Permalänk

Min första gameing dator

Hej!
Nu är det så att jag hade tänkt att bygga en dator för första gången.
Och nu vill jag har lite tips och råd av er proffs. Har kollat runt en massa på youtube om hur man bygger datorer och läst en hel del.
Min budget är på cirka 13k och jag har själv försökt att hitta olika komponenter och lärt mig lite på vägen.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1835924/2012-05-24 där är vad jag har lyckats få ihop.
Grejerna kanske inte alls passar ihop med varandra som jag hade tänkt mig.
Så tycker ni jag ska ändra något eller är allt åt skogen så berätta gjärna varför så jag lär mig ännu mer

Mvh

Permalänk
Medlem

Bättre prestanda med Intel 3570T och ett z77 moderkort. Sänk nätdelen till 550W för singel grafikkort och 650 för duel. Lagt en liten summa på en eftermarknads kylare. Finns från 200kr och upp..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Okej tack för tipsen!
Hade tänkt att ha möjlighet att köra crossfire / SLI och visste inte riktigt hur mycket kräm jag behövde därför la jag till en 800w för att ta det säkra före det osäkra

Permalänk

NightFred har helt rätt här, med den budgeten kan du få mycket bättre processor.
Ska du bygga själv så är Inet väldigt dyrt föresten.

Som jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2072650&view=m

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Köp Intel processor och moderkort i stället.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Dyrt moderkort och billig processor = fel prioriteringar.

Köp ett Z77 moderkort på 1-1,5k + en i5/i7. i5 är mer prisvärd om du endas ska spela.

Permalänk
Skrivet av Weekendgear:

Hej!
Nu är det så att jag hade tänkt att bygga en dator för första gången.
Och nu vill jag har lite tips och råd av er proffs. Har kollat runt en massa på youtube om hur man bygger datorer och läst en hel del.
Min budget är på cirka 13k och jag har själv försökt att hitta olika komponenter och lärt mig lite på vägen.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1835924/2012-05-24 där är vad jag har lyckats få ihop.
Grejerna kanske inte alls passar ihop med varandra som jag hade tänkt mig.
Så tycker ni jag ska ändra något eller är allt åt skogen så berätta gjärna varför så jag lär mig ännu mer

Mvh

Min förslag till bygga enligt länken nedan:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1836264/2012-05-24
Motiveringar ville du gärna ha för att lära dig mer och kanske även för att bedömma relevansen av mitt förslag. Ibland missförstår ju vi dina önskemål eller behov.

Moderkort så kommer alla Z77 moderkort klara av dina behov är min bedömning. Fler kontakter för obscent mycket hårddiskar eller väldans många USB uttag. En viktig parameter med moderkort är dock strömförsörjning till moderkortet, om du har en processor ur Ivy bridge sortimentet och inte tänker klocka den och bara har ett grafikkort så fungerar alla moderkort. Detta moderkort har - ATX 24-Pin power connector och - 8-pin ATX 12V power connector. Detta kommer klara två grafikkort och klockning av processor och en hel del av klockning av grafikkorten. Moderkortet är dock valt för att det är billigt och kompatibelt med processorn. (chipset Z77 moderkort behöver ingen bios uppdatering för att köra Ivy Bridge)

Processor så blir det en Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge). K modellen för att du då kan leka lite med överklockning när intresset eventuellt infinner sig. i5 för att det historiskt och troligtvis så även i framtiden är spelmodellen av Ivy Bridge processorer. En i7 ivy hade dessutom varit dyrare och vi vill inte spendera mer pengar än vad vi behöver. Prestanda skillnaden mellan amd's modeller och nya Ivy Bridge är faktiskt ganska stor. AMD är inte ett val när man funderar på att välja värstinggrafikkort till en högpresterande spelmaskin. Budgetdatorer så kan det vara ett bra val.

Processorkylare så ta någon billig kylare, alla presterar bättre än den som följer med. 200 spänn för att minska ljudnivån på datorn är värt det. Om du sen skulle vilja klocka processorn lite så duger den jag har valt en liten bit. Ingen större tanke på just den modellen jag valt annat än att den fungerar och är relativt billig.

Grafikkort så presterar helt enkelt GTX670 i många fall bättre än 7970, drar mindre ström och är billigare. För tillfället känns det som ett bättre val än 7970. Du hade kunnat välja 680 om du har råd. Referenskylaren på 670 ska vara dålig och eventuellt lida av Coil Whine, den jag valt är tystare och bättre helt enkelt. Referenskylare är mer intressant om man vill köra på flera grafikkort. Här tappar du lite med moderkortet som är valt. Det stödjer nämligen inte SLI men Crossfire, om du i framtiden vill köra 2 grafikkort så ska du antingen välja AMD grafikkort och behålla moderkortet eller byta till ett annat moderkort och köra på NVIDIA grafikkort.

Interminne så kommer 8 GB räcka väl. Du behöver inte egentligen 1600 MHz minne men skillnaden är mycket liten i pris.

Chassi så har ingen större tankeverksamhet gått in i valet än att det kommer fungera, men det bör även ditt val av chassi göra.

Nätdel så är 550 W valt vilket är mer effekt än du behöver. Du hade klarat dig fint med 450 W. Det kommer tillockmed gå att köra 2xGTX670 på det nätaggregatet men då behöver du två konverteringssladdar för 2x4pin -> PCI-E 6pin gissar jag (550W nätagg kommer inte ha tillräckligt med PCI-E sladdar för två grafikkort som båda kräver 2 PCI-E sladdar). Du kan välja mindre nätdel och spara lite pengar alternativt en 650 W nätdel med tillräckligt med PCI-E sladdar för 2 grafikkort. Ditt behov får göra valet. Nätagget som är valt kommer fungera väl för den setup som jag valt iallafall.

Hårddiskar så är en billig 1TB lagringsdisk vald men en större SSD. Jag har själv en 120GB SSD och den är nästan för liten, då har jag ibland råkat installerat småsaker där som kanske inte behöver ligga där. Men jag hade nog kännt mig begränsad av bara 64GB disk för operativ och småsaker som hamnar där. Med 128GB så kan du installera ett par spel på SSD också.

Operativsystem så är professional onödigt om man inte vet att man absolut vill ha det. 64bit är ett måste givetvis.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

jaghar gjort en lista till mitt bygge som jag komer att slänga ihop snart
du kanske kan ha nytta av listan??
lägg till en lagringsdisk så är du good to go för alla spel ett tag framöver (ca 2-3år)
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2122562&view=m

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.