Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

AMP6-Basic äter lite drygt 0,3 A när man spelar på max (genomsnittligt), så det blir lite mer än underhållsladdning!

Damn. hur mycket ljud får man ut ur den?
Vår låda baserad på bil-steg slår lätt sin 20A-mätare i botten när man drar på :/

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Jag trodde först att du skämtade, har sett siffror på 2-3 A slängas över olika forum. Så jag satte igång min Fluke och kopplade den mellan min Lepai och nätagget.
Hade visserligen bara en högtalare (gammal kompaktstereohögtalare på 15 Ohm, två membran) inkopplad men jag kom inte över 0,2 A med volymen på 7/10, bas 8/10 och diskant 5/10.
Kommer visst att bli en hel del snålare än jag först trodde, helt jeffla underbart!

Kanske satsar på en http://www.solarlab.se/solpanel/solceller/solceller-12volt/so... isåfall, om jag fattade rätt körde du utan regulator men vad är det för komponenter man ska ha om man ska göra det "ordentligt"?

Förstärkaren äter 3+ A i peak, endast! Riktigt glädjande siffror, faktiskt.

Det är en solcellsregulator du ska ha. En sådan brukar oftast strypa strömmen från batteriet om återstående kapacitet är < 20 %. Förhindrar även krypström tillbaka till solcellen. Motverkar överladdning också. Men det bör inte vara något problem då du ska kunna ladda på vanliga blybatterier med 1/10 C konstant, som jag förstått det. C = antalet Ah, så till ett 12 V/12 Ah kan du kräma på 1,2 A konstant - lovar dock inget!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Damn. hur mycket ljud får man ut ur den?
Vår låda baserad på bil-steg slår lätt sin 20A-mätare i botten när man drar på :/

I en Boominator runt 110 dB, i peak kanske något mer

Bilsteg och bilhögtalare är bland det absolut sämsta i ljudväg man kan ha om man vill spela högt!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

I en Boominator runt 110 dB, i peak kanske något mer

Bilsteg och bilhögtalare är bland det absolut sämsta i ljudväg man kan ha om man vill spela högt!

Bilsteg är ok, högtalare, inte så värst. Men vi gick mest på vad som skulle överleva att simma runt i en veckas festival-lera

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Bilsteg är ok, högtalare, inte så värst. Men vi gick mest på vad som skulle överleva att simma runt i en veckas festival-lera

Inget fel i sig med bilslutsteg, men dom har oftast en väldigt låg effektivitet vilket kan vara lite kämpigt när man försöker göra en mobil ljudlösning!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Inget fel i sig med bilslutsteg, men dom har oftast en väldigt låg effektivitet vilket kan vara lite kämpigt när man försöker göra en mobil ljudlösning!

Tja, svårt att säga något generellt om dom, det finns en del bilsteg som kör på Klass D.
Dock så måste det kosta effekt då man kör dom med bilhögtalare, då dom är så satans trögdrivna

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Förstärkaren äter 3+ A i peak, endast! Riktigt glädjande siffror, faktiskt.

Det är en solcellsregulator du ska ha. En sådan brukar oftast strypa strömmen från batteriet om återstående kapacitet är < 20 %. Förhindrar även krypström tillbaka till solcellen. Motverkar överladdning också. Men det bör inte vara något problem då du ska kunna ladda på vanliga blybatterier med 1/10 C konstant, som jag förstått det. C = antalet Ah, så till ett 12 V/12 Ah kan du kräma på 1,2 A konstant - lovar dock inget!

Såg regulatorn där, blir nog två solceller och en sådan samt ett 14 Ah MC-gel-batteri från Biltema också

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Såg regulatorn där, blir nog två solceller och en sådan samt ett 14 Ah MC-gel-batteri från Biltema också

Kul!

Killarna på Solarlab är trevliga, men deras svenska tal är lite knackigt!
Passa på att hugga en multimeter samtidigt. 39 kr (eller om det är 35) och batteriet ingår. Galet prisvärt!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Kul!

Killarna på Solarlab är trevliga, men deras svenska tal är lite knackigt!
Passa på att hugga en multimeter samtidigt. 39 kr (eller om det är 35) och batteriet ingår. Galet prisvärt!

Jag har en Fluke 23 Series II som fungerar hur fint som helt men tack för tipset

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hallå allihopa

Är ny här på forumet, och tänkte också "bygga" en musiklåda. Är fortfarande en beginner så har några frågor som ni gärna får svara på

Jag har planerat att köpa två stycken 12" passiva PA högtalare som jag tänkte koppla ihop med ett bilslutsteg. Jag vill ha ett bilslutsteg för de drivs på 12V (bilbatteri). De PA högtalare jag hitintills kikat på har haft 8ohm, och då jag ska koppla två stycken till ett bilslutsteg som oftast är på 4ohm bör det väl fungera bra? För parallellkopplar jag dem så hamnar resistansen på 4ohm, right?
Och om jag nu skulle ha ett bilslutsteg, och två stycken 12" PA-högtalare, och ett 110AH bilbatteri, skulle jag kunna spela några timmar då på full kräm?

Här är de högtalare jag tittat på: http://www.djservice...ml&ref=prisjakt

Här är slutsteget: http://www.xmotos.se...php?code_no=116

Kommer jag förlora massa ljudstyrka om jag parallellkopplar?
Klarar jag mig på ett monoblock slutsteg om jag ändå ska parallellkoppla högtalarna?
Några funderingar eller åsikter om slutsteget eller högtalarna? Är detta en värdelös idé?

Förlåt om jag lånar tråden lite, men har sökt som en galning och inte hittat något vidare på internet.

Permalänk
Skrivet av Wirne:

Hallå allihopa

Är ny här på forumet, och tänkte också "bygga" en musiklåda. Är fortfarande en beginner så har några frågor som ni gärna får svara på

Jag har planerat att köpa två stycken 12" passiva PA högtalare som jag tänkte koppla ihop med ett bilslutsteg. Jag vill ha ett bilslutsteg för de drivs på 12V (bilbatteri). De PA högtalare jag hitintills kikat på har haft 8ohm, och då jag ska koppla två stycken till ett bilslutsteg som oftast är på 4ohm bör det väl fungera bra? För parallellkopplar jag dem så hamnar resistansen på 4ohm, right?
Och om jag nu skulle ha ett bilslutsteg, och två stycken 12" PA-högtalare, och ett 110AH bilbatteri, skulle jag kunna spela några timmar då på full kräm?

Här är de högtalare jag tittat på: http://www.djservice...ml&ref=prisjakt

Här är slutsteget: http://www.xmotos.se...php?code_no=116

Kommer jag förlora massa ljudstyrka om jag parallellkopplar?
Klarar jag mig på ett monoblock slutsteg om jag ändå ska parallellkoppla högtalarna?
Några funderingar eller åsikter om slutsteget eller högtalarna? Är detta en värdelös idé?

Förlåt om jag lånar tråden lite, men har sökt som en galning och inte hittat något vidare på internet.

Dina länkar fungerar inte. Men teorin låter vettig. 4 ohm är det du ska sikta på.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

http://www.xmotos.se/info.php?code_no=116
Där är slutsteget som jag tittat på. Men PA-högtalarna är jag tveksam över. Vet inte vad jag ska köpa helt ärligt. Någon som vet någon sjysst 10" eller 12" Passiv PA-högtalare runt 1000-lappen?

Permalänk
Medlem

Får man bara fråga vad skillnaden är mellan en boominator och en "vanlig" musik spelare?

Permalänk
Medlem

http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=60

Kan denna driva två stycken PA-högtalare på 10" ? Eller blir det för mycket tror ni?

Permalänk
Skrivet av aml417:

Får man bara fråga vad skillnaden är mellan en boominator och en "vanlig" musik spelare?

Ljudnivån, batteritiden och att den tål lite (sol, regn, åska, pansarvagnar).

Skrivet av Wirne:

http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=60

Kan denna driva två stycken PA-högtalare på 10" ? Eller blir det för mycket tror ni?

Den driver fyra stycken i en Boominator (som den här tråden till 75 % handlar om)!
Tänk på att du vill ha så hög effektivitet på högtalaren som möjligt. Gärna >93 dB/1 W/1 m

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en enkel boominator med saker jag hade hemma och undrar vad jag skall ha för batteri. Det skall vara på 12v, räcka ca 4-5 timmar och vara så billigt som möjligt. Har testad med ett skruvdragarbatteri men det räckte bara i 40 min. Det som batteri skall driva är en såkallad JVC Portable Component System som egentligen går på 8 st 1.5v batteri och ett par äldre Pioneer Hifi-högtalare.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Skrivet av slajk:

Jag har byggt en enkel boominator med saker jag hade hemma och undrar vad jag skall ha för batteri. Det skall vara på 12v, räcka ca 4-5 timmar och vara så billigt som möjligt. Har testad med ett skruvdragarbatteri men det räckte bara i 40 min. Det som batteri skall driva är en såkallad JVC Portable Component System som egentligen går på 8 st 1.5v batteri och ett par äldre Pioneer Hifi-högtalare.

http://www.radiomuseum.org/images/radio/jvc_victor_company/pc...

http://arch8.okr.ro/auctions.v3/700_700/2011/06/01/6/4/606293...

Blyack från Jula på 12 v/7,2 Ah

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Okey. Har bestämt mig nu för att bygga en halv Boominator. Men skulle vilja veta EXAKT vad man behöver.
Skriver ner det jag tror att jag behöver så kan väl någon snäll lägga till det jag glömt?

Förstärkare
2st Basar 10"
2st Diskanter
Bilbatteri
Högtalarkablar med kabelskor och dylikt.
Säkring?
Plyfa i de storlekar jag behöver
Lim
Skruvar
Färg
Kantskydd till kanterna
Isolering och spackel (fog?) till insidan av lådan
"plankor" till insidan av lådan.

Är det allt? Behöver jag någon kondensator, eller någonting som ändrar ohm, strömtillförseln eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Blyack från Jula på 12 v/7,2 Ah

Tyvärr finns inte Jula på Gotland så kan inte köpa därifrån.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Skrivet av Wirne:

Okey. Har bestämt mig nu för att bygga en halv Boominator. Men skulle vilja veta EXAKT vad man behöver.
Skriver ner det jag tror att jag behöver så kan väl någon snäll lägga till det jag glömt?

Förstärkare - AMP6B eller liknande
2st Basar 10" - HP10W
2st Diskanter - QLM1005
Bilbatteri - Blyack 12 v/(12/7,2) Ah
Högtalarkablar med kabelskor och dylikt. - EKK går bra. Annars 1,5 mm²
Säkring? - Sitter i förstärkaren (åtminstone AMP6B) - annars en på 10-15 A
Plyfa i de storlekar jag behöver - Utsågsmall finns i första posten, halvera antalet bitar bara
Lim - Vanligt trälim
Skruvar - Kör på torx eller liknande, så kan du skruva med dragare utan att slira
Färg
Kantskydd till kanterna - Ljudia har för 9 kr/st
Isolering och spackel (fog?) till insidan av lådan - silikon
"plankor" till insidan av lådan. - Vet inte riktigt vad du menar, plyfan räcker fint?
Strömbrytare finns på Kjell & Co

Är det allt? Behöver jag någon kondensator, eller någonting som ändrar ohm, strömtillförseln eller något annat?
Lägg till vad du vill: kondensator, solceller, USB-laddare, etc!

Kommentarer i det citerade.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av slajk:

Tyvärr finns inte Jula på Gotland så kan inte köpa därifrån.

Kjell & Co har kanske webborder?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Kjell & Co har kanske webborder?

Det har dom. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Medlem

Sådär, testade lite idag.

Här sitter alltså två Philips AD70630 (den ena glappade från början med efter några timmars inspelning verkar det ha slutat, återstår att se om det är permanent löst eller ej) och en Lepai TA-2020+ och fy FAN vilket drag det är med AC-adapter. Basen är det inget problem med utan snarare nedre mellanregister. Övre mellanregister och diskant är helt ofattbart med tanke på vad jag betalat för det hela.
Testat med lite olika låtar men framför allt Dead Prez - (It's Bigger Than) Hip-Hop för bastest och Adolphson & Falk - Blinkar Blå för vocals (har även rätt schysst bas-kick och om ni får tag på den remastrade utgåvan är det en audiofildröm), samt VNV Nation - Space & Time för ett "genomsnitt".
Med 8xAA kan man inte dra på lika bra så det lutar åt 2x8 AA om det nu ska bli av.
Dessutom ska som sagt komponenterna i 2020n bytas, jag väntar med spänning på resultat från den som skulle bytt komponenter i fredags. Ska själv beställa lite nya snart och se om det blir någon märkbar förbättring.

Observera att vi nu är uppe i ganska exakt 1000 kronor. Jag trodde att vi skulle ligga på det dubbla vid det här laget men de här membranen är otroliga (för sitt pris).

Låter iallafall LÅNGT över förväntan, och jag har verkligen fått lite klarhet i frekvensregisterna så jag ber om ursäkt till blomqvist.
Nu skulle jag dock vilja höja lite runt 250-500 Hz om jag uppfattat det rätt. Finns det något enkelt sätt att göra det, utan att bygga om lådan? Som den är nu har högtalarna ca. 20x20x20 cm låda var.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Låter iallafall LÅNGT över förväntan, och jag har verkligen fått lite klarhet i frekvensregisterna så jag ber om ursäkt till blomqvist.
Nu skulle jag dock vilja höja lite runt 250-500 Hz om jag uppfattat det rätt. Finns det något enkelt sätt att göra det, utan att bygga om lådan? Som den är nu har högtalarna ca. 20x20x20 cm låda var.

Kul att se, verkligen! Testa att noga se till att lådan är helt tät - kanske ditt önskade frekvensområde framträder tydligare! 250-500 Hz bör vara dessa högtalares paradnummer annars, kan jag tycka!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

ni som använder lepaiförstärkaren, hur hög A har ni på era säkringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepforce:

ni som använder lepaiförstärkaren, hur hög A har ni på era säkringar?

Amp6B har 5A säkring, tror ej att Leipai har någon annan storlek.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att QLM-1005 har utgått ur ljudias sortiment, vet någon om var man kan få tag på sånna annars? Förutom Henks som tydligen måste skicka dem med bussgods för 300:-.

Permalänk
Skrivet av Aijoj:

Det verkar som att QLM-1005 har utgått ur ljudias sortiment, vet någon om var man kan få tag på sånna annars? Förutom Henks som tydligen måste skicka dem med bussgods för 300:-.

Det finns på hifikit.se frakten är inte farligt dyr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepforce:

Det finns på hifikit.se frakten är inte farligt dyr

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon länk? Tycker jag letat runt där utan att hitta något.