Identifiera trasig raiddisk

Permalänk
Medlem

Identifiera trasig raiddisk

Tjena. Jag har en server dit jag rippat mina 2000 dvdfilmer och 100 bluray. Ett jobb som tog extremt lång tid men som var så värt det...

Hur som helst, jag kör en server med 4 st 2gb i raid-5. Jag kör hårdvaruraid på Asus m5a97. Finns det något sätt att se om en disk går till de sälla jaktmarkerna och vilken som gjort det? Jag tänker någon slags övervakning i windows.
Jag har tidigare kört harddisk sentinel, men den ser och rapporterar raiden som en disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Tjena. Jag har en server dit jag rippat mina 2000 dvdfilmer och 100 bluray. Ett jobb som tog extremt lång tid men som var så värt det...

Hur som helst, jag kör en server med 4 st 2gb i raid-5. Jag kör hårdvaruraid på Asus m5a97. Finns det något sätt att se om en disk går till de sälla jaktmarkerna och vilken som gjort det? Jag tänker någon slags övervakning i windows.
Jag har tidigare kört harddisk sentinel, men den ser och rapporterar raiden som en disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kör riktig hårdvaruraid på moderkortet (vilket bord kör du som har intern hårdvaruraid, ett serverbord?) finns det säkert medföljande mjukvara för övervakning till just det kontrollerkortet.
Om du kör fake-raid på intels egna interna kontroller så kan du kolla på Intel Rapid Storage Technology.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

AMD SB950 heter kontrollern, sitter på Asus m5a97. Hårdvaruraid för mig är när det finns en inbyggd raidkontroller ELLER att man använder ett instickskort som raidkontroller. Mjukvaruraid är när man skapar den i operativsystemet.
Du verkar ha en annan definition.
Hur som helst, frågan kvarstår... Kan jag övervaka diskarna på något bra sätt från operativsystemet?

EDIT:
Jag kan ha löst det själv.
http://www.overclock.net/t/1259250/utility-to-see-raid-configurations-on-amd-sb950-south-bridge-from-within-windows-x64-os

Ska finnas nått som heter AMD RAIDXpert.
Ska kolla på det när jag kommer hem

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

De flesta här inne anser nog att hårdvaruraid innebär ett kontrollerkort med egen processor och minne.

Kolla om AMD RAIDXpert skulle funka? Står att den mjukvaran stödjer SB950 kretsen.

Såg att du hann före

Permalänk
Medlem

1. HW Raid med inbyggd XOR-krets
2. ChipsetRAID använder det på moderkortet inbyggda RAID-chippet
3. SW Raid, implementeras av OS

Permalänk
Medlem

Ok, då kör jag chipsetraid då. Man lär så länge man lever

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

AMD RAIDXpert funkar klockrent. Den gör precis det jag ville.. håller koll på raiden och de individuella diskarna. Jag låter den göra en media patrol en gång i veckan och maila eventuella fel till mig. Perfekt..

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

AMD SB950 heter kontrollern, sitter på Asus m5a97. Hårdvaruraid för mig är när det finns en inbyggd raidkontroller ELLER att man använder ett instickskort som raidkontroller. Mjukvaruraid är när man skapar den i operativsystemet.
Du verkar ha en annan definition.
Hur som helst, frågan kvarstår... Kan jag övervaka diskarna på något bra sätt från operativsystemet?

EDIT:
Jag kan ha löst det själv.
http://www.overclock.net/t/1259250/utility-to-see-raid-configurations-on-amd-sb950-south-bridge-from-within-windows-x64-os

Ska finnas nått som heter AMD RAIDXpert.
Ska kolla på det när jag kommer hem

Min definition på raid är:
1. Hårdvaruraid. Dedikerad processor och minne som sköter raid-beräkningarna.
2. Mjukvaruraid. Raid-beräkningarna sköts i OS av CPU.
3. Fake-raid/chipset-raid. Egentligen samma som mjukvaruraid dvs beräkningarna sköts av CPU.

Hoppas du får det hela att funka väl. Jag kan själv inget om AMDs fake-raid. Lycka till.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Förvirrande med ordet "fake", alla RAID är ju RAID oavsett hur de är implementerade.
Alla RAID utom XOR-baserade separata kontrollerkort är isf "fake", vilket dom ju INTE är. Tror den här "fake"-benämningen är en gammal relik från tiden då chipset- och SW-RAID dök upp som ett budgetalternativ vilket då inte ansågs vara lika rumsrent/fint som svindyra XOR-kort.

Som när SATA-diskar kom och kallades för "fuldisk" i de kretsar där man alltid kört dyra SCSI-diskar. Numera kör även dom SATA-diskar.

Med dagens snabba CPUer är inte paritetsberäkningen nåt bekymmer längre för sk. "fake RAID" i hemmiljö, swecarna med ZFS (raidz), som ju körs helt under OS, upplever inte heller något lagg med paritetsberäkningen. Däremot tror jag att dyra XOR-baserade RAIDkort är vassare/smartare på initiering/rebuild/resync av arrayer.

Permalänk
Medlem

Att man envisas med att kalla det fake-raid är bara löjligt.

Jag kallade det HW-raid men har nu lärt mig att det är en chipset-raid.

Det ÄR dock en raid, och alltså inte fake.

fake 1 (fk)
adj.
Having a false or misleading appearance; fraudulent.
n.
1. One that is not authentic or genuine; a sham.
2. Sports A brief feint or aborted change of direction intended to mislead one's opponent or the opposing team.
v. faked, fak·ing, fakes
v.tr.
1. To contrive and present as genuine; counterfeit.
2. To simulate; feign.
3. Music To improvise (a passage).
4. Sports To deceive (an opponent) with a fake. Often used with out.
v.intr.
1. To engage in feigning, simulation, or other deceptive activity.
2. Sports To perform a fake.
[Origin unknown.]
faker n.
faker·y (fk-r) n.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Fördelen med att kalla det fake-raid är att personer som är mindre insatta tror att chipset:et har inbyggd processor för raid-beräkningarna (och då benämner det hårdvaruraid) när det egentligen är samma sak som mjukvaruraid (med nackdelen att du inte kan switcha fritt mellan chip som du kan med vanlig mjukraid).

Highend-ställen som förr i tiden körde endast SCSI kör knappast SATA-diskar numer. De kör SAS eller ännu hellre FC/Inf. SATA är fortfarande "fuldisk"

Visst så har hårdvaruraid nästan spelat ut sin roll i och med de redundanta filsystem som finns idag (ZFS, våfflan, btrfs och även MS har fattat galoppen tillslut och gör ett modernt filsystem). Många går även över till vanlig mjukvaruraid pga smidigheten, men rätt ska vara rätt. Chipset-raid kan missuppfattas vara egen hårdvara men är inget annat än CPU-baserad mjuk, därav benämningen "fake-raid". Då vet man vad det handlar om. Det ni kanske inte tycker om är den negativa klangen i själva ordet? Det tycker jag inte har någon betydelse, bättre veta vad man talar om.

mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Njae, att SATA skulle ha ersatt SAS/SCSI sa ja INTE. Ja sa att "fuldisk" numera används även i dessa kretsar. Men inte som ersättning utan snarare som komplement som tex. mellanlagring för backuprobotar. Finns ju en hel del proffsNASar/filservrar där SATAdisk var otänkbart förr i tiden men acceptabelt/vanligt idag. Därmed har begreppet "fuldisk" i sin negativa betydelse spelat ut sin roll i kretsar där begreppet uppfanns. Eller så har det blivit "fint" att använda "fuldisk" och borde heta "findisk" isf.

Som vi konstaterat kan ordet "fake RAID" tolkas tvetydigt och kan därför, uppenbarligen, vara mer förvirrande än förklarande. Vad är det som är "fake"? Är det RAID som är fake, eftersom det kallas "fake RAID" där ordet "fake" syftar på ordet RAID medan man implicit/underförstått menar något annat nämligen implementationen av VAR paritetsberäkningen görs. Möjligen menar man att om beräkningarna INTE görs av en XOR-krets så är det "fake". Vaddå "fake"? Funkar det inte? Eller så funkar det men inte på rätt sätt och isf vafan e "rätt" sätt och vem tar sig rätten att definiera vad som är "rätt sätt". Som om det ena sättet skulle vara "äkta" och de andra vara "fake". Huuuh. Man blir bara trött.

Nej, bort med förvirrande gamla luddiga begrepp.

Då är begreppen HW-RAID och SW-RAID möjligen klarare, dock placeras "chipsetRAID" av somliga i båda grupperna beroende på vilken tolkning man har.

ChipsetRAID skulle kunna kallas för "fake SW-RAID" eftersom "äkta SW-RAID" (tex. ZFS) implementeras/hanteras av OS medan chipsetRAID implementeras/hanteras av det på moderkortet inbyggda RAID-chippet och är därför inte "äkta" SW-RAID.

Finns somliga som kör RAID-kort med XOR-krets men alla diskar i single mode för att implementera/hantera sina RAID-arrayer i ZFS, dvs SW-RAID. Skall vi nu använda begreppet "fake RAID" på detta fenomen? Återigen, vafan e "fake". Om nu inte SW-RAID är "fake" å inte heller kontrollerkort med XOR-krets är "fake" så anses ovanstående per definition ändå vara "fake RAID" eftersom pariteten beräknas av CPU'n isf XOR-kretsen. Som tidigare sagts är platsen för paritetsberäkningen numera ointressant och därmed bör det förlegade begreppet "fake RAID" förpassas till historieboken.

Därför menar jag att följande indelning är minst "fake":

1. HW-RAID, avser kontrollerkortsRAID där man använder XOR-kretsen
2. SW-RAID, avser RAID som implementeras/hanteras av OS
3. chipsetRAID, avser RAID som implementeras/hanteras av inbyggd RAID-krets

då har vi eliminerat/dumpat det förvirrande begreppet "fake RAID" eftersom alla 3 ovanstående är "äkta" RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Njae, att SATA skulle ha ersatt SAS/SCSI sa ja INTE. Ja sa att "fuldisk" numera används även i dessa kretsar. Men inte som ersättning utan snarare som komplement som tex. mellanlagring för backuprobotar. Finns ju en hel del proffsNASar/filservrar där SATAdisk var otänkbart förr i tiden men acceptabelt/vanligt idag. Därmed har begreppet "fuldisk" i sin negativa betydelse spelat ut sin roll i kretsar där begreppet uppfanns. Eller så har det blivit "fint" att använda "fuldisk" och borde heta "findisk" isf.

SATA används knappast idag i några större enterprisemiljöer. Där regerar fortfarande FC (ibland SAS på mellansegmenten). En NetApp-hylla för någon mille eller två som driver landstinget eller någon större enterprisemiljö så är det inga konsumentprylar med SATA. Det finns säkert någon som kör fuldisk, men det är knappast i någon proffsmiljö värd namnet.

Skrivet av jookeer:

Som vi konstaterat kan ordet "fake RAID" tolkas tvetydigt och kan därför, uppenbarligen, vara mer förvirrande än förklarande. Vad är det som är "fake"? Är det RAID som är fake, eftersom det kallas "fake RAID" där ordet "fake" syftar på ordet RAID medan man implicit/underförstått menar något annat nämligen implementationen av VAR paritetsberäkningen görs. Möjligen menar man att om beräkningarna INTE görs av en XOR-krets så är det "fake". Vaddå "fake"? Funkar det inte? Eller så funkar det men inte på rätt sätt och isf vafan e "rätt" sätt och vem tar sig rätten att definiera vad som är "rätt sätt". Som om det ena sättet skulle vara "äkta" och de andra vara "fake". Huuuh. Man blir bara trött.

Nej, bort med förvirrande gamla luddiga begrepp.

Fake syftar mest på att det inte är en riktig egen processor som sköter det hela. Ej heller mjukvaruraid, utan ett mellanläge där man kan tro att det är hårdvaruraid (jag har sett/hört många som skrivit "hårdraid" när det egentligen handlar om mjukvaruraid av CPU men med chipset) med dedikerade processorer och minnen. Så är ej fallet. Därav ordet fake.

Skrivet av jookeer:

Då är begreppen HW-RAID och SW-RAID möjligen klarare, dock placeras "chipsetRAID" av somliga i båda grupperna beroende på vilken tolkning man har.

ChipsetRAID skulle kunna kallas för "fake SW-RAID" eftersom "äkta SW-RAID" (tex. ZFS) implementeras/hanteras av OS medan chipsetRAID implementeras/hanteras av det på moderkortet inbyggda RAID-chippet och är därför inte "äkta" SW-RAID.

ZFS är inget raidsystem. Det är ett filsystem (med redundans och lite annat smått och gott). Där har vi kanske olika uppfattning också (?). Det har dock raid-funktioner (raid-z).
Man får väl tycka det ska heta vad man vill. Jag skriver fake-raid för det är inte hårdvaruraid (egen processor och minnen) utan samma sak i princip som mjukvaruraid, även fast folk kan tro att det finns chip som hanterar beräkningarna (vilket det inte finns, utan hanteras av CPU, precis som mjukvaruraid).

Skrivet av jookeer:

Finns somliga som kör RAID-kort med XOR-krets men alla diskar i single mode för att implementera/hantera sina RAID-arrayer i ZFS, dvs SW-RAID. Skall vi nu använda begreppet "fake RAID" på detta fenomen? Återigen, vafan e "fake". Om nu inte SW-RAID är "fake" å inte heller kontrollerkort med XOR-krets är "fake" så anses ovanstående per definition ändå vara "fake RAID" eftersom pariteten beräknas av CPU'n isf XOR-kretsen. Som tidigare sagts är platsen för paritetsberäkningen numera ointressant och därmed bör det förlegade begreppet "fake RAID" förpassas till historieboken.

Då kör de sin kontroller som vanlig HBA. Då är det vanlig mjukvaruraid (fast ZFS är fortfarande inte vad jag kallar raid, utan ett filsystem med redundans + annat, därav FS). Anledningen till att det kallas fake-raid är att det ger sken av att vara ett chip/minnen som sköter beräkningarna, men det finns det inte. Det sker i CPU.

Skrivet av jookeer:

Därför menar jag att följande indelning är minst "fake":

1. HW-RAID, avser kontrollerkortsRAID där man använder XOR-kretsen
2. SW-RAID, avser RAID som implementeras/hanteras av OS
3. chipsetRAID, avser RAID som implementeras/hanteras av inbyggd RAID-krets

då har vi eliminerat/dumpat det förvirrande begreppet "fake RAID" eftersom alla 3 ovanstående är "äkta" RAID.

Jag skulle nog vilja skriva:
1. HW-RAID, avser kontrollerkortsRAID där en dedikerad CPU och minnen hanterar raid-beräknigarna.
2. SW-RAID, avser RAID där OS hanterar raid-beräkningarna med systemets CPU.
3. ChipsetRAID (aka Fake-raid) avser RAID där man ställer in raid i moderkorters chipset, men beräkningarna sker likt mjukvaruraid i systemets CPU.

För vem vet. Det kanske kommer chipset i framtiden där man lagt till en separat processor för detta (drömma kan man ). Då tar man inte resurser från CPU/Minnen och då närmar man sig vanlig HW-RAID.

Intressant diskussion är det iaf.
Glad nationaldag på er.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max