GTX 680 klockar ner till 705 mhz

Permalänk
Medlem

GTX 680 klockar ner till 705 mhz

Tjena,
Jag köpte precis ett Gainward GTX 680 "Phantom" kort och när jag tittar i EVGA Precision så ligger core clocken på 705 mhz, detta kort är factory overclocked till 1084 mhz?
Jag testade dra på lite spel för att se om den klockar ner sig själv i windows men ingenting ändrades när jag drog på Skyrim i ultra settings.

Mina speccs är:
ASUS P6T Deluxe v2
i7 950 (ej överklockad)
6gig corsair ram (ej överklockat)
1000w Antec True power quatro PSU
etc.

Någon som vet en fix och/eller om detta är ett vanligt problem med dessa kort?

Permalänk
Medlem

Sover alla?

Jag laddade ner Gainwards OC utility för att jämföra, lustigt nog så såg allt rätt ut då...

Jag hade 2x gtx 460 överklockade med EVGA Precision, kan dessa klockningar ha fastnat i precision eller något så att den visar fel?

http://img3.imageshack.us/img3/1914/blax.png

Permalänk

gammal OC profil som spökar. Installera alltid om OC-programvara samt drivrutiner vid byta av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Sover alla?

Jag laddade ner Gainwards OC utility för att jämföra, lustigt nog så såg allt rätt ut då...

Jag hade 2x gtx 460 överklockade med EVGA Precision, kan dessa klockningar ha fastnat i precision eller något så att den visar fel?

http://img3.imageshack.us/img3/1914/blax.png

hehe, ser ut som det :), prova ominstallera programmet.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Tjena,
Jag köpte precis ett Gainward GTX 680 "Phantom" kort och när jag tittar i EVGA Precision så ligger core clocken på 705 mhz, detta kort är factory overclocked till 1084 mhz?
Jag testade dra på lite spel för att se om den klockar ner sig själv i windows men ingenting ändrades när jag drog på Skyrim i ultra settings.

Mina speccs är:
ASUS P6T Deluxe v2
i7 950 (ej överklockad)
6gig corsair ram (ej överklockat)
1000w Antec True power quatro PSU
etc.

Någon som vet en fix och/eller om detta är ett vanligt problem med dessa kort?

Jag har varit med om att mitt kort fastnar i 706MHz ibland. Går inte att få det att klocka upp vad jag än hittar på - det enda som hjälper är att starta om datorn. Det händer inte ofta men har hänt några gånger.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Jag har varit med om att mitt kort fastnar i 706MHz ibland. Går inte att få det att klocka upp vad jag än hittar på - det enda som hjälper är att starta om datorn. Det händer inte ofta men har hänt några gånger.

Fast det låter ju inte ok :/. Har du ett kort för nästa 5.000:- ska du inte behöva "starta om datorn" för att lösa problem.
Tycker du borde gå vidare med detta för att hitta det riktiga problemet. Om det nu är ett problem.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Jag har varit med om att mitt kort fastnar i 706MHz ibland. Går inte att få det att klocka upp vad jag än hittar på - det enda som hjälper är att starta om datorn. Det händer inte ofta men har hänt några gånger.

Det fenomenet hade första generationen Fermi också, det va pga drivrutinerna, dock löstes det väldigt fort!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det fenomenet hade första generationen Fermi också, det va pga drivrutinerna, dock löstes det väldigt fort!

Jo, jag räknar med att det är drivrutinsstrul och att det löses tämligen fort. Är inte orolig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Jo, jag räknar med att det är drivrutinsstrul och att det löses tämligen fort. Är inte orolig.

Du kan nog lösa problemet med att sätta "prefer maximum performance" i nvidia panelen, då bör inte kortet klocka ner sig alls.
Om du sen vill att kortet ska klocka ner sig, så kan du ladda ner nvidia inspector och ställa in så kortet klockar ner sig vid en viss gpu användning, typ 10% eller nåt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Du kan nog lösa problemet med att sätta "prefer maximum performance" i nvidia panelen, då bör inte kortet klocka ner sig alls.
Om du sen vill att kortet ska klocka ner sig, så kan du ladda ner nvidia inspector och ställa in så kortet klockar ner sig vid en viss gpu användning, typ 10% eller nåt.

Det är säkert möjligt. Jag spenderar mer tid vid datorn görandes annat än spela så jag håller mig till "anpassningsbar" i energiinställningarna. Problemet är inte att kortet klockar ner sig när jag spelar, det är att det fastnar och aldrig klockar upp när jag börjar spela - det märker jag direkt och kan starta om om så är fallet. Och som sagt, det har inte hänt många gånger (3 eller 4 på ca en månad).

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Det är säkert möjligt. Jag spenderar mer tid vid datorn görandes annat än spela så jag håller mig till "anpassningsbar" i energiinställningarna. Problemet är inte att kortet klockar ner sig när jag spelar, det är att det fastnar och aldrig klockar upp när jag börjar spela - det märker jag direkt och kan starta om om så är fallet. Och som sagt, det har inte hänt många gånger (3 eller 4 på ca en månad).

Aha okej då förstår jag, låter som sagt som drivrutins problem.
Vad är det för spel du försöker spela som kortet inte klockar upp sig i ?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Aha okej då förstår jag, låter som sagt som drivrutins problem.
Vad är det för spel du försöker spela som kortet inte klockar upp sig i ?

Tror det hände någon gång i Borderlands, och ett par gånger när jag skulle bencha 3DMark eller Unigine Heaven.. kanske någon gång i BF3 med, minns inte.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Tror det hände någon gång i Borderlands, och ett par gånger när jag skulle bencha 3DMark eller Unigine Heaven.. kanske någon gång i BF3 med, minns inte.

Varför jag inte tycker det är ok är för att just ett sånt här problem får (i alla fall mig) att aldrig kunna
låta bli att titta att det fungerar som det ska.
Det blir helt sjukt att sitta och titta efter att kortet går på rätt hastighet.

Det kanske inte händer ofta som du skriver men Nvidia måste se till att drivrutinerna verkligen är ok!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Hej lånar tråden lite, hoppas det är okej!:)

När jag spelar bf3 så klockar kortet ner sig dryga 100mhz(är olika) ibland, för att sedan klocka upp igen efter någon sekund. Har gpun klockad till ca 1200mhz med 132% power target. Har även koll på temperaturen när detta händer och verkar inte vara orsaken då det även händer när gpun är kring 65-67 grader. Stör mig på detta för det känns som det kan hacka till lite snabbt när detta sker.

Tacksam för svar!

//r0xxz