Disk spegling av system disken? [Windows Server 2008 R2]

Permalänk
Medlem

Disk spegling av system disken? [Windows Server 2008 R2]

Tjena

Jag sitter här på kvällskvisten med min ny byggda masikn som jag installerat Windows Server 2008 R2 på och försöker skapa en heldisk spegling av disken. När jag nu googlat tunt i en timme eller så så hittar jag en del olika info. På en del ställen står det att jag bara kan använda "Add mirror" i högerklicks-menyn, i Disk Managenet, för att få en full bootbar spegling av disken. Men läser man må andra så måste man dela upp System, Boot, "och resten" på olika partitioner för att maskinen skall starta.

Så min fråga är nu hur skall detta gå till? Kommer jag få två identiska diskar om jag bara speglar eller måste jag göra någonting med flera partitioner för att det skall fungera?

Om jag måste göra flera partitioner får någon vänlig själ gärna länka någon guid till detta då jag inte hittar något bra själv.

På en del ställen skrevs det också om någon så kallad "Windows RE" partition, jag blir dock inte klar över vad detta är. Behöver jag ha en sådan vad det nu är?

Tackar ödmjukt för hjälp
//atriix

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Never mind, löste det på annat sätt.

Tråden kan låsas.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Never mind, löste det på annat sätt.

Tråden kan låsas.

Det hör till forumandan att man återger lösningen på sitt problem om man löser det själv. Så man sprider kunskapen vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det hör till forumandan att man återger lösningen på sitt problem om man löser det själv. Så man sprider kunskapen vidare.

Sorry, skrev lite "on the go" så att säga.
Löste det med moderkortets RAID 1 och behövde då ingen diskspegling. Verkar fungera bra tycker jag, använder förövrigt ett Gigabyte P67A-D3-B3.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch