Söndrigt ljudkort? Massa brus.

Permalänk

Söndrigt ljudkort? Massa brus.

Hejsan, har ett problem med mitt ljudkort. Det började brusa massa i vänstra högtalaren/öra helt plötsligt när jag lade igång datorn idag.
Bruset slutar eller blir miiinimalt när jag ställer in att jag har i "Headset" men när det är "5.1" så brusar det och ljudet i vänstra sidan blir mycket svagare. Då datorn tänker mera så blir ljudet starkare?

EDIT: när jag byter mellan olika högtalarinställningar knäcker det till i datorn?!?
GLÖMDE SKRIVA: Ljudet blir starkare när man scrollar + rör musen i sidled!

Såg att de var en röd liten kabel som varit i kläm då ja bytte "port" på kortet. Men kan de ha nåt me de att göra?

Ljudkortet är ett http://www.asus.com/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_DG/ .

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? Billiga nätagg kan göra ett ljudet börjar brusa.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i övrigt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är den lilla röda kabeln som låg i kläm skadad? Jag förmodar att den inte sitter i kläm längre?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av slajk:

Vad har du för nätagg? Billiga nätagg kan göra ett ljudet börjar brusa.

Det är antec 450w tror jag.. Men då de har fungerat förut, det började ju bara mitt i allt.

Skrivet av Batman:

Vad har du för komponenter i övrigt?

Ja måste ta och kolla upp då ja kommer hem till den datorn, de är völ nå 3,2 intel, asus p43 1600twin moderkort, 4gig ram, palit 4870 (?) typ..

Skrivet av Micke O:

Är den lilla röda kabeln som låg i kläm skadad? Jag förmodar att den inte sitter i kläm längre?

Den borde inte vara skadad, inte som man såg med ögat iaf. Nej den är inte i kläm mera..

Permalänk
Medlem

Du skrev det som en fråga:

"Då datorn tänker mera så blir ljudet starkare?"

Om det låter mera eller förändras när hårddisken jobbar så gissar jag att du får störningar pga kabeldragningen inuti burken - speciellt om det uppkommit plötsligt och i samband med att du gjort något i burken, kanske har en kabel flyttats. Jag har mest råkat ut för såna problem med ljudanslutningarna i frontpanelen. Har du någon SATA-kabel som passerar nära ljudkortet, alt. anslutningarna för ljud i frontpanelen?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Du skrev det som en fråga:

"Då datorn tänker mera så blir ljudet starkare?"

Om det låter mera eller förändras när hårddisken jobbar så gissar jag att du får störningar pga kabeldragningen inuti burken - speciellt om det uppkommit plötsligt och i samband med att du gjort något i burken, kanske har en kabel flyttats. Jag har mest råkat ut för såna problem med ljudanslutningarna i frontpanelen. Har du någon SATA-kabel som passerar nära ljudkortet, alt. anslutningarna för ljud i frontpanelen?

De är inte alls kopplat till fronten.. Och sata kablarna är nog en bit från kortet, men ja ska ta och kika ännu in i datorn då ja slipper hem.

GLÖMDE SKRIVA: Ljudet blir starkare när man scrollar + rör musen i sidled!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janiballe:

De är inte alls kopplat till fronten.. Och sata kablarna är nog en bit från kortet, men ja ska ta och kika ännu in i datorn då ja slipper hem.

GLÖMDE SKRIVA: Ljudet blir starkare när man scrollar + rör musen i sidled!

Är musen kopplad till en USB vars bracket-kabel går precis förbi ljudkortet och sedan ner på moderkortet?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Är musen kopplad till en USB vars bracket-kabel går precis förbi ljudkortet och sedan ner på moderkortet?

Näe alltså dom e nog 10cm från varandra.. Har provat alla olika slots för ljudkortet, dragit ur HDA och AC 97 kabeln som går till fronten? (den som var i kläm) Ingen skillnad, brusar lite på headset och mycke mer på 5.1 + att vänster sida blir mycket svagare

Permalänk
Medlem

Ok, då har jag nog tyvärr inga fler idéer

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

De är väl kortet som fått nå fel då de knäcker till i det då man byter lägen? Nåjah, 350kr e väl inte så farligt Men man vill ju hälst bara köpa ny dator för att slippa sånthär äkkelskap!

Tack ändå, de får väl brusa lite då! Får koppla ljudet med HDMI sen då de ska spelas musik ur högtalarna

Permalänk
Medlem

Vad tusan ska "Söndrigt" betyda?

I vilket fall som helst, antar att du startat om datorn och/eller ominstallerat/uppdaterat drivrutiner?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad tusan ska "Söndrigt" betyda?

I vilket fall som helst, antar att du startat om datorn och/eller ominstallerat/uppdaterat drivrutiner?

Att något är sönder

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad tusan ska "Söndrigt" betyda?

I vilket fall som helst, antar att du startat om datorn och/eller ominstallerat/uppdaterat drivrutiner?

Jo, bytt 3 olika slots, uppdaterat/installerat om..