Dela filer till mediaspelare via win7?

Permalänk
Medlem

Dela filer till mediaspelare via win7?

Håller på att bli gråhårig här och hoppas på lite hjälp av mer kunniga!

Jag har delat ut en mapp i nätvärket på min dator med Win 7. När jag söker efter den så hittar inte media-spelaren den. Har även sökt efter den med en laptop med XP på men hittar den inte då heller.

Routern jag använder är en Tiny Dovado och misstankarna riktas lite mot den. Alla tre enheterna har internet uppkoppling via den men behöver jag göra nåt för att dom skall vara i samma nätverk?

Tacksam för hjälp här!!

Permalänk

Routern tror jag inte det är.

Är alla i samma domän/arbetsgrupp ? högerklicka på den här datorn -> ändra inställningar(finns en bit åt höger)

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Routern tror jag inte det är.

Är alla i samma domän/arbetsgrupp ? högerklicka på den här datorn -> ändra inställningar(finns en bit åt höger)

Hej och tack för svar!

Nej dom är inte i samma grupp. Som jag har fölrstått det så kan dom inte heller vara det när det inte är Win 7 på båda? LG BD390 Bluray spelaren går det ju absolut inte med....

Några fler tips? Testade igår att dela ut en mapp från laptopen men inte heller den hittas av varken win 7 datorn eller bluray spelaren.

Permalänk
Medlem

testa dela ut filerna i windowsmedia player !! det gjorde jag o då hittades dom av alla apparater i huset

Permalänk

Skriv \\datornamn\enhetsbokstav i kör/utforskaren, vad händer då?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Skriv \\datornamn\enhetsbokstav i kör/utforskaren, vad händer då?

XP datorn hittar ingenting om jag söker och bluray spelaren hittar ingenting.....

Att det ska behöva vara så svårt att dela ut en mapp!?

Permalänk
Skrivet av mekken:

XP datorn hittar ingenting om jag söker och bluray spelaren hittar ingenting.....

Att det ska behöva vara så svårt att dela ut en mapp!?

hmm, går det att dela ut på xp och hitta utdelade resursen på win 7 ?

gå till kontrollpanelen -> nätverk -> nätverk och delningcenter -> ändra avancerade delninginställningar

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Alla måste ligga på samma nät annars funkar det inte.

Permalänk
Medlem

PS3 media server är den enklaste DLNA lösningen. Men gällande ditt nätverk så kolla så alla datorerna ligger inom samma IP range. De borde vara något likt detta. 192.168.0.X Där X är nummer som skiljer datorerna. 0an kan iof i vissa fall vara 123 eller 1 med. Men det viktiga är att de 3 första sekvenserna är lika iaf.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

PS3 media server är den enklaste DLNA lösningen. Men gällande ditt nätverk så kolla så alla datorerna ligger inom samma IP range. De borde vara något likt detta. 192.168.0.X Där X är nummer som skiljer datorerna. 0an kan iof i vissa fall vara 123 eller 1 med. Men det viktiga är att de 3 första sekvenserna är lika iaf.

Jag tror jag kör dhcp på dom? Jag ska gräva djupare i detta imorgon. Kommer. In här och skriver igen då. Tack så länge allihopa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

PS3 media server är den enklaste DLNA lösningen. Men gällande ditt nätverk så kolla så alla datorerna ligger inom samma IP range. De borde vara något likt detta. 192.168.0.X Där X är nummer som skiljer datorerna. 0an kan iof i vissa fall vara 123 eller 1 med. Men det viktiga är att de 3 första sekvenserna är lika iaf.

Alla ligger på samma på de 3 första sekvenserna. Blir inte klok på detta!

Skickades från m.sweclockers.com

var lite snabb där
Permalänk
Medlem

Då får du kolla brandväggar och titta över hur det ser ut med utdelningen. Du borde iaf kunna se datorerna och utdelningen. Sedan om du inte kan ansluta så kan det bero på inställningar. Själv kör jag utan lösen på mina utdelningar. Se även till att du kör med Hemmanätverk. Vet en polare som hade problem, av någon anledning körde han med publikt nätverk. (Parkbänk istället för hus i nätverkscentret).

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig ha brandväggar igång innanför en router. Då ber man om problem. Brandvägg på brandvägg ställer till det som fan.

Permalänk
Medlem

Testat idag att pinga de olika datorerna.

Win 7 ---> XP = ingen kontakt
XP ---> Win 7 = ingen kontakt
XP/Win7 ---> LG Bluray = kontakt

Hadfe hemma en polare som är lite mer hemma på det här med nätverk än mig och han förstod inte varför det inte fungerade...

Inga brandväggar på någon av datorerna......

Permalänk
Medlem

Jag ger mig f*n på att det är routern som spökar...

Permalänk
Medlem

Det vanligaste problemet är att folk använder publika ipn som de får av sin internetleverantör. Då fungerar det inte. Man måste ha ett privat nätverk för att det ska fungera. Sen är det iofs välkänt att XP och windows 7 fungerar uselt mot varandra. Sluta använda XP är mitt råd XP är 10 år gammalt. Dags att byta ut det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Det vanligaste problemet är att folk använder publika ipn som de får av sin internetleverantör. Då fungerar det inte. Man måste ha ett privat nätverk för att det ska fungera. Sen är det iofs välkänt att XP och windows 7 fungerar uselt mot varandra. Sluta använda XP är mitt råd XP är 10 år gammalt. Dags att byta ut det.

Det är inget problem att få XP/Win7 att fungera ihop, om man gör rätt givetvis. Har kört sådana blandade miljöer ett bra tag nu. Vill man ha kvar XP av någon anledning går det bra. Förvisso krävs det grundläggande kunskaper i nätverk eftersom standardinställningarna i 7 inte fungerar rakt av med XP.

Detta är inte direkt riktat mot dig utan allmänna reflektioner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det vanligaste problemet är att folk använder publika ipn som de får av sin internetleverantör. Då fungerar det inte. Man måste ha ett privat nätverk för att det ska fungera. Sen är det iofs välkänt att XP och windows 7 fungerar uselt mot varandra. Sluta använda XP är mitt råd XP är 10 år gammalt. Dags att byta ut det.

Problemet är att det sitter i tjejens laptop som är en Compaq på 800 mhz och 156 i ram. Tror inte win 7 skulle trivas i en sådan miljö och tjejen har sagt att hon köper inte nytt förrens den går sönder.

Tyvärr verkar den hållbar den rackarn...

Permalänk
Medlem

Windows 7 kan vara lite trixit med nätverk när det är blandade miljöer, som till XP, mediaspelare, linux osv.
Hade en hel del problem jag till att dela ut resurser till sådana enheter, minns inte exakt men har för mig jag la till gästkontot i windows 7 och sen ändra rättigheterna för detta.

Nåja kör NAS numera, så behöver inte dela filer datorer emellan numera

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är inget problem att få XP/Win7 att fungera ihop, om man gör rätt givetvis. Har kört sådana blandade miljöer ett bra tag nu. Vill man ha kvar XP av någon anledning går det bra. Förvisso krävs det grundläggande kunskaper i nätverk eftersom standardinställningarna i 7 inte fungerar rakt av med XP.

Detta är inte direkt riktat mot dig utan allmänna reflektioner.

Men att dela ut från win 7 till nätverk med ex vis en bluray spelare ska väl inte vara så svårt? Please help me

Jag har gjort så här på win 7: Högerklick på mapp , egenskaper, avancerad delning , dela ut ibockat samt lagt till everyone med fulla rättigheter.
Även i säkerhet lagt till everyone med fulla rättigheter.

Sen in i ändra avancerade delningsinställningar: aktivera nätverksidentifiering, aktivera fil- och skrivardelning , inaktivera lösenordskyddad delning.

Något missat här?

Permalänk
Hedersmedlem

Min fungerande lösning är iaf att samtliga datorer som ska vara med i utdelningen har alla de konton som finns på medverkande datorer i gruppen (XP/7/2008R2). Lösenord måste användas och inställningarna i 7 ska vara Använd lösenordsskyddad delning och Använd användarkonton och lösenord för att ansluta till andra. XP minns jag inte exakt och har ingen tillgänglig just nu, men var inga konstigheter.

Jag använder aldrig "Everyone" vid utdelningen, utan endast till de användarkonton som ska ha tillgång. Finns bara kontona tillagda fungerar det klockrent.

Lösenordsskyddad delning med lösenord på kontona har varit det enda säkra sättet i blandade miljöer, iaf för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

håller med. gästanvändare och everyone osv funkar sällan bra. skapa en riktig användare och ge denna användare åtkomst till mapparna så blir det nog bra

Permalänk

Har delat ut 4st mappar. Kan se mapparna i min WD TV men när jag ska kolla vad som finns i mapparna säger den att mapparna är tomma? Så vad gör jag för fel? När funktionen att streama finns vill man ju kunna köra det oxå.
Jag kör Win7 på datorn. Har lyckats med att föra över filer från datorn till en externHDD som jag har kopplad till min WD TV burk.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Har delat ut 4st mappar. Kan se mapparna i min WD TV men när jag ska kolla vad som finns i mapparna säger den att mapparna är tomma? Så vad gör jag för fel? När funktionen att streama finns vill man ju kunna köra det oxå.
Jag kör Win7 på datorn. Har lyckats med att föra över filer från datorn till en externHDD som jag har kopplad till min WD TV burk.

Säger den att mapparna är tomma är det säkert pga saknat stöd för filformatet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är bättre om du gör tvärtom, alltså kastar ut WD TV skiten och sätter datorn vid TVn

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Säger den att mapparna är tomma är det säkert pga saknat stöd för filformatet.

Nej då den klarar lätt av dom formaten som finns i mapparna. Har redan kört några av dom med hjälp av den externaHDD så det är inte problemet.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850