Permalänk

Ny dator, fryser sig.

Hej sweclockers, precis fått hem min beställning med ett nyss Asus M5a97 Pro, 1 4gb Corairs minne DDR3, processor AMD phenom II 965 bla bla bla, och tillslut en ny hårddisk på det då dom andra var IDE-anslutningar på. MEN, nu när jag fått datorn installerad, sitter just nu och uppdaterar för fullt. Dock har datorn fryst fast 3 gånger redan på typ 3 timmar. kan inte göra ett skit och moderkort får ingen respons när man sätter in USB eller liknande. Hårddisken sitter även och tickar (ni vet när den laddar fullt så låter det lite grann) och det gör den konstant, mer om jag sitter och klick-bombar datormusen. Men jo, min fråga är då vad som kan vara fel, kan även tillägga att jag höjde upp mitt RAM minne till 1600mhz, då datorn själv sätter till max 1333. Ramen ska ligga på 1600mhz och moderkortet klarar även av att ha ram på 1600mhz så de BÖR inte vara nån fara, eller? =/

Nån som har nått tips?

Permalänk
Medlem

Återställ default bios inställningar.

Prova trail-and-error genom att ta bort onödiga komponenter, samtliga raminnen utom ett osv

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Minnena räcker det INTE att bara ändra till 1600MHz. Du måste ändra volt och latens (åtkomst timings) också. Sifforna bruka stå på minnes tillverkarens hemsida. Ibland står det också på butikers hemsidor men inte alltid.

Du måste läsa ordentligt vad moderkortet klarar gällande minnena. På moderkortets hemsida står det ofta * eller oc vid 1600MHz. Det bruka betyda att du måste ställa in flera saker i bios eller att det inte funkar med alla minnen även eller något annat som står på annan plats på sidan.

Du har väll installerat om Windows också?
Jag frågar för att det dykt upp folk som inte riktig menar det vi antar när de skriver att de installerat datorn.

Är nätagget från gamla datorn?
Vad är det för märke modell och ålder på det och vilket grafikkort belastar den?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Minnena räcker det INTE att bara ändra till 1600MHz. Du måste ändra volt och latens (åtkomst timings) också. Sifforna bruka stå på minnes tillverkarens hemsida. Ibland står det också på butikers hemsidor men inte alltid.

Du måste läsa ordentligt vad moderkortet klarar gällande minnena. På moderkortets hemsida står det ofta * eller oc vid 1600MHz. Det bruka betyda att du måste ställa in flera saker i bios eller att det inte funkar med alla minnen även eller något annat som står på annan plats på sidan.

Du har väll installerat om Windows också?
Jag frågar för att det dykt upp folk som inte riktig menar det vi antar när de skriver att de installerat datorn.

Är nätagget från gamla datorn?
Vad är det för märke modell och ålder på det och vilket grafikkort belastar den?

Nätagget är från gamla datorn ja, köpte det för ca... 5 månader sen samtidigt som jag bytte till asus 550 TI grafikkortet, Nätagget är corsair gaming 600w.

Dedär med minnena visste jag inte, ska kolla upp det med noggrannare. japp, nytt windows, fick ju bytt hårddisk helt och hållet så annars hade jag inte haft nått operativsystem x)

Men tack för hjälpen! ska kolla upp detta genast. Inte fått nån frysning när jag ställde ner dom igen dock

http://www.dustinhome.se/product/5010597652/asus-m5a97-pro-97...
där är mitt moderkort jag köpte nu, Minneshastighet 1066 MHz, 1333 MHz, 1600 MHz, 1800 MHz, 1866 MHz
men tack iaf!

Permalänk

High-performance 4GB Vengeance Single Module, 1600MHz, 9-9-9-24, 1.5V
dom sista grejerna där du ville att jag skulle kolla upp eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

High-performance 4GB Vengeance Single Module, 1600MHz, 9-9-9-24, 1.5V
dom sista grejerna där du ville att jag skulle kolla upp eller?

Kolla timings igen, hade exakt samma problem vilket löste sig helt med 9-9-9-27 (DDR3-1600 (Vengeance-9-9-9-24*1.5v) Quad Channel, Tested Latency: 9-9-9-27
SPD Latency: 9-9-9-24 )

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Skrivet av Naicro:

Kolla timings igen, hade exakt samma problem vilket löste sig helt med 9-9-9-27 (DDR3-1600 (Vengeance-9-9-9-24*1.5v) Quad Channel, Tested Latency: 9-9-9-27
SPD Latency: 9-9-9-24 )

Vengeance® — 4GB Single Module DDR3 Memory Kit (CMZ4GX3M1A1600C9)
Memory Type: DDR3
Speed Rating: PC3-12800 (1600MHz)
Tested Latency: 9-9-9-24
SPD Latency: 9-9-9-24

såhär står det, men ska jag testa med detta, funkar de inte så kan jag ändra till 9-9-9-27 och testa? låter de bra eller är de inte värt att testa?

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

Vengeance® — 4GB Single Module DDR3 Memory Kit (CMZ4GX3M1A1600C9)
Memory Type: DDR3
Speed Rating: PC3-12800 (1600MHz)
Tested Latency: 9-9-9-24
SPD Latency: 9-9-9-24

såhär står det, men ska jag testa med detta, funkar de inte så kan jag ändra till 9-9-9-27 och testa? låter de bra eller är de inte värt att testa?

Tack för svar

Du kan ju alltid testa, om det nu skulle vara minnesrelaterat så är det större chans att det funkar på lösare timings, dvs. högre slutsiffra.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Skrivet av Naicro:

Du kan ju alltid testa, om det nu skulle vara minnesrelaterat så är det större chans att det funkar på lösare timings, dvs. högre slutsiffra.

Okej, kanske säkrast att testa med högre slutsiffra direkt då?

Vet du om de blir nån skillnad på vilken slutsiffra man har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

Okej, kanske säkrast att testa med högre slutsiffra direkt då?

Vet du om de blir nån skillnad på vilken slutsiffra man har?

Säkrast är att gå efter tillverkarens rekommendationer dvs. 9-9-9-24 i ditt fall, men som sagt så kan du alltid testa.

I mitt fall löste det frysningarna, om det hjälper dig kan bara du ta reda på

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Skrivet av Naicro:

Säkrast är att gå efter tillverkarens rekommendationer dvs. 9-9-9-24 i ditt fall, men som sagt så kan du alltid testa.

I mitt fall löste det frysningarna, om det hjälper dig kan bara du ta reda på

jao, asså jag kan inte ändra dom siffrorna, dom är låsta i bios, är de nått jag måste göra innan jag kan ändra dom? =/ kan endast ändra mhz'en, sen kan jag gå in och kolla vilka andra inställningar den står på.. :s

Mvh

kan även lägga till att de redan stod på 9-9-9-24 men de är ju då de fryser sig..