Permalänk
Medlem

Vad fan är det med den här brädan nu för tiden? Folk utan koll skriker troll, tyst istället.

Det är inte alla skärmar som kan överklockas, Dell U2311H vet jag man kan få upp i 72-75hz men såklart är det inget som officiellt stöds.

Min Catleap går i 100hz, den är överklockad till det.

Fraps visar 100hz, CS 1.6 visar 100hz, Battlefield visar 100hz och Powerstrips testprogram säger 100hz. Jag har överklockat min skärm till 100hz.

Här är en guide för hur man överklockar Yamakasi Catleap: https://www.youtube.com/watch?v=qLPIPuSSkGo

Muspekaren rör sig också trevligare ifall någon tror att jag ser i syne.

Permalänk
Medlem

Alla har ju väldigt kul åt TS här...

Men, det finns/fanns väl Dell-skärmar (typ 2209WA, men eventuell även andra) som man kunde köra i 75Hz efter lite trixande fast de var 60Hz "out of the box"? http://hardforum.com/showthread.php?t=1413879

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Axelander23:

Hur kan du va så säker?

Jag har inte stött på nån skärm som inte uppför sig på det sättet, och att kunna öka bildfrekvensen från datorn innebär inte att skärmen visar högre frekvens, däremot kan en del skärmar ändra upplösning och frekvens internt med en videoprocessor så att de kan ta emot olika signaler och visa dem, om skärmen har nån sån funktion så brukar det stå i manualen.
Så här står det i servicemanualen till mina monitorer: de kan iofs slå ihop 4 pixlar till en och sänka upplösningen i övrigt är det inte mycket att göra, de kan fysiskt visa 58-62Hz sedan blir det svart bild och felmeddelande.

Synchronization
Horizontal 49.3kHz, 98.7kHz +/- 2kHz
Vertical 60Hz +/- 2Hz
Optimum resolution 2560x1600@60Hz ,1280x800@60Hz
Maximum resolution 2560x1600@60Hz ,1280x800@60Hz
Maximum Pixel Clock
268.5MHz

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

jag spelar BF3 i 66 fps med v-sync påslaget så nog fan funkar det iaf haha

Jag vet inte ens var..jag ska börja..

Skrivet av Batwoman:

*skakar på huvudet*

Förstår dig

Dock märkte jag en skum sak, om jag kör min BenQ skärm i 1280x1024 så enligt CCC så lirar den i 75 hz?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Min Catleap går i 100hz, den är överklockad till det.

Fraps visar 100hz, CS 1.6 visar 100hz, Battlefield visar 100hz och Powerstrips testprogram säger 100hz. Jag har överklockat min skärm till 100hz.

Detta betyder bara att skärmen kan ta emot 100Hz, inte att panelen faktiskt visar 100Hz. Ibland är elektroniken byggd för att stödja högre frekvenser, men droppar frames för att passa in på panelens hastighet.

Skrivet av Dreas89:

Muspekaren rör sig också trevligare ifall någon tror att jag ser i syne.

Detta däremot vore något. Man får helt enkelt snurra lite på muspekaren och kolla om man kan rita en fin och jämn cirkel utan att några muspekar-bilder saknas.

Och ja, minns att jag läst att Catleap eller nåt sånt faktiskt fungerar i högre frekvenser. Själva panelen alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Detta betyder bara att skärmen kan ta emot 100Hz, inte att panelen faktiskt visar 100Hz. Ibland är elektroniken byggd för att stödja högre frekvenser, men droppar frames för att passa in på panelens hastighet.
Detta däremot vore något. Man får helt enkelt snurra lite på muspekaren och kolla om man kan rita en fin och jämn cirkel utan att några muspekar-bilder saknas.

Och ja, minns att jag läst att Catleap eller nåt sånt faktiskt fungerar i högre frekvenser. Själva panelen alltså.

Det har också gjorts tester med kamera , kolla 120hz.net eller Hardforum. Man har en programvara som har rutor som blinkar i en viss fart och med högre hz blir fler rutor i en viss färg.

Det blir ett bättre flyt på muspekaren, har bytt ut min gamla Acer 120hzare så är inte helt grön på området muspekarflyt.

Panelen är en sådan som sitter i Apple Cinema Display, HP ZR27xxxx osv.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dreas89:

Vad fan är det med den här brädan nu för tiden? Folk utan koll skriker troll, tyst istället.

Det är inte alla skärmar som kan överklockas, Dell U2311H vet jag man kan få upp i 72-75hz men såklart är det inget som officiellt stöds.

Min Catleap går i 100hz, den är överklockad till det.

Fraps visar 100hz, CS 1.6 visar 100hz, Battlefield visar 100hz och Powerstrips testprogram säger 100hz. Jag har överklockat min skärm till 100hz.

Här är en guide för hur man överklockar Yamakasi Catleap: https://www.youtube.com/watch?v=qLPIPuSSkGo

Muspekaren rör sig också trevligare ifall någon tror att jag ser i syne.

Men skärmen är knappast överklockad, det är bara det att den stödjer nåt icke officiellt angivet läge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men skärmen är knappast överklockad, det är bara det att den stödjer nåt icke officiellt angivet läge.

Vad är din definition av att överklocka?

Du höjer mhzen på grafikkort, då klockar du, samma med processorn. Du höjer pressar hårdvaran högre än vad som officiellt stöds. Vad kallar du det?

Har du något bättre ord?

Det kallas överklockning av de som gör guider och när man pratar om det på amerikanska forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men skärmen är knappast överklockad, det är bara det att den stödjer nåt icke officiellt angivet läge.

Men om du höjer frekvensen på en grafikkärna i t.ex afterburner utan att påverka volten på kärnan, har man inte överklockat då?

Hoppas det finns catleaps eller liknade kvar när man har skaffat job!

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore intressant att veta vad skärmpanelen har för spec, jag tror snarare att den är "underklockad" i så fall i sitt originalläge, men ok det är en definitionsfråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har mina på 72hz... så det går

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore intressant att veta vad skärmpanelen har för spec, jag tror snarare att den är "underklockad" i så fall i sitt originalläge, men ok det är en definitionsfråga.

Som sagt, det är samma panel som i Apple Cinema Display.

LM270WQ1 heter panelen, tillverkas av LG. www.tftcentral.com sök där. - Panelen i sig sägs bara stödja 60hz officiellt. Det är med vad de kallar för 2B-board som det går att överklocka skärmen. Vad det är specifikt vet jag inte, vet bara att det fungerar.

Här tror jag du har panelinfo: http://www.spectrah.com/product/lcd_panel/lg_lcd_panel/lg-LM2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

*Skakar på huvudet* *läser din kommentar* *suckar högt över hela tråden* *dricker lite hallon soda* *kollar fresh prince in belair på min nyöverclockade skärm... allt tycks gå snabbare...*

Folk är alltid så defensiva på detta forumet och det är synd.. man får väl våga testa lite! alla möjliga hz check program på nätet jag har hittat säger att min skärm nu körs i 65 hz, har också installerat någon "custom" display driver och skrivit över windows original driver och därigenom matat in 65 hz stödet i drivrutinerna för både skärmen och grafikkortet och jag inbillar mig iallafall att det flyter på betydligt bättre! får mina andra skärm på onsdag så kommer göra ett test mellan de båda skärmarna ena i 65 hz och andra i 60 hz och se om det verkligen är så att skärmen har "överklockats"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Folk är alltid så defensiva på detta forumet och det är synd.. man får väl våga testa lite! alla möjliga hz check program på nätet jag har hittat säger att min skärm nu körs i 65 hz, har också installerat någon "custom" display driver och skrivit över windows original driver och därigenom matat in 65 hz stödet i drivrutinerna för både skärmen och grafikkortet och jag inbillar mig iallafall att det flyter på betydligt bättre! får mina andra skärm på onsdag så kommer göra ett test mellan de båda skärmarna ena i 65 hz och andra i 60 hz och se om det verkligen är så att skärmen har "överklockats"

du tjänar inte så mycket på att "överkllocka" din skärm 5hz så vidare du inte har otroligt känsliga ögon och hjärna och får ont i huvudet av 60hz så kan 65 kanske minimalt hjälpa dig.

Visst du kanske får 5 mer fps när du kör med Vsync på. Men varför köra med vsync när du kan få 80+?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Igår överklockade jag min penis. Den blev 3,2 cm längre efter att jag ställde om i kontrollpanelen.

Kanske att du måste vattenkyla den för annars är det risk för bsod!

Permalänk
Medlem

Okunnigheten i denna tråden skriker, precis som den gör på ungefär hela sweclockers, varför kollar ni inte upp saker innan ni anklagar TS för troll eller postar andra mindre seriösa inlägg? Och i vanlig stil så är det personer registrerade 2011 och 2012 som sitter och anklagar allt och alla för troll, kolla upp saker innan ni öppnar munnen.

Till TS: Läste i en trån på [H]ard forum att din skärm ska klara av 75Hz ganska lätt, dock inte hittat en guide eller förklaring på hur man lyckas med det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Tråden är från 2001 och jag antar att dom diskuterar CRT skärmar? snälla.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Nu ska ni inte driva med pojkstackaren bara för han inte vet vad han pratar om:)

Permalänk

Jag pajjade en gammal CRT skärm när jag överklockade den Det tog dock ett bra tag, men till slut fick den massa skumma problem och visade mystiska färger för mig och lät underligt och andra skumma fenomen...

Hur är det med att höja hertzen på 'nya' skärmar egentligen?
Skulle inte ha något emot det faktiskt. Uppskattade högre hz jämfört med lägre på min gamla CRT iaf... ^^

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Nu får ni lägga ner med skämten, det tar inte tråden framåt! Det går att höja frekvensinställningarna till över t.ex 60hz som en skärm har som standardfrekvens. Frågan nu är om det bara görs mjukvarumässigt eller om hårdvaran faktiskt klarar av mer än t.ex 60hz.

Permalänk
Skrivet av MP636:

Nu får ni lägga ner med skämten, det tar inte tråden framåt! Det går att höja frekvensinställningarna till över t.ex 60hz som en skärm har som standardfrekvens. Frågan nu är om det bara görs mjukvarumässigt eller om hårdvaran faktiskt klarar av mer än t.ex 60hz.

Min skärm ska tydligen klara av 75hz men drivrutinerna låser den till 60hz.. Google ger mig inga svar

Men som jag förstod det så kan man ladda ned alternativa drivrutiner för att klara dessa konststycken? Var finnes dessa?

edit: Okej, min skärm klarar 75HZ i näst lägsta upplösningen.. Ja-ja! Om det nu bara fanns drivrutiner så man kunde stressa sönder skärmen.. Ehehe

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Tråden är från 2001 och jag antar att dom diskuterar CRT skärmar? snälla.

vet inte om du såg de men jag skrev att jag såg de senare

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Rekordmedlem

Att ställa upp grafikkortet är bara en ren mjukvarugrej (inom rimliga gränser) Men det kanske går lättare att göra det om man stänger av ddc/ci, edid, e-ddc och liknande funktioner i skärmen. Jag antar att de speciella drivers som nämns är för att grafikkorten ska strunta i den info som kommer in den vägen från skärmen.

Men fortfarande så håller jag inte riktigt med om termen "överklockning" även om man ökar uppdateringsfrekvensen, skärmen är mer hårdvarulåst än tex en cpu, där man kan programmera klockorna ganska fritt medans en skärm inte har samma typer av klockor, det finns en maxfrekvens som begränsas av klockorna snarare än de saker klockorna styr även om panelen kanske skulle klara högre frekvenser om man accepterar tex sämre färgåtergivning eller annan bildpåverkan.
Panelen måste hinna inta rätt färger om bilden ska se bra ut, annars blir det som på de första lcderna som kom, bilden hänger kvar och lämnade "spår" vid snabba ändringar, så blir det ibland idag också men det är mycket mindre släpningar idag, däremot kan det bli släpningar när man har 2 eller flera grafikkort som driver varsin skärm och man panorerar nått mellan olika kort, men det är inte ett skärmproblem.

Men hur påverkar lcd overdrive om man ökar uppdateringsfrekvensen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ställa upp grafikkortet är bara en ren mjukvarugrej (inom rimliga gränser) Men det kanske går lättare att göra det om man stänger av ddc/ci, edid, e-ddc och liknande funktioner i skärmen. Jag antar att de speciella drivers som nämns är för att grafikkorten ska strunta i den info som kommer in den vägen från skärmen.

Men fortfarande så håller jag inte riktigt med om termen "överklockning" även om man ökar uppdateringsfrekvensen, skärmen är mer hårdvarulåst än tex en cpu, där man kan programmera klockorna ganska fritt medans en skärm inte har samma typer av klockor, det finns en maxfrekvens som begränsas av klockorna snarare än de saker klockorna styr även om panelen kanske skulle klara högre frekvenser om man accepterar tex sämre färgåtergivning eller annan bildpåverkan.
Panelen måste hinna inta rätt färger om bilden ska se bra ut, annars blir det som på de första lcderna som kom, bilden hänger kvar och lämnade "spår" vid snabba ändringar, så blir det ibland idag också men det är mycket mindre släpningar idag, däremot kan det bli släpningar när man har 2 eller flera grafikkort som driver varsin skärm och man panorerar nått mellan olika kort, men det är inte ett skärmproblem.

Men hur påverkar lcd overdrive om man ökar uppdateringsfrekvensen?

Finns ingen overdrive, finns ingen OSD på dessa. Färgerna i spel är ju inte direkt det intressanta, det är ju bara att kolla på hur många som köper 120hzare idag och ändå tycker WOW för deras tidigare skärm är fem år gammal och suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Nu ska ni inte driva med pojkstackaren bara för han inte vet vad han pratar om:)

Nädå, suttit och efterforskat att folk lyckats öka hertzen på ett flertal dell och lg paneler och allt jag sökte var lite mer information av hur detta går till och om min skärm klarar över 60, dina inlägg i denna tråd har varit ytterst meningslösa hittills...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

vet inte om du såg de men jag skrev att jag såg de senare

jasåå, nä det missade jag!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd

Man överklockar inte en skärm för att öka frekvensen, det är bara korkat att tro det.

Däremot har en del märken tex Eizo och ett fåtal andra skärmar fabriksöverklockade skärmar men då är det IPS panelens responstid man är ute efter att sänka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Haha, äntligen ett roligt troll.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyst istället.

Skrivet av Skuggan74:

Man överklockar inte en skärm för att öka frekvensen, det är bara korkat att tro det.

Däremot har en del märken tex Eizo och ett fåtal andra skärmar fabriksöverklockade skärmar men då är det IPS panelens responstid man är ute efter att sänka.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är korkat att tro? Kom med en förklaring till ditt uttalande.

Permalänk

Swecklockers mentalitet år 2012:

"Alla som talar om saker jag inte har koll på är troll"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*