Nytt chassi med plats för 10-13 hdds

Permalänk
Medlem

Nytt chassi med plats för 10-13 hdds

tjena,

har ett CM stacker 810 med 12 hdds, ska stoppa in den i en "garderob" där den är lite för djup...
Skulle behöva ett chassi med samma hdd "prestanda" fast några cm mindre djup, typ max 54 cm.

Tack för tips!

mvh

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Hittat THERMALTAKE Element V som ligger på gränsen, men hur får man in hddna i den? Krävs det moduler som i stackern och var hittar jag de isf?

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Moderator
Moderator
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga hur man någonsin kan ha användning för så många olika hårddiskar som privatperson?

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

verkar ok, fast om jag då vill ha 2 hdds till är det hddrack jag ska köpa då?

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Får jag bara fråga hur man någonsin kan ha användning för så många olika hårddiskar som privatperson?

har 12 i burken nu...

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98226

flera cm tillgodo, och plats för (som minst) ytterligare 8 diskar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

gillar den men iom att den ska stå i skåp så hade jag tänkt komma billigt undan :S

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3:

gillar den men iom att den ska stå i skåp så hade jag tänkt komma billigt undan :S

Vad är billigt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3:

har 12 i burken nu...

Det var ju inte riktigt ett svar på hans fråga, även om det var ett svar.
Varför har man 12 hdd's? (Ja, jag är också nyfiken. ) Mycket filmredigering?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det var ju inte riktigt ett svar på hans fråga, även om det var ett svar.
Varför har man 12 hdd's? (Ja, jag är också nyfiken. ) Mycket filmredigering?

Raid kanske? 12 diskar är väl inte så mycket? Lagring är ju billigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawkeye01:

Raid kanske? 12 diskar är väl inte så mycket? Lagring är ju billigt.

12st 60GB-diskar blir inte mycket utrymme förvisso, men nu antar jag att det inte är det du har, så jag förstår inte heller varför man har 12 diskar som privatperson lika lite som jag förstår varför man använder sig av RAID som privatperson...eller varför man ställer in datorn i en garderob, det blir ju bara varmt och dåligt med ny luft som kommer in och roterar runt

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Ett Chieftec BA01, eller motsvarande Chieftec fulltower borde fungera rätt bra. Priset är lågt, däremot så ryms det "bara" 8 hårdiskar. Men det är en småsak att montera in fler hårdiskar i de 6st 5,25 platserna. Kör du stacker kan du kanske bara trycka in Coolermasters burar in i chieftec och expandera upp det hela på det viset.

Chieftec BA01 kan du hitta för typ 900 kronor, sen om du kan trycka in stacker-burarna så har du ju en hel del kapacitet för en rätt liten peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

12st 60GB-diskar blir inte mycket utrymme förvisso, men nu antar jag att det inte är det du har, så jag förstår inte heller varför man har 12 diskar som privatperson lika lite som jag förstår varför man använder sig av RAID som privatperson...eller varför man ställer in datorn i en garderob, det blir ju bara varmt och dåligt med ny luft som kommer in och roterar runt

Varför använd raid som privatperson? Kanske för att datan är så mycket säkrare på 2 hårddiskar än 1?

Permalänk
Medlem

Absurt

Absurt att någon ifrågasätter ett behov av chassi för 12+ diskar på ett forum för hårdvaruentusiaster! Stå på dig
Jag är dock nyfiken. Är det för att du sparar gamla diskar och använder eller köper du nya och isf vad fyller du säg 12*2Tb disk med? Det uppenbara svaret är ju förbjudet att diskutera här

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

denna kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1092881
du får plats med 12 diskar + 1 DVD/RW enhet om du köper till 3st 5.5 ---> 3.5" hållare

jag kör en nzxt source , dock har jag inte lika många diskar. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=913702

Permalänk
Medlem

Om den ska in i en garderob kanske du inte behöver ett chassi?
Öppna sidan och kör diskarna utanför.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/nexus_prominent_9_tower_no_psu_b...
+ valfritt antal 2x5.25"->3x3.5" (förslagsvis 4st för att få ihop till 12hårddiskar)
EDIT: kanske
3st http://cdon.se/hemelektronik/lian_li_ex23nb_hdd-modul_m%252ff...
och en http://cdon.se/hemelektronik/lian_li_ex-36b1_h%C3%A5rddiskvag...
så får du 13 hddplatser och fyller upp alla 9st 5.25" platser
Inte heller särskilt dyrt. (jag hade dock lagt betydligt mer pengar och fått hot-swap, galet fint är det <3)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawkeye01:

Varför använd raid som privatperson? Kanske för att datan är så mycket säkrare på 2 hårddiskar än 1?

Beror ju helt på hur man kör RAID, kan ju inte direkt påstå att de är säkrare om man kör RAID 0, ska man vara helt säker så får man ju köra RAID 6 eller RAID 1+0

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Absurt att någon ifrågasätter ett behov av chassi för 12+ diskar på ett forum för hårdvaruentusiaster! Stå på dig
Jag är dock nyfiken. Är det för att du sparar gamla diskar och använder eller köper du nya och isf vad fyller du säg 12*2Tb disk med? Det uppenbara svaret är ju förbjudet att diskutera här

Är det? Hemmagjorde filmer, semsterbilder, foton i RAW format. Sluta döma folk är du hygglig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Vad är billigt då

1000-1500 kr

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

http://cdon.se/hemelektronik/nexus_prominent_9_tower_no_psu_b...
+ valfritt antal 2x5.25"->3x3.5" (förslagsvis 4st för att få ihop till 12hårddiskar)
EDIT: kanske
3st http://cdon.se/hemelektronik/lian_li_ex23nb_hdd-modul_m%252ff...
och en http://cdon.se/hemelektronik/lian_li_ex-36b1_h%C3%A5rddiskvag...
så får du 13 hddplatser och fyller upp alla 9st 5.25" platser
Inte heller särskilt dyrt. (jag hade dock lagt betydligt mer pengar och fått hot-swap, galet fint är det <3)

precis vad jag letade efter! tack!

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Får jag bara fråga hur man någonsin kan ha användning för så många olika hårddiskar som privatperson?

Enkelt; jag har 10st 2TB-diskar

Jag har ~600-talet DVD-filmer, och då jag inte vill behöva mecka med att fysiska skivor när jag vill titta på film är alla digitaliserade.
Och nu har jag ju börjat med Bluray också, bara 50-talet filmer än så länge, och en Blurayskiva snittar väl på en 40GB..
Sen tillkommer min musik, CD-skvorna rippas i FLAC, tar den del utrymme där också.
Likadant är mina ljudböcker överförda till servern.
De TV-program som spelas på HTPC:n läggs på servern, det är väl något hundratal och snittar på 1,5GB.
Sen säkerhetskopior i flera nivåer från alla datorerna hemma.
En hygglig mängd foton, i RAW tar det stor plats.
Sen är det en hel del projekt man har hållit på med, Windows Mobile, Android..

Och slutligen 1:1-kopior på allt.

Då går det åt en hel del utrymme.. och om man sen håller på 3D-rendering eller mer seriös fotoredigering då rinner utrymmet iväg snabbt..

Edit: rättstavning

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Enkelt; jag har 10st 2TB-diskar

Jag har ~600-talet DVD-filmer, och då jag inte vill behöva mecka med att fysiska skivor när jag vill titta på film är alla digitaliserade.
Och nu har jag ju börjat med Bluray också, bara 50-talet filmer än så länge, och en Blurayskiva snittar väl på en 40GB..
Sen tillkommer min musik, CD-skvorna rippas i FLAC, tar den del utrymme där också.
Likadant är mina ljudböcker överförda till servern.
De TV-program som spelas på HTPC:n läggs på servern, det är väl något hundratal och snittar på 1,5GB.
Sen säkerhetskopior i flera nivåer från alla datorerna hemma.
En hygglig mängd foton, i RAW tar det stor plats.
Sen är det en hel del projekt man har hållit på med, Windows Mobile, Android..

Och slutligen 1:1-kopior på allt.

Då går det åt en hel del utrymme.. och om man sen håller på 3D-rendering eller mer seriös fotoredigering då rinner utrymmet iväg snabbt..

Edit: rättstavning

Haha, imponerande, sjukt mycket data du har! xd

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk

Define XL har plats för 10st + 4st 5.25 platser som du kan använda om du inte kommer använda flera optiska enheter.

Problemet är det det är lite för djupt med sina 56cm. Då du kommer gömma bort den i garderoben så skulle du kunna ta bort plast fronten som en nödlösning och då spara ca 2 cm.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk

Jag har ett chassi som skulle passa dig.

Finns 9 st 5.25 platser så med 4-3 moduler kan du få in 13 diskar, eller 12+1 dvd.

http://www.sweclockers.com/image/market/2012/03/25/100_1923.j...
http://www.sweclockers.com/image/market/2012/03/25/100_1925.j...

Nackdelen är väl att du finns i sthlm. Ska dubbelkolla djupet på det.

edit: djupet är 50 cm. Du kan få bort ytterligare 3-5 cm om du tar bort fronten.