Jag har nyligen börjat intressera mig för resistance och armor och försökt läsa på vad som gäller!
Såhär ligget det till rent matematiskt:
DR from Armor = Armor / (Armor+(50*mLvl)) Ekvation 1a
DR from Armor = Strength / (Strength+(50*mLvl)) Ekvation 1b
DR from resistance = Resistance / (Resistance + (5 * mLvl)) Ekvation 2a
DR from resistance = Intelligence / (Intelligence + (50 * mLvl)) Ekvation 2b
DR=damage reduction i decimaler, mLvl=monster level (max är 63 i inferno).
Man får 1 armor/strength och 0,1 resistance/intelligence (eller 1 resistance för 10 intelligence)
DR from armor minskar ALL skada du mottar, oavsett vilken typ. Resistance är beroende av vilken skada du mottar (physical, cold, fire etc), men intelligence och resist all ger skydd mot alla sorters skador.
Den skada du mottager (oavsett om det är physical, cold, fire etc) är: (1-DR from Armor) * (1-DR from resistance). Ekvation 3
Det vill säga: står det att du reducerar damage med 50 % och fire damage med 40 %, så blir den skada du mottager från fire damage (1-0,5)*(1-0,4)=0,3=30%
Om en fiende gör 1000 fire damage så kommer du bara mottaga 300!
Om vi tittar på Ekvation 3 så ser man att det ganska snabbt går att få en låg mottagen skada om man samlar på sig gear som ger DR. Redan vid 50/50 så mottager man bara 25% av utdelad skada. Det bör vara lättare att få gear som ger detta jämfört med att fyrdubbla sin HP, på inferno behövs det 3780 armor/378 resistance.
Vad som inte tagits i beräkning är att både strength och intelligence samtidigt höjer damage för flera klasser. Mer damage = snabbare dödande av fiender = de hinner inte tillfoga dig lika mycket skada.
Det finns hur mycket som helst att diskutera vad som är mest effektivt. Jag har inte ens börjar fundera över dexterity, som ju påverkar dodge (du frångår helt skada). Det är sådant här som gör spelet intressant