Resistance (Diablo 3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

så 100% resist är inte 100% , eller vad ?

resist != imun

100% är 100%, frågan är bara vad 100% motsvarar?

(om du överedklocka din cpu med 20% så kör du din cpu i 120% av dess ursprungliga hastighet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorgie:

Härligt att se en till HC-lirare! Ignorera vad SC-lirarna säger (wat is defense, i play inferno with 170 vita herp derp är inte helt ovanligt på forumen).

All resistance är en stat som blir bättre och bättre ju större skillnaden mellan armor och resistance du har, dvs hög armor = högre värde för resistance. Detta betyder att medan du levlar är resistances inte extremt bra (då din armor kommer vara låg), och dessutom mycket sällsynt att få tag på, resistances är inte så vanligt förekommande på lågnivågear.

Jag själv började geara för resistance när jag var level 60, men redan runt 55 är det en vettig idé att börja. Du nämnde en barbar, han kommer även på högre nivå kunna lägga en +50% resistancebuff på sitt skrik, vilket ökar värdet på resistances enormt, så när ni får den är det också en bra idé att börja tänka mer på resistances.

Under NM/Hell kommer det komma situationer då din barbar inte kan tanka åt dig och du måste överleva på egen hand, så se verkligen till att tänka på defensiva stats även innan. En bra HP-pool och en sköld med 18-20% block (samt hyfsat block-value) är en mycket stabil start medan du levlar.

Lycka till, och fråga gärna via PM om det är något eller om du behöver hjälp, vill gärna bidra till att stärka HC-communityt! Själv ligger jag på inferno med min barbar, och på hell med min DH, så du inte tror att jag bara hittar på mina tips

Vi har klarat av nightmare nu och är lvl 50. Många säger att man ska vara 55 innan man börjar på hell. Är det en bra idé?

Hur ska man lvla utan att det blir för långtråkigt?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Vi har klarat av nightmare nu och är lvl 50. Många säger att man ska vara 55 innan man börjar på hell. Är det en bra idé?

Hur ska man lvla utan att det blir för långtråkigt?

Beror mycket på gear. Med dåligt gear kanske du ska vara ~52 i hell, annars kan du köra direkt. Däremot skulle jag rekommendera att stanna i act 1 eller kanske 2 till level 60, och köra väldigt försiktigt genom hela hell.

Lycka till

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorgie:

Beror mycket på gear. Med dåligt gear kanske du ska vara ~52 i hell, annars kan du köra direkt. Däremot skulle jag rekommendera att stanna i act 1 eller kanske 2 till level 60, och köra väldigt försiktigt genom hela hell.

Lycka till

Gick väl sådär

Vi hade hyfsat bra gear, gick som på räls till en början men vid halls of agony så sket det sig

Vi mötte 3 blåa tjockisar (med vapen i båda händerna) med vortex.

De hade inte särkilt mycket hp och skadade inte särkilt mycket men problemet var omgivningen, de stod nämligen på en smal liten gång så när man blev indragen så fastnade man mellan dem och det var verkligen omöjligt att ta sig ut. Varken smokescreen eller wizzyns tele fungerade.

Först dog wizarden, sen vet jag inte vad jag gjorde men jag dog jag också.

Barbaren överlevde.

Så nu har jag en lvl 39 barbar och den gamla wizarden lvlar upp en DH. Jag har tänkt att satsa en del dps på barbaren. Kommer det att funka med 2 barbarer och en DH?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Gick väl sådär

Vi hade hyfsat bra gear, gick som på räls till en början men vid halls of agony så sket det sig

Vi mötte 3 blåa tjockisar (med vapen i båda händerna) med vortex.

De hade inte särkilt mycket hp och skadade inte särkilt mycket men problemet var omgivningen, de stod nämligen på en smal liten gång så när man blev indragen så fastnade man mellan dem och det var verkligen omöjligt att ta sig ut. Varken smokescreen eller wizzyns tele fungerade.

Först dog wizarden, sen vet jag inte vad jag gjorde men jag dog jag också.

Barbaren överlevde.

Så nu har jag en lvl 39 barbar och den gamla wizarden lvlar upp en DH. Jag har tänkt att satsa en del dps på barbaren. Kommer det att funka med 2 barbarer och en DH?

Skulle inte rekommendera mer än en barbar om ni vill satsa på endgame, av en enkel anledning: Barbarer är svindyra att geara upp, och är värdelösa utan bra gear. På min DH lade jag kanske 1-2mil på gear, och fick upp ca 11k dps med bra survival stats - 200 allres, 3.5k armor och ca 45k hp. För motsvarande gear på min barbar kommer jag behöva punga ut kanske 10-20ggr så mycket guld.

Sedan är en barbar verkligen tillräckligt team-mässigt också, en monk skulle vara mycket bättre som andra melee i sådant fall. 1 melee + 2 range skulle nog vara optimalt, om ni gemensamt gearar upp meleen som tank. 2 melee + 2 range skulle nog dock vara optimalt, där ni har både monk och barbar, då de ger mycket bra defensiva gruppbuffs. Att sedan köra typ DH+WD skulle vara riktigt nice, det är något sådant team jag satsar på (kör barbar).

Man dör i HC, sådant händer (jag dog igår med min level 60 DH, http://sv.twitch.tv/zorgie/b/320182262 om du vill se mitt grymma öde), det är bara att köra om! Se bara till att spara mycket bra prylar och en vettig mängd guld i stashen

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorgie:

Skulle inte rekommendera mer än en barbar om ni vill satsa på endgame, av en enkel anledning: Barbarer är svindyra att geara upp, och är värdelösa utan bra gear. På min DH lade jag kanske 1-2mil på gear, och fick upp ca 11k dps med bra survival stats - 200 allres, 3.5k armor och ca 45k hp. För motsvarande gear på min barbar kommer jag behöva punga ut kanske 10-20ggr så mycket guld.

Sedan är en barbar verkligen tillräckligt team-mässigt också, en monk skulle vara mycket bättre som andra melee i sådant fall. 1 melee + 2 range skulle nog vara optimalt, om ni gemensamt gearar upp meleen som tank. 2 melee + 2 range skulle nog dock vara optimalt, där ni har både monk och barbar, då de ger mycket bra defensiva gruppbuffs. Att sedan köra typ DH+WD skulle vara riktigt nice, det är något sådant team jag satsar på (kör barbar).

Man dör i HC, sådant händer (jag dog igår med min level 60 DH, http://sv.twitch.tv/zorgie/b/320182262 om du vill se mitt grymma öde), det är bara att köra om! Se bara till att spara mycket bra prylar och en vettig mängd guld i stashen

Förvånad hur lugna ni var över det hela, eller hamna ni båda i chock?

Märker att jag måste byta spelstil när det gäller HC, nyligen börjat med en vän så än så länge är det lugnt. Orolig är ja för hell och inferno. :/

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Jag har nyligen börjat intressera mig för resistance och armor och försökt läsa på vad som gäller!

Såhär ligget det till rent matematiskt:
DR from Armor = Armor / (Armor+(50*mLvl)) Ekvation 1a
DR from Armor = Strength / (Strength+(50*mLvl)) Ekvation 1b
DR from resistance = Resistance / (Resistance + (5 * mLvl)) Ekvation 2a
DR from resistance = Intelligence / (Intelligence + (50 * mLvl)) Ekvation 2b

DR=damage reduction i decimaler, mLvl=monster level (max är 63 i inferno).

Man får 1 armor/strength och 0,1 resistance/intelligence (eller 1 resistance för 10 intelligence)

DR from armor minskar ALL skada du mottar, oavsett vilken typ. Resistance är beroende av vilken skada du mottar (physical, cold, fire etc), men intelligence och resist all ger skydd mot alla sorters skador.

Den skada du mottager (oavsett om det är physical, cold, fire etc) är: (1-DR from Armor) * (1-DR from resistance). Ekvation 3

Det vill säga: står det att du reducerar damage med 50 % och fire damage med 40 %, så blir den skada du mottager från fire damage (1-0,5)*(1-0,4)=0,3=30%
Om en fiende gör 1000 fire damage så kommer du bara mottaga 300!

Om vi tittar på Ekvation 3 så ser man att det ganska snabbt går att få en låg mottagen skada om man samlar på sig gear som ger DR. Redan vid 50/50 så mottager man bara 25% av utdelad skada. Det bör vara lättare att få gear som ger detta jämfört med att fyrdubbla sin HP, på inferno behövs det 3780 armor/378 resistance.

Vad som inte tagits i beräkning är att både strength och intelligence samtidigt höjer damage för flera klasser. Mer damage = snabbare dödande av fiender = de hinner inte tillfoga dig lika mycket skada.

Det finns hur mycket som helst att diskutera vad som är mest effektivt. Jag har inte ens börjar fundera över dexterity, som ju påverkar dodge (du frångår helt skada). Det är sådant här som gör spelet intressant

Bra post!

Kan tillägga att multipliern till armor är 45% (tough as nails, warcry), medans resistans har 50% (warcry). Samt att armor får man "naturligt", resistance får leta lite extra för. På min barb gäller det 12armor=1resist, men det är olika för alla.

För att förtydliga mcznarf, så är en så jämn balans mellan armor och resist som möjligt som är bäst för kunna ta skada.

Dodge räknas lite annorlunda: (om jag minns rätt?)
0-100dex 0.1 dodge
101-500 0.025 dodge
501-1000 0.020 dodge
1001+ 0.0010 dodge

Dom första 100 dex ger alltså 10%, 200dex 12.5%. 600dex 22% etc...
Sen räknas multiplier på ett annat sett på dodge, minns inte exakt, men det är inte lika generöst som med armor/resist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

så 100% resist är inte 100% , eller vad ?

100% resist är 100%. Men hundra poäng i all resistance ger inte 100% resist/damagereduction.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorgie:

Skulle inte rekommendera mer än en barbar om ni vill satsa på endgame, av en enkel anledning: Barbarer är svindyra att geara upp, och är värdelösa utan bra gear. På min DH lade jag kanske 1-2mil på gear, och fick upp ca 11k dps med bra survival stats - 200 allres, 3.5k armor och ca 45k hp. För motsvarande gear på min barbar kommer jag behöva punga ut kanske 10-20ggr så mycket guld.

200 allres skulle va "bra survival stats" för inferno. Jag hoppas seriöst att du skämtar.

I övrigt stämmer det du säger att det är mer krävande att geara upp en "tank", men varsågod att försöka köra på bara ranged utan en så skall vi se hur bra det går!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorgie:

Skulle inte rekommendera mer än en barbar om ni vill satsa på endgame, av en enkel anledning: Barbarer är svindyra att geara upp, och är värdelösa utan bra gear. På min DH lade jag kanske 1-2mil på gear, och fick upp ca 11k dps med bra survival stats - 200 allres, 3.5k armor och ca 45k hp. För motsvarande gear på min barbar kommer jag behöva punga ut kanske 10-20ggr så mycket guld.

Sedan är en barbar verkligen tillräckligt team-mässigt också, en monk skulle vara mycket bättre som andra melee i sådant fall. 1 melee + 2 range skulle nog vara optimalt, om ni gemensamt gearar upp meleen som tank. 2 melee + 2 range skulle nog dock vara optimalt, där ni har både monk och barbar, då de ger mycket bra defensiva gruppbuffs. Att sedan köra typ DH+WD skulle vara riktigt nice, det är något sådant team jag satsar på (kör barbar).

Man dör i HC, sådant händer (jag dog igår med min level 60 DH, http://sv.twitch.tv/zorgie/b/320182262 om du vill se mitt grymma öde), det är bara att köra om! Se bara till att spara mycket bra prylar och en vettig mängd guld i stashen

Tror att jag ska satsa på en munk. Har lyckats värva en wizzy också så vi kommer att bli: monk, barb, wizzy & DH.

Visa signatur

Слава Україні!