CPU vs CPU - vilken skall man ta för nice gaming?

Permalänk

CPU vs CPU - vilken skall man ta för nice gaming?

Hej!

Har nu kikat på lite olika delar till en tilltänkt spelmaskin; och som alltid fastnar jag på den enorma uppsjö av CPU:er som finns att välja mellan. Jag skall för första gången plocka ihop min alldeles egen dator; då jag alltid kört laptop innan. Jag gick in på komplett.se, efter många rekommendationer från vänner.
Där såg jag en hel del processorer, som såg rätt bra ut, men vad jag behöver veta om de verkligen lämpar sig till spel.

Jag lider av att aldrig riktigt kunna lira de nya, roliga spelen på mina laptops; så jag ser detta som en befrielse, och vill därför inte ha en 6 kärnig best som inte klarar av ett spel som FSX 2004 på ultragrafik, tex. Till saken tillhör att jag absolut vill ha en 6 - 8kärnig leksak, för att inte bli omsprungen av en Dustin eller Siba dator om 3 månader. Ideal pris per CPU är mellan 1 - 5000kr.

Här nere listar jag några tilltänkta 6kärniga (+ en 8käring) objekt:

Intel® Core i7-3770K Processor
Intel® Core i7-3930K Processor
AMD FX-6100 6-Core Processor
AMD FX-8120 8-Core Processor * Läste någonstans här att den här hade en sjuk hög strömförbrukning?

Intel's Xeon kärnor är pissdyra, men dom presterar uppenbarligen högst enligt benchmark mätningar från 2012.
Intel® Xeon® Processor E5-2620 * Rätt dyra, men är dessa något att ha för spel?
Intel® Xeon® Processor X5690
Intel® Xeon® Processor E5-2687W* Svindyr, men är den värd pengarna så går den också!

Vad tror ni om dessa? Förutom Bulldozern som lär ha hög strömkonsumtion; tror ni man kan få en dator som kan lira allt på högsta (jo, naturligtvis det hänger på grafikkortet, RAM osv med, men det har jag i åtanke), inställningar? Detta kommer att bli en spelmaskin, då jag redan har ett monster från mitt jobb för 3D rendering osv.

Alla dessa delar finns att finna på komplett.se's hemsida.

Tack för er hjälp i förhand!

Permalänk
Medlem

Du skriver at du fastnar i träsket ac cpu:er men har aldrig satt ihop en dator? :/

http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...

eller

http://www.inet.se/produkt/5310016/intel-core-i5-2550k-3-4ghz...
om du ska klocka.

Bulldozer har relativt dåligt beräkningskraft, fler än 2 kärnor har du ingen nytta utav i spel och dessutom drar den ström som satan.

i7 är "onödigt" i den bemärkelse att du inte kommer kunna utnyttja kraften. Hyperthreading kan tillochmed försämra fps:en i vissa spel.

Du bör hellre lägga pengarna på ett bra grafikkort Nvidia 680 t ex.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Du skriver at du fastnar i träsket ac cpu:er men har aldrig satt ihop en dator? :/

http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...

eller

http://www.inet.se/produkt/5310016/intel-core-i5-2550k-3-4ghz...
om du ska klocka.

Bulldozer har relativt dåligt beräkningskraft, fler än 2 kärnor har du ingen nytta utav i spel och dessutom drar den ström som satan.

Jag fastnar därför att jag med jämna mellanrum köper nya laptops, och jag antar att dom också har processorer i sig? Men eftersom jag var en rätt mobil person som flyttade runt ofta, så var Laptops den enda bekväma valet av datorer för mig, men nu har man äntligen slagit sig till ro, och kan därför rikta in mig på en 14kg monster

Men tack för ditt förslag, jag skall kolla in dem också!

Permalänk
Medlem

Håller mef Baxtex, om du ska spela borde första valet vara en i5 3570k. 6 och 8-kärnors processorer har du inte större nytta av än 4-kärniga i spel.

Om du ska klocka tycker jag fortfarande att du ska köra på en 3570k. Visst, den blir varmare än en i5-2500k och kan därför inte klockas lika högt. Dock är den mordernare och snabbare per MHz och blir därför minst lika snabb överklockad.

Om du inte vill bli omsprungen av en sibadator om några månader så satsa på ett kraftigt grafikkort, tex geforce 680 eller 670. Det är viktigare för spelprestandan än att ha den absolut snabbaste processorn. Om du är ute efter riktigt hög fps så köp 2 grafikkort och kör cf/sli.

Xeon processorerna lämpar sig bäst till servrar och kräver speciella moderkort. Födelen är främst att de kan köra många trådar och att det är möjligt att sätta två processorer i samma dator. Meningslöst att köpa de till en spelrigg, det blir inte snabbare bara dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spunkmyer:

Hej!

Har nu kikat på lite olika delar till en tilltänkt spelmaskin; och som alltid fastnar jag på den enorma uppsjö av CPU:er som finns att välja mellan. Jag skall för första gången plocka ihop min alldeles egen dator; då jag alltid kört laptop innan. Jag gick in på komplett.se, efter många rekommendationer från vänner.
Där såg jag en hel del processorer, som såg rätt bra ut, men vad jag behöver veta om de verkligen lämpar sig till spel.

Jag lider av att aldrig riktigt kunna lira de nya, roliga spelen på mina laptops; så jag ser detta som en befrielse, och vill därför inte ha en 6 kärnig best som inte klarar av ett spel som FSX 2004 på ultragrafik, tex. Till saken tillhör att jag absolut vill ha en 6 - 8kärnig leksak, för att inte bli omsprungen av en Dustin eller Siba dator om 3 månader. Ideal pris per CPU är mellan 1 - 5000kr.

Här nere listar jag några tilltänkta 6kärniga (+ en 8käring) objekt:

Intel® Core i7-3770K Processor
Intel® Core i7-3930K Processor
AMD FX-6100 6-Core Processor
AMD FX-8120 8-Core Processor * Läste någonstans här att den här hade en sjuk hög strömförbrukning?

Intel's Xeon kärnor är pissdyra, men dom presterar uppenbarligen högst enligt benchmark mätningar från 2012.
Intel® Xeon® Processor E5-2620 * Rätt dyra, men är dessa något att ha för spel?
Intel® Xeon® Processor X5690
Intel® Xeon® Processor E5-2687W* Svindyr, men är den värd pengarna så går den också!

Vad tror ni om dessa? Förutom Bulldozern som lär ha hög strömkonsumtion; tror ni man kan få en dator som kan lira allt på högsta (jo, naturligtvis det hänger på grafikkortet, RAM osv med, men det har jag i åtanke), inställningar? Detta kommer att bli en spelmaskin, då jag redan har ett monster från mitt jobb för 3D rendering osv.

Alla dessa delar finns att finna på komplett.se's hemsida.

Tack för er hjälp i förhand!

http://cdon.se/hemelektronik/datorkomponenter/?utm_source=v21...

i7 3820 fyra intelkärnor räcker alldeles utmärkt, ytterst få spel där du tappar, och där man tappar rör det sig om nån enstaka fps (vilket iof kan bli ca 3-5%)
http://cdon.se/hemelektronik/msi_x79-gd45_atx_mainboard_socke...
Ta absolut inte ivy bridge, utan kör sb-e, större kanalbredd och mer ramkanaler.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]