ASUS N56VZ en bra ide eller en ulv i fårakläder?

Permalänk
Medlem

ASUS N56VZ en bra ide eller en ulv i fårakläder?

Efter som min laptop är döende så har jag börjt se mig om efter en ny.
Jag har en Ipad för skrivade och daglig surf, vilket funkar bra.
Jag kommer att använda Adobe CS, ungefär lika fördelat mellan InDesign och Illustartor, spela spel (mest D3 just nu) kolla på blurayfilm och anant högupplöst samt i mycket få fall rendra ut i AfterEffects.

Jag kommer at bära datron med mig ungefär 2 dagar i veckan.
jag tycker att ASUS N56VZ verkar bra till det mesta jag vill göra. den är lite tung men jag kan för det messta jobba på ipaden om jag måste vara ultraportabel.
Är det någon som hör varningsklockor eller är det bara att beställa när skatteåterbäringen kommer?

Länk till specs

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att spela Max Payne 3 och kanske några andra nyare spel också.

Permalänk
Medlem

hittade denna idag också och den verkar riktigt bra. http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M.71887.0.h... visar Geforce 650m i speltester så den verkar prestera riktigt bra. Har just sökt en prestandalaptop som väger MAX 2,7kg och som jag ser det så är det isåfall denna, och vill man sedan ha mer prestanda så är det steget upp till 4kg stridsvagnarna man får ta isåfall (vilket jag inte vill).

Blir nog denna eller Acer M5 (ifall jag vill ha en laptop som ligger under 2kg) för mig nästa månad. Lutar kraftigt till Asusens fördel just nu då prestandan är bättre, 2 års garanti, Asus är ett mer respekterat märke än Acer. Acerns är dock mer mobil.

Permalänk
Medlem

Står och väger för mig just nu.

De alternativen jag velar mellan är nya UX31A, N56VZ, nya N46 (som också verkar få 1080p på 14" skärm) och nya Dell XPS 15 - som verkar bli något mellanting mellan N56 och N46. Tunnare och lättare än N56, men Kepler till skillnad från N46 - den kommer även att ha SSD som tillval, och eventuellt även wide-gamut display (B+RG LED).

UX31A har naturligtvis formatet på sin sida. Enligt kinesiska Engadget har de även fixat tangentbordet och touchpadens svagheter - tillsammans med WIDI och bakgrundbelyst tangentbord verkar detta bli överlägset bäst, minus gaming.

Då jag ändå vill ha gaming-kapacitet lutar jag åt någon av de andra. Då väger jag helt enkelt HUR mycket prestanda jag behöver, och hur bra skärm jag vill ha. Jag skulle tro att det är värt att vänta på nya XPS - förutsatt att man har studentrabatt. Med "sämsta" I7QM, 8GB RAM, SSD och Kepler bör den hamna på runt 13-14k. Med rabattkod från någon med studentrabatt kommer det förhoppningsvis bli en bra deal.

Men N56 ser sjukt bra ut också.

Permalänk
Inaktiv

N56VZ är riktigt nice, Matt FullHD skärm och upplyst tangentbord numera också. Kolla om du kan hitta någon butik som har den i lager så du kan gå och testa. Den känns riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Står och väger för mig just nu.

De alternativen jag velar mellan är nya UX31A, N56VZ, nya N46 (som också verkar få 1080p på 14" skärm) och nya Dell XPS 15 - som verkar bli något mellanting mellan N56 och N46. Tunnare och lättare än N56, men Kepler till skillnad från N46 - den kommer även att ha SSD som tillval, och eventuellt även wide-gamut display (B+RG LED).

UX31A har naturligtvis formatet på sin sida. Enligt kinesiska Engadget har de även fixat tangentbordet och touchpadens svagheter - tillsammans med WIDI och bakgrundbelyst tangentbord verkar detta bli överlägset bäst, minus gaming.

Då jag ändå vill ha gaming-kapacitet lutar jag åt någon av de andra. Då väger jag helt enkelt HUR mycket prestanda jag behöver, och hur bra skärm jag vill ha. Jag skulle tro att det är värt att vänta på nya XPS - förutsatt att man har studentrabatt. Med "sämsta" I7QM, 8GB RAM, SSD och Kepler bör den hamna på runt 13-14k. Med rabattkod från någon med studentrabatt kommer det förhoppningsvis bli en bra deal.

Men N56 ser sjukt bra ut också.

Vet du när nya XPS kommer ut med studentrabatt? Är det genom mecenat man fixar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

N56VZ är riktigt nice, Matt FullHD skärm och upplyst tangentbord numera också. Kolla om du kan hitta någon butik som har den i lager så du kan gå och testa. Den känns riktigt nice.

Ursäkta Asus.David men jag antar att du jobbar för Asus? Isåfall så skulle jag ha några frågor kring N56an som du kanske kan svara på?

1) Jag såg en video på undersidan av datorn. Verkar som att det går att plocka bort en panel som bara täcker RAM-minne och HDD. Jag kunde inte se något sätt att komma åt fläkten, så då undrar jag hur man ska kunna "damma av den" lite då och då. Alla laptops får ju överhettningsproblem (eller?) förr eller senare ifall man inte kan putsa bort dammet från fläkten. Har du några tips på hur man ska gå till väga?

2) Täcker garantin på 2 år överhettningsproblem? Exempelvis: Jag köper N56an som jag är skitnöjd med, efter ett år så börjar spelen lagga för att den clockar ner sig pga överhettning (antagligen pga damm). Kan jag då lämna in den och få det fixat?

Förlåt om jag misstolkat vem du är. Men ifall jag tolkat det rätt (att du jobbar för asus) så skulle det vara riktigt snällt av dig att hjälpa mig

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

2) Täcker garantin på 2 år överhettningsproblem? Exempelvis: Jag köper N56an som jag är skitnöjd med, efter ett år så börjar spelen lagga för att den clockar ner sig pga överhettning (antagligen pga damm). Kan jag då lämna in den och få det fixat?

Eller så köper du en burk med tryckluft och blåser rent datorn ett par gånger per år. Svårare än så är det faktiskt inte att hålla en dator från värmeproblem om du frågar mig. Ja, kylpastan kommer börja ge med sig efter ett tag, men har svårt att se att de skulle ta ett sånt fel som annat än slitage ( = ej garantifel). Men Asus.David kanske har en annan synvinkel..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Eller så köper du en burk med tryckluft och blåser rent datorn ett par gånger per år. Svårare än så är det faktiskt inte att hålla en dator från värmeproblem om du frågar mig. Ja, kylpastan kommer börja ge med sig efter ett tag, men har svårt att se att de skulle ta ett sånt fel som annat än slitage ( = ej garantifel). Men Asus.David kanske har en annan synvinkel..?

Ja men går det bra att bara spruta in luft från utsidan då? för som jag skrev i fråga 1 så såg jag inget "enkelt" sätt att komma till fläkten (och antar att garantin skulle sluta fungera om jag börja skruva isär hela skiten)?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden och frågar Asus.David en snabb fråga också i så fall. Och hoppas på att han kan hjälpa!

Jag har starka tankar kring att köpa: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=744870#extra och undrar helt enkelt hur bra denna dator kommer klara av Diablo 3. Jag vill kunna spela på åtminstone Medium settings utan att det skall lagga. Tror du att det kommer gå bra? Grafikkortet är inte sådär jätte bra om jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Vet du när nya XPS kommer ut med studentrabatt? Är det genom mecenat man fixar detta?

Ryktet säger att den kommer att presenteras efter att Intel offentliggjort sina dual-core processorer. D.v.s. någon gång i början på juni. @BillatDell har på NBR-forumet hintat åt en release runt midsommar. Om XPS13 är någon indikator så kommer det att dröja ytterligare ett par veckor innan en svensk/europeisk release.

Mecenat erbjuder studentrabatten ja - förr i tiden var man tvungen att logga in m.m. men nu kör de endast med koder, d.v.s. vilken av ens studentkompisar som helst kan bara maila dig koden så får du rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

Ja men går det bra att bara spruta in luft från utsidan då? för som jag skrev i fråga 1 så såg jag inget "enkelt" sätt att komma till fläkten (och antar att garantin skulle sluta fungera om jag börja skruva isär hela skiten)?

Verkar finnas luftutblås på sidan. Då är det bara att sjukta in luft där för att röra om lite i gryten.

http://hothardware.com/articleimages/Item1836/small_Asus-N56-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Verkar finnas luftutblås på sidan. Då är det bara att sjukta in luft där för att röra om lite i gryten.

http://hothardware.com/articleimages/Item1836/small_Asus-N56-...

jaha men är det så enkelt att "rengöra" datorn så är det ju inga problem då trodde alltid man skulle öppna datorn och rengöra fläkten och spruta luft där. Trodde inte det skulle hjälpa att bara spruta luft från utsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

jaha men är det så enkelt att "rengöra" datorn så är det ju inga problem då trodde alltid man skulle öppna datorn och rengöra fläkten och spruta luft där. Trodde inte det skulle hjälpa att bara spruta luft från utsidan

Det är ju bättre att öppna datorn innan du sprutar in luften egentligen, men det är inget måste. Dock ska du alltid blåsa i motsatt riktning mot hur luften normalt sätt rör sig. Så det är nog ingen fara! Tycker den verkar riktigt schysst den datorn iaf! Lär prestera rätt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fek09:

Ursäkta Asus.David men jag antar att du jobbar för Asus? Isåfall så skulle jag ha några frågor kring N56an som du kanske kan svara på?

1) Jag såg en video på undersidan av datorn. Verkar som att det går att plocka bort en panel som bara täcker RAM-minne och HDD. Jag kunde inte se något sätt att komma åt fläkten, så då undrar jag hur man ska kunna "damma av den" lite då och då. Alla laptops får ju överhettningsproblem (eller?) förr eller senare ifall man inte kan putsa bort dammet från fläkten. Har du några tips på hur man ska gå till väga?

2) Täcker garantin på 2 år överhettningsproblem? Exempelvis: Jag köper N56an som jag är skitnöjd med, efter ett år så börjar spelen lagga för att den clockar ner sig pga överhettning (antagligen pga damm). Kan jag då lämna in den och få det fixat?

Förlåt om jag misstolkat vem du är. Men ifall jag tolkat det rätt (att du jobbar för asus) så skulle det vara riktigt snällt av dig att hjälpa mig

Tack på förhand

1) japp de är en platta som täcker de mesta. du behöver skruva bort mer om du ska komma åt fläkten för att t ex ta bort den. Men du kan lätt rengöra den med en sån där "luft på burk" och blåsa innefrån. Sitter man med den mycket i knät eller på mjukt underlag som säng eller soffa så blir dem ju dammiga. Själv har jag nästan uteslutande min laptop på skrivbord och jag har aldrig haft något problem med damm eller överhettning.

2) ja den täcker överhettningsproblem om överhettningen påverkar så datorn inte kan användas som vanligt. Man kan lämna in dem för rengöring. Jag skulle dock rekommendera en fysisk butik likt Alina eller Inet, dem gör de nog både snabbare och billigare än att skicka in den till Asus support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

1) japp de är en platta som täcker de mesta. du behöver skruva bort mer om du ska komma åt fläkten för att t ex ta bort den. Men du kan lätt rengöra den med en sån där "luft på burk" och blåsa innefrån. Sitter man med den mycket i knät eller på mjukt underlag som säng eller soffa så blir dem ju dammiga. Själv har jag nästan uteslutande min laptop på skrivbord och jag har aldrig haft något problem med damm eller överhettning.

2) ja den täcker överhettningsproblem om överhettningen påverkar så datorn inte kan användas som vanligt. Man kan lämna in dem för rengöring. Jag skulle dock rekommendera en fysisk butik likt Alina eller Inet, dem gör de nog både snabbare och billigare än att skicka in den till Asus support.

Ne precis asså jag kommer att ha den på en kylplatta mestadelen av tiden så är nog lugnt då. Ang kylplatta, nu när fläkten inte inte tar in luft från undersidan så finns det ju bara lufthål för RAM-minne och HDD där. Är det ens värt att ha kylplatta då? Låter ganska coolt med de hålen på översidan (vid tangenterna). Borde ju hjälpa en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

2) ja den täcker överhettningsproblem om överhettningen påverkar så datorn inte kan användas som vanligt. Man kan lämna in dem för rengöring. Jag skulle dock rekommendera en fysisk butik likt Alina eller Inet, dem gör de nog både snabbare och billigare än att skicka in den till Asus support.

Detta förstår jag inte riktigt. Att Inet är snabbare förstår jag, men billigare? Själva frågan gick ut på om det täcks av garantin. Garantireparationer är väl till sin natur gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Detta förstår jag inte riktigt. Att Inet är snabbare förstår jag, men billigare? Själva frågan gick ut på om det täcks av garantin. Garantireparationer är väl till sin natur gratis?

Om du delar upp det i två alternativ. Det innan första punkten (.) och det efter så förstår du vad han menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Om du delar upp det i två alternativ. Det innan första punkten (.) och det efter så förstår du vad han menar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Detta förstår jag inte riktigt. Att Inet är snabbare förstår jag, men billigare? Själva frågan gick ut på om det täcks av garantin. Garantireparationer är väl till sin natur gratis?

Jag menar att Asus kan både erbjuda att rengöra den även om det inte är fel på datorn utan man bara vill ha den rengjord.
Orsakar överhettning problem med datorn så är de givetvis kostnadsfri garanti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fek09:

Ne precis asså jag kommer att ha den på en kylplatta mestadelen av tiden så är nog lugnt då. Ang kylplatta, nu när fläkten inte inte tar in luft från undersidan så finns det ju bara lufthål för RAM-minne och HDD där. Är det ens värt att ha kylplatta då? Låter ganska coolt med de hålen på översidan (vid tangenterna). Borde ju hjälpa en del.

kylplatta ska inte behövas för att datorn ska fungera normalt. dock så är de aldrig rekommenderat att ha den stående på mjuka material som t ex soffa eller säng eftersom de lätt täcker luftvägarna och sammlar damm. skrivbord eller knät ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

kylplatta ska inte behövas för att datorn ska fungera normalt. dock så är de aldrig rekommenderat att ha den stående på mjuka material som t ex soffa eller säng eftersom de lätt täcker luftvägarna och sammlar damm. skrivbord eller knät ftw

ok tack för svaren Har ett riktigt svårt beslut framför mig nu men det bådar gott för N56an

Permalänk

När ska N46 släppas och vad kommer den väga?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Asus.David kommer det att komma N56 med DDR5-650m? DDR3 på den nuvarande och tydligen runt 15% prestandaskillnad mellan de olika korten.

Permalänk
Medlem

DDR5-frågan är ganska relevant; jag skulle också vilja ha ett svar på den. Om jag ska köpa en ny dator (vilket det lutar åt, för att ersätta min gamla Envy med 5830m) så är jag ute efter en så bra pris/prestanda/storleks-kombination som möjligt där jag först och främst tullar på priset. Prestandan är viktig och om det snålas med DDR3-versioner när det finns bättre så faller datorn bort för mig direkt. Lite synd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Asus.David kommer det att komma N56 med DDR5-650m? DDR3 på den nuvarande och tydligen runt 15% prestandaskillnad mellan de olika korten.

jag har endast sett att vi kan speca den med DDR3 än så länge. 15% låter mycket, är minneshastigheten verkligen så avgörande? trodde de va gpu klockningen som var mest avgörande? men jag är inte bäst på sånt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zZGurraZz:

När ska N46 släppas och vad kommer den väga?

N46 kommer finnas hos SIBA, kommer vara denna modell N46VM-V3018V som kommer i slutet av Juni

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

jag har endast sett att vi kan speca den med DDR3 än så länge. 15% låter mycket, är minneshastigheten verkligen så avgörande? trodde de va gpu klockningen som var mest avgörande? men jag är inte bäst på sånt

Även jag kan instämma att DDR3 vs GDDR5 frågan på GPUn är väldigt viktigt.

Jag ska köpa nytt om några månader och N56 var den klara favoriten....men i.o.m. N56an bara verkar ha 650M DDR3, till skillnad från en del konkurrenter, så har jag blivit lite osäker på det köpet. Känns lite så där att bomma den när allting annat verkar vara en fullträff, speciellt när skillnaden i pris inte kan vara speciellt stor... :/

Här är en tråd på ett annat forum där de tagit upp skillnaden: http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-cards/662659-gt650m-ddr3-vs-gddr5-difference-tested.html
(Här är förresten tråden om årets modeller, speciellt N56/76an. Märk hur större delen av diskussionen handlar om DDR3 vs GDDR5 fram tills att den släpptes officiellt, då diskussionen mest gått över till att handla om vilka andra alternativ det finns istället...)

Vet inte heller vilka upplösningar de körde testerna i, men det bör dessutom vara i högre upplösningar (900p,1080p) som skillnaden verkligen börjar märkas. Notera att det är inte några enstaka procent jag bryr mig om, utan minnesbandbredden när man spelar i höga upplösningar. Minnesbandbredden kommer agera flaskhals i 1080p, så man får inte ens ut GPUns riktiga potential. Dessutom är ju en 1080p-skärm, mer eller mindre standard på N56 och på väldigt många nya laptops som kommer ut nu (bra).

Så här sa de på Anandtech när de reviewade Acer M3 (640M är i grund och botten samma kort med ngt lägre klockfrekvens):

AnandTech - Acer Aspire TimelineU M3: Life on the Kepler Verge

At 1600x900 the GT 640M is undoubtedly feeling the pinch from the 128-bit DDR3 memory bus, but it still holds its own. This is about the highest resolution you could conceivably want to run this GPU at, at least without GDDR5 (which the 640M does support).

I've never seen a GPU with a 128-bit memory bus and DDR3 memory acquit itself particularly well at 1080p, and NVIDIA isn't about to change that with the GT 640M in the Acer TimelineU. At this point the chip's limited memory bandwidth is just plain overwhelmed and can't keep up, shader power be damned.

With all that information now on the table, it's reasonable to say the GT 640M is definitely a powerful GPU and certainly a step forward from the Fermi-based GT 540M. At 768p, even a DDR3-equipped 640M is undoubtedly going to provide the excellent gaming experience that NVIDIA promises, but anywhere beyond that is still going to require more memory bandwidth, full stop. There's only so much one can do with the die before having to make that concession, and I feel like the 640M needs GDDR5 to really shine.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Jag lånar tråden och frågar Asus.David en snabb fråga också i så fall. Och hoppas på att han kan hjälpa!

Jag har starka tankar kring att köpa: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=744870#extra och undrar helt enkelt hur bra denna dator kommer klara av Diablo 3. Jag vill kunna spela på åtminstone Medium settings utan att det skall lagga. Tror du att det kommer gå bra? Grafikkortet är inte sådär jätte bra om jag förstått det rätt?

Jag har precis fått hem exakt den datorn. Jag har alla settings på high förutom shadows som är på medium. Det flyter på finfint, i princip funkar det bättre än vad jag trodde efter att ha läst benchmarks och läst på diverse forums. Den kan bli lite varm vid området där fläkten sitter (rekommenderar att ha den upplyft eller sänka inställningar) men själva datorn (läs:tangentbord mm blir inte varmt utan är svalt). Jag är väldigt nöjd, eftersom datorn bara kostar 7k trots allt.

Hoppas det hjälpte, har du fler frågor på just den här datorn så bara fråga på! Jag kan hjälpa så gott det går, ingen datorwiz men har som sagt en här hemma!

Permalänk
Medlem

Nu har vi kommit lite långt från min grundfråga, men jag överväger att köpa MSI GE70 i stället. DDR5 minnen som det har vart snack om och större skärm i övrigt samma delar. Man kommer åt mer när man öppnar datorn (bla fläkten) och den finns (på GE60 i alla fall) plats för en sån där liten ssd enhet. Jag skulle gärna jämföra storlek och vikt på adapter också, men det verkar svårare att hitta.

MSI:n finns också i lager vilket är en klar fördel när det kommer till själva köpandet.

Bortsett från att jag tycker att Asus är snyggare finns det några argument för/mot asus/msi jag borde känna till?

Jag vill också säga att det är mycket trevligt att David som verkar ha stenkoll (alt jobba) på ASUS tog sig tid att skriva i tråden.

Jag tänker köpa datorn under veckan som kommer.

----
EDIT: här är en länk till MSI:n