Ownit - koaxial(?) in i lokalen - borde väl vara optisk fiber eller CAT6?

Permalänk
Skäggig legend

Ownit - koaxial(?) in i lokalen - borde väl vara optisk fiber eller CAT6?

Hej! Jag är inte helt okunnig på ämnet men vill ändå veta mer om detta. Det är så att vi ska byta lokal på jobbet hela !!! 25 meter ned på gatan och då koppla upp oss till Ownit 100/100 men när jag testade på nuvarande företagets dator (de hade bara 1 uppkopplad under testet) och fick ut 43/46. Jag har gjort det under 5 olika tider på dagarna (olika dagar) och alltid samma resultat, skiljer sig kanske någon mbit. När jag ser hur de får in "fibret" så är det en koaxial kabel jag ser komma in under jorden med en liten dosa som gör den till ett ethernet uttag. Vad jag förstår så finns det en teknik som heter "HFC network" att man har fiber till fastigheten men att det delas upp till koaxial typ. Men Ownit säger att de ha det bästa OPTISKAlösningarna etc.

Frågan är varför det är så låg hastighet och framförallt. pingen ligger på 10ms? Tycker jag är väldigt högt för att vara fiber.

Jag tar emot allt ni kan ge i form av information till bakrecept.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att faktiskt maila Ownit och fråga? Dom lär ju knappast ljuda en kund upp i ansiktet.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av iXam:

Vad sägs om att faktiskt maila Ownit och fråga? Dom lär ju knappast ljuda en kund upp i ansiktet.

Självklart har vi gjort det, men vi får inte något direkt svar, bara att de ska "kolla upp det". Det har tagit över en vecka och ingenting har hänt, så vi ringer dem och de säger att de fortfarande jobbar med ärendet.

Därför undrar jag lite mer om tekniken de använder, om det är en underdimensionerad switch som sitter i huset eller något i den stilen. Kan vara lite kul att få reda på svaret innan Ownit gör det

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem

Hur har du testat? Kör du någon webbsida som prestandatest kan det vara mycket annat som gör att prestandan blir rätt mycket sämre än vad du i praktiken har. Testa exempelvis med Bittorrent på en välseedad Torrent, det brukar vara den bästa metoden för att se aktuell bandbredd.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Kr^PacMan:

Hur har du testat? Kör du någon webbsida som prestandatest kan det vara mycket annat som gör att prestandan blir rätt mycket sämre än vad du i praktiken har. Testa exempelvis med Bittorrent på en välseedad Torrent, det brukar vara den bästa metoden för att se aktuell bandbredd.

Jag känner mig inte så taggad på att testa företagets nät för just den typen. Någon bra sida som man kan tanka något annat? Jag tänkte på Apple och att ladda ned iTunes?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XHI:

Jag känner mig inte så taggad på att testa företagets nät för just den typen. Någon bra sida som man kan tanka något annat? Jag tänkte på Apple och att ladda ned iTunes?

Linux-ISO:s från Sunets FTP brukar vara rätt populärt annars. Det finns gott om lagliga Linux-distar som Bittorrent också.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av XHI:

Självklart har vi gjort det, men vi får inte något direkt svar, bara att de ska "kolla upp det". Det har tagit över en vecka och ingenting har hänt, så vi ringer dem och de säger att de fortfarande jobbar med ärendet.

Därför undrar jag lite mer om tekniken de använder, om det är en underdimensionerad switch som sitter i huset eller något i den stilen. Kan vara lite kul att få reda på svaret innan Ownit gör det

Vågar man fråga vad ditt företag heter?

Permalänk
Medlem

Inget fel på coax som media, den stödjer många gigabit. Sen vad just ownit har stoppat dit för prylar i ändran är ju svårare att säga nått säker om.

Sen är det ju också en fråga om vad ni har för avtal med dem. Garanterar de 100/100 mot en viss punkt är det ju bara att testa mot den. Uppfyller de då int avtalet så har ni ju bra på fötterna för att kräva åtgärd

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415