Permalänk
Medlem

Råd till köp utav 2k upplöst skärm.

Hejhej.

Har en fundering om det är någon som har bra koll på 2k upplösta skärmar?

Har funderat på : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1155893
Den har fått mycket blandade betyg och kritik.

Skärmen jag söker skall vara bra till spel. 27-30" helst led, då vanliga lcd drar så mycket ström.
Spelar mest Mmorpg så som Swtor osv, men man vill även kunna spela en match BFIII utan att behöva störa sig på inputlag och så.

Tackar på förhand!

/Rasmus

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus89:

Hejhej.

Har en fundering om det är någon som har bra koll på 2k upplösta skärmar?

Har funderat på : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1155893
Den har fått mycket blandade betyg och kritik.

Skärmen jag söker skall vara bra till spel. 27-30" helst led, då vanliga lcd drar så mycket ström.
Spelar mest Mmorpg så som Swtor osv, men man vill även kunna spela en match BFIII utan att behöva störa sig på inputlag och så.

Tackar på förhand!

/Rasmus

Det är ju så att de är tn panel du ska ha ifall du vill vara helt fullkomligt säkrad från ghosting och inputlag. Du hade inte tänkt dig att jobba med foto eller liknande på skärmen? eftersom det är då du kan utnyttja PLS panelen till sin fulla potential, men visst detta är en super skärm och skulle säga att den är den som jag också skulle ha tagit, den känns som ett ganska självklart val i dags läget. Annars är det U2711 från dell men det är en gammal skärm fast det är en subjektiv bedömning vad man tycker är bäst... varför egentligen inte bara köpa eyefinity på tre 2000kr skärmar? Det blir ju en roligare spelupplevelse

Permalänk
Medlem

Det är självklart att du skall ha en Achieva/Yamakasi/Crossover/annat. Bättre pris/prestanda får du leta efter, pris med frakt/tull Sverige runt 3000:- beroende på modell. Och tack vare att de inte har några extra ingångar/OSD så minimeras allt vad Input-lag heter...

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Ångrar absolut inte att jag köpte min, även om jag hade oturen att få en med en grön lysande pixel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är självklart att du skall ha en Achieva/Yamakasi/Crossover/annat. Bättre pris/prestanda får du leta efter, pris med frakt/tull Sverige runt 3000:- beroende på modell. Och tack vare att de inte har några extra ingångar/OSD så minimeras allt vad Input-lag heter...

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Ångrar absolut inte att jag köpte min, även om jag hade oturen att få en med en grön lysande pixel...

3500 inkl tull för en 100hz+are

Permalänk
Medlem

anledningen till att jag länkade samsungen var för att just den hade fått bäst betyg om man ska se till priset, menar den kostar i alla fall 6k. Sen att det var en IPS panel de är ju en annan sak.
Men finns det TN Panels skärmar i 2k till ett vettigt pris?
Jag har en eyefinity setup nu med 3x 22" i porträtt läge, men jag vill byta till en stor skärm istället för det börjar bli ganska drygt med kanterna på skärmarna.
Men det är som du säger de är en grym spelupplevelse allra helst med bilspel.

Undrar om det finns nån butik som kan tänkas ha 2k skärmar så man kan kika på dom innan man köper, så man vet vad det är man får.

Är det bra skärmar då? menar priset måste ju sitta nånstans? ingen antiglare är väl inte så bra.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Det finns "inga" TN över 1920x1200 vad jag vet. Så det är inget att leta efter.

Kan vara svårt att hitta någon 1440p skärm i någon butik som man kan titta på, Inet kanske har någon stående, annars är oftast allt annat 1080p skärmar som säljs i butikerna idag...

Koreaskärmarna är minst lika bra som övriga 1440p skärmar som finns här i Sverige, visst kvaliteten på vissa delar är lite sisådär, men om man ser att man betalar nära nog halva priset så kan man leva med det. Sen är dock chansen högre att man får döda pixlar då det sitter paneler som inte uppfyllde kraven för exportmarknaden. Och visst garantin är obefintlig. Det är lite av en chansning att köpa en Koreaskärm, men chansen är stor att man får ett bra exemplar och de är helt klart värt vart enda krona...

Permalänk
Medlem

Det får nog bli http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1155893.
Men tror ni att den kommer fungera bra till spel? läste nånting om inputlag, men jag lirar inte så mycket FPS spel, kör mest mmorpg och bilspel.
Då borde inte de vara lika kritiskt, men frågan är hur inputlag blir om det blir att skärmen "laggar" att bilden släpar efter, då är det ju inte kul att spela på den.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Det är ju så att de är tn panel du ska ha ifall du vill vara helt fullkomligt säkrad från ghosting och inputlag. Du hade inte tänkt dig att jobba med foto eller liknande på skärmen? eftersom det är då du kan utnyttja PLS panelen till sin fulla potential, men visst detta är en super skärm och skulle säga att den är den som jag också skulle ha tagit, den känns som ett ganska självklart val i dags läget. Annars är det U2711 från dell men det är en gammal skärm fast det är en subjektiv bedömning vad man tycker är bäst... varför egentligen inte bara köpa eyefinity på tre 2000kr skärmar? Det blir ju en roligare spelupplevelse

Tror du den kommer fungera bra till spel? alltså samsung skärmen jag länkade tidigare.
För har läst nått om inputlag på den, men vet ej om de bara gör skillnad när man lirar mycket fps spel, jag kör ju mest mmorpg å så.
Eller blir inputlag så att skärmen "laggar" att bilden släpar efter?

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk

Alla platta skärmar har inputlagg, bara att det är olika mycket.
Normalt är en till tre hundradels sekunder. Samsungen låg i den övre delen av det spannet enligt TFT Centrals test, 28 ms.
Lägger man till V-sync på det så kan man komma upp i nivåer där en del märker att reaktionerna är fördröjda.
Men kör du inte ens så mycket shooters så är det knappast något att oroa sig för.

HPs 27-tummare, som precis som Koreaskärmarna saknar scaler/OSD hade enligt samma test 10 ms inputlagg.
Skulle dock absolut inte köpa den framför Samsungs 850-modell, den saknar ju möjlighet att justera färgerna och har dessutom IPS-panelernas klassiska, gryniga antireflexbehandling.

Vet inte vad du har för skärmar i dagsläget, men det rimliga är att dessa ligger på allt mellan en till tre hundradels sekunder i fördröjning.
Kan du ta fram modellnamnet så kan man säkert hitta några som testat.

När det gäller responstiden, alltså hur fort pixlarna kan ändra färg, så var 850in extremt snabb för att vara en 60-hertzskärm enligt TFTs Centrals test. Men allt detta borde du egentligen redan känna till i och med att du läst recensionerna som finns?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12332757']Alla platta skärmar har inputlagg, bara att det är olika mycket.
Normalt är en till tre hundradels sekunder. Samsungen låg i den övre delen av det spannet enligt TFT Centrals test, 28 ms.
Lägger man till V-sync på det så kan man komma upp i nivåer där en del märker att reaktionerna är fördröjda.
Men kör du inte ens så mycket shooters så är det knappast något att oroa sig för.

HPs 27-tummare, som precis som Koreaskärmarna saknar scaler/OSD hade enligt samma test 10 ms inputlagg.
Skulle dock absolut inte köpa den framför Samsungs 850-modell, den saknar ju möjlighet att justera färgerna och har dessutom IPS-panelernas klassiska, gryniga antireflexbehandling.

Vet inte vad du har för skärmar i dagsläget, men det rimliga är att dessa ligger på allt mellan en till tre hundradels sekunder i fördröjning.
Kan du ta fram modellnamnet så kan man säkert hitta några som testat.

När det gäller responstiden, alltså hur fort pixlarna kan ändra färg, så var 850in extremt snabb för att vara en 60-hertzskärm enligt TFTs Centrals test. Men allt detta borde du egentligen redan känna till i och med att du läst recensionerna som finns?

Det är i alla fall skönt att höra att de är nån mer som tänkt som jag gjort, har beställt samsungen idag, så får se på måndag om det är en Super skärm
Blir lika besviken varje gång på Svenska Post Systemet, så jäklans bakåtsträvande att inte ha postutdelning på helger. måste man vänta ända tills måndag, TRÖK.

Tackar för alla svar hittills!

/Rasmus

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]