Era tankar och idéer kring DayZ Mod.
DayZ Mod har blivit så pass populär nu att det känns som om den är här för att stanna. Det är också därför som jag nu tycker att det känns meningsfullt att diskutera vad vi tycker om den. Vad är bra eller dåligt? Vad borde förbättras eller införas? Det måste finnas en uppsjö med tankar kring detta.
Jag börjar med vad jag har upplevt och bl.a vill ha infört.
DayZ drivs till stor del av ett försök där realisktiska förhållanden skall uppnås. Detta gillas starkt. Klantar man sig så riskerar man att möta döden.
Och döden har man mött men det börjar också gå mig på nerverna. Jag talar då om dessa ''campers''. De som ser Chernarus genom kikarsiktet. De som tänker free-for-all multiplayer istället för survival.
Till saken då. Vad jag skulle vilja se (om det går) är ett nytt item. En vindmätare. Och varför då? Jo, för att vind borde införas.
Jag säger inget om krypskytte. Men det skall bemästras. Att sitta så pass långt bort så att kropparna från andra spelare har storlek myra i kikarsiktet och träffa helt utan ansträngning är inte realistiskt. Alla mina dödsfall har varit p.g.a en krypskytt. Vid alla tillfällen så har jag aldrig hört en vinande kula som missar. Nej utan ett timglas har plötsligt dykt upp och sedan möts man av ett meddelande. You are dead :(. En kula går inte bara rakt fram med möjligtvis bullet-drop i vertikal riktning gång efter gång. Youtube är en bra källa till vad jag talar om :).
Ett bra alternativ är ju även att vind skall finnas som ett av/på alternativ för servern. Precis som 3:e person och crosshair är idag. Modden ska ju absolut inte behöva tappa spelare bara för att någon misstycker.
Alltså mitt förslag.
- Vind och vindmätare med av/på funktion för servern.