ASUS GTX 690 över 1000kr billigare?

Permalänk
Medlem

ASUS GTX 690 över 1000kr billigare?

Eftersom det bara är Webhallen som har ASUS GTX 690 i lager, och typ den enda butiken bortsett från Inet som har 690 i lager överhuvudtaget så tänkte jag kolla på andra hemsidor och hittade en tysk hemsida som sålde GTX 690 för över 1000kr billigare än Webhallen och Inet. Trots min krassliga tyska så lyckades jag beställa ett kort. Tänkte väll egentligen bara rekommendera att kolla på alternativa hemsidor om ni är intresserade av t.ex 690 då priserna i Sverige är hutlösa i jämförelse, plus att det inte finns särskilt tillgängligt.

Skulle även vilja höra från andra som beställt från utlandet (inom EU dock, särskilt Tyskland) hur det har gått, några gömda kostnader eller något?

Permalänk
Medlem

Har aldrig beställt datorkomponenter utomlands, men har köpt cyklar från Tyskland, bouleklot från Frankrike ochprogramvara, böcker och skor från England...

Min erfarenhet är att om man använder etablerade seriösa handlare så brukar det aldrig vara några problem. Frakten inom Europa brukar vara ganska låg, och företag som är vana att sälja till kunder utomlands brukar vara bra på att ange alla kostnader som kan uppkomma.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Har aldrig beställt datorkomponenter utomlands, men har köpt cyklar från Tyskland, bouleklot från Frankrike ochprogramvara, böcker och skor från England...

Min erfarenhet är att om man använder etablerade seriösa handlare så brukar det aldrig vara några problem. Frakten inom Europa brukar vara ganska låg, och företag som är vana att sälja till kunder utomlands brukar vara bra på att ange alla kostnader som kan uppkomma.

Låter bra :).

Butiken i fråga är www.alternate.de(funnits sen 1992) och det stod ju såklart "Gesamtpreis" vilket då betyder totalpris så det borde ju inte vara några gömda kostnader. Det känns ju dock för bra för att vara sant, över 1000kr billigare :|.

Hur brukar leveranstiden vara förövrigt?

Permalänk
Medlem

Hej,

Vilket kort köpte du? Hittar inget 690 kort som är 1.000 billigare än här, utan priserna känns att vara på samma nivå.

Frakten kan gå väldigt fort. Köpte T-shirts från USA en gång, tog 2½ dag innan budbilen stod utanför dörren. Köpt motorolja några gånger från Tyskland och det har tagit ca 1 vecka.

Vid reklamation blir det naturligtvis bökigare... Språk, returfrakt et.c.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Hej,

Vilket kort köpte du? Hittar inget 690 kort som är 1.000 billigare än här, utan priserna känns att vara på samma nivå.

Frakten kan gå väldigt fort. Köpte T-shirts från USA en gång, tog 2½ dag innan budbilen stod utanför dörren. Köpt motorolja några gånger från Tyskland och det har tagit ca 1 vecka.

Vid reklamation blir det naturligtvis bökigare... Språk, returfrakt et.c.

//Lasse

http://www.alternate.de/html/product/ASUS/GTX690-4GD5/1005913...

999€ totalkostnad, vilket resulterar i exakt 8951kr, d.v.s 1048kr billigare än Webhallens ASUS GTX 690 som ligger på 9999kr.

Knappt billigare än ClickOk på Prisjakt och några hundralappar billigare än några andra butiker men ingen av dom har kortet i lager och ingen av dom kommer att få kortet i lager inom dom närmsta 2 veckorna (har pratat med deras kundtjänster). Det är därför jag tog Webhallen som exempel eftersom det är den enda butiken som har kortet i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

http://www.alternate.de/html/product/ASUS/GTX690-4GD5/1005913...

999€ totalkostnad, vilket resulterar i exakt 8951kr, d.v.s 1048kr billigare än Webhallens ASUS GTX 690 som ligger på 9999kr.

Knappt billigare än ClickOk på Prisjakt och några hundralappar billigare än några andra butiker men ingen av dom har kortet i lager och ingen av dom kommer att få kortet i lager inom dom närmsta 2 veckorna (har pratat med deras kundtjänster). Det är därför jag tog Webhallen som exempel eftersom det är den enda butiken som har kortet i lager.

999€ är i dagsläget 9455 kr vart kollar du valutakursen?

Permalänk
Medlem

Frågan är vad det kostar att skicka tillbaks kortet vid en rma eller nån annan typ av reklamation.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebst:

999€ är i dagsläget 9455 kr vart kollar du valutakursen?

tydligen har du kollat forex kolla med banken du använder vilken valutakurs du har när du handlar.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebst:

999€ är i dagsläget 9455 kr vart kollar du valutakursen?

Coinmill samt typ 10 andra hemsidor. Deras valutakurs är uppdaterad senast idag ^.<. Forex säljer ju valuta och för att göra någon som helst förtjänst på det måste ju deras valutakurser vara högre än +/- 0.

Permalänk

Saxat från swedbank:

Du köper: 9.3211

Du säljer: 8.6311

Brukar då vara den högre kursen som gäller när man ska handla. Dock vet jag att jag brukar utgå från den men att det alltid blir billigare i slutändan. Kan dock ha att göra med att jag vid näthandel använder mitt mastercard från handelsbanken (pga. försäkringar) som troligtvis har en annan kurs.

Möjligt kan det vara att det är en annan kurs som gäller vid direkta transaktioner över kort då detta jag får ut av swedbank gäller sedlar, dock ska det ju oavsett inte bli högre än deras säljkurs.

Permalänk
Medlem

http://www.valuta.se/

999€ blir 8967,12 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kagamex:

http://www.valuta.se/

999€ blir 8967,12 kr.

Vid köp på mitt kreditkort (FirstCard/Mastercard)är det 2% påslag vilket ger 180 extra på den summan:

Vid omräkning till svenska kronor tillkommer ett administrativt påslag på 2%. Påslaget finns inräknat i den kurs du ser på din faktura eller på Mitt Kort Online.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken kurs som stämmer här så är det ändå 500-1000kr billigare än Webhallen så är ganska nöjd ändå :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Vid köp på mitt kreditkort (FirstCard/Mastercard)är det 2% påslag vilket ger 180 extra på den summan:

Vid omräkning till svenska kronor tillkommer ett administrativt påslag på 2%. Påslaget finns inräknat i den kurs du ser på din faktura eller på Mitt Kort Online.

//Lasse

Jaha, det hade jag ingen aning om Men det jag ville ha fram var det korrekta valuta-värdet eller vad det nu kallas.

Permalänk

Du har 2st GTX 670 i SLI men köper ett 690?

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Jag har köpt ett ASUS Xonar Phoebus ljudkort + att jag har ett FireWire expansionskort. Det gick precis utan Phoebus kortet men med Phoebus kortet så blir det väldigt trångt. Phoebus kortet blir otroligt varmt när GPUsen är under load (och även när dom inte är under load, konstigt nog). Om jag kan hitta en lösning så behåller jag självklart mina 670s men än så länge har jag inte hittat någon.

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipset om sidan! Man kan ju för fasen få ett 7970 för under 3500 ftw!! :DD

Permalänk
Medlem

Vill man ha det billigare bör man ju dra till USA, 999 dollar istället för 9999 kr typ. Sedan är ju iofs dollar riktigt dyr nu, vilket är synd. Och sedan ska man ju hitta ett till salu i USA också.... så helt lätt blir det ju inte. Men det kan gå.

Fast om du känner någon i usa kan dom ju köpa kortet och skicka som privat "gift" - då kan inte tullen göra något eftersom det är en gåva mellan privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Låter bra :).

Butiken i fråga är www.alternate.de(funnits sen 1992) och det stod ju såklart "Gesamtpreis" vilket då betyder totalpris så det borde ju inte vara några gömda kostnader. Det känns ju dock för bra för att vara sant, över 1000kr billigare :|.

Hur brukar leveranstiden vara förövrigt?

Det är inte för bra för att vara sant. Tyskland är oftast bättre än att köpa än i Sverige om du ska ha grejer för mer än 3-4 tusen. I överlag är de billigare butikerna där runt 20% billigare än i Sverige.
Har själv beställt från www.hardwareversand.de några gånger och det fungerar bra. Även fast just den supporten var lite seg över email så var frakten helt gudalik i jämförelse med Posten. Skickades en onsdagkväll 22,00, på fredagmorgon kl 10,00 ringer UPC och står utanför min port med paketet. 20£ för frakten, inga tilläggskostnader eller så (tror det är samma på alternate), dock så tillkommer det extrakostnader för enorma paket, som TVskärmar och dylikt. Men SÅÅÅ stort är inte 690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Eftersom det bara är Webhallen som har ASUS GTX 690 i lager, och typ den enda butiken bortsett från Inet som har 690 i lager överhuvudtaget så tänkte jag kolla på andra hemsidor och hittade en tysk hemsida som sålde GTX 690 för över 1000kr billigare än Webhallen och Inet. Trots min krassliga tyska så lyckades jag beställa ett kort. Tänkte väll egentligen bara rekommendera att kolla på alternativa hemsidor om ni är intresserade av t.ex 690 då priserna i Sverige är hutlösa i jämförelse, plus att det inte finns särskilt tillgängligt.

Skulle även vilja höra från andra som beställt från utlandet (inom EU dock, särskilt Tyskland) hur det har gått, några gömda kostnader eller något?

Jag har aldrig beställt datorkomponenter från utlandet, men däremot har jag handlat musikprodukter, framförallt cymbaler från Thomann i Tyskland. Det har alltid varit billigare än i Sverige, inget krångel och garantiärenden har gått smidigt att lösa.

Men det verkar som att du har hittat ett riktigt klipp här!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 4.3GHz 1.3VCore | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 16GB @ 3600MHz 16-20-20-38 1.4VDIMM | ASUS ROG Strix RTX 2070 SUPER OC @ 1705/2005MHz (15.8GHz Memory)| | Arctic Freezer Liquid II 240mm | CM Storm Stryker | Corsair HX 850W | ACER Predator XB271HU | Razer Deathadder Elite | Q-Pad MK-85 | DALI Zensor 1 AX

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rolfenstein:

Jag har köpt ett ASUS Xonar Phoebus ljudkort + att jag har ett FireWire expansionskort. Det gick precis utan Phoebus kortet men med Phoebus kortet så blir det väldigt trångt. Phoebus kortet blir otroligt varmt när GPUsen är under load (och även när dom inte är under load, konstigt nog). Om jag kan hitta en lösning så behåller jag självklart mina 670s men än så länge har jag inte hittat någon.

Finns lösning Vatten KYLNING :D, så slipper du lägga 9k på ett 690 ^^ när vatten kostar max 3k^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns lösning Vatten KYLNING :D, så slipper du lägga 9k på ett 690 ^^ när vatten kostar max 3k^^

Lägger snarare 700kr på 690 eftersom jag självklart gör återköp på mina 670s :).

Har själv också köpt saker från Thomann (ADAM A7 monitorer) men Thomann är gigantiska(?) inom den branschen och har specifika hemsidor för varje land så tänkte att det kanske var annorlunda när man MÅSTE beställa på tyska :).

Permalänk
Medlem

Man skulle först få ett erbjudande från dom innan man kunde lägga order. Den totala kostnaden blev 9175kr om man betalar med kort. 9300~ om man betalar med COD. Tillkommer det några andra avgifter eller är det här den verkliga kostnaden om man köper via Tyskland med EURO?