Vet inte vad jag ska göra!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska göra!

Jag har haft ett problem ganska länge nu, nämligen:

När jag startar datorn så är den vänlig nog att starta om sig själv efter en liten stund, först efter ca 2 min efter det att jag kommit in i windows(2000 pro) och efter det ca 10 min efter och sedan ungefär 2 timmar efter och så fortsätter det. Jag tog bort autorestart i registret så att jag skulle kunna se vad det var för fel och då var det lite olika men det mest vanliga var att ntoskrnl.exe kraschade(pga Datestamp error)... ganska störande.

Problemet började under sommaren, min dator hade ett olyckligt möte med blixten(!) och det drog med sig typ allt.

Jag bytte allt trasigt och nu ser min datorsetup ut såhär:

Processor: AMD +2000
Moderkort: Chaintech 7VJDA (ATX, DDR x 3, Socket A)
Nätagg: 300w
HDD: 1st 40gb, 1st 120gb
Graffekort: Chaintech MX 64mb gforce 4
RAM: 512 ddr
OS: Windows 2k (har testat med olika sp)

Problemet är alltså att datorn craschar hela tiden; systematiskt. Den verkar öka på "craschtimern" varje gång den craschar och det dröjer en liten stund extra tills nästa gång den craschar. Jag stänger av datorn på kvällen och när jag startar datorn på morgonen så börjar crascherna om igen.. från början; 2min, 10min, osv. Ganska störande!

Jag mailade microsoft (inte för att jag trodde att det skulle leda nån stans) och de gav mig det eminenta rådet att ominstallera windows (är det nått problem de inte förslår att man ska lösa på det sättet?) och jag har gjort det typ 5 ggr, ingen effekt. Jag vet inte vad jag ska göra så jag vänder mig till detta forumet och dess invånare.
Snälla hjälp mig!

Tacksam för svar.

Permalänk

Vilka prylar har du inte bytt ut

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

nätverkskortet och den ena hårddisken(40gb) bytte jag inte ut..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonduke
nätverkskortet och den ena hårddisken(40gb) bytte jag inte ut..

Jag har reparerat 2st datorer efter blixtnederslag och bägge hade stora skador på hårddisken alltså skadade kluster Så prova att ta bort den som du inte bytt ut Ta även bort nätverkskortet och prova sen om det hjälper

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Kan jag inte typ bara köra scandisk för att kolla om det finns nåra skadade kluster... måste jag verkligen ta ur hdd:n?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonduke
Kan jag inte typ bara köra scandisk för att kolla om det finns nåra skadade kluster... måste jag verkligen ta ur hdd:n?

Kör långa scandisk från dosläge då ser du om det finns skadade kluster

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

ok. ska göra det och återkomma med resultatet.

Tack än så länge iaf.

Permalänk

Såg nu att du hade Win2000 och har du NTFS på hårddisken går det nog inte att köra scandisk i dosläge inte ens en gång med bootdiskett

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

kör inte på ntfs. gamla pålitliga fat-32.

Jag drog igång scandisk i dos.. de fann inge fel.

Permalänk
Medlem

När jag startade datorn i morse var det precis samma problem som alltid... hjälp nån?

Permalänk
Medlem

Testa med ny hårddisk.
Om det funkar är det ju din hårddisk.
Du har ju formaterat flera gånger säger du, det betyder ju att det inte funkar med den.
Om det inte funkar så får man börja kolla på skivan kanske.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Min 40gb hd som jag misstänker är sönder brukar hänga min dator om jag kopplar in den.
Eller så kan det vara VIA drivrutinen (om du har någon sådan)

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

ok, ska ta och testa med en annan hdd.

tack för supporten, återkommer med resultatet.