Permalänk

PWM-styrning

Jag har ett Gigabyte Ga-z77mxd3h. Problemet är att jag inte får fläktstyrningen att fungera som jag vill.

CPU_FAN: 3-pin - Fläktstyrning fungerar inte, fastän det enl. specen ska fungera med antingen PWM eller styrning av 3-pins-fläktar

SYS_FAN1: 3-pin - Fläktstyrning fungerar, denna porten ska inte fungera med PWM-styrning

SYS_FAN2: 4-pin - Fläktstyrning fungerar, ska inte fungera med 3-pin.

Så, vad göra åt "CPU_FAN" som inte går att styra, går på fullvarv konstant. Inga bios-inställningar gör någon skillnad, provat speedfan, gigabytes egna program och diverse andra. Det är inget fel på fläktarna, har provat alla på olika platser och olika datorer, styrningen fungerar...

Permalänk
Medlem

Antar att den behöver gå på max hela tiden om den gör det?
Vad har du för temp på processorn?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Har du fläktar med pwn?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Leon-The-Killer:

CPU_FAN: 3-pin

SYS_FAN1: 3-pin

SYS_FAN2: 4-pin

Menar du att kontakten på moderkortet är 3- respektive 4-pin eller att fläkten som är inkopplad är det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med mitt Asus Maximus V Gene och har tyvärr ingen lösning jag heller. Kanske en bugg i Z77-chipsetet? Fast det kan ju inte gärna vara så...

Edit: Läste fel. Inte exakt samma, då alla fläktkontakter är 4-pin på mitt moderkort, men med cpu-fläkten är det samma sak.

Edit 2: I mitt fall beror det på en hårdvarubegränsning för just cpu_fan och cpu_opt som bara har stöd för 4-pin pwm-fläkt, enligt någon Asus-anställd på deras supportforum, så mitt problem är nog ändå inte relaterat till det här, såvida ditt moderkort nu inte råkar använda samma fläktstyrningskretsar förstås.

Rent generellt tycker jag att det alltid strular på ett eller annat sätt med mjukvarustyrning av moderkortsanslutna fläktar. Jag återgår nog till vanlig separat fläktkontroller ännu en gång. It just works.

Tog reda på anledningen i mitt fall
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Antar att den behöver gå på max hela tiden om den gör det?
Vad har du för temp på processorn?

Skrivet av Henrikfotograf:

Har du fläktar med pwn?

Skrivet av Zuggmate:

Menar du att kontakten på moderkortet är 3- respektive 4-pin eller att fläkten som är inkopplad är det?

Skrivet av backfeed:

Har exakt samma problem med mitt Asus Maximus V Gene och har tyvärr ingen lösning jag heller. Kanske en bugg i Z77-chipsetet? Fast det kan ju inte gärna vara så...

Edit: Läste fel. Inte exakt samma, då alla fläktkontakter är 4-pin på mitt moderkort, men med cpu-fläkten är det samma sak.

Var lite otydlig... Alla kontakter på moderkortet är 4-pins, man kan styra fläkthastigheten på alla kontakterna om man kopplar in 4-pins fläkt. Men det är bara en av de tre fläktanslutningar som klarar av att styra hastigheten på en 3-pins fläkt. Enl. manualen ska styrningen funka på 2 av utgångarna om man kör med 3-pins fläkt, men jag får det alltså inte att funka på den andra utgången.