m-SATA-disken går ju att byta ut om man behöver något större.

Den är nice behövde nåt portabelt och med storskärm som jag kan ta med när jag är iväg och jobbar.Tänkte faktiskt vänta på den nya Macen eftersom jag använder photoshop mycket men är rätt glad nu att jag köpte samsungen istället tanke på vad Macen kostar!?
ja då det är stor kvalitetskänsla i samsungen känns robustare än den ser ut inget knarrande eller sviktande i chassit.

Alltså 3d skärmarna är väl inte bättre i sig i alla fall inte min benq som läker ljus och ojämn svärta ect. fast jag gillar den ändå den funkar stabilt och färgerna är väl OK om man säger så jämfört med i laptopen är den sämre just på svärta och färg dock haha :P, men kan tänka mig att många 3dskärmar är bättre tanke på att dem är generellt mycket dyrare. En fördel är dock att bilden blir "blurrfri" om man kan kalla det så och mycket mjukare eftersom skärmen uppdaterar dubbelt så ofta som en vanlig skärm (alltså 120 hz istället för 60hz)
hårddisken är utbytbar i samsungen med men man får skruva lös botten för att komma åt den får snart en SSD i för mitt photoshop målande i PR syfte som jag ska stoppa in i den

just ja kolla den här länken http://forum.notebookreview.com/samsung/660337-new-samsung-se...
står det mesta om samsungen där och folks erfarenheter av maskinen.

Permalänk
Medlem

Nån som vet vart man kan köpa en adapter om man vill koppla ett headset med 2 kontakter till headset/mic kontakten? Köpte ett på K%C men det funkade ej....

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomhas:

Nån som vet vart man kan köpa en adapter om man vill koppla ett headset med 2 kontakter till headset/mic kontakten? Köpte ett på K%C men det funkade ej....

Det mesta brukar gå att fixa på eBay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det mesta brukar gå att fixa på eBay!

Men vad heter en sån kontakt då? Köpte som sagt en som har en grön och rosa (högtalare och mic) ingång som gick till en 3,5 mm ingång. Ända som händer är att jag kan få ljudet i hörlurarna men den använder fortfarande datorns mic...

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomhas:

Men vad heter en sån kontakt då? Köpte som sagt en som har en grön och rosa (högtalare och mic) ingång som gick till en 3,5 mm ingång. Ända som händer är att jag kan få ljudet i hörlurarna men den använder fortfarande datorns mic...

Jag hittade följande pryl av märket Startech (som verkar vara vanligt i Storbritannien) på eBay
http://www.ebay.co.uk/itm/StarTech-com-3-5mm-4-Pin-to-2x-3-Pi...
och på brittiska Amazon:
http://www.amazon.co.uk/Startech-com-3-5mm-Headset-Splitter-A...

Pris inkl frakt på eBay är en knapp hundring och antagligen lite lägre på Amazon. Amazon har ofta fri frakt till Sverige (när man handlar varor med texten ”eligible for free Super Saver Delivery”), men tyvärr inte i detta fallet. Alla som säljer via Amazon måste använda sig av deras standardiserade (och inte särskilt höga) fraktkostnader.
Om du letar på eBay så kolla först att säljaren skickar till Sverige (och kolla fraktkostnaden som kan variera stort) innan du klickar på ”Köp”.

Det här var bara några exempel, men om du söker på "startech headset adapter" får du många träffar (men du måste sålla bland flera adaptrar som visas).

Den finns förresten även på misco för 106 kr:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=3973737&Sea... headset&RegisterSearch=4

Permalänk
Medlem

Vet nån om man kan bränna ut en återställningsdvd på nåt bra sätt? Köpt min begagnad och fick inte med nån sådan skiva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tuffodum:

Vet nån om man kan bränna ut en återställningsdvd på nåt bra sätt? Köpt min begagnad och fick inte med nån sådan skiva.

Man brukar kunna bränna en enda upsättning återställningsskivor. Kolla, det kanske aldrig har blivit gjort?
Jag kommer inte ihåg hur man gör, men det är lätt att hitta information om det.

Om du har gott om lagringsutrymme och fler hårddiskar kan du klona hela disken. Detta är enkelt att göra i Windows 7. För äldre Windows-versioner får du använda ett särskilt program, t.ex. Acronis TrueImage. TrueImage finns i gratisversioner på supportsidorna hos vissa hårddisktillverkare, men fungerar då bara för kloning av diskar av just dessa märken.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Kanske du kan hjälpa med problem nummer 2, har råkat trycka på nåt som gör så att Wifi är inte per automatik påslaget när datorn startar utan jag måste gå in på Easy Settings och aktivera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Vet nån om man kan bränna ut en återställningsdvd på nåt bra sätt? Köpt min begagnad och fick inte med nån sådan skiva.

Hej på min så gör man allt ifrån Windows via (kommer inte ihåg exakt vad det heter) samsung recovery eller restore för att installera om Windows på den fick med n skiva men då är det bara Windows utan drivare, har dock den nya samsungen med ivybridge så kanske är annorlunda på din?

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför ljudet sprakar då och då? Händer även via externa uppspelningskällor...

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

Har haft min samsung 7 i 2 veckor nu och är nöjd.
Kan dock störa mig rejält på touchpaden vid högerklick då den varannan gång tolkar det som vänsterklick. Sen blir man ju lite besviken på bildskärmen när man jämför med brorsans macbook pro.

Ni som har kalibrerat skärmen, hur har ni gjort för att få bort dassigheten i färgerna? Har försökt öka kontrasten, men det har inte hjälpt nämnvärt konstigt nog.