Vilket är det minsta chassit där man får plats med SLI lösning och ATX agg?

Permalänk
Medlem

Vilket är det minsta chassit där man får plats med SLI lösning och ATX agg?

Ja precis, jag undrar vilket som är det minsta chassit som rymmer en SLI konfiguration samt ett ATX agg.
Jag är lite kluven då man kommer behöva 4 st expansionsplatser där bak för att få plats med korten.

Förmodligen så kommer jag vilja sumpa det mesta i systemet i sign och köra på så litet som möjligt, dvs en kraftfull liten skit till dator.
Kom gärna med tips.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle säga något av Silverstones två chassin Temjin TJ08-E och Precision PS07.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Lian Li pc-354 rymmer allt i din sign utom cpu kylaren och ljudkortet men det blir nog ganska varmt då hårddiskburarna blockerar nästan allt luftflöde. Skulle du byta ut diskarna mot 3tb skulle du kunna skippa den nedre buren och få bättre luftflöde.
http://www.inet.se/produkt/6903522/lian-li-pc-v354b-svart

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Skulle säga något av Silverstones två chassin Temjin SG08-E och Precision PS07.

Yepp!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Kul med snabba svar.
Både Lian Li chassit och Precision ser mkt intressanta ut.
Speciellt Lian Li då det har 5st expansionsplatser. Och då får t.om ljudkortet plats.

Angående Temjin SG08-E så undrar jag vart man kan hitta lite info.
Google verkar ha ballat ur när man söker på Temjin SG08-E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Skulle säga något av Silverstones två chassin Temjin SG08-E och Precision PS07.

Antar att du menade Silverstone Temjin TJ08-E?
http://metku.net/index.html?path=reviews/silverstone-tj08-e/i...

Permalänk
Medlem

Kolla in silent pc reviews http://www.silentpcreview.com/ss-tj08e. Ett annat alternativ är Fractal Design Define och Arc mini. (endast micro atx men klarar sli/crossfire)

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Annars ett chassi som är grymt billigt och pyttelitet(men man får dock inte speciellt stora kabeldragningsmöjligheter i det, jag löste det så att man knappt såg kablarna i alla fall. Extremt lätt att modifiera och med det priset kan man alltid köpa ett nytt om det skiter sig:)

Fractal Design Core 1000

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Coolermasters elite 360 är mindre än silverstones.

se volymen, där får du även plats med ett fullstort atx-moderkort. Frågan är hur långa grafikkort du ska ha in, jag kan kontrollmäta om du vill.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=428730

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Lian Li pc-354 och de INTE ett alternativ för en dator med SLI lösning. Har själv testat med GTX 470 SLI med Ref kylare och de var en mardröm. Varmt som F*N trotts alla chassi fläktar på max och alla HDD burar borttagna.

Jag som nu sitter med ett kompakt M-ATX bygge tycker du bör satsa på Silverstone Precision PS07W eller Fractal Design Arc Mini.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Du sitter ju med ett atx moderkort? Då lär inte ett matx chassi fungera. OM du inte ska köpa ett nytt moderkort också?

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Kul med snabba svar.
Både Lian Li chassit och Precision ser mkt intressanta ut.
Speciellt Lian Li då det har 5st expansionsplatser. Och då får t.om ljudkortet plats.

Angående Temjin SG08-E så undrar jag vart man kan hitta lite info.
Google verkar ha ballat ur när man söker på Temjin SG08-E.

Skrivet av Yorgo_:

Ah, my bad, självklart ska det vara TJ08-E!
SweClockers har även recenserat det: http://www.sweclockers.com/recension/14599-silverstone-tj08-e

PS07 är ju samma chassi men med annan front, så då har man ju två alternativ beroende på vad man vill ha för kylning fram.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Återigen, tack för bra tips på chassin.
Dock så är nog TJ08-E, PS07 samt Lian Li pc-354 de som ligger bäst till just nu.
Det tråkiga är bara att TJ08-E har nätagget i överkant, och där vill man istället ha en fläkt som blåser ut varmluft istället för ett agg som suger in kall luft..
Tråkigt att designen är "upp och ner".

Skrivet av Semplezz:

Du sitter ju med ett atx moderkort? Då lär inte ett matx chassi fungera. OM du inte ska köpa ett nytt moderkort också?

Ja precis, då jag vill ha ett mindre chassi så får jag nog byta ner mig i storlek på mobo.

Förresten, bör jag dumpa SLI planerna och istället satsa på ett system med ett grafikkort? Säg GTX680?
Rent prestandamässigt så är ju inte ett singel GTX680 så långt ifrån GTX570 i SLI.
Plus att jag då får plats med mitt älskade ljudkort.
Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress 3 FT03:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Det tråkiga är bara att TJ08-E har nätagget i överkant, och där vill man istället ha en fläkt som blåser ut varmluft istället för ett agg som suger in kall luft..
Tråkigt att designen är "upp och ner".

Du kan ju, om du vill, vända agget med fläkten nedåt. Då suger den ju luft inifrån chassit och blåser ut den, vilket ger ungefär samma effekt, med nackdelen att du får ett varmare nätagg och ett insug i toppen som inte används.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Förresten, bör jag dumpa SLI planerna och istället satsa på ett system med ett grafikkort? Säg GTX680?
Rent prestandamässigt så är ju inte ett singel GTX680 så långt ifrån GTX570 i SLI.
Plus att jag då får plats med mitt älskade ljudkort.
Vad säger ni?

Jag kör så med Silverstone Temjin TJ08-E samt ett gtx680 och prestandan räcker och blir över
Aldrig vart så nöjd med min rigg som jag är just nu och det säger endel då man byggt pc sedan tidigt 90-tal typ. Så ja skippa sli och kör på ett redigt kort istället är mitt förslag.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Du kan ju, om du vill, vända agget med fläkten nedåt. Då suger den ju luft inifrån chassit och blåser ut den, vilket ger ungefär samma effekt, med nackdelen att du får ett varmare nätagg och ett insug i toppen som inte används.

Det är där skon klämmer.. Tänkte precis med fläktplatsen i toppen som inte kommer användas om jag vänder på agget.

Skrivet av Pixo:

Jag kör så med Silverstone Temjin TJ08-E samt ett gtx680 och prestandan räcker och blir över
Aldrig vart så nöjd med min rigg som jag är just nu och det säger endel då man byggt pc sedan tidigt 90-tal typ. Så ja skippa sli och kör på ett redigt kort istället är mitt förslag.

Det är ju ett ruskigt härligt litet chassi. Speciellt för oss som inte vill ha datorn stående på golvet.
Det enda problemet som blir kvar för min del om jag dumpar SLI, är hårddiskplatserna.
Behöver 1st 2.5" plats, och troligtvis 4st 3.5" platser.
Kommer nog även använda mig av båda 5.25" platserna då en Bluraybrännare ska köpas också. =/

Ett dilemma med andra ord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Det är där skon klämmer.. Tänkte precis med fläktplatsen i toppen som inte kommer användas om jag vänder på agget.

Ja, det hade varit najs om Silverstone t.ex. kunde sälja en takplåt till chassit som vore helt clean, för alla som vill vända nätagget nedåt och ogillar det fula filtret på toppen.

Skrivet av Yorgo_:

Det enda problemet som blir kvar för min del om jag dumpar SLI, är hårddiskplatserna.
Behöver 1st 2.5" plats, och troligtvis 4st 3.5" platser.
Kommer nog även använda mig av båda 5.25" platserna då en Bluraybrännare ska köpas också. =/

Ett dilemma med andra ord.

Jag fattar inte, vad är dilemmat? Chassit har ju plats för upp till 5st 3,5"-enheter, så du sätter bara dina 4 3,5"-diskar i HDD-buren och sedan 2,5"-disken på valfri plats, tror det ska finnas en speciell plats för SSD under HDD-buren.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Jag fattar inte, vad är dilemmat? Chassit har ju plats för upp till 5st 3,5"-enheter, så du sätter bara dina 4 3,5"-diskar i HDD-buren och sedan 2,5"-disken på valfri plats, tror det ska finnas en speciell plats för SSD under HDD-buren.

Jaha det är den översta buren som enbart har tre 3.5" platser, och den går att ta bort.
Den nedre ser ut att ha 4st platser, har jag fel?

Wohoo! Ser ut att ha hittat mitt chassi om detta stämmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Jaha det är den översta buren som enbart har tre 3.5" platser, och den går att ta bort.
Den nedre ser ut att ha 4st platser, har jag fel?

Wohoo! Ser ut att ha hittat mitt chassi om detta stämmer

Njae, det låter ändå som att du har missuppfattat lite.
Satte ihop en bild åt dig:

Buren med 4st 3,5"-platser går att ta bort, samt den ensamma 3,5"-ramen under, så att bara hålen för 2,5" som finns i golvet är kvar.
Här kan du se hur det ser ut då: http://www.tweaktown.com/reviews/4310/silverstone_temjin_sst_...
Och här kan du se hur det ser ut om man nyttjar alla fem 3,5"-platser: http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Stort tack!
Helvete vad PORRIGT det såg ut med alla fem 3.5" platser med diskar i.
Detta chassi kommer nog passa mig perfekt om jag byter "upp" mig till ett GTX680 och fortsätter köra med mitt Xonar STX.

På tal om byta upp mig.
Vad för mobo bör man köra med resterande setup i sign?
Lär kunna köra samma kylare och agg, så det enda jag egentligen behöver är ju då mobo som är kompatibelt med min cpu samt minnen.
Några tips?
Har kikat lite fort på ASRock Z68 Pro3-M.
http://www.inet.se/produkt/1902043/asrock-z68-pro3-m

Är dock lite orolig kring mitt ljudkort och om det kommer få plats.
Vill helst ha ett GTX680 som är så tyst som möjligt, men då åker referenskylaren nog bort.
Och då blir tyvärr luftcirkulationen/ventilationen lidande, vilket gör mig lite skeptisk till vad som bör prioriteras med tanke på storleken på chassit samt att möjligheten till att slänga in fler fläktar inte finns. =/
Stör mig något enormt på grafikkort som låter som jetplan under gameandet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Stort tack!
Helvete vad PORRIGT det såg ut med alla fem 3.5" platser med diskar i.
Detta chassi kommer nog passa mig perfekt om jag byter "upp" mig till ett GTX680 och fortsätter köra med mitt Xonar STX.

På tal om byta upp mig.
Vad för mobo bör man köra med resterande setup i sign?
Lär kunna köra samma kylare och agg, så det enda jag egentligen behöver är ju då mobo som är kompatibelt med min cpu samt minnen.
Några tips?
Har kikat lite fort på ASRock Z68 Pro3-M.
http://www.inet.se/produkt/1902043/asrock-z68-pro3-m

Är dock lite orolig kring mitt ljudkort och om det kommer få plats.
Vill helst ha ett GTX680 som är så tyst som möjligt, men då åker referenskylaren nog bort.
Och då blir tyvärr luftcirkulationen/ventilationen lidande, vilket gör mig lite skeptisk till vad som bör prioriteras med tanke på storleken på chassit samt att möjligheten till att slänga in fler fläktar inte finns. =/
Stör mig något enormt på grafikkort som låter som jetplan under gameandet.

Är inte 680 ett av de tystare Nvidia-referenskort som blåser ut varmluften utanför chassit?
Moderkort hade jag nog personligen valt ett med PCIe både i översta samt understa platsen, så att om du ska köra grafikkort + ljudkort så blir det en tom slot emellan. Kan vara bra om du skaffar kort med annan kylare, speciellt om det visar sig vara mer än 2 slots högt. I övrigt bör väl vilket mobo som helst funka.

Ang. din kylare, jag tror inte du kommer kunna använda NH-D14 samtidigt som det sitter diskar i 3,5-buren, så nedbyte av kylare blir nog aktuellt eftersom du vill ha in så många diskar. Tänk även på att diskarna kommer sträcka sig en bit ovanför minnesplatserna, så minnen med höga kylflänsar kommer inte funka. Hur nära CPU-kylaren hamnar diskarna beror ju också självklart på hur moderkortet ser ut, alla har ju inte sockeln på samma ställe, så även det kan vara värt att tänka på.

Två läsvärda trådar om TJ08-E:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1576754
http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Är inte 680 ett av de tystare Nvidia-referenskort som blåser ut varmluften utanför chassit?
Moderkort hade jag nog personligen valt ett med PCIe både i översta samt understa platsen, så att om du ska köra grafikkort + ljudkort så blir det en tom slot emellan. Kan vara bra om du skaffar kort med annan kylare, speciellt om det visar sig vara mer än 2 slots högt. I övrigt bör väl vilket mobo som helst funka.

Ang. din kylare, jag tror inte du kommer kunna använda NH-D14 samtidigt som det sitter diskar i 3,5-buren, så nedbyte av kylare blir nog aktuellt eftersom du vill ha in så många diskar. Tänk även på att diskarna kommer sträcka sig en bit ovanför minnesplatserna, så minnen med höga kylflänsar kommer inte funka. Hur nära CPU-kylaren hamnar diskarna beror ju också självklart på hur moderkortet ser ut, alla har ju inte sockeln på samma ställe, så även det kan vara värt att tänka på.

Två läsvärda trådar om TJ08-E:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1576754
http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...

Har du tips på moderkort som har PCIe både i översta samt understa plåten då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Har du tips på moderkort som har PCIe både i översta samt understa plåten då?

Njae, inte på rak arm, tog de som visas med det på prisjakt (antar att du vill ha Z68, men har för mig att Z77 ska funka med sandy bridge med så gjorde två listor):
Z68: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=991012,868412,911004,883...
Z77: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1167993,1167997,1165802,...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Asus Maximus IV Gene-Z/GEN3 och Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 är de enda av z68 korten där som har stöd för intern usb 3.0 så om du som jag har nytta av usb 3 i fronten lär valet stå mellan de två korten.

Detta verkar tillverkarna tänkt på iom z77 serien dock där i stort sett alla korten har stöd för intern usb 3.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag har själv ett Lian Li pc-354 och de INTE ett alternativ för en dator med SLI lösning. Har själv testat med GTX 470 SLI med Ref kylare och de var en mardröm. Varmt som F*N trotts alla chassi fläktar på max och alla HDD burar borttagna.

Jag som nu sitter med ett kompakt M-ATX bygge tycker du bör satsa på Silverstone Precision PS07W eller Fractal Design Arc Mini.

Första generationen fermi (dvs 400-serien) var extremt varma, men annars kan jag hänvisa till den här posten och för de som vill läsa lite gamla inlägg kring detta:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Permalänk
Medlem

Vad är den egentliga skillnaden mellan Z67 och Z77?
Bör jag satsa på Z77 och isåfall av vilken anledning förutom att kretsen är nyare?
Hur mkt bättre är den, samt passar min CPU på Z77 mobos?

Sen så undrar jag om "uATX" är samma sak som "mATX" vilket jag misstänker.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/150986-asus_rog_maxim...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad är den egentliga skillnaden mellan Z67 och Z77?
Bör jag satsa på Z77 och isåfall av vilken anledning förutom att kretsen är nyare?
Hur mkt bättre är den, samt passar min CPU på Z77 mobos?

Sen så undrar jag om "uATX" är samma sak som "mATX" vilket jag misstänker.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/150986-asus_rog_maxim...

Z68 är ett Cougar Point chipset, dvs för Sandy Bridge. Z77 är Panther Point, dvs Ivy Bridge.

Skulle misstänka att u:et står för micro.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Z68 är ett Cougar Point chipset, dvs för Sandy Bridge. Z77 är Panther Point, dvs Ivy Bridge.

Skulle misstänka att u:et står för micro.

Alltså passar inte min prolle?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad är den egentliga skillnaden mellan Z67 och Z77?
Bör jag satsa på Z77 och isåfall av vilken anledning förutom att kretsen är nyare?
Hur mkt bättre är den, samt passar min CPU på Z77 mobos?

Sen så undrar jag om "uATX" är samma sak som "mATX" vilket jag misstänker.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/150986-asus_rog_maxim...

De har nog egentligen tänkt skriva tecknet μ (uttalas "my"), som ju är prefix för "mikro".

Skrivet av Yorgo_:

Alltså passar inte min prolle?

Jo, Z77 ska funka både med Sandy och Ivy, däremot går man miste om en eller flera funktioner som erbjuds. Enligt vad jag läst så t.ex. funkar bara PCIe 3.0 om man använder en Ivy, använder man en Sandy får man nöja sig med PCIe 2.0-hastighet (vilket ju inte är någon större förlust).

http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1155

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB