Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Inte jämfört med att springa fram och tillbaks till elementet hela tiden

Nej, det är ju sant. Det är också omständigt!

Permalänk

alright, kan ni förklara de i steg för alla har olika åsikter hur de ska gå till.
så jag fäster ena änden runt handleden, sen krokodilklämman nånstans på laptopen kvittar eller? Är det bara att börja skruva senare?

tack

ps har någon lämnat in sin dator hos infocare? kan man lita på de? jag hör ibland tinnitus ljud(troligen coil whine).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Alla elektronikdelar är känsliga mot esd, inte bara cpu:n. Det bästa man kan göra som amatör är att ha allt man jobbar med inom samma område. Dvs det är inte bra att man ska gå hämta cpu:n i sovrummet, grafikkortet på toan och moderkortet i hallen. Man bör lägga allt på samma plats och låta dom ligga i esd påsarna så länge det går. Monterar jag ihop nån dator hemma hos någon brukar jag koppla armbandet mot tex grafikkortet innan jag plockar ur det av esd-påsen, sedan kopplar jag mig till chassit innan jag börjar montera och hoppas på det räcker. Hemma har jag esd-matta och armband.

Det är bra att vara noga!

Vill bara tillägga att ESD-påsen fungerar ungefär som ESD-armbandet,
dvs tar man fram komponenterna ur ESD-påsen samtidigt som man är kopplad med ESD-armband till Chassit,
så torde alla farliga potentialskillnader vara utjämnade.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbe:

Det är inte svårt att plocka isär en laptop utan att ta sönder den, men det tar minst en dag av din tid samt det svåra är att plocka ihop den igen. Ang. damm så om luckan som man kan ta av täcker kylningsanläggningen så är det värt att damma av den, övrigt fall skulle jag klocka ner processorn ev. köpa en kylplatta för att få ner temperaturena

Nja du... Överdriv Liiiiiiiite mer då. Tog mig ca 2 timmar utan guide på min laptop att öppna,Trycklufta,Sätta tillbaka allt

Permalänk
Medlem

I arbetet så reparerar jag LapTops dagligen, både i verkstad och hos kund. Jag använder mig av en ESD-matta (köpt på Claes Olsson för en ganska billig peng) som man kopplar krokodilklämman till jordningen(metall bågen) i ett eluttag, sen armbandet har du på dig.
Det svåraste är att komma ihåg var alla olika skruvar ska sitta. Själv brukar jag bara rita upp på ett papper var de ska sitta, sen lägger jag skruvarna där efterhand de tas bort. Ha inte brått och ta den tiden det tar så är det ganska enkelt att fixa med dem.

Permalänk

karazaak, hur mkt kostar mattan? hur stor är den? det du menar är att mattan också har en krokodilklämma som man kopplar i ett eluttag? är inte det farligt? armbandet har man på sig ja, men den har också en krokodilklämma och var lägger man den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scarfacee:

alright, kan ni förklara de i steg för alla har olika åsikter hur de ska gå till.
så jag fäster ena änden runt handleden, sen krokodilklämman nånstans på laptopen kvittar eller? Är det bara att börja skruva senare?

tack

ps har någon lämnat in sin dator hos infocare? kan man lita på de? jag hör ibland tinnitus ljud(troligen coil whine).

Krokodillklämman i en metalldel och sen är det dax att skruva. Ta gärna av kattskinnsmössan innan. Infocare är, enligt mig och många andra, helt hjärndöda. Hade en laptop på rep. och den kom tillbaka med repor och sprickor och felet kvarstod. Som tur var kunde jag gå direkt till deras verkstad och klaga. Först ville dom inte ens erkänna att det var deras fel, men backade när jag sa att jag hade tagit kort på datorn innan jag lämnade in den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scarfacee:

karazaak, hur mkt kostar mattan? hur stor är den? det du menar är att mattan också har en krokodilklämma som man kopplar i ett eluttag? är inte det farligt? armbandet har man på sig ja, men den har också en krokodilklämma och var lägger man den?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja, du fick ju länken där av screamin-daemon
Är två kopplingar på mattan, den ena kopplar du armbandet till och den andra klämman till jordningen.

InfoCare är väl inget jag rekommenderar för privatpersoner.. Dock finns det olika kontor och reparatörer i olika distrikt, så kan ju inte svara för att servicen är dålig hos alla.

Permalänk

screaming, vad gjorde infocare då när du hade bilder? kvittar det vilken metalldel eller? varför skulle ett vägguttag fungera, är inte det farligt? kan man lägga tex grafikkortet på esdmattan?

ps som sagt jag har 3 års garanti

Permalänk
Medlem

Där sitter oftast 2st metallbågar i ett eluttag, där finns ingen ström i dem. Kan lägga alla komponenter på mattan, det den är till för. Sitter jag i verkstad eller hemma så har jag alltid två mattor, då lägger man delar på den ena. Kan bli lite trångt ibland annars.

Permalänk

kan du lägga upp en bild på din matta för den bilden på kjell är inte tydlig. om man inte sitter nära ett uttag var kan man annars koppla änden? tack för alla svar!

ps. på infocare finns det speciella avdelningar, tex alla dell datorer tas hand om några och elgiganten datorer tas om andra osv..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarfacee:

tjena
jag har en fråga angående esd. hur går man tillväga om man vill ta isär en laptop utan att förstöra komponenterna?. hur använda man esd-bandet i detta fallet?
tack

1. Ta bort AC adaptern.
2. Ta bort batteriet.
3. ESD armband (bandet på armen och klon på något metall objekt)
4. Skruvmejsel (Philips mejslar brukar vara standard)
5. Plast flat mejsel (för att inte skada plast komponenterna)
5. Gummi matta (så inte alla skruvar och komponenter flyger iväg)
6. Gripklo. (Om nån skruv åker in djupt i chassit är det bra att ha)
7. Hitta en manual från tillverkaren för den delen/delarna som du tänkte ta bort.
8. Systematiskt tar du bort skruvarna och försök komma ihåg var dom satt.

Steg 1-3 är för att inte skada dig själv eller komponenteran.
Steg 4-6 Nödvändiga verktyg
Steg 7-8 Use common sense.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med bärbara dagligen och förutom esd-matta är detta något att rekommendera https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-853-83&t...

en thermal pinne eller vad man ska säga, hjälper otroligt när du ska koppla ut små kontakter eller inte vill dra med en skruvmejsel i datorn

Permalänk

gött, men vet ni om en tekniker från infocare tänker på antistatiskt om han fixar min dator hemma?

Permalänk
Medlem

Gör han det hemma hos en kund så ska han göra det. Tror verkligen inte att de skulle skippa en så viktig sak.

Permalänk

karazaak du menar esd?

Permalänk
Medlem