Kontors/surfdator åt kompis, förslag bättre än Elgiganten?

Permalänk
Medlem

Kontors/surfdator åt kompis, förslag bättre än Elgiganten?

En kompis ska köpa en dator enligt topic. Inget spelande etc är huvudfokus utan det är staiblitet och pålitlighet som är nyckelord.

Normalt sett hatar jag (och ni andra med utgår jag ifrån) tanken på att köpa stationära datorer från Elgiganten, men gällande detta erbjudande har jag svårt att motivera honom till att köpa något annat.

Den tilltänkta datorn är denna: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/PRESCQ1140SCM/compaq-stationar-dator-cq1140scm-20-datorskarm

Krav för datorn är följande:

Inkl Skärm
Inkl OS
Färdigmonterad, inget "bygg-självpaket" eller liknande

har kikat runt en del på Inet med mera, men inkl skärm, os och monteringskostnad är det närapå omöjligt att hitta något alternativ som är försvarbart sett till hans behov.

Permalänk
Avstängd

Den är ganska prisvärd. Denna kanske mer så. Lite större skärm och lite snabbare processor till samma pris, dessutom Windows Pro istället för Home Premium. HP är inte direkt kända för bra kvalitet eller så, men Compaq är ju HPs budgetmärke så de lär ju knappast ha högre kvalitet.

Edit: Är han villig att lägga lite mer pengar så är denna ett mycket bättre alternativ, dels för att den har lite snabbare komponenter men främst för att Dell normalt sett har bra mycket bättre kvalitet än HP. Om det är värt 1500 vet jag inte.