Dödad av error 37 >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

För en icke-Diablo-spelare som snubblar över en sån här tråd så är det något väldigt märkligt som möter en. Personer som betalat pengar till Blizzard och som stödjer att de har så stora problem att en majoritet (alla?) med jämna mellanrum blir utkastade från spelet. Inte "de borde ha förutsett detta innan lansering" eller "jag borde begära pengarna tillbaka och spela något annat".

Det hela osar av samma sak som fick Iphoneägare att hävda att det är helt rimligt att man ska behöva hålla sin 6000:--telefon i ett odokumenterat vulcangrepp när man ringer för att inte bli nedkopplad, eller PS3-ägare som finner sig i att Sony plockar bort OtherOS, ett försäljningsargument, _efter_ att de sålt miljontals konsoler.

När man investerat (tid, pengar, "heder") i en produkt så är det lätt att försvara den till döden. Men de som står utanför och tittar kommer se väldigt frågande ut.

Men det är ju det som är jäkla kul med fanbojs! "Visst, det fungerar inte titt som tätt men det är ju en del av SPELCHARMEN" osv osv. Hur dum får man bli egentligen? Man kan ju inte sluta garva åt alla nötter som försvarar det.
Spelar inte heller Diablo till någon utsträckning, så som du säger så ser man annorlunda på det.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Haha det var egentligen inte meningen att detta skulle bli en tråd om Blizzards regler för HC gubbar det var mer som sagt en frustrationstråd (mer så för att blizzard själva pushar folk till att försöka logga in även när de vet att problemet inte bara gäller inloggningen) + varningstråd för folk som inte visste (som jag) att error 37 även kan kicka en ingame.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Eller så förstår man att det inte alltid är så lätt att underhålla och se till att servrar som ett par miljoner personer connectar till varje dag går helt 100%. Och att man faktiskt ser det positiva ist för det negativa? Tex. att problemet har blivit färre? Vid lansering och ett par dagar efter så kunde man knappt spela ett par timmar innan man blev disconnectad pga. att servern la ner. Nu går det att spela större delen av dygnet. Visst finns det problem, att påstå något annat är bara idiotiskt. MEN att sitta och gnälla som vissa gör och samtidigt påstå att man ska lämna tillbaka spelet pga. en sådan småsak är ju inte direkt sunt. Detta har inget med fanboyism att göra utan det är så jag ser på de mesta i livet.

Saken är ju att man närsomhelst kan förlora något som man lagt ner timtals på att skapa och dom gör ingen ansträngning för att hjälpa till, även om skulden är deras. Eller återställer Blizzard karaktären om man ber om det?
Sluta försvara saker som inte fungerar och som drabbar oss konsumenter negativt. Visst kan alla leva med någon downtime men detta är ju värre än så.

Permalänk
Sötast
Skrivet av phz:

För en icke-Diablo-spelare som snubblar över en sån här tråd så är det något väldigt märkligt som möter en. Personer som betalat pengar till Blizzard och som stödjer att de har så stora problem att en majoritet (alla?) med jämna mellanrum blir utkastade från spelet. Inte "de borde ha förutsett detta innan lansering" eller "jag borde begära pengarna tillbaka och spela något annat".

Det hela osar av samma sak som fick Iphoneägare att hävda att det är helt rimligt att man ska behöva hålla sin 6000:--telefon i ett odokumenterat vulcangrepp när man ringer för att inte bli nedkopplad, eller PS3-ägare som finner sig i att Sony plockar bort OtherOS, ett försäljningsargument, _efter_ att de sålt miljontals konsoler.

När man investerat (tid, pengar, "heder") i en produkt så är det lätt att försvara den till döden. Men de som står utanför och tittar kommer se väldigt frågande ut.

Nu har du/ni antagligen redan satt mig i eran "Fanboy" kategori oavsett vad jag säger, men på stort är jag besviken på Diablo 3 faktiskt.
Jag har roligt i D3 och kommer att spela det sålänge jag njuter av det, men mycket mer än så är det inte. Spelet är stort sett nerdummat och byggt för att generera pengar till blizzard via RMAH och jag skulle nog egentligen tycka att Diablo 2 är ett bättre spel i helheten.

MEN

Det absolut starkaste med D3 änsålänge var just releasen och funktionaliteten, jag är något galet positivt överraskad på hur bra det fungerar.

Tittar man runt på forum så verkar ungefär 90% av allmänheten tycka att Blizzard eller "Blizztard" som det så gärna kallas är ett totalt värdelöst och inkompetent företag som inte lyckas göra en felfri release, att servrar går ner och att AH överbelastas ses som idioti, scam och en anledning till att få sina pengar tillbaka.

De där andra 10 procenten som jag själv tillhör verkar ha en viss förståelse för teknik, och branscherna i sig, både teknik och spel.
Det har ALDRIG innan Diablo3 släppts ett spel som har haft så många sålda kopior på så kort tid som har lyckats hålla servrarna i liv över huvudtaget.
Att lyckas att få folk att kunna ansluta till servrarna överhuvudtaget när uppskattningsvis över 5 miljoner personer försöker ansluta är något som aldrig har hänt innan och en totalt fantastisk sak i sig.

Vi pratar om att få 5 miljoner hamstrar att lyckas springa igenom en mycket smal tunnel på en och samma gång utan att någon av hamstrarna krockar eller tar skada.

Och detta på den första versionen? Programmerarna på Blizzard borde få 20$ för varje gnällinlägg postat världen runt.

På de två veckor spelet har varit släppt så har spelet varit nere om jag inte minns fel 3 gånger på totalt runt 15 timmar pga oförutsedda problem, med nu över 6 miljoner spelare.

Edit: Sen att Activision har rushat sönder D3 och släppt en halvfärdig produkt är en helt annan diskussion.

Skrivet av Morkul:

Jag vet inte vad du försöker åstadkomma här men du vet om att detta är en bekräftad bug? Då det är enligt dig helt okay att buggar gör showstopers på detta sättet?

Enda "avtal" som finns som gäller HC karaktärer är följande text:
Warning: If your Hardcore hero dies, you will no longer be able to play with that hero!

Jag ser ingenting om disconnet eller någon sådan anledning listad i det "avtalet". Men som sagt detta är en utav Blizzard bekräftad bug så jag förstår inte ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Nja det borde väl gå ganska så lätt? Att se i loggar vilken sida som droppade anslutningen? Dessutom lär det inte bara vara en person åt gången som blir disconnectad heller, dom lär ha bra statistik över sina servrar och kan se när det blir en dipp.

Tyvärr så har dom ju flera hundra serverar och det är ju inget som säger att alla serverar krashar samtidigt. Jag är säker på att du hört polare som kunnat spelat även om du blivit disconnected eller tvärt om. Det gör det mycket svårt att skilja på en person som tappat anslutningen pga att servern kraschat eller för något helt annat.

Ska man sedan börja utreda detta, som säker tar timmar med tanke på hur mycket logs som rent generellt genereras på ett sådant online spel så blir det fort dyrt. Visst går det säkert att utvecklas dyra system som kan hantera detta, men till vilken kostnad? Bättre att förbättra spelet, eller göra servrarna stabilare, något som tar tid och pengar, oavsett hur stort företaget är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Saken är ju att man närsomhelst kan förlora något som man lagt ner timtals på att skapa och dom gör ingen ansträngning för att hjälpa till, även om skulden är deras. Eller återställer Blizzard karaktären om man ber om det?
Sluta försvara saker som inte fungerar och som drabbar oss konsumenter negativt. Visst kan alla leva med någon downtime men detta är ju värre än så.

Nej. Och de ska inte göra det heller. Det finns alltid en chans att du laggar ur.. och förlorar karaktären pga. av det.. Gillar du det inte? Spela inte HC då. För om blizzard skulle börja återställa karaktärer så skulle fler och fler kräva tillbaka sina och samtidigt skulle Blizzard behöva slösa en hel drös med timmar och folk som kunde fixa resten av servrarna under denna tid, att leta vem som Disconnecta och varför i loggarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Det har ALDRIG innan Diablo3 släppts ett spel som har haft så många sålda kopior på så kort tid som har lyckats hålla servrarna i liv över huvudtaget.
Att lyckas att få folk att kunna ansluta till servrarna överhuvudtaget när uppskattningsvis över 5 miljoner personer försöker ansluta är något som aldrig har hänt innan och en totalt fantastisk sak i sig.

Vi pratar om att få 5 miljoner hamstrar att lyckas springa igenom en mycket smal tunnel på en och samma gång utan att någon av hamstrarna krockar eller tar skada.

Och detta på den första versionen? Programmerarna på Blizzard borde få 20$ för varje gnällinlägg postat världen runt.

På de två veckor spelet har varit släppt så har spelet varit nere om jag inte minns fel 3 gånger på totalt runt 15 timmar pga oförutsedda problem, med nu över 6 miljoner spelare.

Skämtar du? Blizzard har hållit på med onlinespel sen 90-talet. De har drivit WoW sen 2004-2005 med upp till 12 miljoner aktiva spelare som alla vill ha senaste expansionen så snabbt som möjligt etc. De gångerna har det funnits ett fungerande kösystem, något de inte verkar ha lust att fixa till D3.
För att dra din liknelse med hamstrar, så istället för att alla hamstrarna ställer sig i ett fint led och går in i tunneln en i taget så vill Blizzard att alla trängs och slåss om att få komma in, dvs mörsar sönder Ctrl+V och Enter för att se om det just denna gången kan lyckas vara jag som kniper en ledig slot i loginservern.

Spelet har nog varit nere mer än 3 gånger, minst hälften av alla kvällar jag försökt spela har jag fått kämpa mig förbi en massa Error 37 eller stå ut med kass latency. De senaste två dagarna har jag inte ens lyckats logga in de gånger jag försökt.

Blizzard har nästan 5000 anställda, har gjort fetingvinster på WoW, SC2 och D3. Ändå verkar de inte ha någon som helst lust att lägga lite av dessa pengar på att be någon av sina 5000 anställda kommunicera med kunderna eller fixa problemen. Det har gått två veckor och vad än folket på Blizzard har gjort hittills så är det för lite. De borde snarare få böta $20 per anställd. >:(

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Skämtar du? Blizzard har hållit på med onlinespel sen 90-talet. De har drivit WoW sen 2004-2005 med upp till 12 miljoner aktiva spelare som alla vill ha senaste expansionen så snabbt som möjligt etc. De gångerna har det funnits ett fungerande kösystem, något de inte verkar ha lust att fixa till D3.
För att dra din liknelse med hamstrar, så istället för att alla hamstrarna ställer sig i ett fint led och går in i tunneln en i taget så vill Blizzard att alla trängs och slåss om att få komma in, dvs mörsar sönder Ctrl+V och Enter för att se om det just denna gången kan lyckas vara jag som kniper en ledig slot i loginservern.

Spelet har nog varit nere mer än 3 gånger, minst hälften av alla kvällar jag försökt spela har jag fått kämpa mig förbi en massa Error 37 eller stå ut med kass latency. De senaste två dagarna har jag inte ens lyckats logga in de gånger jag försökt.

Blizzard har nästan 5000 anställda, har gjort fetingvinster på WoW, SC2 och D3. Ändå verkar de inte ha någon som helst lust att lägga lite av dessa pengar på att be någon av sina 5000 anställda kommunicera med kunderna eller fixa problemen. Det har gått två veckor och vad än folket på Blizzard har gjort hittills så är det för lite. De borde snarare få böta $20 per anställd. >:(

Tror du 100000kr servrar kommer på löpande band? Förstår ni inte att Blizzard inte kan se in i framtiden? Nej, Blizzard skulle lagt ner flera miljoner dollar på att ha serverkapacitet för 10miljoner spelare vid start så att spelet har 0minuters tid nere de första 20 åren.

Seriöst, Diablo 3 är det spel som sålt flest kopior någonsin under första veckan. Man kan inte som ett företag förutspå att ett spel ska sälja bättre än alla andra spel någonsin. Sen att folk vill spela det förstår jag, men att folk inte har någon förståelse alls för att Blizzard inte har serverkapacitet för mer än 4miljoner spelare under de första veckorna. Allt kommer att lösa sig men man kan inte förvänta sig att ett spel ska sälja mer än något annat spel, för då har de kanske slösat på pengar, och ett företag ska tjäna pengar det är därför de finns till. Inte för att vara någon förutspående guru som vet allt.

Har folk ingen förståelse alls, eller är folk verkligen mer korkade än jag tror? För jag har väldigt låga förväntningar på folks intellekt, och vet att folk gnäller men det här är långt över mina förväntningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swesen:

Tror du 100000kr servrar kommer på löpande band? Förstår ni inte att Blizzard inte kan se in i framtiden? Nej, Blizzard skulle lagt ner flera miljoner dollar på att ha serverkapacitet för 10miljoner spelare vid start så att spelet har 0minuters tid nere de första 20 åren.

Seriöst, Diablo 3 är det spel som sålt flest kopior någonsin under första veckan. Man kan inte som ett företag förutspå att ett spel ska sälja bättre än alla andra spel någonsin. Sen att folk vill spela det förstår jag, men att folk inte har någon förståelse alls för att Blizzard inte har serverkapacitet för mer än 4miljoner spelare under de första veckorna. Allt kommer att lösa sig men man kan inte förvänta sig att ett spel ska sälja mer än något annat spel, för då har de kanske slösat på pengar, och ett företag ska tjäna pengar det är därför de finns till. Inte för att vara någon förutspående guru som vet allt.

Har folk ingen förståelse alls, eller är folk verkligen mer korkade än jag tror? För jag har väldigt låga förväntningar på folks intellekt, och vet att folk gnäller men det här är långt över mina förväntningar.

Blizzard visste nog mycket väl hur många som skulle vilja spela, de lär ju ha märkt av trycket på hur många som ville ha beta-nycklar och hur många som körde under stresstest-helgen, samt sett den enorma hypen online. De har nog marknadsanalytiker som jobbar med sådant ska du se. Och vem säger att de måste köpa så mycket serverkapacitet? Det går att hyra servrar, vilket de skulle kunnat göra till en början. Samt fixa ett kösystem till loginservern istället för att låta den poundas med tonvis med requests i sekunden.
Visst, det hade kostat dem mer, men de hade å andra sidan framstått bättre i spelarnas ögon. Vet flertalet som ser på Blizztivision annorlunda efter detta fiaskot, undrar hur mycket det kommer kosta dem med folk som inte kommer köpa expansionen etc. för att de redan slängt sina D3 i papperskorgen?

Allt detta strul hade varit acceptabelt under en beta, men när de uppmanar folk att förköpa till ett dyrare pris och pre-loada så att de kan logga in 00:01 på releasedagen och sen inte kan hålla detta så är det riktigt skamligt. Sen att de fortfarande inte löst problemet eller ens implementerat ett kösystem på över två veckor vet jag inte ens vad man ska kalla... :/

Istället för att sätta sig ner och se över hur de kan lösa problemen verkar de fira försäljningssiffrorna med skumpa: https://twitter.com/mumper/status/206134448910114817

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Phukkitt:

Skämtar du? Blizzard har hållit på med onlinespel sen 90-talet. De har drivit WoW sen 2004-2005 med upp till 12 miljoner aktiva spelare som alla vill ha senaste expansionen så snabbt som möjligt etc. De gångerna har det funnits ett fungerande kösystem, något de inte verkar ha lust att fixa till D3.
För att dra din liknelse med hamstrar, så istället för att alla hamstrarna ställer sig i ett fint led och går in i tunneln en i taget så vill Blizzard att alla trängs och slåss om att få komma in, dvs mörsar sönder Ctrl+V och Enter för att se om det just denna gången kan lyckas vara jag som kniper en ledig slot i loginservern.

Spelet har nog varit nere mer än 3 gånger, minst hälften av alla kvällar jag försökt spela har jag fått kämpa mig förbi en massa Error 37 eller stå ut med kass latency. De senaste två dagarna har jag inte ens lyckats logga in de gånger jag försökt.

Blizzard har nästan 5000 anställda, har gjort fetingvinster på WoW, SC2 och D3. Ändå verkar de inte ha någon som helst lust att lägga lite av dessa pengar på att be någon av sina 5000 anställda kommunicera med kunderna eller fixa problemen. Det har gått två veckor och vad än folket på Blizzard har gjort hittills så är det för lite. De borde snarare få böta $20 per anställd. >:(

Nej, jag skämtar inte.

När wow släpptes med c:a en halv miljon spelare så fungerade det 10 gånger sämre än vad D3 gör idag.
Det var knappt spelbart på över en månad, var 5e minut hade lootservern över 30 sekunders lagg vilket gjorde att man ej kunde loota under den tiden och att alla gubbar sprang hukade (loot animation)

D3 hade 12 gånger fler användare på sin release och det har ändå fungerat bättre.

Du kan först jämföra expansioner när D3 får sin första expansion.

Du kan inte jämföra befintlig hårdvara, kod som har uppgraderats över 8 års tid och konkret siffror på antalet konton som har uppgraderat med*
Ny hårdvara, ny kod och en uppskattning av antalet sålda kopior.

Jag är bara rädd för att ett kösystem skulle kunna göra det hela värre, vad gör man om det krashar? Folk har köat 3 timmar för att ryckas ur kön.. det är 10 gånger värre än att försöka i 5 minuter för att sedan komma in (med lite tur)

PS. Om du någonsin har haft ett jobb så vet du att du som anställd inte har ett skit att komma med oavsett hur rätt du har, det är upp till dina chefer hur saker och ting ska skötas och tyvärr så är det oftast en liten skara som skulle hålla med om att det är styrt på rätt sätt.

Än en gång kan vi bara jämföra med wow vanilla tiden...
Under den första månaden så hade nog gememne man minst 10 karaktärer på 10 olika servrar för att kunna överhuvutaget spela mer än 5 timmar per dag.... Ibland var servrarna nere dagar i sträck och när de väl var uppe så fungerade det rejält apdåligt.

12/02/06 N/A One-Day Exempt
Expired
11/02/06 N/A One-Day Exempt
Expired
11/01/06 12.99 EUR One-Month Subscription
Expired
11/12/05 N/A Seven-Day Exempt
Expired
28/10/05 12.99 EUR One-Month Subscription
Expired
27/10/05 N/A One-Day Exempt
Expired
26/10/05 N/A One-Day Exempt
Expired
25/10/05 N/A One-Day Exempt
Expired
25/09/05 12.99 EUR One-Month Subscription
Expired
20/09/05 N/A One-Day Exempt
Expired
19/09/05 N/A One-Day Exempt
Expired
19/08/05 N/A Free Month
Expired
14/08/05 N/A One-Day Exempt
Expired
13/08/05 N/A One-Day Exempt

Såhär säger loggen för att få lite inblick.

((( Detta är Augusti och framåt --- spelet släpptes i februari )))

Du ska nog se att vid D3 expansionen så kommer allt att rulla på hur fint som helst, då har har de hårdvaran färdigställd och koden är 10 gånger bättre än idag.

Det kan vara så illa att hälften av deras servrar krashar konstant pga buggar, eller att en server kanske bara kan fungera i 50% kapacitet pga långsam kod eller andra problem.

Man kan inte göra ett program för 8 miljoner användare utan att första testa den på 1, 100, 1000, 10.000, 100.000 osv. Det är bara rent av omöjligt att designa något utan att kunna testa det därefter.

Än en gång tycker jag att de har gjort ett magnifikt jobb, men sen och andra sidan så har jag inte galna förväntningar heller.

Men att de inte uppfann Audi A4 före T-forden tycker jag är jättekonstigt... för det är ju helt ologiskt att det måste utvecklas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

Skämtar du? Blizzard har hållit på med onlinespel sen 90-talet. De har drivit WoW sen 2004-2005 med upp till 12 miljoner aktiva spelare som alla vill ha senaste expansionen så snabbt som möjligt etc. De gångerna har det funnits ett fungerande kösystem, något de inte verkar ha lust att fixa till D3.
För att dra din liknelse med hamstrar, så istället för att alla hamstrarna ställer sig i ett fint led och går in i tunneln en i taget så vill Blizzard att alla trängs och slåss om att få komma in, dvs mörsar sönder Ctrl+V och Enter för att se om det just denna gången kan lyckas vara jag som kniper en ledig slot i loginservern.

Spelet har nog varit nere mer än 3 gånger, minst hälften av alla kvällar jag försökt spela har jag fått kämpa mig förbi en massa Error 37 eller stå ut med kass latency. De senaste två dagarna har jag inte ens lyckats logga in de gånger jag försökt.

Blizzard har nästan 5000 anställda, har gjort fetingvinster på WoW, SC2 och D3. Ändå verkar de inte ha någon som helst lust att lägga lite av dessa pengar på att be någon av sina 5000 anställda kommunicera med kunderna eller fixa problemen. Det har gått två veckor och vad än folket på Blizzard har gjort hittills så är det för lite. De borde snarare få böta $20 per anställd. >:(

Då har väl du haft otur? Själv har man faktiskt kunna spela 85% av tiden. De andra 15% har varit maintence och annat. Men vad förväntar du dig? Diablo 3 slog försäljningsrekord den första dagen. Det är minst 3 miljoner online under peaktimmarna. Sedan så arbetar inte ALLA Blizzards anställda med just Diablo 3 ELLER serverna.. Men folk har en stark oförmåga att inse att även Blizzard är människor. De vill kunna betala för spelet och sedan kräva onaturliga insatser från Blizzard. Att hålla uppe en mängd med servrar som huserar miljoner människors karaktärer och annat på sig och få dessa att gå 24/7 med massinloggning och annat är i stortsett omöjligt. Blizzard försöker men att ha ett gäng med ungar som gnäller och gråter ut samtidigt som de spammar forumen är ganska svårt. Det är som att ha ett fullt dagis av olika personer i olika åldrar och glassen tar slut. Vissa väljer att vänta på att fröken ska köpa mer glass. Andra väljer att gå bersärkargång och skrika tills det helt magiskt dyker upp en skopa glass.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Sötast
Skrivet av GaMeR2K5:

Låter som att du har ett riktigt SLAVjobb?

Som anställd så vet jag att man KAN påverka. Men givetvis så beror det ju på situationen.

Se till att behåll det jobbet, det är inte alla arbetsplatser som fungerar som de bör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

[...]Du kan först jämföra expansioner när D3 får sin första expansion.

Du kan inte jämföra befintlig hårdvara, kod som har uppgraderats över 8 års tid och konkret siffror på antalet konton som har uppgraderat med*
Ny hårdvara, ny kod och en uppskattning av antalet sålda kopior.

Jag är bara rädd för att ett kösystem skulle kunna göra det hela värre, vad gör man om det krashar? Folk har köat 3 timmar för att ryckas ur kön.. det är 10 gånger värre än att försöka i 5 minuter för att sedan komma in (med lite tur)

PS. Om du någonsin har haft ett jobb så vet du att du som anställd inte har ett skit att komma med oavsett hur rätt du har, det är upp till dina chefer hur saker och ting ska skötas och tyvärr så är det oftast en liten skara som skulle hålla med om att det är styrt på rätt sätt.

*lång logg*

Såhär säger loggen för att få lite inblick.

((( Detta är Augusti och framåt --- spelet släpptes i februari )))

Du ska nog se att vid D3 expansionen så kommer allt att rulla på hur fint som helst, då har har de hårdvaran färdigställd och koden är 10 gånger bättre än idag.

[...]

Men att de inte uppfann Audi A4 före T-forden tycker jag är jättekonstigt... för det är ju helt ologiskt att det måste utvecklas.

Klart man kan jämföra? Under åren med WoW har de nog lärt sig både ett och annat om vad som funkar och vad som inte funkar.
Att köa och sen kickas är väl ändå bättre än att spamma login i timmar och hoppas på lite tur, som aldrig kommer? Då kan man åtminstone kolla på tv eller göra kvällsmat under tiden samt att man får en ungefärlig ETA på hur lång kötiden är.
Ang. jobb, det är ju skillnad med anställd vs chef mot kund vs företag. Att börja klaga på jobbet ger bara en konstig stämning och kanske leder till att man får sparken.

Förstår inte loggen, beskriv gärna vad som menas.

Ska det behöva dröja tills expansionen för att de ska kunna fixa hårdvara och kod? Vad hände med beta-tester osv, ska man använda betalande kunder som beta-testare anser du?

Ang. bil-liknelsen, självklart inte, men man kan väl åtminstone vänta sig något som är lika bra eller bättre än föregående produkt, så att utvecklingen går framåt istället för bakåt? Dvs. om styrlederna krånglar på Audi A4 modell 2011 så kanske de återkallar alla och löser problemet, men sen skulle de väl inte släppa modell 2012 med samma fel igen, utan man väntar sig ju att de dragit lärdom av den missen?

Skrivet av Tumnus:

Då har väl du haft otur? Själv har man faktiskt kunna spela 85% av tiden. De andra 15% har varit maintence och annat. Men vad förväntar du dig? Diablo 3 slog försäljningsrekord den första dagen. Det är minst 3 miljoner online under peaktimmarna. Sedan så arbetar inte ALLA Blizzards anställda med just Diablo 3 ELLER serverna.. Men folk har en stark oförmåga att inse att även Blizzard är människor. De vill kunna betala för spelet och sedan kräva onaturliga insatser från Blizzard. Att hålla uppe en mängd med servrar som huserar miljoner människors karaktärer och annat på sig och få dessa att gå 24/7 med massinloggning och annat är i stortsett omöjligt. Blizzard försöker men att ha ett gäng med ungar som gnäller och gråter ut samtidigt som de spammar forumen är ganska svårt. Det är som att ha ett fullt dagis av olika personer i olika åldrar och glassen tar slut. Vissa väljer att vänta på att fröken ska köpa mer glass. Andra väljer att gå bersärkargång och skrika tills det helt magiskt dyker upp en skopa glass.

Onaturliga insatser? Blizzard har råd med de bästa av de bästa, och med sin "when it's done"-policy kunde de väl kostat på sig att faktiskt ha en längre stabilitetsbeta och släppa det när det faktiskt var färdigt? Men visst, det är väl barnsligt av folk som köpt en produkt och ser fram emot lite kvällsspelande efter en tung dag på jobbet möts av felmeddelanden i flera veckor att faktiskt ventilera sin frustration över Blizzards hantering av det hela?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

Onaturliga insatser? Blizzard har råd med de bästa av de bästa, och med sin "when it's done"-policy kunde de väl kostat på sig att faktiskt ha en längre stabilitetsbeta och släppa det när det faktiskt var färdigt? Men visst, det är väl barnsligt av folk som köpt en produkt och ser fram emot lite kvällsspelande efter en tung dag på jobbet möts av felmeddelanden i flera veckor att faktiskt ventilera sin frustration över Blizzards hantering av det hela?

Trots att man har pengar så betyder det inte att man alltid vet vad som är fel. En dator kan ha miljoner fel.. Nej. Det är inte barnsligt att köpa ett spel och förvänta sig något men att gnälla ut som vissa gör på deras forum är ju dock det. Ett längre stresstest hade inte fixat något i huvudtaget eftersom fler köpte spelet än som faktiskt var med i stresstestet. Att kalla Blizzard diverse namn i forumen skynder inte direkt på fixarna utan det gör bara att moderatorerna på deras forum ignorerar folk.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Trots att man har pengar så betyder det inte att man alltid vet vad som är fel. En dator kan ha miljoner fel.. Nej. Det är inte barnsligt att köpa ett spel och förvänta sig något men att gnälla ut som vissa gör på deras forum är ju dock det. Ett längre stresstest hade inte fixat något i huvudtaget eftersom fler köpte spelet än som faktiskt var med i stresstestet. Att kalla Blizzard diverse namn i forumen skynder inte direkt på fixarna utan det gör bara att moderatorerna på deras forum ignorerar folk.

Självklart så kommer det ju vara fler som spelar nu än under stresstestet. Det man får göra då är ju att anpassa kapaciteten gentemot antalet spelare så att den blir motsvarande vad det väntas bli vid release. Dvs är antalet som stresstestar en tiondel av hur många som väntas spela så kör man med en tiondel av serverkapaciteten osv.
Visst, många gnäller som barn och vissa klagar på ett mer sofistikerat sätt, men jag tycker det viktiga är att så många som möjligt gör sin åsikt hörd så att Blizzard får se vidden av hur många som ogillar deras nuvarande hantering av situationen. Om alla skulle sitta tysta så skulle det ju framstå som att nästan ingen bryr sig om de kan logga in eller ej.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

De där andra 10 procenten som jag själv tillhör verkar ha en viss förståelse för teknik, och branscherna i sig, både teknik och spel.
Det har ALDRIG innan Diablo3 släppts ett spel som har haft så många sålda kopior på så kort tid som har lyckats hålla servrarna i liv över huvudtaget.
Att lyckas att få folk att kunna ansluta till servrarna överhuvudtaget när uppskattningsvis över 5 miljoner personer försöker ansluta är något som aldrig har hänt innan och en totalt fantastisk sak i sig.[/IMG]

Men poängen är att Blizzard ju själva också vetat detta, "fan gänget, det här kommer _aldrig_ att gå". Trots detta så valde de att köra på och sälja sin produkt. Det är sånt här som konsumentlagar ska reglera. Blizzard förtjänar att få på röven för detta beslut.

Problemet ligger ju i sättet de valt att göra spelet, med DRM-systemet. Det var ingen som trodde att tekniken var mogen, och det visade sig också vara fallet. Problemet ligger inte i att det är en svår teknisk uppgift: om den nu är för svår så skulle de ju uppenbarligen inte gett sig in i detta. Och är det något företag som har erfarenhet av onlinespel så är det Blizzard, så att dra "vi visste inte"-kortet är inte lätt.

Man kan dra bilanalogier eller vad som helst för att accentuera problemet om man vill, men det hjälper nog ingen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att lyckas att få folk att kunna ansluta till servrarna överhuvudtaget när uppskattningsvis över 5 miljoner personer försöker ansluta är något som aldrig har hänt innan och en totalt fantastisk sak i sig.

Du får nog försöka uppskatta igen.

Jag skall hjälpa dig.

Det har sålts ungefär 9 miljoner kopior av diablo 3, men långt ifrån alla spelar samtidigt och på samma servrar.

För det första är Diablo 3 uppdelat på tre ungefär lika stora regioner, USA, EU och Asien. Det ger ungefär 3 miljoner sålda kopior per region/servrerkluster.

Enligt branchstandard brukar max antal samtidiga användare motsvara ungefär 10% av antalet aktiva användare, men låt oss säga 30% så har vi kompenserat för release hysteri och för att den siffran oftast avser minst 2 regioner.

Sedan får man tänka på att alla som köpt diablo 3 kanske inte ens spelar det aktiv, många kanske lagt det på hyllan just eftersom de haft problem med AH eller med inloggning.

Vi bör iaf hamna på ungefär 300 tusen - 900 tusen samtidiga användare som max. Ganska långt ifrån dina 5 miljoner, och knappast så mycket mer än de haft vid releaser av WoW expansions eller Starcraft 2.

Permalänk
Avstängd

Nar får du se det meddelandet? Jag har gjort felra HC förut och inte sätt det där mdelandet och provade precis att göra en ny för att vara säker och får inte upp det meddelandet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ixos:

Du får nog försöka uppskatta igen.

Jag skall hjälpa dig.

Det har sålts ungefär 9 miljoner kopior av diablo 3, men långt ifrån alla spelar samtidigt och på samma servrar.

För det första är Diablo 3 uppdelat på tre ungefär lika stora regioner, USA, EU och Asien. Det ger ungefär 3 miljoner sålda kopior per region/servrerkluster.

Enligt branchstandard brukar max antal samtidiga användare motsvara ungefär 10% av antalet aktiva användare, men låt oss säga 30% så har vi kompenserat för release hysteri och för att den siffran oftast avser minst 2 regioner.

Sedan får man tänka på att alla som köpt diablo 3 kanske inte ens spelar det aktiv, många kanske lagt det på hyllan just eftersom de haft problem med AH eller med inloggning.

Vi bör iaf hamna på ungefär 300 tusen - 900 tusen samtidiga användare som max. Ganska långt ifrån dina 5 miljoner, och knappast så mycket mer än de haft vid releaser av WoW expansions eller Starcraft 2.

Nu är dock ämnet releasen.
Dina siffror kan jag nog utan problem hålla med om.... 6 månader efter att ett spel har släppts, dock ej på releasekvällen/dagen/veckan.
Du kan nog även räkna 50/30/10 på EU/US/ASIA populationen då spelet är absolut störst i europa.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Morkul:

Nar får du se det meddelandet? Jag har gjort felra HC förut och inte sätt det där mdelandet och provade precis att göra en ny för att vara säker och får inte upp det meddelandet.

Varje gång man accepterat namnet på den nya gubben så kommer denna rutan upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Varje gång man accepterat namnet på den nya gubben så kommer denna rutan upp.

Riktigt jävla skumt. Jag får alltså inte upp detta meddelande.

Till alla som bollar siffror fram och tillbaka om hur många användare det är och så vidare: Blizzard har inte några större problem med själva SPEL-servrarna. Det är autentisering-servrarna de har problem med. I bland så måste med autentiseras under spelet gång och då kan man bli utkastat ifrån spelet trots att spel servrarna är uppe. Detta är ett problem för att som ska logga in på det nya Battlenet och inte bara Diablo 3.

Att sedan förlora HC karaktärer på grund av detta är alltså en BUG! En BUG som alltså är bekräftad av Blizard och om man vill så kan de återställa hela kontot till den tidpunkten då du dog, bara att kontakta Supporten. Tyvärr tar det lite tid så om du har spelat under tiden så kommer allt det bara försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nu är dock ämnet releasen.
Dina siffror kan jag nog utan problem hålla med om.... 6 månader efter att ett spel har släppts, dock ej på releasekvällen/dagen/veckan.
Du kan nog även räkna 50/30/10 på EU/US/ASIA populationen då spelet är absolut störst i europa.

Då tar vi releasedagen då istället. 5 miljoner kopior (4,7 tror jag det var för att vara exakt). 50% EU enl. dig.

Sedan trotts allt kan knappast mer än 50% av de som köpt spelet försöka logga på samtidigt. Vissa spelar hela natten och sover på dagen, andra sover normalt och spelar hela dagen, andra jobbar och spelar först på kvällen, vissa fick det via sin WoWdeal och skall vänta lite osv osv osv...

Även extremt räknat spelar nog inte snittpersonen mer än 3-4 timmar första dagen.
De flesta som köper diablo 3 är inte hardcore spelare utan liv.

Då har vi 5*0,5*0,5 = 1,25 miljoner samtidiga spelare som MAX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Att sedan förlora HC karaktärer på grund av detta är alltså en BUG! En BUG som alltså är bekräftad av Blizard och om man vill så kan de återställa hela kontot till den tidpunkten då du dog, bara att kontakta Supporten. Tyvärr tar det lite tid så om du har spelat under tiden så kommer allt det bara försvinna.

Hur vet du det när det gäller HC? Och hur ska Blizzard's Customer Service kunna veta om du förlorade din HC-karaktär genom ett Error 37, lagg med ursprung någonstans på interwebben, eller för att ditt HP hamnade på 0 medans du såg på? De har ingen aning om du kontrollerade karaktären vid dödstillfället eller inte. Om Blizzard nu uttryckligen skriver att supporten *aldrig* återupplivar en HC-karaktär så borde det vara vad som gäller. Tuff skit om det var deras eget fel eller ej. Du köpte produkten, godkände deras EULA och har då accepterat förutsättningarna.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Inget spelföretag köper in fler servrar än de behöver, speciellt inte till ett icke MMO utan månadsavgift.

Isåfall går de i konkurs eftersom servrar kostar pengar och vi bara betalar en gång. Alltså har blizzard (precis som alla andra) valt att inte köpa in mer servrar än de vet kommer komma till användning, således är det problem att ansluta vid peak-time.

Tror du på fullaste allvar att Blizzard skulle gå i konkurs pga spelserverkostnader? Det var dagens skämt må jag säga. Att man snålat från Blizzards sida är bara girighet och eller inkompetens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirigoe:

Hur vet du det när det gäller HC?

Vet inte riktigt vad du menar man jag vet detta på grund av att Blizzards support var villig att återställa mitt konto med jag tackade nej eftersom jage hade hunnit fått upp en ny HC som jag inte ville bli av med.

Citat:

Och hur ska Blizzard's Customer Service kunna veta om du förlorade din HC-karaktär genom ett Error 37, lagg med ursprung någonstans på interwebben, eller för att ditt HP hamnade på 0 medans du såg på? De har ingen aning om du kontrollerade karaktären vid dödstillfället eller inte.

Eftersom det inte är spelservern som går ner, annars skulle man ju ha klarat sin karaktär, utan att det är ett autentisering fel som sker så kan de se att det inte är linkdrop eller nått liknande. Du blir alltså kickad ifrån spelet eftersom du inte blir autentiserad korrekt!

Citat:

Om Blizzard nu uttryckligen skriver att supporten *aldrig* återupplivar en HC-karaktär så borde det vara vad som gäller. Tuff skit om det var deras eget fel eller ej. Du köpte produkten, godkände deras EULA och har då accepterat förutsättningarna.

För det första så kan du inte kontraktera bort konsumenträttigheter! För det andra så gör de väll detta på grund av att det är en BUG och att de vill generera lite godwill. Observera att de kan inte återuppliva karaktären utan backar hela kontot till senaste backup innan karaktären dog. Om du läser Diablo 3 forum kan du läsa om flera som fått sina karaktärer tillbaka på detta sättet.

Permalänk
Medlem

Gaahwd, fanbois/grlz är så sjukt roliga! Har garvat hela morronen!
Först är DC "en del av HC läget" (kanske tillomed inplanerat av Bliz ey?!?) och nu så är det "teekniiiiiken" som är felet. Säga, "Sluta klaga, det är faktiskt jääätteavancerat o sånt o de e så JÄTTEMÅNGA som vill spela samtidigt" när de har haft hur lång tid på sig som helst att finslipa på varenda liten detalj i div alpha/beta stadier och sen lagt ner massor av pengar/tid för marknadsföring och hyping av spelet, är galet kul. Tror ni inte Bliz har ganska jäkla bra koll på hur mycket det kommer säljas å spelas med tanke på hur lång tid de har hållt på med det här? Yeeeeaaaah....

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Blizzard visste nog mycket väl hur många som skulle vilja spela, de lär ju ha märkt av trycket på hur många som ville ha beta-nycklar och hur många som körde under stresstest-helgen, samt sett den enorma hypen online. De har nog marknadsanalytiker som jobbar med sådant ska du se. Och vem säger att de måste köpa så mycket serverkapacitet? Det går att hyra servrar, vilket de skulle kunnat göra till en början. Samt fixa ett kösystem till loginservern istället för att låta den poundas med tonvis med requests i sekunden.
Visst, det hade kostat dem mer, men de hade å andra sidan framstått bättre i spelarnas ögon. Vet flertalet som ser på Blizztivision annorlunda efter detta fiaskot, undrar hur mycket det kommer kosta dem med folk som inte kommer köpa expansionen etc. för att de redan slängt sina D3 i papperskorgen?

Allt detta strul hade varit acceptabelt under en beta, men när de uppmanar folk att förköpa till ett dyrare pris och pre-loada så att de kan logga in 00:01 på releasedagen och sen inte kan hålla detta så är det riktigt skamligt. Sen att de fortfarande inte löst problemet eller ens implementerat ett kösystem på över två veckor vet jag inte ens vad man ska kalla... :/

Istället för att sätta sig ner och se över hur de kan lösa problemen verkar de fira försäljningssiffrorna med skumpa: https://twitter.com/mumper/status/206134448910114817

Man kan helt enkelt inte ur ett företags ekonomiska synpunkt köpa fler servrar än de 99% vet att de behöver använda. De hade nog sina förväntningar höga och kanske hade serverkapacitet för 3miljoner men de har redan gått över gränsen flest kopior sålda någonsin, och kan inte lägga mer pengar på det innan de släppt spelet. Tro inte att de inte jobbar på diablo 3 och försöker få in fler servrar, men ifrån att de fått en server levererad till att den kan användas av allmänheten tar ett tag. För om en server rent av går sönder så måste de börja om igen skicka tillbaks servern få en ny, för att inte tala om att serverkapaciteten går ner igen. Det är inte som när man får hem sitt grafikkort/whatever som man beställt ifrån inet.com dagen innan, som man sliter upp och kastar in i datorn.

Sen ett kö system är säkert bra och koden kanske är skriven men den måste gå igenom bugg test så det inte finns en exploit att komma först, stress test, optimering, bugg test, stress test, validering osv. också när de testar ny kod så måste de ju ha serverkapacitet för tester.

Så bara för att det ser ut som att de inte gör något betyder det inte att de sitter och firar med skumpa hela dagarna de senaste veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Problemet som Blizzard har är att om de låter folk överleva som tappar anslutningen, så kommer bara spelare missbruka det med att medvetet tappa anslutningen (dra ur sladden) om de hamnar i en knivig situation där de annars kommer dö.

Skrivet av http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/5007221184:

Error 37
This error indicates that the Diablo III server is full and is likely the result of high login traffic.

Alltså borde det vara väldigt lätt att skilja HC-deaths som beror på överbelastning av servrarna från HC-deaths som beror på att man medvetet eller omedvetet tappar anslutningen till servern, får hårdvarufel eller trycker på fel knappar eller något annat som är client-side. Med all tid, erfarenhet och budgeten för spelet kan man tycka att det vore en självklarhet att överbelastade servrar som man själv inte kan göra något åt inte borde drabba en själv, särskilt när det handlar om HC. Hela poängen med att spela HC går ju förlorad om man suttit och levlat försiktigt i tiotals timmar och tagit sig till en hög level för att plötsligt få Error 37 mitt i en fight och dö på grund av battlenets brister.

Permalänk
Medlem

I used to play HC then I took an error 37 in the knee.

Pissregn hela helgen, perfekt att sitta inne och spela, så nu hoppas man verkligen att det inte strular!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Eftersom det inte är spelservern som går ner, annars skulle man ju ha klarat sin karaktär, utan att det är ett autentisering fel som sker så kan de se att det inte är linkdrop eller nått liknande. Du blir alltså kickad ifrån spelet eftersom du inte blir autentiserad korrekt!

Hårklyveri, det är hursomhelst utom rimlighetens alla ramar att Blizzard skulle kunna övervaka just din uppkoppling till deras servrar i syfte att avgöra om det är deras eget fel eller någon annans, att din karaktär dör. De kan heller inte rimligtvis övervaka om just din session avbröts pga. intermittenta fel i autenticeringstjänsten eller för att du snubblade på nätverkssladden.

Skrivet av Morkul:

För det första så kan du inte kontraktera bort konsumenträttigheter! För det andra så gör de väll detta på grund av att det är en BUG och att de vill generera lite godwill. Observera att de kan inte återuppliva karaktären utan backar hela kontot till senaste backup innan karaktären dog. Om du läser Diablo 3 forum kan du läsa om flera som fått sina karaktärer tillbaka på detta sättet.

Från EULA'n som vi alla accepterat: "THE GAME IS PROVIDED "AS IS" WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EITHER EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING WITHOUT LIMITATION ANY IMPLIED WARRANTIES OF CONDITION, UNINTERRUPTED USE, MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE, OR NONINFRINGEMENT." - om du inte är nöjd med varan kan du lämna tillbaks den enligt konsumentköplagen, men du kan inte hävda någon slags kvalitet på battle.net, tyvärr.

Skrivet av Morkul:

Om du läser Diablo 3 forum kan du läsa om flera som fått sina karaktärer tillbaka på detta sättet.

Jag läser inte D3 forum, men om du har läst där att Blizzard återupplivar HC-karaktärer, så är det säkert så.