Fläktbyte för nättagg: Farligt eller inte?

Permalänk

Fläktbyte för nättagg: Farligt eller inte?

Hej på er

Är det farligt att öppna upp ett nätaggregat och byta fläkten?

Har för mig att man kan få en fet "good night kiss".

Någon som provat?

Permalänk
Medlem

Ifall du drar ur strömkontakten först och trycker på strömknappen/power switchen på datorn innan du kopplar ur nätagget, så kommer du nog inte få en good night kiss.

Du förbrukar dock allt vad garanti heter om du gör det.

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

Ifall du drar ur strömkontakten först och trycker på strömknappen/power switchen på datorn innan du kopplar ur nätagget, så kommer du nog inte få en good night kiss.

Du förbrukar dock allt vad garanti heter om du gör det.

Man kan fortfarande få en trevlig kyss av kondensatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Man kan fortfarande få en trevlig kyss av kondensatorerna.

Den laddningen bör försvinna ifall du försöker starta datorn med nätkabeln urkopplad ur nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Man kan fortfarande få en trevlig kyss av kondensatorerna.

Skrivet av Hundkex:

Den laddningen bör försvinna ifall du försöker starta datorn med nätkabeln urkopplad ur nätagget.

Inte alltid. Det finns en risk att det fortfarande finns kvar laddning i kondensatorerna, vilket i värsta fall skulle kunna vara dödligt. Så länge man aldrig tar på någon ledare på kretskortet ska man klara sig.

Permalänk
Medlem

Gör som folk skriver så ska det inte vara någon fara, men är du osäker och vill garantera dig så kör med ett par gummihandskar eller liknande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Eller så hel graderar man. Först trycka på knappen med sladden urdragen och sedan vänta 30min så ska kondingarna laddat ur.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

Tack för svaren!
Rubber gloves it is!

Borde ju vara extra safe att slå på och av ett antal gånger och låta agget "vila" under något dygn (helt bortkopplat från burken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Inte alltid. Det finns en risk att det fortfarande finns kvar laddning i kondensatorerna, vilket i värsta fall skulle kunna vara dödligt. Så länge man aldrig tar på någon ledare på kretskortet ska man klara sig.

Tror inte du dör av laddningen i 12V's kondensatorer...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte gummihandskar gör något mer än att vara i vägen och ge falsk trygghet. Först Marcusk har rätt, det räcker inte att bara dra ut kontakten, kondingarna kan behålla energin ändå.

Så det jag gjort när jag fipplat med strömförsörjning till elektroniken är att låta det vara helt urkopplat i nåt dygn för på den tiden ska kondensatorerna självurladda helt. Jag är inte säker på exakt tid så därför är det helt klart bättre att vara försiktig, så låt det gå nån dag så ska det säkert vara lugnt.

Självklart testkör inte något utan att skruva ihop allt komplett och fungerar det inte önskvärt koppla ur och vänta. När du startar den använd grendosa med brytare så då kan du lätt stänga av utan att röra agget om något går snett. Jordat uttag är också att rekommendera så kör första testet i köket men absolut inte på inte diskbänken som är ledande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Tror inte du dör av laddningen i 12V's kondensatorer...

Du borde inte skriva om du vet vad du pratar om för risken är stor att nåt går väldigt snett. 12 V är rätt lugnt men i nätagget finns det mycket högre spänningar också som man definitivt ska passa sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Du borde inte skriva om du vet vad du pratar om för risken är stor att nåt går väldigt snett. 12 V är rätt lugnt men i nätagget finns det mycket högre spänningar också som man definitivt ska passa sig för.

Finns inga kondensatorer på 230V-sidan. (iaf inte det jag har) Och om 12V-kodingarna ska gå bakvägen ut genom 230V så finns det inte mycket ström kvar, så ofarligt ändå. (vilket inte går med tanke.. men det är en annan diskussion)
Men självklart ska man inte dra ut kabeln och direkt börja peta inuti nätagget, men att vänta 5minuter är alla gånger tillräckligt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Aa härliga minnen, jag plockade isär en kompis PSU på ett lan för flera år sedan, pillade runt lite och startade sedan datorn när jag(av nån skum anledning) höll handen på PSUn, Jordfelsbrytaren gick och ont gjorde det

Men detta åsido, vissa nätaggregat är lite mer lämpade för detta än andra vill jag minnas.

Skrivet av Sister_the:

Hej på er

Är det farligt att öppna upp ett nätaggregat och byta fläkten?

Har för mig att man kan få en fet "good night kiss".

Någon som provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Finns inga kondensatorer på 230V-sidan. (iaf inte det jag har) Och om 12V-kodingarna ska gå bakvägen ut genom 230V så finns det inte mycket ström kvar, så ofarligt ändå.
Men självklart ska man inte dra ut kabeln och direkt börja peta inuti nätagget, men att vänta 5minuter är alla gånger tillräckligt.

Kanske stämmer, när jag tänker efter var det ett tag sen jag skruvat i nätagg, har mest blivit plattskärmar och där är det högre spänningar men det kanske bara är till för bakgrundsbelysningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Så det jag gjort när jag fipplat med strömförsörjning till elektroniken är att låta det vara helt urkopplat i nåt dygn för på den tiden ska kondensatorerna självurladda helt. Jag är inte säker på exakt tid så därför är det helt klart bättre att vara försiktig, så låt det gå nån dag så ska det säkert vara lugnt.

Kondensatorer behöver inte nödvändigtvis ladda ur sig själva efter så kort tid, de kan behålla en laddning i år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anden12:

Finns inga kondensatorer på 230V-sidan. (iaf inte det jag har) Och om 12V-kodingarna ska gå bakvägen ut genom 230V så finns det inte mycket ström kvar, så ofarligt ändå. (vilket inte går med tanke.. men det är en annan diskussion)
Men självklart ska man inte dra ut kabeln och direkt börja peta inuti nätagget, men att vänta 5minuter är alla gånger tillräckligt.

Vilket nätagg har du? Alla normala ATX-agg har 1-3 stora filterkondensatorer på primärsidan, dvs 230V.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är farliga spänningar i switchkondingarna, i en normal nätdel så är maxspäningen = roten ur 2 x nätspänningen dvs 1,41 X 230=325 Volt.
Om allt fungerar som det ska så sitter det motstånd (bleedermotstånd) som laddar ur kondingarna om man inte tillför energi utifrån, om bleedermotstånden är trasiga kan kondensatorerna håll spänningen väldigt läge (flera månader) om de är obelastade.
Man ska alltså veta vad man gör om man öppnar nätdelen och gummihandkar är inget bra skydd, det ger bara skydd mot elektricitet, och kan nog snarast förvärra risken för brännskador (när man smälter ner verktyg eller andra metallsaker), så man bör mäta att det är spänningslöst istället för att hålla på med handskar, har man inte hållit på med elektronik tidigare så är en switchad nätdel en mycket dålig sak att börja pilla i.
Jag gjorde ett galleri på en fläktrenovering i en nätdel, det kanske kan ge lite tips, men var försiktig med elen, det är farligt på riktigt, om man gör fel så kan man dö av det om man har otur.
http://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Alla som skriver att 12V i en konding inte är farligt kolla på detta
http://www.youtube.com/watch?v=EoWMF3VkI6U&feature=youtube_gd...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Tror inte du dör av laddningen i 12V's kondensatorer...

Skrivet av QRikard:

Du borde inte skriva om du vet vad du pratar om för risken är stor att nåt går väldigt snett. 12 V är rätt lugnt men i nätagget finns det mycket högre spänningar också som man definitivt ska passa sig för.

Det är inte spänningen man ska vara rädd för. Det är strömmen. Alltså inte volten utan amperen. Det räcker 65 mA för att döda en människa och en kondensator kan lätt ladda upp mer än så även om det är en väldigt kort stund.

Dock kan hög spänning omvandlas till hög ström inne i kroppen så hög spänning är inte helt ofarligt heller, men sällan det du behöver oroa dig för.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Det är inte spänningen man ska vara rädd för. Det är strömmen. Alltså inte volten utan amperen. Det räcker 65 mA för att döda en människa och en kondensator kan lätt ladda upp mer än så även om det är en väldigt kort stund.

Dock kan hög spänning omvandlas till hög ström inne i kroppen så hög spänning är inte helt ofarligt heller, men sällan det du behöver oroa dig för.

Nu är det väl väldigt svårt att ge något exakt värde på resistansen genom människokroppen, men det lär alla gånger vara mer än en kiloohm från hand till hand. Vi tar det som referensvärde:

I = U / R = 12 / 1000 = 0.012 A.

Man behöver med andra ord knappast oroa sig för att hålla på med en 12-voltskonding, om vi sätter 65 mA som gränsvärde. I realiteten lär resistansen genom kroppen dessutom vara mycket högre än det vi räknade med, och strömmen blir därmed ännu mindre

Spänning omvandlas inte till ström. Däremot medger en högre spänning att en större ström kan flyta vid samma resistans.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Att TS ens frågar borde vara skäl nog att säga nej. Man ska alltid vara försiktig med nätdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att byta fläkt ska inte vara några problem alls, jag har aldrig öppnat ett nätagg innan förra veckan för att jag skulle sleeva, och det går bra ifall du bara öppnar den försiktigt efter ovanstående instruktioner, man kan faktiskt dö av att ta på fel kondersator, men de behöver man inte pilla på, när du öppnar "PSU chassit" så bör den gamla fläkten sitta fast i PSUn med en enkel kabel, min var en tunn röd, sen vet jag inte vad som behövs göras med fläkten för att den ska funka i PSUn

Permalänk
Medlem

Jag personligen tar isär tyå ett nätagg i veckan, om nätagget inte har varit inkopplad på typ en vecka brukar det inte vara några problem, men om du dessutom kortsluten högspänningskondensatorerna har du inget att vara orolig för efter det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Nu är det väl väldigt svårt att ge något exakt värde på resistansen genom människokroppen, men det lär alla gånger vara mer än en kiloohm från hand till hand. Vi tar det som referensvärde:

I = U / R = 12 / 1000 = 0.012 A.

Man behöver med andra ord knappast oroa sig för att hålla på med en 12-voltskonding, om vi sätter 65 mA som gränsvärde. I realiteten lär resistansen genom kroppen dessutom vara mycket högre än det vi räknade med, och strömmen blir därmed ännu mindre

Spänning omvandlas inte till ström. Däremot medger en högre spänning att en större ström kan flyta vid samma resistans.

12 volt kan döda. Nu säger jag inte att det är säkert troligt att TS kommer råka ut för det, men skär han sig så det blir direktkontakt med blod så är det avsevärt mycket lägre ohm. Så genom kroppen har du lägre än 1000 ohm. Det är huden som har ökar det till 1000. Helt torr hud har typ 100 000 ohm. Så lågt som 8 volt tror jag har dödat. 12 volt är inte ovanligt men det händer. Ja det krävs ju omständigheter som inte är direkt vanliga.
Chansen att han skulle råka ut för något annat än en rejäl kyss som sticker till är väldigt liten men säga att det är ofarligt känns dumt.

Tillräckligt möjligt för att jag skulle vänta och låta kondningen ladda ur sig.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nu är det väl väldigt svårt att ge något exakt värde på resistansen genom människokroppen, men det lär alla gånger vara mer än en kiloohm från hand till hand. Vi tar det som referensvärde:

I = U / R = 12 / 1000 = 0.012 A.

Man behöver med andra ord knappast oroa sig för att hålla på med en 12-voltskonding, om vi sätter 65 mA som gränsvärde. I realiteten lär resistansen genom kroppen dessutom vara mycket högre än det vi räknade med, och strömmen blir därmed ännu mindre

Spänning omvandlas inte till ström. Däremot medger en högre spänning att en större ström kan flyta vid samma resistans.

Vid 12 volt kan vi nog konstatera att du har rätt, för annars skulle alla bilbatterier vara livsfarliga. Vilket dom ju inte är trots att dom ger mycket mer ström än en kondensator.

Det som däremot kan vara besvärligt speciellt vid stora kondensatorer och bilbatteri är att man kan få brännskador om t.e.x. en armbandsklocka med metallänk kortsluter polerna.

I switchade nätaggregat som vi talar om här har kondensatorerna på "nätspänningssidan" betydligt högre spänning än 12V. Där får man vara försiktig och veta vad man gör. Annars kan det göra ont (har lärt mej den hårda vägen se bilden)

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Rekordmedlem

Jag visar upp ett schema på en switchad nätdel, det är till en monitor men det spelar ingen större roll för att illustrera principen, de flesta switchade nätdelar ser ut på liknande sätt och det är bara olika utspänningar och strömmkapacitet, man likriktar alltså nätspänningen direkt och det finns glättningskondensatorer som är dimensionerade för att klara toppspännnigen, som är blir ca 325V i Sverige det är den jag ringat in med rött, så ni behöver inte spekulera i om det är 12V och vad det blir för strömmar, 12V är inte den stora faran, det är glättningen som sitter "före" själva switchningen. De som tror att det inte finns högre spänning än 12V i glättningen i en switchad nätdel ska inte öppna nätdelen överhuvudtaget, de ska hålla fingrarna borta för att inte riskera att skada sig !!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har fått en såkallad "good night kiss", hjärtat hoppade ur takt men klarade mig fint, men nu har man lärt sig att inte ha i strömsladden när man öppnar agget och kollar hur kall kylflänsarna är

Lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går bra om man drar ut nätsladden & trycker på power knappen ett par gånger så är agget urladdat, har bytt fläkt ett antal nätagg & har inte haft några problem.

Enligt danfoss så är en 250kw inverter säker att koppla ur efter ~15min så ett litet sketet nätagg är säkert med om man hjälper till genom att försöka starta datorn med nätsladden bortkopplad.

Men som vanligt gäller att man skall veta vad man sysslar med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Jag har fått en såkallad "good night kiss", hjärtat hoppade ur takt men klarade mig fint, men nu har man lärt sig att inte ha i strömsladden när man öppnar agget och kollar hur kall kylflänsarna är

Lycka till.

Detta hände mig också när jag var lite yngre, hade ett öppet nätagg med strömsladden i, och tog på kylflänsen för att kolla hur varm den var. Tydligen är vissa nätagg gjorda så att kylflänsen är kopplad direkt till nätspänning, så man kan säga att jag fick en rejäl kyss där. Hoppade (läs flög) bakåt för att sedan sitta 10+ minuter helt desorienterad hörandes mitt hjärta bulta i ojämn takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Detta hände mig också när jag var lite yngre, hade ett öppet nätagg med strömsladden i, och tog på kylflänsen för att kolla hur varm den var. Tydligen är vissa nätagg gjorda så att kylflänsen är kopplad direkt till nätspänning, så man kan säga att jag fick en rejäl kyss där. Hoppade (läs flög) bakåt för att sedan sitta 10+ minuter helt desorienterad hörandes mitt hjärta bulta i ojämn takt.

Då är vi rätt lika på den fronten

Visa signatur