Nya högtalare med bra bas.

Permalänk
Medlem

Säger som alltid titta på blocket efter ett par begagnade Cerwin Vega högtalare , du kommer aldrig ångra dig för det är tamefan det roligaste ljud man kan äga inom prisklassen, speciellt till film när 18" strokern hoppar igång.
Och logitech är nog det absolut sämsta man kan ha av alla märken som finns, tom. rustas egna skulle låta bättre.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk

Om du har en gammal förstärkare som ligger och skrotar eller köper en begagnad kan du köpa passiva högtalare och då få mycket bättre ljud för pengarna.
Jag har proson satelliter som är sådar till en gammal JVC-förstärkare från 80 talet och det låter bra, om jag köper nya Audio Pro mondial eller liknande lär det låta ännu bättre.

slarvfel
Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Jag förstår hur ni menar som.

Men det roliga är att det är ingen som har länkat till ett mer prisvärt surround system i denna tråd, utan endast 2,kanaligt.

Det pratas om uppfattningar, bra och dåligt och diverse och att det finns mer prisvärda paket för samma pris.
Men som sagt det enda som länkas är 2,kanaligt som är dessutom dyrare

Ett bra bevis för att ett sådant billigt surroundsystem som låter skapligt är för bra för att vara sant, det existerar helt enkelt inte. För övrigt är det 2.0 eller 2.1 som gäller när det ska dunkas musik så antagligen därför som många har länkat det.

Tror faktiskt att detta låter bättre http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/51-hemmabi...

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Jag förstår hur ni menar som.

Men det roliga är att det är ingen som har länkat till ett mer prisvärt surround system i denna tråd, utan endast 2,kanaligt.

Det pratas om uppfattningar, bra och dåligt och diverse och att det finns mer prisvärda paket för samma pris.
Men som sagt det enda som länkas är 2,kanaligt som är dessutom dyrare

jag personligen har själv gått från surround till 2 kanaler i samma prisklass, och hoppet i ljudkvalitet är ofantligt. därför om ts inte tydligt säger att det är surround han vill ha utan vi får gå på önskemålet om "bra bas" så blir rekommendationerna rätt naturligt i 2 kanaler, och den uppgivna budgeten var väl en tusenlapp? sen om det är surround som gäller för en tusenlapp så anser iaf jag att det bara blir skräp och ingenting jag kan rekommendera, tyvärr, om önskemålet är "bra bas". det finns ju prisvärda paket helt klart, men det är ju inte samma sak

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Dessa är faktiskt riktigt bra

Har ett par själv och är riktigt nöjd med dem.
Glatt överraskad

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Inga som helst problem att få 18"are att låta bra, bara man vet vad man håller på med och har bra grejer runt om så går det att få riktigt bra ljud ur till och med 21"are

Allting går men rent generellt tycker jag allting över 10" bara är av "penis-förlängare" syfte ...

Det kommer så mycket problem och krävs såna extrema effekter för att få så stora element att låta rätt. och därför blir det lite av fjortisdunk högtalare rent allmänt...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Skrivet av Se33:

Allting går men rent generellt tycker jag allting över 10" bara är av "penis-förlängare" syfte ...

Det kommer så mycket problem och krävs såna extrema effekter för att få så stora element att låta rätt. och därför blir det lite av fjortisdunk högtalare rent allmänt...

Jo alltså det krävs mer för att få större element att låta rent det gör det. jag brukar hålla mig till MAX 10" i båda bilen och hemma. Men till spleningar så håller jag mig till 15"

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Kör själv ett billigt 2.1 T3130 från Creative, är väl ungefär lika medelmåttigt som Logitechs motsvarighet som sambon kör på skrivbordet bredvid.

Basen är som många säger ok tryck i, men inte särskilt "ren" eller vad man ska säga. Mellanregistret är inte alls bra och diskanten lite skarp, så det känns verkligen som att de för att få upp kraften i sub'en dragit in på storlek och prestanda på de små högtalarna.

Har kört enklare Creative stereo-högtalare innan och t.o.m. de lät mer balanserade åtminstone. Jämfört med en gammal stereoförstärkare eller min receiver (numera förpassad till vardagsrummet och TVn) och vilka halvstora högtalare som helst (t.ex. såna man fick med till de gamla kub-stereosystemen på 80/90-talet med skivspelare på toppen) låter så enormt mycket bättre än de här plastiga sakerna.

Ska man köpa hyfsat balanserat ljud så är det nog stereo som gäller under tusenlappen, de där "monitor-högtalarna" ni länkar verkar ju vara ett trevligare alternativ än Creative T40 som jag annars hade funderingar på. En kompis har T20 som låter avsevärt bättre än mitt 2.1

Frågan är väl hur T40 står sig mot ett par studiomonitorer då? Annars får jag släpa in de gamla JWS B31-högtalarna och fixa en begagnad stereo att driva dem med. Men det blir ju lite mer plats det tar på skrivbordet X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ptja, för 1000:- kan du inte direkt förvänta dig bra bas.
Sen, med bra bas, menar du korrekt bas eller mycket bas?

Köpte ett par logitech högtalare åt morsan för 249 :- med bass + 2x högtalare, är ganska bra ljud och bra bas. så de går o hitta

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Och sen när lät 18" basar bra?...

Först snackar du om dina överdrivna basar och sedan nämner du själv fjortisdunk...

Till TS: Jag tycker du ska satsa på de här paketet så får du högtalare som låter helt okej för en billig peng! (helt okej = mycket bättre än alla logitechs system typ.)
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4011

Cerwin Vegas Stroker fanns väl i 18"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Jo alltså det krävs mer för att få större element att låta rent det gör det. jag brukar hålla mig till MAX 10" i båda bilen och hemma. Men till spleningar så håller jag mig till 15"

Precis!

Skrivet av skugga:

Cerwin Vegas Stroker fanns väl i 18"?

Ingen aning. Har rätt dålig koll på såna där "överdrivna" grejjer eftersom de enligt mig är just överdrivna...

Jag antar att du menar att den var 18" och den lät minsann bra men den hade troligen låtit ännu bättre som 15" eller 12" dock inte spelat riktigt lika högt och inte uppnått samma ljudtryck. Men så långe man håller sig i måttligt stora lokaler så räcker det för det mesta med mindre element.

TS: Rekommenderar fortfarande dessa!! Finns en hel del att läsa om just det här paketet på forumet så mitt tips är att du läser lite om dem iaf !
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4011

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Köpte ett par logitech högtalare åt morsan för 249 :- med bass + 2x högtalare, är ganska bra ljud och bra bas. så de går o hitta

Och det är säkert 99% baserat på dina inre referenser,du får inte bra bas eller bra ljud för 249kr.

Permalänk
Medlem

oyegie verkar vara mest kunnig på ljud så lita på han:) Dock kan jag hålla med om att corsair sp2500 är väldigt bra 2.1 system jag köpte mina för 1400kr och jag hade logitech z2300 innan de lät inge vidare.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Köpte ett par logitech högtalare åt morsan för 249 :- med bass + 2x högtalare, är ganska bra ljud och bra bas. så de går o hitta

Tills du sätter ut dom i ett stort rum, då försvinner basen ut i tomma intet ^^

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

TS: Rekommenderar fortfarande dessa!! Finns en hel del att läsa om just det här paketet på forumet så mitt tips är att du läser lite om dem iaf !
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4011

Jag har en T-Amp fast tillsammans med S5:orna istället. S4:orna har ju lite mindre element och når inte lika djupt, men i övrigt ska de vara rätt lika. Jag har svårt att tro att det finns några "datorhögtalare", dvs som marknadsförs som sådana, under 3000kr som låter bättre (bara T-Ampen brukar, ljudkvalitetsmässigt, jämföras med konventionella förstärkare för 10000kr+). Ett dylikt paket går ju såklart inte lika djupt ner i basen som diverser "logitech-system", men de spelar åtminstone något som man kan känna igen som instument i basen. "Logitech-systemen" bara mullrar/brôtar ut något oformligt ljud som knappt går att gissa vad det ska föreställa. Därtill är dessa "logitech-system" ofta väldigt "uppskruvade" i diskanten, vilket gör att man snabbt blir lyssningstrött (om man inte blir förbannad och stänger av innan dess, vill säga).

Enda "nackdelen" med ett sådant system är ju att det blir lite basfattigt i ett stort rum och i ett ännu lite större rum kan det bli svårt att nå "ordentlig partyvolym" med så små högtalare (om man skulle vilja det).

Det var väl ett "lite längre" +1...

Edit:
Faktum är att jag tycker att min Altec Lansing "Orbit" låter bättre än de flesta 2.1-datorhögtalarna, bortsett från att det bara är mono då.

Permalänk
Medlem

jag tror nog att http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654570 skulle vara det bästa för dig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har en T-Amp fast tillsammans med S5:orna istället. S4:orna har ju lite mindre element och når inte lika djupt, men i övrigt ska de vara rätt lika. Jag har svårt att tro att det finns några "datorhögtalare", dvs som marknadsförs som sådana, under 3000kr som låter bättre (bara T-Ampen brukar, ljudkvalitetsmässigt, jämföras med konventionella förstärkare för 10000kr+). Ett dylikt paket går ju såklart inte lika djupt ner i basen som diverser "logitech-system", men de spelar åtminstone något som man kan känna igen som instument i basen. "Logitech-systemen" bara mullrar/brôtar ut något oformligt ljud som knappt går att gissa vad det ska föreställa. Därtill är dessa "logitech-system" ofta väldigt "uppskruvade" i diskanten, vilket gör att man snabbt blir lyssningstrött (om man inte blir förbannad och stänger av innan dess, vill säga).

Enda "nackdelen" med ett sådant system är ju att det blir lite basfattigt i ett stort rum och i ett ännu lite större rum kan det bli svårt att nå "ordentlig partyvolym" med så små högtalare (om man skulle vilja det).

Det var väl ett "lite längre" +1...

Edit:
Faktum är att jag tycker att min Altec Lansing "Orbit" låter bättre än de flesta 2.1-datorhögtalarna, bortsett från att det bara är mono då.

Kul att höra från någon som har högtalarna! Jag har ju inte lyssnat på dem själv men hört från många håll på forum att det ska vara ett grymt prisvärt paket och de tror jag på. Klart att basen inte går lika djupt kanske men de spelar väl iaf renare än några sunkiga 2.1or

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Såg att de även har en liknande förstärkare av samma märke som högtalarna, Dynavoice, kostar separat lika mycket som OPI T-AMP, men 100kr mer med samma högtalare i paket.

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4669

Föredrar utseendet på Dynavoicen, även om USB med mp3-kontroller är lite onödigt på ett datorpaket.
Separat Bass/Treble kan vara behändigt.

En fördel med OPIn är ju hörlursuttag på sidan och lite renare front, om än inte lika snygg med det vita.

EDIT: Såg att det verkar vara liknande liten T-förstärkare i bägge två, även om den ena heter D-AMP?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Om man kör ett par Dynavoice högtalare (DM-5) med en bra förstärkare. Så får de bättre ljud. Än deras egna förstärkare. Märkte skillnad på mina bara genom att jämnföra med två olika modeller och vilken sorts koppling. (RCA) Emot SPDIF Optisk.
Jag har DF-6, DC-5, DM-5 kopplad till 5.1 förstärkare. Där får du helt okej bas beroende på hur du har X-change terminalen. Den har mycket mindre bas än ett X-530. Men, den är mycket renare och klarar att återge alla toner korrekt. Det logitech system som jag kan tänka mig att använda är Z-5500 Efter som det är THX. Helt okej.

Edit: Jämnför med en .Flac låt. Liquid Soul - Devotion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Precis!

Ingen aning. Har rätt dålig koll på såna där "överdrivna" grejjer eftersom de enligt mig är just överdrivna...

Jag antar att du menar att den var 18" och den lät minsann bra men den hade troligen låtit ännu bättre som 15" eller 12" dock inte spelat riktigt lika högt och inte uppnått samma ljudtryck. Men så långe man håller sig i måttligt stora lokaler så räcker det för det mesta med mindre element.

TS: Rekommenderar fortfarande dessa!! Finns en hel del att läsa om just det här paketet på forumet så mitt tips är att du läser lite om dem iaf !
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4011

Strokern gjordes i 12-15-18" och jag har 18" versionen själv och det är deras absolut bästa bas dom någonsin gjort, den spöar 15" strokern utan minsta tvekan i både ljudtryck, volym och även ljudkvalité, den har xmax på 38mm medan 12 och 15" har runt 20mm vilken gör stor skillnad.
Jag är helnöjd med men förutom att den slukar nått jävulskt med Watt

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Tycker det integrerade ljudkortet i ett moderkort suger snase, t.o.m mitt grafikkort skjutsar ut bättre ljud ur hdmi porten.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Tycker det integrerade ljudkortet i ett moderkort suger snase, t.o.m mitt grafikkort skjutsar ut bättre ljud ur hdmi porten.

Du vet om att hdmi är digitalt va,kan inte jämföras med de analoga utgångarna på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Slayingshark:

Om man kör ett par Dynavoice högtalare (DM-5) med en bra förstärkare. Så får de bättre ljud. Än deras egna förstärkare. Märkte skillnad på mina bara genom att jämnföra med två olika modeller och vilken sorts koppling. (RCA) Emot SPDIF Optisk.
Jag har DF-6, DC-5, DM-5 kopplad till 5.1 förstärkare. Där får du helt okej bas beroende på hur du har X-change terminalen. Den har mycket mindre bas än ett X-530. Men, den är mycket renare och klarar att återge alla toner korrekt. Det logitech system som jag kan tänka mig att använda är Z-5500 Efter som det är THX. Helt okej.

Edit: Jämnför med en .Flac låt. Liquid Soul - Devotion

Thx är bara en klisterlapp som företag får betala för att använda. Har inget med hur bra ljud det är. Finns dock normer med thx ultra, det är dock inget då får för 2000:-.

Om ts är ute efter att få så mycket bas per krona så bör han läsa på om placering och akustik. Då en dålig högtalare på rätt placering och med bra akustik kan låta helt ok. Medans en bra högtalare som placerats fel kan låta som kattskit. Dvs han köper något billigt som passar hans prisklass och ser till att placera högtalarna rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du vet om att hdmi är digitalt va,kan inte jämföras med de analoga utgångarna på moderkortet.

Jahapp, man har själv inte så stor koll på hur bra allting är här i världen. Vad räknas den optiska som?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Tycker det integrerade ljudkortet i ett moderkort suger snase, t.o.m mitt grafikkort skjutsar ut bättre ljud ur hdmi porten.

Tycket detta inlägg summerar nivån på tråden rätt bra.
Kan man inte skillnad på digitalt och analogt så kanske man ska kolla upp det innan man postar i en tråd där man jämför just det.

_I övrigt_
Det finns billiga komponenter och det finns mer påkostade, det finns mp3 128-192 kbps ljud och det finns flac.
Tycker man logitech har bra ljud så är det naturligtvis ok, inget man kan göra åt, men det säger en del om dig, lite erfarenhet inom ljud vilket gör att man inte tar dig så seriöst.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jahapp, man har själv inte så stor koll på hur bra allting är här i världen. Vad räknas den optiska som?

Optiskt är digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Logitech kan ge mkt bas, men det är så långt ifrån ren bas man bara kan komma. Sen handlar det ju mest om hur man väljer att placera suben, du kan ha 8x18tummare som är felplacerade vilket resulterar i väldigt lite bas alternativt att man tror att man inte kopplat in dom.

Sen som du skrev om dina basar så behöver dom ju inte ge jätte mkt bas heller men det gör dom nog, men man vill ju inte ha jätte mkt bas, man ill ha ren bas.

Hoppas du förstår vad jag menar

BTW: Vad kör du för basar?

Tror inte det denna Subwoofern från canton (https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=canton+as+22+sc) som vi har hemma hos mig presterar långt ifrån den kraft som min logitech sub gör modell z906 så du har nog inte kollat hur bra respektive dåliga dem e

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /